Totul despre Oldboy: Prizonier în libertate

de Cinemagia în 27 Nov 2013
Filmul are premiera în cinematografele de la noi pe 29 noiembrie

Lumea contemporană a filmului este plină cu poveşti atroce de răzbunare – dar niciuna până acum nu se aseamănă cu cea din Oldboy: Prizonier în libertate, o poveste în acelaşi timp emoţionantă şi brutală, care aduce la un loc teme ale culturii pop moderne precum izolarea, sentimentele reprimate, răzbunarea, sentimentul de vinovăţie şi dorinţa de ispăşire.

Oldboy: Prizonier în libertate este un omagiu adus poveştii iniţiale, dar se avântă pe propriul drum, într-un teritoriu tenebros, plin de pericole. Bazat atât pe romanul grafic semnat de Garon Tsuchiya şi Nobuaki Minegishi şi pe mult-premiatul film coreean regizat de Park Chan Wook (care a câştigat Marele Premiu la Festivalul de Film de la Cannes, devenind şi unul dintre cele mai cunoscute filme thriller din toate timpurile) filmul aduce o nouă abordare a legendei, datorită viziunii extraordinare a regizorului Spike Lee, de două ori nominalizat la Premiile Oscar.

Filmul lui Spike Lee, Oldboy:Prizonier în libertate, începe cu un eveniment complet de neînţeles: după o noapte de beţie, Joe Doucett (Josh Brolin) un director de publicitate decăzut şi un tată absent, este răpit din senin şi aruncat într-o celulă solitară care arată ca o cameră de hotel, unde este ţinut timp de 20 de ani – 20 de ani plini de chinuri, care trec fără nici cel mai mic indiciu referitor la identitatea răpitorului său, sau la motivul pentru care Joe a fost răpit.

Eliberat în mod inexplicabil din acest coşmar, Joe revine în lume mânat de o singură obsesie: să îl descopere pe cel care a pus la cale această pedeapsă şi, în primul rând, să înţeleagă de ce. Dar, deşi el este acum liber din închisoare, este încă manipulat, este încă prins într-un labirint nesfârşit al conspiraţiei şi răzbunării care ameninţă să îl nimicească. În căutarea unor răspunsuri, el ajunge la o tânără asistentă socială (Elizabeth Olsen), şi în final, la un tip misterios, (Sharlto Copley) care, se pare, deţine secretul salvării sale.

FilmDistrict şi Good Universe prezintă o producţie Vertigo Entertainment/40 Acres and a Mule Production, regizată de Spike Lee Film, cu Josh Brolin, Elizabeth Olsen, Sharlto Copley, Michael Imperioli, Linda Emond, James Ransone şi Pom Klementieff.

Filmul este regizat de Spike Lee după un scenariu scris de Mark Protosevich (Legenda vie, Conexiune inversă). Producătorii filmului sunt Roy Lee, Doug Davison şi Nathan Kahane, iar producători executivi sunt Joe Drake, John Powers Middleton şi Peter Schlessel.

Oldboy: prizonier în libertate – o nouă viziune

Povestea filmului Oldboy:Prizonier în libertate este deja o legendă în lumea iubitorilor de benzi desenate, datorită poveştii sale de răzbunare pline de mister. Fascinaţia legată de aceasta a început în anii 90 când Garon Tsuchiya şi Nobuaki Minegishi au creat o manga în opt volume despre un bărbat care este răpit şi închis ani întregi într-o închisoare privată, unde singura legătură cu lumea exterioară este un televizor şi care, odată eliberat, porneşte în căutarea celor care i-au furat viaţa, pentru a se răzbuna, dar mai ales pentru a înţelege de ce a fost supus unei astfel de pedepse oribile.

Pornind de la această poveste tulburătoare, regizorul Park Chan Wook a regizat în 2003 un film cu Choi Min-Sok, care a şocat şi a lăsat fără cuvinte publicul din întreaga lume. Construcţia plină de stil a filmului – care este plin de scene de luptă perfect puse la punct, cu un suspans ce aminteşte de capodoperele lui Hitchcock şi cu un caracter poetic ce palpită de instincte primare – i-a adus lui Park titlul de „Quentin Tarantino al Orientului.” El a reuşit însă să confere poveştii şi un caracter uman în mijlocul acestui mediu lipsit de scrupule. Prin explorarea numeroaselor metode prin care un om poate fi încarcerat – fizic, prin circumstanţele de care se loveşte, şi poate cel mai înspăimântător prin intermediul minţii sale – povestea personajului principal care nu îşi înţelege soarta, al cărui singur companion este televizorul, a cărui independenţă fizică nu reprezintă de fapt libertatea, a fost comparată, de unii, cu viaţa în lumea modernă.

Printre multitudinea de fani ai filmului original, s-a numărat şi regizorul Spike Lee. Lee este cunoscut la Hollywood pentru filme cu un puternic mesaj social, precum pelicula nominalizată la Oscar, Pizzeria lui Sal, sau filme precum Nola Darling, Malcom X, A 25-a oră şi impresionantul documentar despre Uraganul Katrina, Katrina:Recviem în patru acte – dar el recunoaşte că a fost mereu fascinat de genul thriller şi de comportamentul uman. Recent el şi-a adus contribuţia la acest gen cu pelicula Omul din interior cu Denzel Washington, care spune povestea unui jaf foarte ingenios.

Aşa cum s-a întâmplat şi cu mulţi dintre cei care au văzut filmul, Oldboy:Prizonier în libertate l-a marcat pe Lee când acesta l-a vizionat, acum mulţi ani. „Am fost pur şi simplu lăsat cu gura căscată”, îşi aminteşte regizorul. „Era o poveste unică, cu toate elementele acelea de mister şi povestea de răzbunare, toate prezentate în cel mai dur stil. Oamenii nu mai văzuseră aşa ceva până atunci – nici eu nu mai văzusem.”

Lee a început să se gândească la cum ar aborda el povestea, în stilul său, dar asta s-a intamplat mult mai tarziu, când a citit scenariul scris de Mark Protosevich pentru versiunea americană a filmului. El nu avea nici cea mai mică intenţie să încerce să îl imite pe Park Chan Wook; Lee a vrut să se abată un pic de la original şi să abordeze materialul în felul său caracteristic.

„Nu m-am gândit niciodată la Oldboy: Prizonier în libertate ca la un remake,” explică regizorul. „Mai degrabă, l-am privit ca pe o reinterpretare a unei poveşti foarte interesante care poate fi reprezentată în mai multe feluri. Park Chan Wook a făcut un film fantastic, dar chiar şi înainte de filmul lui, sursa originală era o manga japoneză – ceea ce a însemnat o oportunitate de a explora o nouă abordare a poveştii”.

Pentru a crea această abordare, Lee spune că şi-a dorit să respecte filmul coreean, dar fără să îl copieze. „Atunci când am început să vorbim despre Oldboy:Prizonier în libertate, Josh Brolin i-a cerut acordul, binecuvântarea, lui Park Chan Wook, iar acestea ne-a spus :„Indiferent ce alegeţi să faceţi, faceţi-vă propriul film”, îşi aminteşte regizorul.

Şi exact aceasta a fost şi dorinţa lui Lee. Regizorul spune că nu şi-a făcut griji legat de mutarea filmului dinspre Japonia către Coreea şi, în final, către America. „Povestea este atât de bună, în sine, încât nu contează unde o plasezi. Ea nu se va schimba. Când am lucrat la film, un singur lucru am ştiut sigur: că nu trebuie să ne ferim de niciun subiect sau temă”, spune el.

Dimpotrivă, Lee a vrut să aibă o abordare mai viscerală a poveştii. El spune că în centrul interpretării sale asupra materialului este ideea unui om care a fost redus la instinctele sale primare, care au devenit o parte esenţială din interpretarea rolului Joe Doucett de către Josh Brolin.

„Când Joe este închis, el revine la acele instincte animalice care sunt în noi toţi, dar pe care facem tot posibilul să le suprimăm”, explică Lee. „În general, noi, oamenii, suntem învăţaţi să ţinem astfel de instincte ascunse, să nu le lăsăm să se vadă decât atunci când suntem în spatele uşilor închise. Dar, instinctual, şi noi suntem tot animale”.

Chiar şi atunci când Joe este copleşit de aceste instincte primitive de răzbunare pură, Lee vede personajul principal ca un om care caută salvarea, care caută să compenseze această soartă cumplită pe care crede, din ce în ce mai mult, că el însuşi şi-a cauzat-o. „Acesta este un film despre răzbunare”, conchide Lee, „dar este şi o poveste despre salvare, despre ispăşire. La începutul filmului Joe este un beţiv, un tip deloc amabil. Abia după ce este închis timp de 20 de ani începe să întrevadă salvarea”.

Lee spune că, în primul rând, fanii filmului original se aşteaptă „să vadă ceva diferit – dar în acelaşi timp se aşteaptă ca acest film să fie un omagiu adus peliculei iniţiale”.

Instincte primare

Impulsul de a relua povestea din Oldboy:Prizonier în libertate a început când Spike Lee a citit scenariul lui Mark Protosevich. Înainte de asta, producătorii Roy Lee şi Doug Davison de la Vertigo Entertainment şi Nathan Kahane de la Good Universe îl angajaseră pe Protosevich să încerce să adapteze scenariul iniţial pentru un film în limba engleză. Protosevich era şi el un fan al filmului regizat de Park Chan Wook , dar el îşi dorea să meargă chiar mai departe, înapoi la benzile desenate şi dorea să îşi folosească imaginaţia pentru a aborda temele dintr-o nouă perspectivă, diferită.

„Oldboy:Prizonier în libertate vorbeşte despre multe lucruri”, explică scenaristul.. „Eu cred că este vorba despre încercarea de a găsi liniştea interioară, este o poveste despre cum poţi să încerci să îndrepţi greşelile din trecut, este despre familie, despre cruzime şi, desigur, despre dorinţa de răzbunare, de a face pe cineva să plătească pentru toate suferinţele tale şi despre consecinţele acestei răzbunări”.

El adaugă „te face să te gândeşti la lucrurile pe care le-ai făcut în trecut care poate i-au făcut pe alţii să sufere, deşi tu nu ai fost conştient de asta; iar acum oamenii aceia trebuie să trăiască tot restul vieţii plătind acel preţ”.

Când Protosevich a început să scrie, el a vrut să se cufunde complet în experienţa aproape ireală a lui Joe Doucett – experienţa de a deveni dintr-o dată prizonier, fără a fi fost acuzat de ceva anume, fără a fi fost judecat, ci pur şi simplu condamnat la închisoare,obligat să se confrunte cu propria minte, cu propria persoană, văzând lumea doar printr-un ecran de televizor.

„M-am informat intens cu privire la oamenii care au petrecut perioade mai scurte sau mai îndelungate în detenţie, cum ar fi cazul ostaticilor prinşi de terorişti şi am făcut şi cercetări despre experimentele din anii 1950 cu puii de maimuţă care au fost luaţi de lângă mamele lor, pentru a se studia care este efectul acestei izolări”, spune scenaristul. „Am început să îmi imaginez multitudinea de probleme şi de sentimente pe care le-ar avea cineva închis într-un astfel de loc - care ar fi impactul asupra minţii persoanei respective, asupra sufletului său, dacă acest lucru ar putea, în final, să îi transforme în ceva cu totul diferit.”

Protosevich a fost puternic influenţat de modul în care este descris în benzile desenate iniţiale personajul principal, care se transformă în timpul lungii sale perioade de detenţie într-un fel de animal sălbatic periculos. Scenaristul a adus de această dată pe ecran şi un alt personaj, care apare numai în benzile desenate, nu şi în filmul iniţial: directoarea şcolii unde a învăţat Doucett în copilărie, care are propria ei poveste. „Edwina Burke oferă publicului o perspectivă interesantă asupra trecutului – perspectiva cuiva care ştie despre tine lucruri de care tu nici nu erai conştient”, spune el.

Deşi a respectat în mare parte manga şi filmul original, Protosevich a adăugat şi personaje noi şi le-a modificat pe altele pentru a le adapta la cultura americană a secolului XXI. Apoi, când Spike Lee s-a alăturat proiectului, cei doi au lucrat împreună pentru a perfecţiona povestea şi pentru a o aduce mai aproape de viziunea lui Lee. „Structura generală a fost o adevărată provocare, pentru că este un puzzle complex şi fiecare piesă este specială. Structura aceasta a rămas, în mare parte, întreagă atunci când am început să lucrăm împreună, dar fiecare piesă individuală a început să fie influenţată de Spike”, explică Protosevich

Producătorii au fost încântaţi de direcţia în care Lee şi Protosevich au dus povestea. „Spike Lee are o imaginaţie nelimitată şi a reuşit să ducă povestea mai adânc în tenebrele umane, păstrând totodată şi multe elemente care au făcut filmul un clasic al genului”, spune Roy Lee.

Producătorul Doug Davison, care a supravegheat proiectul de când a ajuns la Vertigo, compania de producţie pe care a înfiinţat-o alături de Roy Lee, spune: „Filmul analizează motivele pentru care tema răzbunării este una atât de folosită în domeniul cinematografiei. Este pentru că răzbunarea are ceva primar, ceva ce pătrunde adânc în mintea umană de unde scoate la iveală aspecte cu care fiecare dintre noi se poate identifica. Şi, întrucât punctul comun al tuturor filmelor lui Spike Lee este interpretarea emoţionantă şi naturală a actorilor, am ştiut că el va aduce o perspectivă originală”.

Un suflet captiv: Joe Doucett

Un lucru a fost de la început clar referitor la producţia filmului Oldboy:Prizonier în libertate: actorul principal avea o sarcină foarte grea, de aceea era nevoie de cineva capabil să pătrundă până în colţurile întunecate ale psihicului uman. Producătorii au căzut de acord că o astfel de persoană este Josh Brolin, care a impresionat prin roluri imprevizibile precum cele din Nu există ţară pentru bătrâni , Milk:Preţul curajului, Wall Street:Banii sunt făcuţi să circule, Adevăratul curaj şi multe altele. În curând el va putea fi văzut în pelicula regizată de Jason Reitman, Labor Day.

„Josh nu este unul dintre acei actori care fac un singur lucru – este foarte flexibil”, spune Spike Lee. „Eu îi iubesc pe actorii care nu fac acelaşi lucru de două ori. Ce face el în acest film este un adevărat tur de forţă, pentru că el găseşte o modalitate de a juca rolul cuiva care a fost închis foarte multă vreme şi care apoi este pur şi simplu aruncat în lumea reală, dar care nu mai este acelaşi om de la început. El a reuşit să redea într-adevăr acest lucru”.

Brolin s-a dedicat total rolului, a intrat în proiect gata de orice şi a reuşit să se transforme şi din punct de vedere fizic, de la un tip corpolent, la începutul filmului, la unul musculos, şi să îşi instruiască mintea pentru a putea redea toate emoţiile încercate de personajul său în această aventură bizară. Actorul este şi el este un fan al filmului iniţial şi a fost plăcut surprins când a citit scenariul lui Protosevich.

„Când am citit scenariul lui Mark am avut aceeaşi reacţie ca atunci când am văzut filmul lui Chan-Wook Park . A fost o reacţie viscerală, de nestăpânit, când am ajuns la punctul culminat şi am aruncat scenariul, spunând „Doamne, e oribil! Oribil dar genial!”Sincer, eu nu sunt genul de om care să stea pe scaun două ore decât dacă filmul mă prinde, dacă mă face să simt ceva, iar povestea din Oldboy:Prizonier în libertate e ca un pumn în stomac”.

Brolin recunoaşte c-a avut o mulţime de îndoieli şi întrebări gândindu-se că avea să fie singur pe ecran, trecând prin stări de angoasă şi disperare, în prima parte a filmului, dar spune că Spike Lee l-a ajutat foarte mult în această privinţă. „Spike este un tip serios şi pus pe treabă, dar este şi plin de compasiune. Adică, în timpul scenelor din camera de hotel, adică din celulă, mai bine zis, trăgeam duble de câte şapte, opt minute. Ca actor, mai şi improvizezi, sperând că o să funcţioneze şi că totul va decurge cum trebuie – şi ceea ce a făcut Spike a fost să creeze un mediu în care orice tentativă reuşeşte”, comentează Brolin. „Putea să fie ceva periculos, sau prostesc, penibil sau frustrant, furios sau trist – orice era acceptat. Spike este foarte interesat de comportamentul uman şi îi împinge pe oameni să vrea să facă lucrurile din ce în ce mai bine, este extraordinar să lucrezi cu el”.

Pentru a înţelege mai bine natura experienţei lui Joe, Brolin a stat de vorbă cu colegii de celulă ai unor condamnaţi la moarte, care au fost acuzaţi pe nedrept. În acelasi timp, el a avut parte şi de pregătire fizică intensă pentru scenele de luptă. În timp ce îşi pregătea atât mintea, cât şi trupul, el a început să se gândească la motivele adânci pentru care oamenii sunt atraşi de poveştile de răzbunare şi,mai ales, la motivele care fac răzbunarea un act de catharsis.

„Cred că mergem să vedem filme despre răzbunare pentru că astfel putem să trăim prin intermediul personajelor” spune el. „Ceea ce face această poveste una interesantă este ceea ce se petrece cu Joe – el este pur şi simplu izolat de societate timp de 20 de ani, dar acest lucru se dovedeşte, în mod ironic, cel mai bun lucru care i s-a întâmplat. El vrea să se răzbune, dar chiar dacă nu înţelege acest lucru de la început, povestea sa este şi despre ispăşire, despre îndreptarea greşelilor şi despre înfruntarea adevărului despre el însuşi”.

Exploreaza subiecte similare:

Oldboy, Josh Brolin, Elizabeth Olsen, Sharlto Copley, Michael Imperioli, Linda Emond, James Ransone, Pom Klementieff, Spike Lee, Mark Protosevich

Alte știri din cinema

Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film

Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George)

Noul trailer Deadpool & Wolverine este plin de gheare, înjurături și dezvăluiri

Trailerul îl dezvăluie în sfârșit pe Hugh Jackman reluându-și rolul său iconic de Wolverine, de data aceasta purtând costumul galben cu albastru devenit celebru odată cu apariţia în benzile desenate X-Men

Doar un singur film de animație Disney are apreciere maximă: 100% cronici pozitive pe Rotten Tomatoes

Pinocchio din 1940 este singurul film de animație Disney care a obținut acest scor maxim pe Rotten Tomatoes. Care este secretul său?

Comedia romantică Dragoste pe muchie de cuțit, disponibilă pe streaming

Dragoste pe muchie de cuțit va avea premiera în 29 aprilie, pe platforma de streaming SkyShowtime

Părerea ta

Spune-ţi părerea
wildinthecountry pe 27 noiembrie 2013 10:54
O prostie
Din nou remake
Americanii= zero barat la capitolul originalitate
Spike lee= zero
Brolin= mediocritate

omudindulap pe 27 noiembrie 2013 13:16
Cu prima parte is si eu de acord, partial. Cum spunea si Godard, "I pity the French Cinema because it has no money (las ca le-a prins bine). I pity the American Cinema because it has no ideas'' Insa, Lee nu-i chiar zero (ar trebui apreciat fie si numai pentru Do the Right Thing, deja un clasic, dar mai are cateva titluri interesante), iar Brolin e doar neslefuit, fratii Coen pot confirma.
wildinthecountry pe 27 noiembrie 2013 17:33
Lee nu a fost zero Acum e zero
Bayard pe 27 noiembrie 2013 12:04
Pot sa spuna ei orice, tot un remake este. Este incredibil de mare numarul de americani care nu suporta sa vada filme subtitrare. Li se pare ca rateaza filmul tot incercand sa citeasca.... noi nu avem problema asta, cei obisnuiti cu subtitrarile de fapt nici nu citesc, fotografiaza direct replicile de pe ecran. Asa ca de ce sa nu ne uitam direct la original??? Acelasi lucru e valabil si pentru Delivery-Man care se lanseaza tot acum.
Han_Solo pe 28 noiembrie 2013 10:19
La fel cum la americani nu le plac subtitrarile, eu stiu multa lume care se uita la filme doar in engleza. Nu spun ca este cazul tau sau al meu insa asta este adevarul. Lumea s-a obisnuit cu filmele in engleza si multi sunt deranti de sunetul altei limbi intr-un film. Stiu persoane care sunt deranjate si de filmele englezesti din cauza accentului. Asa ca ce te mira ca americanii sunt deranjati de subtitrari? Si mai mult ca sigur acest film o sa aibe incari mai mare decat primul (in afara SUA). Vezi cazul The Girl with the Dragon Tattoo.
alex_il_fenomeno pe 20 ianuarie 2014 17:27
Nu are nicio sansa sa ajunga originalul. Clar!

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells