Cu doar cinci posibilităţi de nominalizare la 22 dintre categoriile Oscar şi maxim zece la categoria Cel mai bun film, fiecare ediţie a Oscarurilor provoacă uimiri din simplul fapt că un cineast sau un film a fost ignorat în favoarea altuia. Iată mai jos câteva dintre recordurile, premierele şi surprizele ediţiei din 2025 a Oscarilor, ale cărei nominalizări au fost anunţate cu doar câteva ore în urmă.
Mulţi analişti dădeau drept favorit Emilia Perez, dar nu se aştepta nimeni ca muzicalul francezului Jacques Audiard să obţină 13 nominalizări şi să devină primul film din 2016 încoace care reuşeşte această performanţă. Reamintim că doar trei filme au reuşit să obţină 14 nominalizări până acum, All About Eve în 1951, Titanic în 1998 şi La La Land în 2017, şi doar unsprezece au reuşit să obţină 13 nominalizări.
Trebuie precizat că numărul de nominalizări nu este niciodată o garanţie că filmul va primi multe statuete. The Curious Case of Benjamin Button a câştigat doar trei Oscaruri, deşi a fost nominalizat la 13 categorii.
În acelaşi timp, Emilia Perez intră în istorie datorită nominalizării la categoria Cea mai bună actriţă în rol principal, Karla Sofía Gascón fiind prima actriţă trans recompensată cu o nominalizare la această categorie. Gascón este şi prima femeie trans recompensată cu trofeul de interpretare al festivalului de la Cannes, ea împărţind acest trofeu cu colegele de ecran Zoe Saldaña, Selena Gomez şi Adriana Paz.
Sunt câteva dive de la Hollywood care cu siguranţă au fost foarte dezamăgite la anunţul nominalizărilor, primul nume care vine în minte fiind probabil cel al Angelinei Jolie, interpreta Mariei Callas din filmul biografic Maria. În cronica Cinemagia menţionam că "poate Angelina Jolie nu a fost cea mai bună alegere pentru rolul principal, pentru că secundă de secundă nu o vedem pe Callas pe ecran, ci pe Angelina Jolie încercând din răsputeri să fie Callas" şi iată că decidenţii actriţelor nominalizate par să fi fost de aceeaşi părere.
La fel stau lucrurile cu Nicole Kidman, foarte lăudată pentru rolul din Babygirl, de altfel complet ignorat la această ediţie a Oscarurilor, dar şi cu Kate Winslet, care ar fi putut fi nominalizată pentru filmul biografic Lee. Dar poate că cea mai dureroasă omisiune este cea a Pamelei Anderson, extrem de lăudată pentru rolul din The Last Showgirl, unde interpretează o dansatoare într-un show de varietăţi din Las Vegas. Pentru mulţi, ignorarea acestui rol serios al lui Anderson reprezintă cu siguranţă o nedreptate.
Gladiator II a fost o adevărată dezamăgire la premiera din noiembrie, dar asta nu însemna deloc că cel mai aşteptat sequel al anului trecut nu avea potenţial la Oscaruri. Iată că Denzel Washington nu a fost nominalizat (în cronică remarcam că "ai uneori senzaţia că Washington se întreabă ce caută în cadru") pentru rolul secundar al lui Macrinus, iar Gladiator II a fost ignorat şi la Cel mai bun film, deşi anul acesta au fost nominalizate numărul maxim de filme posibile, zece. Nici Ridley Scott nu a fost nominalizat, deşi regizorul octogenar este considerat unul din marii pierzători la Oscar, el nereuşind să câştige nicio statuetă pentru regie în ciuda unei longevive cariere doldora de titluri impresionante.
Nu doar Ridley Scott a fost ignorat la categoria Cel mai bun regizor, ci şi canadianul Denis Villeneuve, pe care mulţi îl considerau o apariţie sigură în lista celor cinci nominalizaţi. Villeneuve a fost ignorat şi anul trecut, pentru prima parte a seriei inspirate de romanul lui Frank Herbert. Anora a primit şase nominalizări la această ediţie a premiilor Oscar, două pentru actorie şi nu mai puţin de patru pentru regizorul Sean Baker, nominalizat "pe persoană fizică" pentru regie, scenariu, montaj şi, ca producător, la categoria Cel mai bun film. Numele său a fost singurul pronunţat de patru ori în timpul anunţului nominalizărilor.
Alte nume considerate sigure, dar în final ignorate, erau Selena Gomez pentru rolul secundar din Emilia Perez, regizorul Edward Berger pentru de altfel excelentul Conclave şi Daniel Craig pentru rolul din Queer, cu care îşi reinventează cariera post-Bond. A surprins şi ignorarea completă a lui Challengers, care avea şanse mari pentru coloana sonoră a lui Trent Reznor şi Atticus Ross.
Părerea ta
Spune-ţi părerea