Timp de un deceniu, filmele cu supereroi au bătut recorduri şi au încasat miliarde, dar în ultimii doi ani succesele de casă ale genului se pot număra pe degetele de la o mână, pentru fiecare Deadpool & Wolverine existând cel puţin un The Marvels. Încasările dezamăgitoare şi superbugetele de producţie au determinat studiouri precum Marvel şi Warner Bros. să se replieze, dar sunt mari şanse ca ele să nu-şi fi învăţat lecţia şi anul 2025, când superorii se presupune că se vor întoarce cu surle şi trâmbiţe, să nu vină cu entuziasmul general la care speră producătorii.
În acest weekend, Venom: The Last Dance s-a lansat în Statele Unite şi Canada, unde a încasat 51 de milioane de dolari, adică aproape jumătate din sumele încasate în primul weekend de Venom 1 şi 2 (acesta din urmă lansându-se în condiţii pandemice). Prezentat drept un "sfârşit" al unei trilogii, iată că acest sequel nu a reuşit să aibă încasările scontate, semn că studiourile ar trebui să se întrebe foarte serios dacă nu cumva era câştigurilor facile, cu poveşti uşurele, efecte speciale şi staruri îmbrăcate în costume strânse pe corp nu a apus.
Într-o analiză care arată cât de prost stau lucrurile cu filmele genului, Variety observă că între 2015 şi 2019, 25 din cele 30 de producţii cu supereroi lansate au încasat minim 500 de milioane de dolari, unele înregistrând recorduri de încasări. În contrapartidă, din 2022 încoace 10 din cele 17 filme lansate nu au reuşit să depăşească acest prag, unele dintre ele devenind eşecuri răsunătoare precum The Marvels, The Flash şi Joker: Folie à Deux.
Interesul publicului a scăzut din mai multe motive: unul ar fi inflaţia de filme cu supereroi şi faptul că cele mai bune poveşti au fost ecranizate primele. În ce priveşte Marvel, a contat şi faptul că premierele din cinematografe s-au sincronizat cu serialele de televiziune lansate pe platforma Disney+, doar cei mai înverşunaţi fani reuşind să ţină pasul cu această avalanşă de... content. În ce priveşte producţiile inspirate de benzile desenate DC Comics, lipsa de coerenţă, nesincronizarea de ton şi scenariile adesea bombastice şi dezamăgitoare au făcut ca aşa-numitul Univers Extins DC să nu se apropie niciodată de popularitatea Universului Cinematografic Marvel.
Rezultatul? În 2024 Marvel a lansat doar Deadpool & Wolverine, un hit incontestabil, iar DC nu a lansat niciun film, după ce Universul Extins DC a fost schimbat din temelii de James Gunn. Dar iată că Marvel va lansa trei filme la anul (Captain America: Brave New World, Thunderbolts* şi The Fantastic Four: First Steps), iar Gunn va lansa Superman. Dar care din aceste filme sunt aşteptate cu adevărat entuziasm de fanii genului?
Captain America 4 şi Thunderbolts* şi-au lansat deja trailere, dar aceste trailere nu au făcut lumea să se oprească în loc, dând senzaţia de "same old, same old". O surpriză ar putea fi noul Fantastic Four, dar să nu uităm că o franciză bazată pe cei patru fantastici a încercat deja de două ori să-şi ia zborul, cu rezultate dezamăgitoare. Un avantaj al acestui film este că va fi tratat de Marvel drept o poveste de sine stătoare, spre deosebire de Captain America 4 şi Thunderbolts*, care continuă fire narative din producţii deja lansate şi reciclează personaje din acele producţii.
În ce priveşte Superman, James Gunn ştie că eşecul acestui reboot al celui mai popular supererou din toate timpurile ar putea condamna întregul Univers Extins DC. Presiunea de pe umerii lui Gunn e cu totul diferită acum de presiunea din timpul producţiei primului film Guardians of the Galaxy, la care regizorul şi scenaristul nu avea nimic de pierdut (nimeni nu credea că acel film cu supereroi obscuri va avea succes), popularitatea ulterioară a Gardienilor fiind o surpriză pentru toată lumea. În ce priveşte noul Superman, cea mai periculoasă premisă cu care poţi trata povestea e să îţi doreşti cu disperare să faci un film care să placă la toată lumea. Personal, nu văd cu ochi buni nici decizia includerii în premiera din 11 iulie a supercâinelui Krypto...
De cealaltă parte a baricadei, nu mi se pare deloc o idee bună readucerea lui Robert Downey Jr. în Universul Cinematografic Marvel, care oricum suferă narativ din cauza faptului că ideea de multivers are drept consecinţă faptul că personajele nu mor niciodată. Moartea lui Tony Stark a fost unul dintre cele mai emoţionante momente din întreaga istorie Marvel, iar reciclarea actorului chiar şi într-un nou rol negativ ştirbeşte din semnificaţia acelui rămas-bun de la unul dintre cei mai populari supereroi Marvel.
Următoarea premieră cu supereroi este Kraven the Hunter (13 decembrie), Captain America: New World Order urmând pe 14 februarie. Vom vedea cu aceste două ocazii ce apetenţă mai are publicul pentru filmele genului.
Sursa foto: DepositPhotos.
Părerea ta
Spune-ţi părerea