![]() |
Critica de film - obiectiv vs. subiectiv
Dilema mea a pornit de la o postare a cuiva in alt topic. Mentiona un sistem valoric universal si obiectiv dupa care s-ar ghida criticii de film. Credeti ca exista asa ceva? Credeti ca un critic poate fi doar obiectiv, fara a se lasa deloc influentat de propriile-i sentimente si gusturi?
|
Din pacate nu prea avem critici pe aici sa isi dea cu seama :)
|
Dar publicul ce crede?
|
Originally Posted by corinka:
unde e postarea aia? tu lucrezi in justitie, am inteles. Nici acolo nu e o judecata lipsita de subiectivitate, stii foarte bine . Cum ar putea fi critica de film obiectiva, mai ales cand nici nu are "tablele de legi" atat de strict definite. Un lucru interesant pe care il spunea Hurezeanu aseara: judecatorii, avocatii, se imbraca in robe (iar in unele tari poarta inca peruci) tocmai pentru a se de-personaliza si a incerca sa aplice cat mai obiectiv legea. Stim ca nu le reuseste mereu. |
Aici era discutia.
http://www.cinemagia.ro/forum/showth...t=95331&page=6 Si nu lucrez in justitie. Am terminat dreptul, dar sunt consilier juridic in domeniul bancar. |
e suficient ca ai terminat dreptul.
eu am avut doar un proces si am inteles lucrul de care vorbeam :) |
Aceasta este discutie pe care o mentionam mai sus si de la care a pornit ideea acestui topic:
Originally Posted by dansatorul_polimorf:
Originally Posted by corinka:
Originally Posted by dansatorul_polimorf:
Originally Posted by corinka:
[…]
Originally Posted by dansatorul_polimorf:
[…]
Originally Posted by corinka:
|
pai eu iti dau tie dreptate, si nu din politete. :)
cred ca nu v-ati inteles exact pe ce va contraziceati acolo. Evident ca exista niste repere dupa care poate fi judecat un film, dar nu o grila exacta, fixa, un cod de legi. Ca atunci n-ar mai fi arta, ar fi productie in serie (ceea ce se si intampla in cazul filmelor-reteta hollywoodiene) Si nici nu ne-ar mai placea de critici, i-am judeca si pe ei la fel, dupa grila: stie legile, e bun, nu le stie, afara cu el. Punct. |
Originally Posted by halebardul:
Nu este suficient sa stii legile [hai sa fim seriosi, niciun judecator n-are cum sa le stie pe toate, ca doar nu e masina de memorat legi], dar trebuie sa le intelegi si sa stii cum sa le aplici. Cred ca rationamentul este valabil in orice domeniu care presupune reguli. |
"Rien que du bonheur"
http://www.imdb.com/title/tt0315854/ Un film facut de un critic f spiritual, Denis Parent ,despre critici "Orice asemanare cu personaje existente in realitate nu este deloc intamplatoare". Cainele unui critic din film se numeste ...Brad Pitt.Cinefilie adevarata.:p |
Ohoho, e un subiect pe care se poate discuta endless. Criticii sunt oameni si deci subiectivi, dar suma criticilor formeaza o entitate obiectiva (sau cel putin e o aproximare acceptabila). Asa se explica canonul cinematografic, capodoperele recunoscute, etc. Niciodata nu va exista un consens total, dar majoritatea parerilor subiective ale specialistilor dicteaza si se considera 'verdict obiectiv'.
|
Raspunsul tau pare a se incadra la optiunea 2.
|
Originally Posted by corinka:
pai imi judeci o afirmatie pe care am facut-o prin reducere la absurd? :) normal ca e absurda, nu trebuie s-o mai demonstrezi :)) nice avatar, anyway
Originally Posted by Pauline Kael:
|
Originally Posted by halebardul:
|
femeia cu sarpele
![]() cred ca trebuie sa-ti stergi cache-ul ca sa se re-actualizeze ce vezi. |
Originally Posted by corinka:
|
judex, eu cred ca totusi cache-ul trebuie golit, refresh se face si daca ai intrat pe alt topic, automat. In functie de ce browser folosesti, corinka, iti pot spune - sau nu - cum se goleste cache-ul.
critica obiectiva pe un produs care e ba artistic, ba de consum, care si daca ar fi doar artistic ar avea atat de multe nedeterminate incat cine il ataca azi se va cai maine - nu se poate. Cazul e clasat din start, si cred ca de asta nu intra prea multi pe aici. ar fi interesant insa de discutat alte chestii referitoare la critica, daca-mi permiti diversiunea: de exemplu, functioneaza critica virgula ca si advertising al filmului? Sunt filme care nu iau marele premiu dar iau premiul criticii, si asta uneori e mai mult decat marele premiu. Se vinde mai bine un film elogiat de critica? Nu vorbesc de box-officeul bizonier aici ci de vanzarile in reteaua filmului de arta. sau: faptul ca istoria cerne valorile cinematografice are legatura cu critica de film de la acel moment? Filmele care raman au avut in general primire buna din partea criticii contemporane lor, dar nu cumva au scapat si unele filme bune care au ramas uitate, carora critica nu le-a dat atentie la acel moment? Cu alte cuvinte, se mai pot dezgropa comori ale filmului, ingropate prin nu stiu ce fund de ocean din neglijenta criticii? si multe altele. |
Back to topic.
Hai sä nu fim copii. Corinka are dreptate - evident cä nu existä nici un "sistem valoric universal si obiectiv". O asemenea naivitate e totuna cu a spune cä oamenii din Australia au lipici pe tälpi, ca sä nu cadä de pe Pämânt - cum credeau unii, cu câteva secole în urmä. Cele mai ample si consacrate sisteme valorice, la care ne raportäm cu totii, sunt totusi produsul unor circumstante - deloc universale, deloc obiective. Evident cä ne regäsim în ele si le respectäm - noi însine suntem, cultural vorbind, rezultatul lor - dar de-aici pânä la a le absolutiza calea-i lungä. Asta-mi aminteste de o povestioarä S.F. satiricä, intitulatä "The Aliens Who Knew, I Mean, Everything!" - despre niste extraterestri care vin pe Pämânt si încep sä ne învete. Conform sistemului lor "universal si obiectiv de valori", cel mai bun tablou pictat vreodatä pe Pämânt era nu stiu ce grafitti din metroul newyorkez, cea mai perfectä capodoperä arhitecturalä era un anume igloo clädit de niste eschimosi cam prin secolul al XIX-lea, cea mai genialä compozitie muzicalä era partitura filmului "Ben Hur", cel mai mare film al tuturor timpurilor era "Grand Hotel"... (aici, mä pregäteam sä fac o adaptare: dacä o traduceam în românä, as fi pus "Burebista", de Vitanidis!) - si tot asa... |
Imi plac pollurile unde se vede cine ce a votat.Aici la ireversibilu'...Bine ,poa' sa fie un impuls,o chestie de moment.:p
|
Propun un experiment. Cineva, din tabara adversa din ziua de miercuri sa gaseasca pe imdb citeva filme proaste dar cotate 8+. Neexistind un sistem obiectiv, nu cred ca va intimpina vreo problema. Si sa tina si o mica cuvintare in care sa-si motiveze alegerea. Dar daca nu reuseste, forever keep the silence.
|
Poli, voi raspunde provocarii dupa Paste. Incerc sa imi fac timp atunci.
Btw, cum pot sa selectez pe imdb filmele cotate cu peste 8? Nu stiu cum sa le caut. Nu ma trimite la top 250, ca acolo nu-s toate filmele cotate bine, din cate stiu eu, conteaza si numarul votantilor care i-au dat note. Daca ii dau eu singura 10 unui film, va avea media 10, dar nu poate intra in top. Si inca ceva, nu poti lua imdb-ul ca etalon. Acolo nu voteaza doar specialistii, ci toata prostimea [adica masele, nu in sensul de oameni prosti]. Si daca nu voi gasi un film PE CARE EU IL CONSIDER PROST [ce consider eu prost nu e neaparat prost, totul e relativ :D ], pot sa vorbesc eventual si de aspectele nereusite ale unui film care, per ansamblu, mi-a placut. Eu am zis si la Irreversible ce mi s-a parut ca lumea [ideea de a prezenta intamplarile de la final spre inceput]. |
Ca de obicei, raspunsul se afla in intrebare. Foloseste top250, mi-e totuna. Trebuie sa demonstrezi de ce filmul e prost, iar lumea sa te creada. INutil sa precizez ca eu nu o sa te cred. Exercitiul propus era mai mult cu valoare de argument. Sa incerci sa demonstrezi ca un film din top 250 e prost, e pierdere de vreme. Si chiar daca reusesti, prin absurd, mai sunt 249 care se constitue in majoritatea, de unde rezulta ca sistemul functioneaza, chiar si daca voteaza prostimea. E mat, doar ca tu inca nu ai realizat. Se mai intimpla. Iar eu voi savura sunetul linistii.
|
Raspunsul se afla la Mel Gibson.
|
Originally Posted by dansatorul_polimorf:
In top 250 sunt filme ok. Dar n-o sa mai pierd timpul, ca n-are rost. Cu tine nu se poate purta o discutie normala, cu argumente pro si contra. Chiar devenisesi intersant cu provocarea aceasta, dar era doar o iluzie. Pa! |
Jdex, Cinemania, nu mutati mai bine topicul acesta la Film in general? Thnx!
|
Intr-un alt topic, nu mai stiu care, Pitbull prezenta niste reguli care trebuie urmate in scrierea unei cronici de film, cum trebuie abordata, structurata etc. Asa ceva. Dar nu mai stiu pe unde era... Pitbull, nu reiei subiectul si aici? Multumesc!
|
All times are GMT +2. The time now is 08:46. |
Powered by vBulletin - Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.