După un Oscar pentru Vorbeşte cu ea/Hable con ella şi la 26 de ani după ce a concurat prima oară la Veneţia cu Femei în pragul unei crize de nervi/Mujeres al borde de un ataque de nervios, legendarul Pedro Almodóvar câştigă Leul de Aur cu primul său film în limba engleză, The Room Next Door.
Rareori gusturile publicului se sincronizează cu cele ale juriului, dar iată că acum avem parte de o excepţie: la premiera mondială, acest film despre o bolnavă de cancer care îşi roagă o bună prietenă să o ajute să se sinucidă a fost primit cu 17 minute de ovaţii, un record la ediţia din 2024 a festivalului. Criticii nu au fost la fel de entuziasmaţi, dar iată că juriul format din nouă membri, cei mai mulţi dintre ei regizori şi regizoare, a considerat că The Room Next Door merită trofeul suprem al ediţiei.
Reamintim că la această ediţie a festivalului Anul Nou care n-a fost a devenit primul film românesc laureat cu premiul cel mare al secţiunii paralele a festivalului, competiţia Orizzonti.
Marele premiu al juriului a fost câştigat de Vermiglio, producţie italiană regizată de Maura Delpero şi cu povestea plasată în ultimul an al celui de-Al Doilea Război Mondial. Unul dintre filmele cel mai bine primite ale ediţiei, The Brutalist, cu un Adrien Brody unanim apreciat în rolul principal, cel al unui arhitect maghiar a cărui carieră ia avânt după emigrarea în Statele Unite, a primit Leul de Argint pentru Cel mai bun regizor, acordat americanului Brady Corbet.
Premiul special al juriului a fost câştigat de regizoarea georgiană Dea Kulumbegashvili pentru April, despre o ginecoloagă a cărei carieră este în pericol după ce se râspândesc zvonuri că ar face avorturi. Trofeul pentru Cel mai bun scenariu ajunge la Murilo Hauser şi Heitor Lorega pentru producţia braziliană I'm Still Here, despre "desaparecidos", persoanele care dispăreau fără urmă în timpul dictaturii militare ce a îngenunchiat ţara timp de două decenii.
Nu degeaba a uimit publicul veneţian cu scenele explicite de sex din Babygirl: celebra Nicole Kidman, a cărei cea mai nouă miniserie, The Perfect Couple e acum pe Netflix (cronica), pleacă acasă cu trofeul Coppa Volpi acordat celei mai bune actriţe. Premiul masculin a fost câştigat de francezul Vincent Lindon pentru The Quiet Son, despre un tată luat pe nepregătite când tânărul său fiu este tot mai atras de valorile extremei drepte. În sfârşit, festivalul oferă premiul Marcello Mastroianni acordat unei "tinere speranţe" a actoriei, premiu ajuns anul acesta la Paul Kircher pentru And Their Children After Them, povestea unei maturizări forţate în Franţa provincială a anilor '90.
Juriul competiţiei oficiale a fost prezidat în 2024 de franţuzoaica Isabelle Huppert şi a fost format în principal din regizori - James Gray, Andrew Haigh, Agnieszka Holland, Kleber Mendonça Filho, Abderrahmane Sissako, Giuseppe Tornatore şi Julia von Heinz, cărora li s-a alăturat una dintre cele mai populare actriţe chineze din toate timpurile, Zhang Ziyi.