The Hollywood Reporter: Porumboiu, „una dintre mințile cele mai fascinante care lucrează astăzi în cinematografie”

Filmul va avea premiera în România pe 29 mai și va putea fi văzut în peste 20 de orașe din țară

Galerie

Comoara, în regia lui Corneliu Porumboiu, concurează anul acesta pentru marele premiu al secțiunii „Un Certain Regard”, alături de alte 18 filme, printre care „Un etaj mai jos”, al conaționalului său, Radu Muntean, aflat deja în fruntea clasamentului intermediar realizat de FIPRESCI (Federația Internațională a Criticilor de Film). Pe 21 iunie, Comoara a avut premiera mondială la Cannes, rulând în sala Debussy a Palatului Festivalului (1068 de locuri, a doua ca măime) de două ori, de la ora 11 și 16.30. Astăzi filmul va rula la Cannes de la ora 15.30.

Filmul a fost primit entuziast, iar prima cronică publicată deja de The Hollywood Reporter este elogioasă la adresa cineastului. „Săpatul după o comoară îngropată este probabil cea mai bună metaforă pentru a descrie ceea ce înseamnă să urmăreşti filmele cineastului român Corneliu Porumboiu: trebuie să sapi mult dincolo de suprafaţă, dar în final vei găsi ceva de valoare durabilă”, scrie publicația The Hollywood Reporter.

Costi lucrează la primărie și duce o viață liniștită, cum îi place lui să spună. Seara obișnuiește să-i citească povești fiului său de 6 ani. Preferata lor e Robin Hood. Într-o seară, un vecin îl roagă să-i împrumute niște bani. E disperat, banca i-a scos apartamentul la vanzare. Costi ezită, l-ar împrumuta pe vecin, dar asta i-ar periclita liniștea, are și el credite la bancă. Îl refuză și se întoarce la fiul său și la Robin Hood. Vecinul revine. Îi spune că în satul bunicilor săi există o legendă: se zice că străbunicul său ar fi îngropat o comoară în curtea casei, înainte de venirea comuniștilor la putere. În cazul în care Costi va plăti pe cineva cu un detector de metale și vor găsi comoara, o vor impărți jumătate - jumătate. Costi nu stă prea mult pe gânduri. De a doua zi caută pe cineva cu un detector de metale...

Rolurile principale sunt interpretate de Cuzin Toma (Aferim, Câinele japonez, Domnișoara Cristina), Adrian Purcărescu și actorul amator Corneliu Cozmei. Cuzin Toma joacă alături de soția lui, Cristina și băiatul lor, Nicodim, în vârstă de 8 ani. În alte roluri îi puteți vedea pe actorii: Florin Kevorkian, Laurențiu Lazăr, Ciprian Mistreanu, Marius Coandă, Dan Chiriac, Clemence Valleteau, Iulia Ciochină, Radu Bânzaru.

Redăm mai jos principalele pasaje din cronica realizată de publicația The Hollywood Reporter:

În Comoara, Porumboiu preia fantezia copilărească de a căuta bijuteriile familiei ascunse și o transformă în ceva mult mai curios: o aventura subtilă de ambiții dejucate și vise ascunse – ca să nu mai vorbim de o scurtă recapitulare a trecutului revoluționar al României – în care găsirea prăzii durează pe ecran tot atâta timp ca în viața reală. Nu e la fel de puternic ca Polițist, Adjectiv, deși este mai accesibil decât recenta căutare de narațiuni experimentale a regizorului, iar finalui va supăra cu siguranță mulți spectatori. Dar Comoara confirmă încă o dată statutul lui Porumboiu de una dintre mințile cele mai fascinante care lucrează astăzi în cinematografie. Porumboiu n-a fost niciodată genul care să grăbească privitorul, aşadar ne trece prin întregul proces plictisitor de detectare a obiectelor de sub pământ și prin încercările de a le dezgropa.

Similar cu Comoara din Sierra Madre pe sedative, căutarea lui Costi este reprezentată într-o manieră extrem de lumească, dar oferă totuşi suficient suspans pentru a menține ghicitul, în timp ce abordează şi aspecte ale istoriei românești legate de casa familiei lui Adrian – situată în apropiere de locul evenimentelor hotărâtoare ale revoluţiei valahe de la 1848.

În unele privințe, săparea pământului este o modalitate pentru cei doi să excaveze trecutului zbuciumat al țării lor. După ce Costi şi Adrian descoperă un obiect de potențială valoare, Porumboiu duce povestea în câteva direcții surprinzătoare la propriu, construind până la un final optimist care atinge linia dintre realitate și basm pur. Este un twist care cu siguranță va lăsa pe unii spectatori fie confuzi, fie dezamăgiţi, dar care reușește să abordeze problemele ridicate mai devreme despre eroismul lui Costi în ochii propriului său fiu, în timp ce se revine la povestea lui Robin Hood, pe care au citit-o împreună într-una din primele scene.

Filmat în cadre simple, statice de directorul de imagine Tudor Mircea (Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism), acțiunea este redusă la secvențele inexpresive lungi în care lucrurile pornesc într-un fel doar pentru a merge în altă parte, pe măsură ce indiciile sunt dezvăluite subtil prin dialogul care de multe ori subevaluează ce se întâmplă. Este o tehnică ce ține spectatorii la o distanță de siguranță în timp ce îi ispiteşte în același timp. În filmele lui Porumboiu, ceea ce vezi nu este niciodată ceea ce primeşti și există comori ce merită descoperite dacă continui să priveşti.

Citește și

Exploreaza subiecte similare:

festival:cannes 2015, comoara, Corneliu Porumboiu

Părerea ta

Spune-ţi părerea
lili22 pe 22 mai 2015 14:44
Ma bucur pentru succesul lui, abia astept sa vad filmul.
cosmin742000 pe 23 mai 2015 19:01
Un regizor roman foarte bun

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells