PDA

View Full Version : Minimalismul noului val - alte abordari


sergiu puiu
01 Apr 2008, 10:54
Cum este cu “minimalismul” noului VAL?

Nu inteleg cum toata lumea scapa din vedere un amanunt esential.
Regizorii “minimalisti” sint si producatorii acestor filme “minimaliste”!
:)
Cum altfel poti ramine cu cit mai multi bani in buzunar decit facind un film minimalist?
Adica personaje putine, locatii putine, filmat din mina, decoruri ieftine etc. Ca toate costurile sint umflate pe hirtie este alta poveste.


MOARTEA DOMNULUI LAZARESCU
MDL a fost regizat de Cristi Puiu si produs de Mandragora(Cristi Puiu). Aceleasi obiceiuri. Raminem cu bani la tescherea dar ne plingem ca au fost putini.


432 a fost regizat de CRISTI MUNGIU si produs de firma MOBRA FILMS (Cristi Mungiu). Banii au fost jonglati de catre firma MOBRA FILMS(Cristi Mungiu) aceasta fiind firma ce a cistigat finantarea la CNC.


A FOST SAU N-A FOST
Acesta este un caz special. Filmul a fost finantat chiar de catre regizorul Corneliu Porumboiu si deci s-a pus problema ECONOMIEI si nu a LACOMIEI !!!

Alex Leo Serban
01 Apr 2008, 11:04
ai dovezi concrete in ac sens sau joci aria calomniei, cum e legea p la noi?

sergiu puiu
01 Apr 2008, 11:12
Dovezi?Dar care erau acuzatiile?
:)

L-am uitat pe TUDOR GIURGIU cu LEGATURI BOLNAVICIOASE. Si acesta a fost produs de firma regizorului cu bani de la CNC. Si la fel este vorba de o productie ce nu necesita bugete uriase.

Aaaaaaaa, te pomenesti ca te-a deranjat "costurile umflate pe hirtie".
:)
Dar se practica asta.
Sau mai bine imi explici cum SAGA FILM(coprpducator la 432)-firma care este foarte buna in a face reclame de 40 secunde cu 30-50000 euro!-o sa finalizeze un lung metraj cu doar 300 000 euro de la CNC?
:)

sergiu puiu
01 Apr 2008, 11:18
Sa-ti mai zic una.

Stiai ca auditorul - cel trimis de CNC cu biciul in mina sa-l verifice pe producator cum a spart banii primiti!- este platit TOT din bugetul filmului si deci TOT de catre producator?

Adica stai linistit ca sint toti blindati de acte contabile. Si cind nu sint ... se inchide ochii.
Sau se cade la pace.

Unde-s valizele cu bani "mirosite" de Cristi Mungiu? Unde-i amenintarea cu procesul venita din partea lui Eugen Serbanescu? Cu citi bani a sprijinit CNC promovarea filmului 432 dupa ce s-a aruncat batista pe tambal?
O sa spui ca merita sprijinul-dat fiind faptul ca a cistigat Cannesul. Corect. Eu privesc insa toata povestea dintr-o alta perspectiva.
Imi dai voie?
:)

ProSport
01 Apr 2008, 11:50
Pacaleala de 1 aprilie

Alex Leo Serban
01 Apr 2008, 11:54
eu am o nelamurire kre tine d logik elementara: cum puii mei tocmai aia kre au bugete mici baga mina pina la cot si s 'lacomesc'? hm, cum? dk sint bani putini, d unde sa iei?!
asta, o data; dar i-a verifikt cinva p aia kre au luat bugete babane?? kre au luat bani d filme kre-au iesit dupa 2-3 ani - sau n-au mai iesit deloc?? hm, cu aia cum ramine? :?

sergiu puiu
01 Apr 2008, 14:46
Sa inteleg ca faci referire la AMINTIRI DIN EPOCA DE AUR(scenariul:Cristi Mungiu-regia:Cristi Mungiu-producator:Cristi Mungiu)?
Din cite stiu a cistigat concursul la CNC in anul 2005.
:)
M-ai facut curios si m-am uitat in calendar. Sintem in Aprilie 2008!
Sigur la Mungiu te-ai gindit!
:))

Si daca-i asa greu sa faci un film de lung metraj cu 300 000 euroi de ce se inghesuie toti? Tudor Giurgiu a cistigat la ultima sesiune doar 9 proiecte(corect, nu-s toate lung metraje).
Sau ei se sacrifica pe altarul cinematografiei romanesti?
:))
Legea cinematografiei le permite celor ce cistiga concursurile CNC sa ceara bani de la televiziuni, agentii de publicitate etc. Deci nu se porneste la filmare doar cu banii de la CNC. Si de cind nu se poate face un lung metraj(minimalist!) cu 300 000 euroi?

Alex Leo Serban
01 Apr 2008, 15:24
eu stiu k s pot face si cu 7000 dolari (vezi 'el mariachi'), dk ai idei...
tu ai? :P

Proletar
01 Apr 2008, 18:33
eu stiu k s pot face si cu 7000 dolari (vezi 'el mariachi'), dk ai idei...
tu ai? :P
e buuuna! :)

m3lku
02 Apr 2008, 20:33
Cum altfel poti ramine cu cit mai multi bani in buzunar decit facind un film minimalist?
Adica personaje putine, locatii putine, filmat din mina, decoruri ieftine etc. Ca toate costurile sint umflate pe hirtie este alta poveste.

MOARTEA DOMNULUI LAZARESCU
MDL a fost regizat de Cristi Puiu si produs de Mandragora(Cristi Puiu). Aceleasi obiceiuri. Raminem cu bani la tescherea dar ne plingem ca au fost putini.

432 a fost regizat de CRISTI MUNGIU si produs de firma MOBRA FILMS (Cristi Mungiu). Banii au fost jonglati de catre firma MOBRA FILMS(Cristi Mungiu) aceasta fiind firma ce a cistigat finantarea la CNC.

eu cred ca ai o problema personala cu unii regizori ca vad ca nu scapi nici o ocazie sa te iei de anumite persoane.

Ambele filme au locatii multe si personaje multe. Decoruri ieftine? Incearca tu sa recreezi Bucurestiul de acum 20 de ani. Iti spun eu ca nu mai exista coltishor de bucuresti care sa arate ca atunci. Peste tot e plin de masini, reclame, chioscuri, aparate de aer conditionat la ferestre etc.

700.000 euro e un buget mic pentru un film de epoca de 2 ore, comparativ cu bugetul unui film strain. Iar 350.000 cat a avut MDL - un film de 2 ore jumate - e un buget de toata jena.

Asa cum ti-am mai raspuns intr-un al topic, la MDL Cristi Puiu nu si-a incasat salariul de regizor si scenarist (nu era si producator) in valoare de 17.000 de euro tocmai ca sa completeze bugetul si sa poata sa termine filmul.
La Marfa si banii, producatorul RO FILM a fugit cu jumatate din banii primiti de la CNC, iar ca sa termine filmul a fost nevoie de interventia lui Pintilie...

eu zic sa lasi orgoliile si disputele personale ca devine deja absurd ce spui: auzi culmea: puiu si mungiu si-au filmat filmele din mana ca sa isi traga mai multi bani pt ei.. Sunt convins ca la un buget de film hollywoodian am fi vazut MDL si 432 filmate numai cu dolia..

Pitbull
02 Apr 2008, 22:25
Adevär gräit-ai, m3lkule - da', de...

Alex Leo Serban
03 Apr 2008, 06:36
... iar 'once' - p kre-l veti putea vedea la proximu fest european (p kre il supervizez eu) - a fost facut cu 130.000!!
asha k ciocu mic :P

Mister Movie
03 Apr 2008, 09:11
minimalismul noului val e acuzat de gonirea spectatorilor din sali. nu cred ca asta e problema. nu-mi place orasul?ok, iau cu mine zece amici de bere, o camera video si ma duc in delta la portita unde folosesc decorul natural. bag un filtru portocaliu si fac o culoare super. tot minimalism. nu minimalismul, ci manipularea e cea care goneste. nu stiu daca ati avut curiozitatea sa urmariti si cronicile negative pentru 'mdl', desi astazi devine o crima sa vorbest contra noului val (cititi liternetul sa vedeti ca nu vorbesc prostii). parca mircea toma spunea ca 'mdl' e o caricatura a unei situatii reale, ca a strans la un loc toate bancurile cu medici, ca a exagerat grosier, ca a manipulat pe o singura directie, ca tot filmul se bazeaza e o frustrare. asta se intampla mai in toate filmele noului val, si asta ii goneste pe spectatori, nu minimalismul.

Alex Leo Serban
03 Apr 2008, 09:16
spectatorii sint goniti d propria lor insensibilitate & raminere in urma in c priveste prezentu cinematografului: vor filme k p vremea lu ceashk, leneshe, kre sa nu l puna mintea la contributie & sa nu-i indispuna, noapte buna!

mircea toma vbeste aiurea: lucrurile stau kiar mai rau decit c s vd in 'mdl'!

Mister Movie
03 Apr 2008, 10:03
sa gandeasca? iar intram in social. ok, sa intram in social. te inseli, imi pare rau ca o spun. din contra, publicul fuge TOCMAI pentru ca a inceput sa gandeasca. am sa incerc o teorie: comunismul ne-a invatat cu solutia-minune, presedintele-minune, parlamentul-minune, administratia-minune. adica sistemul-minune. intotdeauna EI sunt vinovati. EI, parlamentarii, primarii, medicii, popii, profesorii, sefii, inspectorii, politistii ei, ei si numai ei. NOI nu suntem vinovati. NOI n-avem nici o vina, am fi fost un popor ok, dar nu suntem din cauza LOR. 'mdl' este un film despre EI, o caricatura despre EI. publicul fuge tocmai pentru ca a inceput sa gandeasca, tocmai pentru ca isi da seama ca genul acesta de probleme ultra genrale se compun din mici probleme cu care ne confruntam cu totii, si ca generalizarea e o caricatura care nu rezolva nimic, ci doar alimenteaza solutia-minune. tocmai ca publicul s-a maturizat, tocmai ca publicul a inceput sa perceapa nuantele. din cauza asta fuge, pentru ca s-a saturat de generalizari, de revolutii pe ecran, adica de solutia-minune. da, 'mdl' e valabil ca film, dar vad ca tu pui in discutie si ratiunea, adica povestea aia care ne arunca in social, ne face sa interactionam unii cu altii si sa formam o societate.

Alex Leo Serban
03 Apr 2008, 11:53
ceea c spui tu ar fi valabil DK (si numai DK!) 'mdl' ar fi, intr-adevar, un film 'dspr sistem'... or, el NU e: e f particular, DELOC generalizant - un simplu 'caz uman', kre implik 'sistemu' doar in masura in kre omu traieste (& moare...), astazi, k parte a unui sistem. este o poveste 'generalizanta' (as in 'general-umana') - si f putini au vazut in ea o critik adusa 'sistemului'; e o viziune simplificatoare & reductiva.

stai calm, publicu a ocolit filmu pt k a fost 'vindut' k o comedie si au aflat p urma k e 'cu moarte, spitale, bolnavi'... n-are nicio leg cu 'sistem' sau 'critik' a lui.

e o teorie ingenioasa (a ta), da nu face priza la realitate...

Mister Movie
03 Apr 2008, 12:14
'mdl' e un film despre un om care moare, dupa cum si 432 e povestea unui simplu avort... mda, sa zicem, dar cum iti explici ca multi medici care au vazut filmul si care cunosc sistemul acuza o ingrosare voita a situatiei? ok, poate fi si asa, dar parca toate bubele s-au adunat fix in acesta pelicula, la fel cum un caricaturist cauta si ingroasa anumite trasaturi particulare. ori cand faci o caricatura scopul este de a acuza, nu de a descrie o situatie. cand te duci la medic poate ca ti se intampla una sau doua din ce i se intampla lui lazarescu, dar personajul are parte de toata gama, de toata menajeria, de toata flora si fauna. asta cum se explica? nu cumva e o panorama a sistemului, un fel de calatorie prin tara lui papura voda?

Alex Leo Serban
03 Apr 2008, 12:23
1 nu ma mira DELOC k 'medicii' acuza filmu d 'caricatura' sau ingroshare - dar am si eu amici, medici, kre mi-au spus in particular, cu juma d voce, k asha e (asta, apropo d realism ;) )
2 pari sa uiti un fapt important: povestea e dupa un fapt real! il negi cumva? contesti k s-a intimplat??
3 filmu prezinta destule cazuri d cadre medicale ok (infirmiera mioara is a case in point, da si ult doctorita etc), deci nu poate fi acuzat d parti-pris sau 'one-sidedness'
4 esti medic cumva? :P

Mister Movie
03 Apr 2008, 12:32
@Alex: nu sunt medic, dar cunosc medici carora chiar le-a placut filmul, culmea. problema e alta: punctual toate tarele sunt reale, insa ingramadirea lor pe o durata relativ scurta de timp e artificiala. cazul il stiu, dar (hahahaaa, acum ajung sa repet ce ai spus tu), filmul nu e un documentar, nu e o inregistrare fidela si reala a faptelor, ci o fictiune, o fantezie construita pe un caz real. sunt sigur ca acel caz a fost de mii de ori mai anost decat il prezinta cristi puiu. o alta problema: cazul a fost pe tv, dar culmea e ca reportajele prezentate la tv nu sunt suta la suta reale, ci inflorite de reporter. crede-ma, ti-o spun fara sa te mint. stiu medici carora le-a placut filmul, ba chiar au mers mai departe: de ce nu vorbeste cristi puiu de seful spitalului, care face parale punandu-i pe medici sa falsifice retete? de ce sunt bagati pe ambulanta generalisti si nu medici urgentisti, iar banii sunt opriti de catre 'patronat'? stiu ca ti-am facut impresia ca sunt medic. nu sunt, sunt doar informat, dar nu-mi vine sa cred ca nu vezi cliseul medicilor rai, care merge de minune cu popii rai, cu homosexualii rai, cu cei rai in genaral? chiar nu-mi vine sa cred. parca vedem filme din anii '50, din alea cu haiduci, in care apare popa cel gras si curvar si betiv. tu nu vezi ca e un cliseu?

@Pitbull: treaba asta e exact ca romanul lui Dan Brown. pare reala, dar in fapt e o fictiune. punctual da, se pot gasi similitudini, dar 'mdl' e o caricatura, nu descrierea exacta si dezinteresata a unui caz.

Pitbull
03 Apr 2008, 12:32
nu stiu daca ati avut curiozitatea sa urmariti si cronicile negative pentru 'mdl', desi astazi devine o crima sa vorbest contra noului val (cititi liternetul sa vedeti ca nu vorbesc prostii).
Ai perfectä dreptate. Am fost uimit si foarte nepläcut surprins sä constat cât de multi scribulici se reped sä arunce cu noroi în ceea ce nu înteleg - sau, semi-alternativ, "nu le place lor". Din nou, pentru a nu stiu câta oarä, am avut acea senzatie de frustrare extrem de dezagreabilä de a nu reusi sä gäsesc un punct de vedere contrar dar fecund, solid, riguros, care sä-mi suscite respectul si sä mä punä pe gânduri. (Ca sä nu mai spun cä unul mäcar, acolo, de sämântä, n-a avut atâta minte sä critice cele câteva lacune profesionale reale din "M.D.L.," sau mäcar sä se lege de defectele aparente - voite, calculate, deconstructiviste. Toti comentau filmul la modul "Hüö!" - cä "huo" nu-i frumos, asa zice mitocanii.)
parca mircea toma spunea ca 'mdl' e o caricatura a unei situatii reale, ca a strans la un loc toate bancurile cu medici, ca a exagerat grosier, ca a manipulat pe o singura directie, ca tot filmul se bazeaza e o frustrare.
Asa e, este genul tipic de cronicutä care, în lipsa unui aparat critic bine reglat (sau mäcar... existent), atacä întorcând totul pe dos, de te lasä färä cuvinte. Când vine unu si-ti aratä un pisoi de angora, si zice: "Dar cum e posibil, tovaräsi, sä läsati câinii bull-terrier färä lesä prin oras?!", ce poti sä zici? Inghiti în sec si-ti stuchesti în sân.
asta se intampla mai in toate filmele noului val, si asta ii goneste pe spectatori, nu minimalismul.
Partial color. Ceea ce goneste cele douä categorii de spectatori este, pe de o parte, confruntarea cu niste adeväruri incomode (care alungä snobimea), si incitarea de a gândi (care alungä vulgul). Intr-adevär, filmele noii generatii nu au veleitäti apostolice, nu cautä sä converteascä fiii rätäcitori ai publicului de film românesc; preferä sä se adreseze unui public mai avizat. Nu neapärat elitist, dar în orice caz cu un minim exercitiu al perceptiei cinematografice. Este numai unul dintre fundamentele valorii lor.

marx
03 Apr 2008, 13:15
o alta problema: cazul a fost pe tv, dar culmea e ca reportajele prezentate la tv nu sunt suta la suta reale, ci inflorite de reporter. crede-ma, ti-o spun fara sa te mint. stiu medici carora le-a placut filmul, ba chiar au mers mai departe: de ce nu vorbeste cristi puiu de seful spitalului, care face parale punandu-i pe medici sa falsifice retete? de ce sunt bagati pe ambulanta generalisti si nu medici urgentisti, iar banii sunt opriti de catre 'patronat'?
daca Puiu ar fi facut asta ar fi insemnat ca vb kiar despre sistemul sanitar.
si din cate imi aduc aminte filmul e inspirat dintr-o experienta medicala traita kiar de regizor, nicidecum un reportaj tv.
si kiar nu inteleg de ce insisti sa crezi ca e vorba de-o "scannare" a sistemului medical romanesc?!

Mister Movie
03 Apr 2008, 13:30
1. nu, e un reportaj prezentat la tv. o spune si cristi puiu pe undeva, am vazut si reportajul.

2. pentru ca din experienta (si io am umblat prin doctori) stiu ca asemenea tare se intalnesc, insa nu intr-un interval atat de scurt (cred ca nu au fost mai mult de 10 ore).

3. tot din experienta, stiu ca reportajele tv sunt de multe ori inflorite, si ca reporterii nu verifica intotdeauna informatiile. nu spun ca reportajul dupa care s-a inspirat cristi puiu e fals, dar sigur ca a fost mai putin spectaculos ca cel de pe ecran. tot despre reportajele tv din sistemul medical, a fost pe toate posturile un anumit caz, si un reporter a descoperit ca de fapt totul a pornit de la o eroare. s-au scuzat televiziunile in cauza? au semnalat ca a fost o greseala? a intervenit cna-ul si i-a amendat pe cativa de informatie neverificata. mai mult nu s-a intamplat. nu credeti tot ce vedeti pe micul ecran. cred ca tonul patetic ar trebui sa fie un semnal bun. cat despre alex, daca este cu adevarat criticul de film, atunci n-as fi un aparator al mass-mediei, mai ales dupa niste reportaje care nu i-au facut deloc cinste. din pacate filmul a inceput sa copieze mass-media: acelasi stil patetic, acuzator, aceeasi lamentatie mai mult sau mai putin corecta care inunda micul ecran.

Pitbull
03 Apr 2008, 13:30
@Pitbull: treaba asta e exact ca romanul lui Dan Brown. pare reala, dar in fapt e o fictiune. punctual da, se pot gasi similitudini, dar 'mdl' e o caricatura, nu descrierea exacta si dezinteresata a unui caz.

Asa e, este genul tipic de cronicutä care, în lipsa unui aparat critic bine reglat (sau mäcar... existent), atacä întorcând totul pe dos, de te lasä färä cuvinte. Când vine unu si-ti aratä un pisoi de angora, si zice: "Dar cum e posibil, tovaräsi, sä läsati câinii bull-terrier färä lesä prin oras?!", ce poti sä zici? Inghiti în sec si-ti stuchesti în sân.

Mister Movie
03 Apr 2008, 13:37
pitbull, tu spui ca filmul lui cristi puiu este unul bine documentat si real, eu spun ca o caricatura, un conglomerat de hibe care - culmea - toate se intampla in 'mdl'. observ ca si alex (daca e cel de care stiu eu) are aceeasi parere, desi n-ar trebui, pentru ca el face parte din 'baietii rai', diferiti, cei care au lipita cate o eticheta pe frunte. tocmai el ar trebui sa ia atitudine impotriva cliseelor.nu inteleg de ce n-o face.

marx
03 Apr 2008, 13:44
2. pentru ca din experienta (si io am umblat prin doctori) stiu ca asemenea tare se intalnesc, insa nu intr-un interval atat de scurt (cred ca nu au fost mai mult de 10 ore).

copilu', ce zici tu ca sunt tare, sunt de fapt niste mizilicuri.

aminteste-ti primul "popas" la spital. era o avalansa de accidentati, iar medicii nu mai faceau fatza. daca totul era in limite normale, lazarescu ar fi fost internat acolo si gata.
apoi urmeaza vekea poveste cu tomograful (cred ca-n tzara asta sunt functionale maxim 10) care nu merge si trimis pacientul la alt spital. asa, se gaseste un tomograf, se afla ce are, dar pula, nu e si spital de neurochirurgie. si iar continua Golgota. nu e clar ca e traseul unui car mortuar?!

si daca tu te-ai lasat impresionat de niste glumitze de doftori asta nu inseamna ca filmul e unul strict medical. e doar uman.
stigmatele medicinei sunt mult mai dure.

StefanDo
03 Apr 2008, 13:46
:)
hai ca devine interesant

Mister Movie
03 Apr 2008, 13:55
priveste putin criticile straine: spitale fantomatice, medici incapabili etc. un doctor care a vazut filmul mi-a spus ca un simplu farmacist ar fi putut detecta ce are lazarescu folosind o cheie obisnuita de deschis usa (testul babinsky). un farmacist, nu un medic sau o asistenta, ci un amarat de farmacist. dar e un amanunt pe care cristi puiu nu-l cunoaste. el a sacrificat realitatea de dragul metaforei, a compus o lume imaginara doar pentru a-si ilustra metafora. un accident cerebral se descopera la secunda, iar daca iti explic si cum o sa ai ocazia sa testezi singur, fara sa fii medic. cine stie, poate iti foloseste. dar ce conteaza realitatea, cand mai savuroasa e metafora? ce conteaza ca lazarescu putea intra in operatie direct, fara acel traseu? nu cumva asta e si metoda televiziunii, de a distorsona realitatea pentru a castiga audienta? in plus aici nu ne intelegem: tu si cu alex sustineti ca filmul e o metafora, pitbull sustine ca e descrierea unei realitati exacte.

marx
03 Apr 2008, 14:02
priveste putin criticile straine: spitale fantomatice, medici incapabili etc. un doctor care a vazut filmul mi-a spus ca un simplu farmacist ar fi putut detecta ce are lazarescu folosind o cheie obisnuita de deschis usa (testul babinsky). un farmacist, nu un medic sau o asistenta, ci un amarat de farmacist. dar e un amanunt pe care cristi puiu nu-l cunoaste. el a sacrificat realitatea de dragul metaforei, a compus o lume imaginara doar pentru a-si ilustra metafora. un accident cerebral se descopera la secunda, iar daca iti explic si cum o sa ai ocazia sa testezi singur, fara sa fii medic. cine stie, poate iti foloseste. dar ce conteaza realitatea, cand mai savuroasa e metafora? ce conteaza ca lazarescu putea intra in operatie direct, fara acel traseu? nu cumva asta e si metoda televiziunii, de a distorsona realitatea pentru a castiga audienta? in plus aici nu ne intelegem: tu si cu alex sustineti ca filmul e o metafora, pitbull sustine ca e descrierea unei realitati exacte.
in afara ca incurci neurologia cu neurochirurgia, in rest iti explici singur de ce MDL nu e un film despre sistemul sanitar.

Mister Movie
03 Apr 2008, 14:08
sa inteleg ca esti medic. testul cu pricina se face in primele secunde de catre oricine, asistem medical, doctor, doctor rezident, ba chiar de cineva care stie. publicul isi pune intrebarea cum poti fi doctorii atat de incompetenti incat sa nu gaseasca in timp util diagnosticul. tensiunea creste pana cand un neurolog detecteaza accidentul, sau pana cand acesta devine mai mult decat evident. fals: bazat pe simptome oricine intra in contact cu lazarescu i-ar fi facut testul imediat. dar prin asta s-ar fi dus o buna parte din film, ar fi lipsit suspansul. 'mdl' e un film despre medici incompetenti, care habar n-au sa gaseasca un diagnostic. si nu, nu-ti trebuie un neurolog sau un neurochirurg pentru asta, pana si un stomatolog o poate face. intrebare directa: de ce diagnosticul este pus atat de tarziu cand el putea fi pus in primele minute? motivatia e incompetenta corpului medical sau e un ingredient al peliculei?

Pitbull
03 Apr 2008, 14:09
(...) un amanunt pe care cristi puiu nu-l cunoaste. el a sacrificat realitatea de dragul metaforei, a compus o lume imaginara doar pentru a-si ilustra metafora. (...) ce conteaza realitatea, cand mai savuroasa e metafora? ce conteaza ca lazarescu putea intra in operatie direct, fara acel traseu? nu cumva asta e si metoda televiziunii, de a distorsona realitatea pentru a castiga audienta?
Intodeauna când observ asemenea basculäri, mä întreb sincer: omul ästa chiar n-a înteles, sau e räu-voitor? E constient cä vorbeste despre ce nu cunoaste, sau chiar crede cä stie?...
in plus aici nu ne intelegem: tu si cu alex sustineti ca filmul e o metafora, pitbull sustine ca e descrierea unei realitati exacte.
Eronat.
Toti trei suntem constienti cä filmul e descrierea unei realitäti exacte, din care metafora se formeazä de la sine, tocmai datoritä harului, intuitiei, inspiratiei care se suprapun peste documentrea riguroasä se reconstituirea meticuloasä. Diferenta e cä, în aceastä discutie, fiecare dintre noi insistä mai mult pe alte laturi: Marx si A.L.S. pe a metaforei, eu pe a hiper-realismului.

Alex Leo Serban
03 Apr 2008, 14:10
vreau sa precizez urmatoarele:
1 da, sint acel alex! (altfel il lua mama dracu p ala kre-mi folosea numele :x )
2 nu ma simt 'dezonorat' d prostiile kre au aparut intr-un ziar d scandal - k regula generala, mi s rupe regal dc pot crede niste nespalati imbecili & inculti
3 nu vd dc ar trebui sa fiu 'impotriva' mass-mediei (tot asha, k regula generala), stiu f bine sa discern intre fapt & manipulare
4 continui sa NU vad in 'mdl' nici 'caricatura', nici 'documentar'; vad doar un film hiperrealist f bun (NU o 'metafora', NU o capodopera!)

Mister Movie
03 Apr 2008, 14:16
cum poate sa fie metafora unei realitati exacte din moment ce lui lazarescu nu i se face pana si cel mai banal test, care implica o cheie din brelocul de chei? cum naiba dureaza atat de mult pana cand toti isi dau seama ca omul avusese un accident vascular, cand pana si un rezident si-a da seama? mie mi se pare cusuta cu ata alba. nu e vorba aici de rea vointa, pitbull, ci de o oarecare onestitate. nu-ti ilustrezi metafora cu minciuni, impartind lumea in buni si rai. atunci vorbim de rea vointa.

3 nu vd dc ar trebui sa fiu 'impotriva' mass-mediei (tot asha, k regula generala), stiu f bine sa discern intre fapt & manipulare
-----------------------------------------------------------------

da, alex, da, manipulare. multumesc ca ai inteles. nu ne ilustram metaforele cu caricaturi rautacioase, doar pentru ca la un moment dat am trecut prin cine stie ce frustrare.

marx
03 Apr 2008, 14:17
sa inteleg ca esti medic. testul cu pricina se face in primele secunde de catre oricine, asistem medical, doctor, doctor rezident, ba chiar de cineva care stie. publicul isi pune intrebarea cum poti fi doctorii atat de incompetenti incat sa nu gaseasca in timp util diagnosticul. tensiunea creste pana cand un neurolog detecteaza accidentul, sau pana cand acesta devine mai mult decat evident. fals: bazat pe simptome oricine intra in contact cu lazarescu i-ar fi facut testul imediat. dar prin asta s-ar fi dus o buna parte din film, ar fi lipsit suspansul. 'mdl' e un film despre medici incompetenti, care habar n-au sa gaseasca un diagnostic. si nu, nu-ti trebuie un neurolog sau un neurochirurg pentru asta, pana si un stomatolog o poate face. intrebare directa: de ce diagnosticul este pus atat de tarziu cand el putea fi pus in primele minute? motivatia e incompetenta corpului medical sau e un ingredient al peliculei?
monser, esti un idiot.

ps: vorbesti de parca semnul Babinski e keia universului. si daca tot esti atat de competent te intreb acum: daca ai o manevra Giordano pozitiva, te apuci repede sa-l tai pe ala sa-i scoti rinikiul?!
pt nestiutori, manevra Giordano este o scurta lovitura asupa lojei renale. daca pe pacient il doare, se spune ca e pozitiva, si sunt mari sanse sa aiba o suferinta renala, dar nu-mi da nicio informatie asupra localizarii leziunii, care poate fi parenhimatoasa sau nu. asa si cu semnul Babinski aici invocat. ma avertizeaza ca am o problema neurologica dar alte date nu-mi ofera. pt asta am nevoie de investigatii mai amanuntite.
q e d

Mister Movie
03 Apr 2008, 14:20
da, dar suspectezi un accident cerebral, si mergi din start pe aceasta ipoteza. daca testul babinsky iese pozitiv inseamna ca posibilitatea unui accident cerebral e foarte mare.

3 nu vd dc ar trebui sa fiu 'impotriva' mass-mediei (tot asha, k regula generala), stiu f bine sa discern intre fapt & manipulare
-----------------------------------------------------------------

da, alex, da, manipulare. multumesc ca ai inteles. nu ne ilustram metaforele cu caricaturi rautacioase, doar pentru ca la un moment dat am trecut prin cine stie ce frustrare.

mai parlamentam si maine daca e cazul. eu unul mi-am facut cunoscut punctul de vedere, ma duc cu amicii la o bere, ca asa obisnuiesc monsherii idioti, aia care dau cu pietre in noul val.

marx
03 Apr 2008, 14:31
da, dar suspectezi un accident cerebral, si mergi din start pe aceasta ipoteza. daca testul babinsky iese pozitiv inseamna ca posibilitatea unui accident cerebral e foarte mare.

daaaa, mare cat prostia ta.
auzi misterake, cand ai un proces de inlocuire de spatiu (sper ca stii ce e asta) te doare in pula de Babinski.

Mister Movie
03 Apr 2008, 14:38
te pun in legatura pe mess cu tipul care mi-a zis chestia asta. poate ca e incompetent, desi eu cred ca nu. in rest vorbim de un film hiperrealist foarte bun sau de descriere exacta a unui caz? hai, lasati-ma sa plec... bye. chiar plec.

Pitbull
03 Apr 2008, 14:46
mä întreb sincer: omul ästa (...) e constient cä vorbeste despre ce nu cunoaste, sau chiar crede cä stie?...
te pun in legatura pe mess cu tipul care mi-a zis chestia asta. poate ca e incompetent, desi eu cred ca nu.
Si eu plec - tot la bere, da' cu amicele (pitbullitele). O sä-i întreb p-äia de la cârciumä cum e cu testul Babinsky, da-n legäturä cu ei nu pot pune pe nimeni; nu cred cä au mess - nu-s genu'. :sleep:

marx
03 Apr 2008, 14:53
te pun in legatura pe mess cu tipul care mi-a zis chestia asta. poate ca e incompetent, desi eu cred ca nu. in rest vorbim de un film hiperrealist foarte bun sau de descriere exacta a unui caz? hai, lasati-ma sa plec... bye. chiar plec.
ia-ti si-o carte de semiologie. si aluia de pe mess aminteste-i de cate tipuri sunt avc-urile...

Mister Movie
03 Apr 2008, 14:58
marx, o sa-i dau. nu-s medic si nu stiu daca el are dreptate sau tu ai. dupa mine e un film facut din frustrarile unui regizor, e o caricatura in care se intampla pe centimetru patrat toate tarele pe care cristi puiu le-a trait sau le-a auzit. asa, brusc, printr-o coincidenta, toate i se intampla numai lui lazarescu.

@pitbull:mda, sunt curios daca un regizor cu talent si cu spirit de observatie o sa faca un film despre comunitatea din care face parte alex, sa vedem ce se intampla atunci. un film hierrealist foarte bun. si nu era o revista de scandal, ci era ditamai reportajul pe un post de televiziune vizionat, la o ora de varf. pitbull, la ce berarie mergi, ca vin si io :)

marx
03 Apr 2008, 15:31
marx, o sa-i dau. nu-s medic si nu stiu daca el are dreptate sau tu ai.
incearca sa fii logic: ai auzit tu undeva ca se pune un diagnostic de certitudine pe baza unei simple interpretari manuale?!
dupa mine e un film facut din frustrarile unui regizor, e o caricatura in care se intampla pe centimetru patrat toate tarele pe care cristi puiu le-a trait sau le-a auzit. asa, brusc, printr-o coincidenta, toate i se intampla numai lui lazarescu.

acum mi-am amintit ca Puiu a stat prin spitale pt sindromul Mallory-Weiss, daca nu ma insel. si de acolo a imprumutat limbajul si tipologiile medicale.
dar el nu si-a propus sa transpuna experienta lui, cum a facut Arghezi scriind piesa "Seringa" despre aventurile lui spitalicesti, ci s-a ajutat de ce-a vazut pe acolo pt a potenta o idee. Ideea de scurgere, de declin a vietii....

Ghidupu
03 Apr 2008, 15:58
sau cum zice Puiu insusi:

"M-am strãduit foarte tare sã nu-i judec pe doctori, sã pãstrez o cale de mijloc. Nu c-aº avea ceva contra medicilor, dar de multe ori colorând în negru un personaj slujeºti dramaturgia – spectatorul se regãseºte în schema asta "bun/ rãu". De-asta nu pot face filme de entertainment, pentru cã nu pot sã lucrez în alb ºi negru.

Moartea domnului Lãzãrescu nu e un film despre un pacient care se sfârºeºte pe drumuri, între spitale, din cauza medicilor. Nu e un film despre sistemul medical din România. Moartea domnului Lãzãrescu vorbeºte despre un om care se sfârºeºte din viaþã, iar "varianta de final" pe care-a tras-o la sorþi e asta. Pentru el, aºa aratã sfârºitul."

Mister Movie
03 Apr 2008, 16:07
"Si de aici al treilea nivel, cel care probabil este greu de perceput de catre spectatorul care nu este nascut si trait suficient in Romania. Este nivelul calitatii relatiilor umane. Lazarescu traieste existenta mizera a victimelor tranzitiei. Vecinii sunt limitati si preocupati doar de propriile probleme personale, familia ii este departe, iar sistemul de asistenta sociala si medicala este aproape complet distrus si paralizat de birocratie si nepasare. "

e un film despre sistem sau nu?

@ghidupu: ba filmul e lucrat chiar in alb si negru, culmea. medicii sunt rai. punct. dovada pitbull. vad ca si el are niste frustrari pe tema asta. nu stiu, sa spuna pitbull: medicii sunt buni sau rai?
-------------------------------------------------------------------

@marx:banuiesc ca nu, nu sunt de specialitate. asta clar, ca sa nu fiu acuzat ca tin partea medicilor. sunt doar plictisit de cliseul sistemului, care e prezent in toate filmele romanesti. problema e alta: imi pare rau ca nu pot vedea lucrurile in acest fel, dar parca ideea centrala nu e scurgerea vietii, ci umilinta, dezumanizarea intr-un sistem dezumanizat. lazarescu e o victima strivita de un sistem inuman, iar pentru asta cristi puiu a apasat pedala pana la podea. discutam cu cineva zilele astea, si-mi spunea ca pana si in dr. house gasesti bube ale sistemului, vezi afaceristul veros care da afara medici dupa bunul lui plac. si daca si ei isi pun in discutie sistemul, de ce nu l-am pune si noi? si ce am impotriva 'mdl'-ului, ca pana si medicii l-au placut? pentru ca noi alunecam pe panta bascaliei, ingrosam, suntem adeptii comediei negre, macabre, a poantelor desantate, ingrosam pana la greata. cristi puiu poate avea un punct de vedere foarte bun, dar felul in care o face, ingrosand si falsificand realitatea, colectionand toate bancurile cu medici (asa cum si comunistii punea prin filme tot felul de poante cu popi betivi) isi distruge total credibilitatea. filmul e savuros, dar e totusi o caricatura, o frustrare.

Pitbull
03 Apr 2008, 16:35
Medicii sunt umani. Bunicul meu a fost medic. Câtiva buni prieteni sunt si ei. Un foarte important prieten de familie, Dr. Florin Cäruntu, care i-a prelungit viata tatälui meu cu doi ani, îmi spunea cä el nu crede în "rolul salvator al medicinei", precizând: "Bolnavul se vindecä singur - sau nu. Noi doar îl ghidäm putin, îl mai ajutäm pe ici pe colo... sä se vindece sau sä moarä mai repede." Stia el ce stia! ;)
Tocmai aici stä marea valoare a "M.D.L."-ului: în faptul cä e totalmente anti-maniheist, lucreazä numai în tonuri de gri, apropiate de valoarea medie. Desi a pornit de la o experientä proprie realä, conjugatä cu incredibilul caz al acelui bolnav läsat sä moarä noaptea pe trotuar cu perfuzia-n mânä, proiectul a depäsit imediat nivelul frusträrilor de orice naturä (personalä sau socialä), devenind obiectiv, impartial si echilibrat. Tocmai de aceea, atâtia medici preocupati legitim de rezultat l-au ajutat pe Cristi, prin consultantä profesionalä. Imi povestea acu' vreun an, într-o cafenea de pe Smârdan, ce efort enorm si scrupulos a constituit documentarea de specialitate, si cum a fost nevoit sä-si modifice si sä-si ajusteze multe intentii artistice solide ca atare, tocmai pentru a nu cädea în päcatul inadvertentei; în majoritatea cazurilor, a reusit; în vreo douä, nu (i le-am si spus; partial mi-a dat dreptate - dar de, filmul era gata fäcut).

As dori o dezvoltare a pietrei aruncate cu "comunitatea din care face parte Alex" - nu de alta, dar am si eu pläcerile mele perverse: vreau sä väd mocofanul erotoman-otevist în fatä.

Adresa cârciumii n-o dau - acolo mä duc sä mä relaxez, nu sä mä enervez.

Mister Movie
03 Apr 2008, 17:53
florin caruntu l-a facut pe tatal tau betiv? i-a spus cumva ca e un betiv care isi bate nevasta? mesteca cumva guma? hai sa fim seriosi: florin (ha! tot florin!) zamfirescu e ireal. hai sa vedem cati au avut experienta unui asemenea corcopitec in halat alb. eu unul nu, tatal tau nu. da, poate ca am fost repeziti cu totii de medici, poate ca ne-am simtit prost intinsi pe masa de consultatie, dar caricaturile din filmul lui cristi puiu nu sunt reale.

eu nu cunosc medici, nu am medici in familie si nici printre prietenii cei mai buni, dar cunosc cativa medici, ca toata lumea. n-am avut tangente prea mari cu ei, e ok, dar dupa tot ce-mi spui cred ca tre' sa ma internez. si trebuie sa iau cu mine o gramada de persoane. daca dau un search pe google gasesc o tona de articole care imi spun ca 'mdl' este povestea unui personaj consumat de un sistem medical inuman. nu-mi pare ca lazarescu se lupta cu moartea. promit ca o sa revad filmul, dar cu toate justficiarile (ca era un accident care paralizase toate spitalele, ca au salarii mici, ca sunt agresati de pacienti, ca pacientii nu-i asculta, ca nu le merg aparatele, ca sunt prea multe fise de completat) mi-e greu sa ma desprind de ideea de sistem putred. poate ca pe un anumit palier apare metafora ambulantei ca un car mortuar, dar sistemul nu e colateral, nu e un personaj secundar, asa cum apare in dr. house, unde si sistemul ia palme. e foarte multa rautate in film, sunt reluate bancuri, tusele sunt ingrosate rau de tot. nu cred ca noul val are o problema ca indeamna publicul sa gandeasca, ci am impresia ca foloseste un fel de santaj emotional. chiar daca merg pe ideea ca noul val nu e un reportaj tv, totusi resimt acelasi ton iritant, plangaret, patetic, revansard cu care ne obisnuiesc jurnalele de stiri. cat despre alex nu dezv olt fara acordul lui. nici nu stiu daca ce apare pe ecrane e adevarat. asta apropo de cat de corecta e media. iar la crasma nu vin sa te enervez. cand ma imbat sunt bland :w00t:

Alex Leo Serban
03 Apr 2008, 18:53
senzatia mea e k n irosim in discutii degeaba, pt k musiu filmu nu vrea sa accepte niciun argument: o tine langa, d cind a-nceput, cu aceeasi idee...
let's ALL give up, e clar k n-o sa-si skimbe parerea - iar intrebarea mea e: kiar are vreun rost sa-ncerci sa i-o skimbi??
eu zic k nu :P

ps cit priveste 'comunitatea' & alte blablauri: repet ink o data (probabil, tot la pereti...) k nu fac parte din nicio 'comunitate', k apartenenta la un grup/grupuscul/grupuletz (sau kiar gashk) e cva c imi repugna & k, dk un post tv si-a irosit timpu d antena facindu-mi reclama (bad publicity = publicity! ;) ) - uau, asta kiar nu stiam! -, iarashi mi s rupe: prostii sint ei... :lol:

Mister Movie
03 Apr 2008, 19:06
nu e vorba de o parere, dar una vad aici si alta vad pe net, unde invariabil toate comentariile, de la cele romanesti la cele straine, merg pe ideea de sistem medical putred, birocrat, de doctori aroganti, spitale fantomatice etc. sau poate ca nu mai inteleg ce citesc. ia sa vedem, dau acum un google, si revin cu copy si paste:

"Mecanismul care la inceput scartaia incepe sa anchilozeze. Dupa presupuneri si consultatii se decopera ca Lazarescu are un hematom subdural si trebuie operat urgent "ca sa poata sa moara acasa de cancer". La Filantropia i se ia tensiunea si este supus la alte analize inutile desi are tot setul de analize de la Universitar. "N-ati intrat in coma, nu sunteti letargic, va e doar somn, si noua ne este...", asa este informat pacientul caruia i se dau si lectii de medicina.
"
Nimeni nu are nici o obligatie iar nervii sunt intinsi la maximum. La Bagdasar amorteala, personalul medical articuleaza cu greu cuvintele, in timp ce Lazarescu abia daca mai baiguie. Mioara Avram, epuizata si ea, pune punct periplului: "Gata, ati ajuns!" Spalat si pregatit pentru operatie, Lazarescu Dante Remus e acum "salvat".

poftim, si n-am cautat mult. asta nu e cumva sistemul? hai sa mai caut:

"Acelasi lucru se intampla si cu Lazarescu. Daca va amintiti, la inceput are forta sa se certe cu personalul salvarii. Apoi chiar ii spune unui medic ca ar fi de datoria lui sa il ajute! Revolutionarul din L. este insa treptat redus la tacere de sistem si de agravarea starii de sanatate. Pana cand realitatea sistemului devine atotcuprizatoare si singurul care mai este in stare sa sesizeze absurdul situatiei este spectatorul."

vad sistem, citesc sistem. sa mai cautam:

memorabile sunt cuvintele specialistului in tomografie computerizata-in sensul malefic al cuvantului-ca si acel refuz sistematic al sistemului, un mecanism orb, de cartita"

sistem, sistem. ok, gresesc eu, dar google?

hai sa mai vedem:

"Lasand acum “lentilele” la o parte, va amintiti de Kafka si de “Procesul”? Daca da, atunci va amintiti si o anumita figura stilistica folosita acolo: adancirea in absurd, pe masura ce romanul evolueaza. La inceput, K. sesizeaza anormalitatea procesului care i se intenteaza si a situatiei."

iata! ca si procesul, mdl e analiza unui mecanism. a unui sistem. a unui sistem absurd, tara lui papura voda, in care medicii mesteca guma, fac poze la pateu si mansarda si-si acuza pacientii ca se imbata si-si bat nevestele sau copii.

ia sa vedem si incheierea:

Un film epuizant, de un realism crud, care lasa o impresie de mecanism uman ruginit, deteriorat si imposibilitate de a comunica. Se regaseste cu usurinta in "Moartea Domnului Lazarescu" acelasi vid imens, aceeasi gratuitate ca in piesele de teatru ale lui Eugen Ionescu, dezumanizare, lipsa de sens, goliciune a cuvintelor. E ca si cum ai spune : "A propos, la cantatrice chauve? Elle se coiffe toujours de la meme facon".

mecanism uman deteriorat, sistem, vid, absurd. e povestea unui om in lupta cu moartea sau a unui om in lupta cu un sistem absurd?

@alex: poate ca mai intai discutam pe pm si pe urma pe forum. nu sunt sigur ca e real ce am vazut,asa ca nu vreau sa-mi pun paie in cap. dar am mai intalnit informatia si pe net, si pe blogurile unor persoane din media. nu e o informatie negativa, dar poate deveni. depinde cine o foloseste.

Alex Leo Serban
03 Apr 2008, 21:08
nuuuu, NU ma intereseaza sa mai 'discut' nimic - povestea cu pozele 'compromitatoare' e d mult rasuflata, a fost folosita impotriva mea da s-a fisiit, iar eu am mers mai departe fluierind nonshalant, fluturind bezele spre galerii, invingind meskinarii, mitocanii & prejudecati; nu sint, n-am fost & nu voi fi o persoana pudik, asha k nu ma deranjeaza... :P
iar d adaugat n-am c sa mai adaug - nici p pm, nici p forum, nici p nimic (constat doar, amuzat, k e din c in c mai 'la moda' sa scoti la iveala imagini xxx - vezi paris hilton, colin farrel, staru ala hongkonghez, politicieni etc -, so i guess k am fost un fel d 'protocronist' :lol: ).

ps vezi k in unele dintre citate nu apare cuvintu 'sistem', cum iti explici?? :w00t:

Mister Movie
03 Apr 2008, 21:25
ok, inteleg, oricum toata chestia asta a fost o porcarie imensa la adresa ta.

acolo unde nu apare sistemul apare tara lui papura voda, acolo unde nu apare tara lui papura voda apare birocratia, lipsa de comunicare, autismul etc. adica e clar ca filmul e 'di granda', nu doar o simpla radiografie a unui caz. am retinut chestia cu kafaka si ionesco. florin zamfirescu e un rinocer veritabil. din fericire nu e real, apare doar in imaginatia lui cristi puiu.

filmul are totusi o constructie geniala. debuteaza lejer si ajunge pana in absurdul cel mai stupid, insa cristi puiu practica un fel de joc de-a soarecele si pisica, acuzand si aparand in acelasi timp. fiecare acuza e partial anulata de cate un firicel de justificare (de ce sunt medicii porci? pentru ca n-au salarii bune. de ce nu gasesti nici un aparat functional? pentru ca e un accident major si toata lumea e ocupata). si uite asa se naste gangania lui kafka, ireala dar palpabila prin detalii bine plasate. cristi puiu acuza, dar o face atat de inteligent incat ti-e greu sa-l prinzi.

prin '90 am invatat ce inseamna manipularea prin imagine. era vremea politicului, vremea dezbaterilor. imi amintesc de o polemica intre ion iliescu si ion ratiu, doua lumi total diferite. la un moment dat, cameramanul incadreaza mainile lui ratiu. n-a durat decat cateva secunde, dar a parut o vesnicie. sunt sigur ca cel care a comis rautatea are o cu totul alta justificare. probabil ca i-au placut butonii sau mansetele. nici o legatura cu niste maini zbarcite, cu acuzatia de batranete, de bosorog. cam asa e si in 'mdl'. nu, cristi puiu e un impartial, el acuza, dar si apara.

dar oare apararea reuseste sa neutralizeze acuzatia? nu cred. cred ca e doar un artificiu care ajuta ca o lume ireala, o caricatura, sa devina credibila. e o ameteala inteligenta a regizorului. in final ramane figura lui florin zamfirescu, cerberul, si a neomului care molfaia guma. aia e tinta lui cristi puiu, nu lazarescu.

marx
03 Apr 2008, 21:29
"Mecanismul care la inceput scartaia incepe sa anchilozeze. Dupa presupuneri si consultatii se decopera ca Lazarescu are un hematom subdural si trebuie operat urgent "ca sa poata sa moara acasa de cancer".
Nimeni nu are nici o obligatie iar nervii sunt intinsi la maximum. La Bagdasar amorteala, personalul medical articuleaza cu greu cuvintele, in timp ce Lazarescu abia daca mai baiguie. Mioara Avram, epuizata si ea, pune punct periplului: "Gata, ati ajuns!" Spalat si pregatit pentru operatie, Lazarescu Dante Remus e acum "salvat".
buey dibaciule, ia explica tu cum descoperi hematomul subdural gadilandu-l pe unul in talpa?
si daca ai sti sa citesti cu atentie fraza de mai sus ti-ai da seama ca operatia era paleativa, nimic n-ar fi skimbat traiectoria mortuara a lui lazarescu.
asa ca, cu sistem sau fara sistem, lazarescu tot in punctul terminus ajungea.

Mister Movie
03 Apr 2008, 21:37
citeste ce am scris mai sus: treaba asta face parte din arsenalul lui cristi puiu. probabil ca nici in germania nu pui diagnosticul asa de repede, dar n-ai sa intalnesti o aberatie de medic in genul lui florin zamfirescu. nici in romania nu gasesti, te asigur. a, ca mai face medicul glume e altceva. dar florin zamfirescu e coborat direct din frustarile lui cristi puiu, la fel ca vericul cu guma in gura, ala de face poze la mansarda si pateu. aia sunt rinocerii lui cristi puiu, nu personaje reale. nu e vorba aici de traiectoria mortuara a lui lazarescu si nici de supermanii a la george clooney, ci de frustrarea si furia cu care sunt construite fantome ca florin zamfirescu sau gogomanul cu guma. alea nu sunt personaje reale. nu fac parte din experienta directa a lui cristi puiu, nu le-a trait pe viu. asta garantat.

Pitbull
03 Apr 2008, 22:25
Eram decis sä nu mai intervin (aia cu toaca si babele surde), dar existä anumite culmi de impertinentä a minciunii care cer sä fie puse la punct.
Personajul doctorului Ardelean (Florin Zamfirescu), este unul dintre cele mai reprezentative pentru o mare parte a comunitätii medicale din zilele noastre. E format în spiritul "doctorului paternalist" insuflat de mentalitatea comunistä târzie, care le stie pe toate, nu admite sä fie contrazis de nimeni, si trateazä bolnavul cu acadeaua într-o mânä si nuiaua în cealaltä (spre deosebire de "doctorul colaborator", de inspiratie occidentalä, care coopereazä cu pacientul si-l stimuleazä). Instantaneu, m-a dus cu gândul la Mircea Cintezä (care s-a obräznicit cu mine inadmisibil, crezându-mä pacient - de fapt, îl abordasem pe culoarul spitalului ca sä-l întreb ceva într-o cu totul altä calitate, în timp ce el conversa lejer cu doi vizitatori personali), de l-am si întrebat pe Cristi: "Bäi, nu cumva Cintezä era modelul inspirator...?" Nu, nu el era, ci multi alti medici de aceeasi facturä întâlniti de Cristi de-a lungul anilor; (cum eu sunt cu câtiva ani mai vârstnic decât el, la viata mea m-am confruntat cu si mai multi). Este unul dintre cele mai izbutite personaje din tot filmul, atât prin compozitia lui Zamfu, cât si prin valentele sale simptomatice extrem de substantiale si elocvente - e reprezentativ în profunzime, prin consistenta interioarä a acestui tip de personaj, precum si la nivel de suprafatä, prin aria extrem de largä pe care era - si, din päcate, încä mai este - räspândit. Pe scurt, Doctorul Ardelean creat de Cristi si Zamfu e un portret robot al medicului român actual de o facturä foarte amplu räspânditä, realizat nu numai cu mare acuratete, ci si cu înaltä creativitate artisticä.
Dacä printre viitoarele faceri din alb negru si viceversa ale proaspätului nostru jongleur cu realitätile vor mai exista si altele la fel de nerusinate, s-ar putea sä revin spre a le corecta - pentru cine mai trece pe-aici si mai citeste - desi n-am nici un chef.

redmen
03 Apr 2008, 23:57
Nu am vazut filmul in intregime si nici de curand deci nu imi aduc aminte de doctorul din film.Dar ca o persoana care a stat destul timp internat prin spitale (in oras la mine si la spitalul de urgenta bucuresti) pot sa confirm ca asemenea specimene de doctori exista.Chiar stiu ca eram odata in salon cu un betiv care il legasera si nu il baga nimeni in seama.Dar alta chestie care mi`a ramas intiparita in minte e cand au adus pe un copil de vro 8 ani care efectiv murea acolo langa patul meu .. si erau stransi vro 5 medici si se certau ce sa faca ... unde sa il trimita ca ei nu vor sa moara cineva pe tura lor .. sau chestii de genu` asta.Deci ... exista medici d`astia straluciti cu duiumul.

Alex Leo Serban
04 Apr 2008, 05:52
pt pitbull

eu cre k e platit d colegiu medicilor sa n intoxice... un fel d razbunare: v-a placut filmu?? jap, ia o postare! ziceti k medicii aia sint reali? na, luati-o si p-a doua... si tot asha :lol:

Pitbull
04 Apr 2008, 06:44
Tuske posiblî.
Se vede clar cä el doar mimeazä dialogul, prin räspunsuri aparent punctuale - dar la nivel interior nu comunicä. Il contrazici, iar el nu riposeazä la modul: "Nu, nu sunt de acord cu tine, pentru cä..." - ci repetä aceleasi false platitudini, ca si cum tu nici n-ai fi vorbit (ca de pildä asta cu "caricaturile", la fel de deplasatä ca si cum l-ai acuza pe Gogol cä-l plagiazä pe Beaumarchais, pe Leni Riefenstahl de leninism [de la "Lenin", nu de la "Leni"!], iar pe Stephen King, de päshunism ardelenesc).

gionloc
04 Apr 2008, 09:46
creca discutia trebuia sa se opreasca de mult, dupa mesajul acesta:

Ola! Dupa filmele mizerabile cu care ne-a obisnuit cinematografia din ultimii ani cred ca merge si Supravietuitorul.

Mister Movie
04 Apr 2008, 09:56
Dar alta chestie care mi`a ramas intiparita in minte e cand au adus pe un copil de vro 8 ani care efectiv murea acolo langa patul meu .. si erau stransi vro 5 medici si se certau ce sa faca ... unde sa il trimita ca ei nu vor sa moara cineva pe tura lor .. sau chestii de genu` asta.Deci ... exista medici d`astia straluciti cu duiumul.
------------------------------------------------
ei, ce discutie interesanta despre moralitatea doctorilor! ce repede s-au aprins spiritele. pana la urma 'mdl' ESTE un film despre sistem, nu-i asa? vad ca s-a ales praful de marea metafora mortuara, si am ajuns exact la ce trebuie inteles din acest film: rasplata pentru frustrarile suferite prin spitale, filmul care da cu pusca prin medici. da, e adevarat, tusele lui cristi puiu sunt reale (o stiu pe propria-mi piele) dar am vrut sa va aduc pana in punctul in care sa demonstrati singuri ca 'mdl' este in primul rand un film despre sistem, un film inflorit din frustrarile lui cristi puiu si din frustrarile noastre comune. cam asta numesc eu sistem. cancer generalizat. un om este ucis de un sistem monstruos, grotesc. amintiti-va ca dupa film insusi minstrul sanatatii i-a folosit titlul de cateva ori, in cateva situatii reale. haideti sa lasam mai lejer povestea cu 'drumul catre moarte'. daca lazarescu ar fi murit singur in apartamentul sau, dupa ce asistenta i-ar fi facut o simpla injectie contra racelii (stiu un caz concret) filmul capata o cu totul alta semificatie. dar regizorul nu l-a lasat sa moara acasa, ci l-a plimbat prin sistem. aici intervine si un pic de science-fiction: ambulantele nu sosesc asa de repede, iar asistentele iti dau de multe ori o bulina sau o mica injectie la popou si te lasa cu cel de sus. daca lazarescu ar fi murit acasa puteam vorbi clar de o metafora a mortii, de lupta unei fiinte umane cu destinul. insa lazarescu e ucis de sistem, de medici.

rezulta ca 'mdl' este un film despre sistem, cum tot despre sistem e si 432. da, exista povesti care justifica zdravan, dar filmele raman tot despre sistem. si e posibil ca publicul romanesc sa se fi saturat de filme despre sistem. noul val e un val angajat.

Alex Leo Serban
04 Apr 2008, 11:41
pana la urma 'mdl' ESTE un film despre sistem, nu-i asa?

nu :P

Mister Movie
04 Apr 2008, 12:07
imi poti da o definitie corecta?

Alex Leo Serban
04 Apr 2008, 12:35
'definitie' la c??
e limpede k, in 'mdl', povestea cu 'sistemu' (dk exista), e secundara - exact k in sintaxa: fraza = propozitie principala + 1,2,... propozitii secundare :)
dk tu vezi principal c e secundar e clar k e o probl d perceptie
film 'dspr sistem' ar fi fost dk era documentar...

redmen
04 Apr 2008, 12:52
ei, ce discutie interesanta despre moralitatea doctorilor! ce repede s-au aprins spiritele. pana la urma 'mdl' ESTE un film despre sistem, nu-i asa?

Era pur si simplu un raspuns la ce ziceai tu ca nu exista medici de genu` ala in realitate.Nu avea legatura cu filmul ce am zis eu.

Dan Iliescu
07 Apr 2008, 03:53
Da pan' la urma v-ati prins vreunu de ce atata minimalism??

Pitbull
07 Apr 2008, 04:19
Da.

Dan Iliescu
07 Apr 2008, 04:38
Pai hai.

Pitbull
07 Apr 2008, 04:59
Unde?

Dan Iliescu
07 Apr 2008, 05:38
In emisfera ta stanga (http://www.succesdublu.ro/index.php/2006/09/nu-ti-lasa-creierul-sa-someze/).

Pitbull
07 Apr 2008, 08:15
De ce?

Dan Iliescu
07 Apr 2008, 20:31
pen'ca acolo sper ca ne-asteapta raspunsul tau -- mandru, frumos si neminimalist -- la intrebarea mea.

L-ai localizat? :)

Dan Iliescu
07 Apr 2008, 20:34
...doamna stanga e cu scrisu.

Pitbull
07 Apr 2008, 20:35
Bine.

Dan Iliescu
07 Apr 2008, 20:54
daca n-ai chef sa raspunzi, de ce mai participi?

deci chiar ma intereseaza de ce sunt minimaliste filmele astea.

Pitbull
07 Apr 2008, 21:05
S-a spus de jdemii de ori pe forum - în topicuri usor de identificat dupä titluri, si mai existä si functia Search.. Dar, ok, hai s-o mai zicem încä o datä.

Un principiu fundamental al profesiunii de regisor este: dacä esti bun, te descurci cu ce ai si gäsesti solutii sä faci cinema bun în orice conditii! Desi trâmbitat demagogic si aplicat abuziv, de-a lungul anilor, preceptul este, totusi, valabil în fond.
Ultimii ani l-au pus la încercare la nivel practic: cinematografia româneascä stätea dezastruos cu mijloacele si finantele - dar asta, evident, n-a împiedicat aparitia unor regisori tineri de mare valoare: Puiu, Porumboiu, Mungiu, Muntean, Jude, etc. Animati de dorinta irezistibilä de a face film (asta înseamnä a fi artist: sä nu poti sä träiesti färä a crea), s-au adaptat conditiilor si, cu ajutorul propriului lor talent, au gäsit solutii de a face filme de continut cu mijloace minime; aceste solutii, partial (si încä foarte insuficient, la nivel de grup), s-au coagulat în niste directii estetice comune care definesc "minimalismul".
De-aia avem minimalism.

Dan Iliescu
07 Apr 2008, 21:46
Pai asta-i chestia, ca raspunsul asta mie nu mi se pare indeajuns.
(de-aia l-am ignorat, indiferent ca s-a zis de jdemii de ori sau doar la inceputul acestui thread.)

Da, sunt de acord -- conditiile de productie afecteaza rezultatul, in general nru de locatii si de personaje. Dar nu cred ca il determina in intregime. Sunt sigur ca daca ar avea mai multi bani, Puiu si Mungiu tot filme minimaliste vor face.

Eu cred ca este altceva -- ceva mult mai important, desi nu am reusit inca sa formulez o explicatie. Cu Puiu mai ales, filmul lui ma face sa-mi reamintesc k realitatea este simpla; moralitatea, moartea la fel. Si faptul ca le prezinta in mod linear, cursiv, aproape ne-postmodernist, mai ales intr-un context social care doar simplu nu este - nebunia spitalelor, dar si a vietii din Romania in general... pentru mine este un indiciu ca acest minimalism nu este doar o simpla coincidenta in cinematografia romaneasca acum, legata de contextul economic si social doar prin limite de buget, dar are origini si implicatii mai importante.

Si nu uita ca limitele de buget in general inseamna si mana libera la creativitate; spre deosebire de filmele cu buget mare unde e mai mare presiune sa aibe succes si se iau mult mai putine riscuri.

Pitbull
07 Apr 2008, 21:59
Ei, acum, cä ne-am dezghetat amândoi, väd cä într-adevär pui problema în moduri foarte interesante. Mä bucur.
Ce-i drept, eu am räspuns strict la nivelul primarului "de ce". Tu, deja abordezi aspecte din categoria "bun, si acum...?" Voi medita la ele.
Il invit pe Mihai Fulger sä contribuie la discutie - cartea lui de interviuri despre "Noul Val" (pe care eu continuu sä-l numesc, deocadatä, "generatia actualä", în asteptarea momentului când va deveni, sper, si "val") a prilejuit o excelentä sistematizare a conceptiilor estetice si tiparelor de simtire artisticä ce vor defini evolutiile creatoare la care te referi.
Si nädäjduiesc sä se mai implice si alti comentatori. Tema e ofertantä si importantä. Sigur, voi reveni si eu.

Dan Iliescu
07 Apr 2008, 22:37
pai imi pare bine ca ti-ai retras coltii. at least for the moment ;)

m-am uitat ieri la blogul lui Mihai Fulger si tot nu-mi dadeam seama de unde ii stiu numele. Aveam cartea! De altfel, singura despre 'noul val' care merita cumparata. Stii cumva daca mai sunt si altele? ...in afara de cea a lui Grid Modorcea, care nu ma tenteaza.

am putea sa deschidem alt thread, ce zici?
desi titlul asteia chiar se potriveste. doar fara :)-ul de la sfarsit.

Pitbull
07 Apr 2008, 22:59
Acum, cä topicul a devenit serios, i-am ajustat si titlul. Putem continua aici.
Nu stiu de alte cärti recomandabile, deocamdatä. Da, într-adevär, într-a lui Grid n-am nici eu încredere; om fi noi buni amici, dar face niste jocuri. Bunioarä, anul trecut cam pe vremea asta, într-un articol intitulat "Ucinicii", ataca violent filmele minimaliste, tipând cä Premiul UCIN pentru 2006 ar fi trebuit sä-l ia "o operä de exceptie: «Si totul era nimic»"! - adicä super-hiper-ultra-über-lol. :lol:
Hai, sä vedem ce zice Mihai - el viazä cu drag p-aici pe forum.

Mister Movie
08 Apr 2008, 09:37
'definitie' la c??
e limpede k, in 'mdl', povestea cu 'sistemu' (dk exista), e secundara - exact k in sintaxa: fraza = propozitie principala + 1,2,... propozitii secundare :)
dk tu vezi principal c e secundar e clar k e o probl d perceptie
film 'dspr sistem' ar fi fost dk era documentar...

posibil sa nu ma fi exprimat bine. exista in filmele romanesti postrevolutionare un personaj secundar sau principal (cum vrei sa-l numesti) care are o prezenta greoaie. anume sistemul. aceasta prezenta leaga sau - mai corect spus - ineaca toata povestea. nu am intalnit nici un alt film care sa aiba o asemenea 'amprenta' greoaie. incerc cateva exemple (calitatea unora e indoielnica, dar sunt doar exemple):

persona - relatie pacient-medic, vampirism, lipsa comunicarii etc. nici o vorba despre sistem, despre eventuale disfunctionalitati ale sistemului, despre aparate care nu functioneaza, despre medici obsedati de bani etc.

evadatul - firma de medicamente falsifica sutdiile despre un anumit medicment, afacere din care ies ceva bani spitalului si medicului care conduce studiul. a la michael moore sa zicem. aici putem vorbi de ce spui tu, si anume de o actiune secundara, insa story-ul filmului e acaparat de personajul principal, de politist, de ucigas etc. ok, un film comercial, calitate indoielnica, dar un exemplu de film care trece la index disfunctionalitatile sistemului.

dr. house - in cateva episoade apare afaceristul veros, care concediaza medici dupa bunul plac. totusi serialul reuseste sa nu transforme sistemul in solist principal.

poate ca MDL-ul nu e o analiza documentata a sistemului, dar ramane un film in care sistemul invaluie pelicula cu greutatea unei tragedii antice. ori tocmai aici apare problema, ruptura intre noul val si public. publicul s-a saturat sa mai dea vina pe sistem, fie el medical, politic, religios sau cum o mai fi. nimeni nu mai gusta revolutionarul impuscat in gat (interpretat de marius stanescu). nimeni nu se mai intreaba ce a fost cu revolutia, care e adevarul din spatele mineriadelor, ce s-a intamplat in piata universitatii. nimeni nu mai e pasionat de vanatoarea de securisti sau turnatori. oamenii lucreaza in companii multinationale, isi fac cumparaturile la mall, cred ca nu mai avem mentalitatea aia din anii '90. pur si simplu asemenea subiecte nu mai sunt de actualitate.

sergiu puiu
08 Apr 2008, 15:42
BODIES: între viaþã ºi moarte (BODIES-Marea Britanie, 2004)

Nu stiu daca urmariti sau nu acest serial pe TVR2.
Pai acolo sa vezi demascarea sistemului. Si baietii nu vorbesc despre sistemul sanitar al UK din 1944!

MDL este ca o savarina.
Ce-i drept, una borsita in buzunarul de la piept al medicilor romani.
Dar tot savarina ramine!
:)
Celor ce ma acuza ca-l denigrez pe Cristi Puiu sau ca am ceva cu Mungiu, fam Solomon sau Tudor Giurgiu.
Sau cititi tot ce am postat sau va abtineti. Eu nu le contest calitatea de regizori. Ma revolta insa cadenta cu care capata finantari la CNC pentru firmele lor. In baza unor regulamente pe care tot ei le negociaza cu Ministerul Culturii si CNC.

Mister Movie
08 Apr 2008, 18:55
nu cred ca vorbim aici de demascarea sistemului, televiziunea face chestia asta de ani de zile. chiar azi am vazut un show despre malpraxis. problema e daca filmul ar trebui sa urmeze pasii televiziunii, si daca intereseaza pe cineva sa vada pe marele ecran ceea ce oricum vede pe micul ecran.

vladvaidianu
09 Apr 2008, 11:26
mister movie
poate ca MDL-ul nu e o analiza documentata a sistemului, dar ramane un film in care sistemul invaluie pelicula cu greutatea unei tragedii antice. ori tocmai aici apare problema, ruptura intre noul val si public. publicul s-a saturat sa mai dea vina pe sistem, fie el medical, politic, religios sau cum o mai fi. nimeni nu mai gusta revolutionarul impuscat in gat (interpretat de marius stanescu). nimeni nu se mai intreaba ce a fost cu revolutia, care e adevarul din spatele mineriadelor, ce s-a intamplat in piata universitatii. nimeni nu mai e pasionat de vanatoarea de securisti sau turnatori. oamenii lucreaza in companii multinationale, isi fac cumparaturile la mall, cred ca nu mai avem mentalitatea aia din anii '90. pur si simplu asemenea subiecte nu mai sunt de actualitate.


cred ca gresesti. despre ce sistem vb exact? cel medical? sa nu uitam ca 20% din film se petrece in apartamentul lui mr.l. apoi nu prea i se pot reprosa multe sistemului medical. dotari destul de bunicele peste tot, doctorii nu iau spaga...si unde e vointa se misca destul de binisor. lazarescu o mierleste din cauza oamenilor, a ignorantei...toti il ajuta dar formal, doar pana la un anumit nivel. indiferent de statut, profesie ... toti il neglijeaza. pe salvare ii e sete si cere apa. asistenta nici nu il ia in serios apoi la 20s bea ea insasi apa la capul lui-asta nu are nici o legatura cu sistemul. e pura lipsa de empatie si compasiune. indiferent de profesia personajelor mecanismul lipsei de iubire fata de aproape e acelasi. despre asta e filmul si cred ca foarte clar. puiu o spune si altfel, foarte explicit in interviuri.

un anumit tip de sistem e prezent in foarte multe filme. diferenta majora e urmatoarea: publicul romanesc habar nu are cum functioneaza o sectie de politie in america. so, in orice film politist american sistemul e aproape invizibil. dar in mdl sau 432 detaliile si mai ales disfunctionalitatile find arhicunoscute (pana la paranoia) sistemul e mult mai usor de detectat. peste toate astea boala romanului de a da vina pe sistem...si reversul ei.

despre gusturile publicului romanesc-no comment. filemele (cele bune) facute dupa 2000 sunt destul de simple si directe dar romanul daca nu e sensibilizat vazand un amarat cum moare plimbat prin spitale (socant e ca multi se si sparg de ras) da vina pe sistem si pe subiectele "tragice". iar cand mai apare cate o comedie o shmangleste de pe net si se plange ca nu fac si romanii filme"cu batai".
chestia cu multinationalele si molurile...hm...snobism si superficialitate big time, nu mai e loc de compasiune. tot sistemul e de vina?

Dan Iliescu
09 Apr 2008, 16:02
Deci ce legatura au toate astea cu minimalismul?


Daca vreti sa discutati reprezentarea sistemului (economic, social, politic) in filmele romanesti ale noului val, cred ca merita sa deschideti alt thread.

Pitbull
09 Apr 2008, 16:19
Foarte adevärat.
Minimalismul este un sistem estetic, iar denigratorii lui, în majoritate, nu au pregätirea si capacitatea unor dezbateri aplicate, ceea ce-i face sä-l atace din perspective adiacente - în spetä, componentele politice si sociale ale curentului. De aici aceste deraieri ale discutiilor.

Mister Movie
10 Apr 2008, 12:44
daca minimalismul este un sistem estetic, atunci subiectul abordat poate fi divers, ba chiar poate lipsi cu desavarsire (sa zicem film experimental). daca subiectul e separat de sistemul estetic, atunci putem vorbi foarte bine si de o diversitate de genuri. si o comedie poate fi tratata minimalist. de fapt nu minimalismul ar trebui pus in discutie, ci stereotipia in care a inceput sa se scalde cinematografia romaneasca, sacul cu subiecte inspirate din telejurnalul de la ora 5. mdl e o stire a jurnalului de la ora 5. minimalism inseamna pentru multi un bloc crapat, un perete plin de jeg, un cersetor la colt de strada etc. a face un film minimalist inseamna a-l insurba social si a devora toate jurnalele tv. categoric vom vorbi fie de o tragedie pur sange, fie de una tratata in cheie comica, dar in final cu acelasi nod in gat si cu aceeasi senzatie apasatoare in cosul pieptului. toate astea nu tin de minimalism. minimalismul nu obliga la nimic. minimalismul nu dicteaza subiectul. pot face minimalism si cu un zid proasapat zugravit, o sculptura si o vaza cu flori. pot face minimalism cu orice. arta video da numeroase exemple de minimalism. mergi la dalles, nu stiu daca mai e expozitia de arta video, si vei avea destule exemple.

pitbull, nu sunt un denigrator al minimalismului. sunt doar impotriva subiectelor standard, al subiectelor 'grele', care iti introduc o gheara in piept, care practica un fel de santaj emotional, gen 'romania, o vale a plangerii'. nu sunt un adept al stilului holliwoodian, al scenariilor construite cu sublerul, dar nu cumva noul val tinde sa mestece aceleasi subiecte, sa se afunde in aceeasi atmosfera? nu te deranjeaza previzibilul? cand aud de un film al noului val stiu din start ca are o implicare sociala, ca personajul principal e plin de boli, e pensionar, studenta care vrea sa avorteze, prostituata, copil al strazii, revolutionar etc. asta n-are nici o legatura cu minimalismul.

Alex Leo Serban
10 Apr 2008, 13:23
f corect spus: minimalismul este o modalitate & el nu dicteaza 'subiectul'....
DAR - in loc sa n cramponam d termenu 'minimalism' -, c ar fi dk l-am inlocui cu neorealism?? sau (pt k tot faci (r)apel la artele vizuale) cu 'arte povera'? hm, cum mai stau lucrurile in ac cazuri? nu cumva subiectul dicteaza si tratarea?
inteleg ct deranjeaza p tine: subiectele stereotipe. dar realitatea, din pakte, este stereotipa: d unde blocuri k la new york, dk ale noastre sint crapate & pline d jeg? d unde 'joie de vivre', dk lumea e sarak, amarita & plictisita? si cum ar arata o poveste poverista spusa k la h'wood - sau, & mai rau, cu glantz d superproductie??? :w00t:
p lga k mi s-ar parea d prost gust, ar fi de-a dreptu skizofrenic...

cre k neorealismu, in AC MOMENT, este o datorie etik a tinerilor cineasti ro - asa cum a fost pt italieni!

Mister Movie
10 Apr 2008, 14:08
'ars povera' se refera la mijloace de expresie, nu la subiect. din cate stiu - e drept ca stiu foarte putin - aici intra si interventiile in natura, copacii impachetati in folii de plastic, sublinierea unui drum cu hartie sau alt element etc. in arta stilul nu impune subiectul.

in ce priveste acel 'joie de vivre' si blocurile cenusii pun pariu ca apartamentul in care locuiesti e un spatiu obisnuit. nu-ti pica igrasia in cap, nu-ti asezi oala de noapte sub pat, n-ai rapire din serai pe perete. poti turna o pelicula minmalista/hiperrealista avand ca subiect apartamentul tau, fara nici o preparatie speciala? sigur, e usor sa alegi un apartament cu igrasie, cu gandaci striviti, pentru ca un asemenea subiect e un santaj emotional excelent. plangi cu muci numai cand vezi igrasia, nici nu-ti mai trebuie subiect. numai cand il vezi pe lazarescu ai senzatia de rau visceral. ok, e si asta o felie de realitate, insa - cred eu - e partea cea mai gustoasa din tort, cea mai previzibila, cea mai ofertanta. nu inteleg de ce vezi lucrurile in alb si negru, de ce absenta igrasiei ar trebui sa insemne automat baloane colorate si confetii. nu sunt cineast, dar daca ar fi sa obtin emotie artistica, n-ar fi o provocare mai mare sa o obtin fara cliseul apartamentului igrasios, al studentei care urmeaza sa avorteze ori al revolutionarului torturat de fantasmele adevarului? de ce e nevoie de subiecte suculente ca sa capeti eticheta de arta? sunt sigur ca exista scurt metraje la fel de bune cu subicte care la prima vedere n-au atatea implicatii angajate social. chiar am vazut cateva la dalles, la expozitia de arta video.

Alex Leo Serban
10 Apr 2008, 15:00
deci:
1 este arte povera (in italiana)! asta e denumirea cunoscuta - in latina n-are niciun sens...
2 am mai spus, da senzatia mea e k vbim la pereti: este vba dspr faptu k aceste subiecte = realitatea din teren. dl lazarescu locuieste intr-un biet apartament d bloc - unde ai vrea sa locuiask, la vila?? (k mine... :oops: )
pot intelege faptu k unii s-au plictisit d ac subiecte; mie, personal, mi s pare k ink nu s-a epuizat filonu - &, asa cum am mai spus, cum publicu ro nu este interesat d film, makr sa producem pt afara lucruri d calitate.
3 stilu - d multe ori - atrage subiectu! vezi picasso: el a ajuns la stilu lui, dupa kre era normal sa picteze 'domnisoarele din avignon' & 'guernica'...

Mister Movie
10 Apr 2008, 15:26
deci:
1 este arte povera (in italiana)! asta e denumirea cunoscuta - in latina n-are niciun sens...
2 am mai spus, da senzatia mea e k vbim la pereti: este vba dspr faptu k aceste subiecte = realitatea din teren. dl lazarescu locuieste intr-un biet apartament d bloc - unde ai vrea sa locuiask, la vila?? (k mine... :oops: )
pot intelege faptu k unii s-au plictisit d ac subiecte; mie, personal, mi s pare k ink nu s-a epuizat filonu - &, asa cum am mai spus, cum publicu ro nu este interesat d film, makr sa producem pt afara lucruri d calitate.
3 stilu - d multe ori - atrage subiectu! vezi picasso: el a ajuns la stilu lui, dupa kre era normal sa picteze 'domnisoarele din avignon' & 'guernica'...

1. nu, dar am intalnit-o si suna mai bine. :)
2. un pensionar n-are cum sa locuiasca la vila. insa de ce trebuie ales ca subiect un pensionar? de ce sa nu alegem un critic de film. tu, gorzo, habar n-am. hai, chiar un parlit de agent de vanzari ca mine. nu sunt bogat, dar nici sarac. noi n-avem drame? sau dramele nostre nu sunt atat de importante pentru societate? de ce trebuie sa alegem intotdeauna un subiect suculent?
3. n-am inteles exact ce vrei sa spui cu picasso dar... exemplul e bun. picasso n-a ajuns niciodata la stilul lui. picasso e cel mai prost exemplu pentru cubism. cel mai bun exemplu e braque. braque a fost - da-mi voie sa te sicanez - un artist de 'bun simt'. braque a considerat cubismul salvarea artei, implicare sociala, bla-bla-bla. un artist angajat. era 'de datoria lui' (din nou te sicanez). braque a ramas credincios cubismului pana la ultima suflare. picasso a naparlit de nenumarate ori. sigur, putem identifica o amprenta, dar picasso a fugit intotdeauna de picasso. a fost 'contra'. din principiu. braque a fost 'pro'. ca baietii din noul val: revolutie, comunism si pensionari la greu. ne simtim bine, ca e drumul batatorit si subiectele grase.

vladvaidianu
10 Apr 2008, 16:54
@mista movie

jeez man! te exprimi de parca s-au facut 100 de filme cu pensionari. observa fenomenul in general ca nu e foarte stufos. de fapt dupa 2000 s-au facut o mana de filme si singurele trasaturi comune ar fi realismul si bugetul subtire. lasa-i pe pintilie si daneliuc la o parte si urmareste-i doar pe cei tineri. cele cateva filme sunt totusi foarte variate ca subiect/genere.

filmul lui porumboiu e comedie si, funny enough, e mai funny decat restul e tacere. locatiile sunt mizerabile dar ce voiai sa vopseasca porumboiu tot orasul? asa e romania. mizerabila.

432 e thriler si se petrece nainte de 89. romania la fel de mizerabila. vezi the life of the others-aceiasi abordare.

sfarsitul lumii e mokumentary si are un final destul de bright.

legaturi bolnavicioase e colorat si saturat iar subiectul e "tineresc".

mdl e primul film care exploreaza cu f multa sensibilitate viata/moartea unui pensionar. e un scenariu care nu prea incape in nici un genre dar de dragul dicutiei il putem numi drama. mecanismele filmului nu prea au de-a face cu igrasia care de fapt nici nu exista iar puiu nu speculeaza deloc suculentul de jurnal de ora 5. oricum lazarescu e un pensionar peste medie. daca voia cineva spectacular si boceala aveau de unde alege un personaj mult mai amarat. mdl e pura explorare in ignoranta. s.a.m.d.

puiu/radulescu aveau un proiect de 6 filme. poate in unul din ele o sa vedem si un agent de vanzari si un apartament cu lavabila roz.

mi se pare mie sau estetic se confunda cu pasunism?- ma refer la artcolul de pe liternet cu romania mea are poveste, film-film, imagini-arta si alte bazaconii.

Dan Iliescu
10 Apr 2008, 17:53
Pittbull- da, din pacate.

MM - minimalismul poate fi discutat separat, dar mai interesant ar fi sa-l discutam in relatie cu subiectul. Dar sa nu deviem doar in subiect. de fapt nu minimalismul ar trebui pus in discutie, ci stereotipia in care a inceput sa se scalde cinematografia romaneasca - atunci deschide alt thread.

ALS - sunt complet de acord. filonu... we barely scratched the surface. si ar fi misto ca asta sa devina intr-adevar (neo)-realismul romanesc. macar pt. cei de-afara, daca acas nu-i apreciat :)

De fapt, din cate am citit pe-aici cu putina rabdare, cred ca mai bine separati discutiile dupa preferinte. O discutie despre MDL doar intre cei carora le-a placut ar fi mult mai productiva.

Eu n-am indejunsa rabdare sa conving pe cineva, in scris, ca MDL reprezinta o realitate pe care ei nu vor sa o accepte, uitand ca cinematografia este si arta, si realism, ca si film Hollywood de vineri seara. Si pierdem timpul cramponandu-ne in discutii contradictorii interminabile. Efectiv.

Alex Leo Serban
10 Apr 2008, 20:48
pt mm

re: picasso - picasso a avut geniu, braque a fost doar un cubist, cu asta sint d acord; picasso a avut mai mult stil decit braque - in sensu in kre il recunosti in ciuda multiplelor sale metamorfoze! in perioada cubista, braque semana cu picasso; dupa perioada cubista, picasso n-a mai semanat decit cu el insusi 8)

dar nu vad leg cu minimalistii nostri...

Mister Movie
11 Apr 2008, 07:24
hmmm... as zice mai mult 'amprenta', stilul e un automatism. in fine, discutia poate evolua, si nu cred ca ma pot descurca foarte bine cu termenii, dar ideea de baza e ca braque a ramas credincios unui program si unor formule, in timp ce picasso nu s-a multumit cu ce obtinuse din fiecare etapa. dar nu spun ca braque n-are valoare, dupa cum nu spun ca nici regizorii noului val n-au valoare. braque e un pictor in adevaratul sens al cuvantului, are culoare, are stiinta compozitiei, e ok din multe puncte de vedere, insa nu e un fenomen, nu e un deschizator de drumuri. a fost la inceput, cand cubismul a avut impact, dar eu l-as incadra printre academistii cubismului. ca si mungiu. mungiu e prizonierul propriilor formule. problema e daca va ramane un braque sau va deveni un picasso? as vrea sa vad un mungiu radical schimbat, chiar daca pentru asta e nevoie sa renunte la minimalism. ca la stereotipuri trebuie clar sa renunte.

vladvaidianu
11 Apr 2008, 11:17
mungiu e prizonierul propriilor formule.... as vrea sa vad un mungiu radical schimbat, chiar daca pentru asta e nevoie sa renunte la minimalism. ca la stereotipuri trebuie clar sa renunte.



1. da-ne te rog vreo doua exemple de stereotipuri si de formule in care e prizonier mungiu...
2. apoi mungiu e total schimbat deja. e foarte mare diferenta intre occident si 432.

Alex Leo Serban
11 Apr 2008, 12:04
hmmm... as zice mai mult 'amprenta', stilul e un automatism. in fine, discutia poate evolua, si nu cred ca ma pot descurca foarte bine cu termenii, dar ideea de baza e ca braque a ramas credincios unui program si unor formule, in timp ce picasso nu s-a multumit cu ce obtinuse din fiecare etapa. dar nu spun ca braque n-are valoare, dupa cum nu spun ca nici regizorii noului val n-au valoare. braque e un pictor in adevaratul sens al cuvantului, are culoare, are stiinta compozitiei, e ok din multe puncte de vedere, insa nu e un fenomen, nu e un deschizator de drumuri. a fost la inceput, cand cubismul a avut impact, dar eu l-as incadra printre academistii cubismului. ca si mungiu. mungiu e prizonierul propriilor formule. problema e daca va ramane un braque sau va deveni un picasso? as vrea sa vad un mungiu radical schimbat, chiar daca pentru asta e nevoie sa renunte la minimalism. ca la stereotipuri trebuie clar sa renunte.

faci o generalizare kre are la baza o opera inkeiata (= a lui braque), in timp c a lui mungiu e in plina desfasurare - si nu avem d unde sti c surprize n mai asteapta... rabdare!
si-apoi, cum ti-a explikt si vlad, mungiu dja s-a skimbat (radical) fata d primul film... 8)

ps pt mine, stil = amprenta; d aia s si zice 'amprenta stilistik', nu? si, da, e un 'automatism', d kre sint capabili doar cei (precum picasso) kre si-au 'gasit stilu' & ii recunosti si dupa o simpla skitza...

Dan Iliescu
11 Apr 2008, 23:10
alex, ai sugerat la un moment dat ca poate "subiectul dicteaza si tratarea".

atunci de ce au ales sa reprezinte realitatea in mod minimalist?

si de fapt, de ce au ales sa reprezinte realitatea din Romania, in mod minimalist?

nu-s convins ca nu poate fi reprezentata, in mod realistic, si in alte feluri. mai ales ca haosul cultural si economic din Romania a produs o realitate care numai simpla si minimalista nu este. ...poate ca si de-aia, de fapt, mi-au placut filmele.

Alex Leo Serban
12 Apr 2008, 05:57
d fapt, eu am spus exact invers: k tratarea (= stilu) dicteaza subiectu... ;)
ma rog, recunosc k am fortat un paradox - nu stiu dk asha stau lucrurile cu minimalistii nostri; stiu k asha au stat cu unii mari artisti, kre ajung la un stil, dupa kre universu lor tematic este fctie a acelui stil...
re: regizorii nostri - ei, fireste, nu pot reflecta decit realitatea din ro, k p aia o cunosc & aia ii pasioneaza. si mai cre k, in cazu nostru, ideea cu stilu precede subiectu poate fi valabila - paradoxal - in cazu... epigonilor 'stilului puiu': adik, la puiu - e clar - primeaza apetitu cine-verist & gustu pt subiectele din ac zona (faptu k si-a gasit stilu lui sa l spuna e cu atit mai fericit!), dar ma tem k, in cazu altora (mai putin inspirati), 'imprumutarea' unui stil (strain) conduce automat la alegerea acelor subiecte cu kre acel stil este identifikt...

Mister Movie
12 Apr 2008, 14:28
faci o generalizare kre are la baza o opera inkeiata (= a lui braque), in timp c a lui mungiu e in plina desfasurare - si nu avem d unde sti c surprize n mai asteapta... rabdare!
si-apoi, cum ti-a explikt si vlad, mungiu dja s-a skimbat (radical) fata d primul film... 8)

braque a pictat toata viata naturi statice&peisaje cubiste. la el a contat mult culoarea, compozitia, stilul. sau preocuparea de a-si inchega un stil. la picasso totul e radical: prelucrari de masti africane, sculpturi ciudate, crochiuri cu linie aproape continua, animale fabuloase, schite in pensula care parca n-au nici o legatura cu picasso. cred ca in putine lucrari il recunosti pe picasso.

mungiu si-o fi schimbat stilul, dar nu si repertoriul. am inteles ca are in plan un fel de fresca a comunismului. super! ii urez ca pana la 80 de ani sa tot faca filme despre comunism&capitalism bananier, sa ne fericeasca cu multi don bebe cinici si veseli, politisti grasi, tineri lipsiti de orizont etc. e usor sa fabrici un asemenea personaj: ii bagi oleaca de tinerete, o leafa mizera, il invaluiesti in taceri graitoare, vorbe cu miez, nostalgia revolutiei, revolta fata de comunism etc. asta ar fi personajul bun. tiparul martirului. personajul rau e cinic, abrutizat, mistocar, dracos, bogat, stupid etc. e ca in filmele cu indieni: buni si rai, alb si negru. daca personajul e sarac, obligatoriu e curat la suflet si sacrificat, daca e bogat sau descurcaret e obligatoriu grobian. retete, retete... noul val are bucatari priceputi.

Alex Leo Serban
12 Apr 2008, 20:32
1 haha: braque n-are decit stilu 'cubist', ala kre e, p cind p picasso il recunosti dintr-o mie/un milion...! dar m-am obisnuit sa nu accepti niciun argument valabil, so why shd i care? :lol:
2 imi pare rau k tre sa-ti spun, da tenacitatea cu kre continui sa t iei d mungiu - cva k o picatura kinezeask - ma face sa banuiesc k ai facut o fixatie... si nu t mai obosi sa negi: t tradeaza indirjirea & repetitivitatea 'argumentelor' ;)

vladvaidianu
13 Apr 2008, 02:09
... retete, retete... noul val are bucatari priceputi...

mista movie, nu te supara, dar nu spui nimic. argumenteaza, explica mai clar ce intelegi prin "retete", da-ne si vreo doua exemple precise ca eu unu, ma jur ca nu inteleg ce vrei...iar paralela braque/picasso...come on, nu are nici o treaba cu mungiu.

Mister Movie
13 Apr 2008, 09:49
@als: braque e adeptul cubismului analitic, pe care il va explora toata viata, picasso descopera cubismul sintetic, pe care il paraseste insa foarte repede.

bebe din 432, personajul negativ si antipatic, medicul rau din lazarescu, chiar lazarescu, transformat dintr-un 'mos ulceros' (expresia nu-mi apartine) in martir. alb si negru, rai si buni.

medic = rau, cinic, spagos
pensionar = bun, sarac, bolnav

aruncam cateva proptele de ochii lumii (marele accident, argumentul salariului mic, lipsa aparatelor pentru investigatia medicala) si ungem oleaca schema, sa nu scartaie.


hai ca nu e greu de ghicit, ce naiba!

Alex Leo Serban
13 Apr 2008, 13:39
gresit: nu toti medicii din 'mdl' sint 'asha' cum ii reduci tu, k sa-ti iasa skema - iti pot da kiar exemplu doctoritei d la final, sau al cuplului d medici el/ea (kre sint f ok) sau kiar p cel al tomografistului - sau cum s-o numi...
DECI: skema ta e caricaturala!
(iar pensionarii o duc, intr-adevar, cel mai greu in tara asta, plus k, din cauza virstei, sint mai predispusi la boli... dar nu rezulta d nicaieri k dl lazarescu ar fi 'bun'! asta e proiectia ta = gresita)

re: braque - kiar n-are importanta k s-a tinut, k prostu, d o formula, in timp c altii mai talentati au explorat forme & formule diverse; c e important e k braque e mai mult un 'footnote' in ist picturii (d gasit la raftu cu 'isme' - cubism etc), in timp c picasso e un pictor genial - unu dintre primii 3 ai sec. xx si unu dintre primii 10 dintotdeauna!

gheorghe orban si baba
13 Apr 2008, 16:45
unu dintre primii 3 ai sec. xx

care's ceilaltzi 2?

Alex Leo Serban
13 Apr 2008, 16:56
brancusi, fireste - & warhol 8)

gheorghe orban si baba
13 Apr 2008, 17:15
nu stiam ca brancusi a fost si pictor :hmm:

Alex Leo Serban
13 Apr 2008, 17:34
ah, pai nu - era vba d artisti in general! sau am zic 'pictori'?! :?
pai, atunci p el il trec la 'artisti in general' (sculptor & fotograf - k asta a fost :) ) si la pictori pun matisse...

marx
13 Apr 2008, 18:26
pai, atunci p el il trec la 'artisti in general' (sculptor & fotograf - k asta a fost :) )
yo cred ca branqusi era genial pt ca arata la frantujii aia cum se mananca mamaliga :lol: :lol: :lol:

ps: lol, als esti loboda! te zbateai sa-i arati lu' mister muvi cum e cu braque si picasso, deci clar ca erai cu focusu' pe pictori, si ai comis-o genial cu brancusi.
hehehe, cineastii nu e artisti?! aia nu-ti intra in mop 3 tau personalizat?! pardon, in top.
de composeri nu te mai intreb, ca te scufunzi...

gheorghe orban si baba
13 Apr 2008, 18:30
> http://www.cinemagia.ro/forum/viewtopic.php?p=197956#197956

altfel, eu cred ca si ginecologii e artisti!

marx
13 Apr 2008, 18:32
> http://www.cinemagia.ro/forum/viewtopic.php?p=197956#197956

altfel, eu cred ca si ginecologii e artisti!
e!

ps: trebuia sa pun ghilimele?

Alex Leo Serban
13 Apr 2008, 20:36
c penibil... era clar pt oricine (mai putin tov marx!) k nu m-am uitat p postarea mea precedenta & nu mai stiam la kre top ma refeream/s referea gob: top artisti? top pictori?
saatchi tocmai facuse un top 100 cu artisti (vizuali)
asha k ciocu mic - asta, tovarashu, kre nici makr n-a auzit d jenny holzer, cindy sherman, marie-jo lafontaine, bill viola, christian boltanski sau thierry kuntzel :P
ps in caz k nu stii (pt k nu stii multe!), eu am si tradus din & scris dspr john cage! (acu, probabil k o sa-ntelegi k si cage era... pictor! :lol: )

Mister Movie
16 Apr 2008, 14:00
gresit: nu toti medicii din 'mdl' sint 'asha' cum ii reduci tu, k sa-ti iasa skema - iti pot da kiar exemplu doctoritei d la final, sau al cuplului d medici el/ea (kre sint f ok) sau kiar p cel al tomografistului - sau cum s-o numi...
DECI: skema ta e caricaturala!

ei da, cristi puiu si-a luat toate masurile de precautie. si daca tot vorbim de pictura, 'schema' era metoda preferata a lui cezanne. punea in centru un cos mare cu mere, dar apoi, pentru ca subiectul sa nu para prea greu, imprastia cateva mere in jur. 'indulcea' oarecum masivitatea cosului.

caricatura lui cristi puiu e 'indulcita' cu mici justificari, de genul accidentului, salarizarii proaste sau doi-trei medici mai omenosi. insa impresia generala e cam aia pe care o vrea cristi puiu, si pe care o asteapta si mainstreamul avid de sange.

'ba, ce le-a zis-o puiu asta! ba, ce le-a facut, mama lor de medici!'

(iar pensionarii o duc, intr-adevar, cel mai greu in tara asta, plus k, din cauza virstei, sint mai predispusi la boli... dar nu rezulta d nicaieri k dl lazarescu ar fi 'bun'! asta e proiectia ta = gresita)

probabil pe aia care ii cunosti tu. ai mei parinti pensionari n-o duc rau. e drept ca muncesc de le sar capacele, dar fac si o gramada de bani de care, cu multa umilinta, beneficiaza subsemnatul :) problema e ca nu beau. dl. lazarescu bea. din cate am inteles un fel de spirt amestecat cu nus' ce posirca. iar aici intervine simpatia regizorului: dl. lazarescu e o victima a societatii, a copiilor sai si in final a medicilor. dl. lazarescu n-are nici o vina, ca doar 'bea pe banii lui'.

cum e cu neorealismul italian, alex? acolo am vazut personaje verticale, nu betivi supraponderali cu cipilica.

dl. lazarescu e propria sa victima, si toata povestea cu spitalul nu-si are rostul. omul asta e deja mort, a murit de cand dansa in chiloti cu sticla in bot. nu vezi asta in neorealismul italian.


re: braque - kiar n-are importanta k s-a tinut, k prostu, d o formula, in timp c altii mai talentati au explorat forme & formule diverse; c e important e k braque e mai mult un 'footnote' in ist picturii (d gasit la raftu cu 'isme' - cubism etc), in timp c picasso e un pictor genial - unu dintre primii 3 ai sec. xx si unu dintre primii 10 dintotdeauna!

asta o sa ramana si mungiu, un footnote.

Alex Leo Serban
16 Apr 2008, 16:21
ti-am mai spus: invershunarea ta monomaniak dezvaluie - fara sa vrei - o probl kre NU e estetik!
poate ar trebui sa faci cva cu asta & sa nu t bazezi p faptu k sursa acestei probl va disparea: mungiu, puiu et alii vor continua sa fak filme, iar noi sa l laudam - atunci cind e cazu... ;)

vladvaidianu
22 Apr 2008, 04:34
@ mista movie

nu ma astept sa imi raspunzi dar sper sa imi citesti postarea.

ma frend, nu te supara, rogu-te, dar te aberezi rau de tot. googaleste putin neste interviuri cu puiu si radulescu, vezi extraurile de pe dvd si apoi revezi filmul... iar porma mai calculeaza o data si vezi daca mdl iti da tot in alb si negru.

finalmente nu prea imi pasa cum iti place tie noua jeneratie de regizori. ce ma intriga e aceasta opinie transimisa prin viu grai cum ca filmele romanesti sunt negre si pe teme sociale. plus toata excitatia si frenezia care urmeaza dupa umor de tip vacanta mare in costume de epoca. de la vecinii lui als nu ai ce sa mai astepti dar de la fostii mei colegi de faculta...
speram mai mult.

e trist si injust ca noua generatie de regizori nu are o noua generatie de spectatori.