Roxanne, thriller de familie?

de Ştefan Dobroiu în 3 Oct 2012
Roxanne, thriller de familie?

Filmările la Roxanne, debutul în lungmetraj al lui Valentin Hotea, au început acum două săptămâni, iar Cinemagia a fost invitată pe platouri pentru a lua pulsul noii producţii. Află din materialul de mai jos la ce să te aştepţi de la drama aşteptată pe ecrane în cursul anului 2013.

Dacă e să reduci subiectul la doar câteva cuvinte, poţi spune că melodia Roxanne a celor de la Police, dedicată de un licean unei Roxane de dinainte de '89, va da peste cap viaţa viitoare a tuturor personajelor, lovindu-le chiar când lumea le era mai dragă. Interesant este că subiectul (scenariu scris de Hotea în colaborare cu Ileana Muntean) a fost inspirat din realitate, cel puţin în nucleul său interior. Da, melodia Roxanne a fost dedicată la Europa liberă de un licean fetei de care îi plăcea. Da, liceanul a fost turnat la Securitate şi "vizitat" de securişti. Dar de aici, totul este ficţionalizat, dezvăluie regizorul, care ne avertizează că secretele tuturor personajelor vor ieşi la un moment la iveală.

Va fi Roxanne un thriller de familie, în care personajele îşi vor mărturisi şi demasca reciproc greşelile trecutului? Nu ştim, dar de-abia aşteptăm să aflăm, pentru că drama cu Diana Dumbravă şi Şerban Pavlu în rolurile principale promite să aducă un suflu proaspăt în decorul minimalist al cinematografiei noastre din prezent. Nu te gândi că filmul explorează, aşa cum fac atât de multe producţii româneşti actuale, realităţi comuniste: niciuna din secvenţe nu are loc înainte de '89, lui Hotea părându-i-se mai incitant să ajungă la trecut prin ceea ce se întâmplă în prezent.

Totul se întâmplă în 2009, când Tavi (Pavlu) ajunge la CNSAS pentru a afla din dosarul său secret cine a putut turna un licean la Securitate. Nu acest mister îi va da viaţa peste cap, ci un detaliu adiacent "cazului" său: din dosar reiese că Roxana, ţinta atenţiilor sale de atunci, ar fi rămas însărcinată cu el şi ar fi păstrat copilul... De aici Tavi "începe să facă pe micul detectiv particular, să desluşească dacă e adevărat sau nu", spune Hotea, precizând că adevărul "îi va zdruncina pe toţi cei implicaţi în poveste".

Asta face Roxanne să fie un aşa-zis film "de actori". Şerban Pavlu, văzut anul acesta în Toată lumea din familia noastră şi care a terminat în vară şi filmările la Câinele japonez, debutul în lungmetraj al lui Tudor Jurgiu, spune despre roluri că "au multă carne" pentru actori. La personajul său îi place vulnerabilitatea. "Este o latură foarte importantă a lui Tavi şi mi s-a părut extraordinar să fac în aşa fel încât latura asta a lui să devină evidentă fără a fi ostentativă. Asta a fost provocarea mea."

Rolul Roxanei este interpretat de Diana Dumbravă, actriţă care s-a ţinut departe în ultima vreme de marele ecran, dar care a făcut senzaţie la Locarno în 2003, când rolul ei din Maria, debutul în lungmetraj al lui Peter Călin Netzer, îi aducea marele premiu de interpretare, urmat în acelaşi an de o nominalizare la premiile Academiei Europene de Film. Prestanţa actriţei este evidentă în decorul casei spaţioase de pe strada Finlanda, unde echipa de filmare a creat cu mult bun-gust reşedinţa familiei Berescu. Aici vor avea loc cele mai intense scene ale filmului, iar Diana Dumbravă, atent coafată şi machiată, nu face deloc notă discordantă în decorul cu parfum aristocratic. Văzând-o la masa din lemn sculptat, aşteptând întrebările Cinemagiei, nu ţi-e deloc greu să înţelegi drama personajului ei, care nu vrea să lase secretele din trecut să-i ruineze viaţa actuală dusă liniştit alături de soţul ei doctor (Mihai Călin), fiul cel mare Victor (Anghel Damian, la primul rol consistent într-un lungmetraj) şi fraţii lui mai mici, gemeni.

Şi ei rolul i se pare "incitant şi complex": "Şerban Pavlu are rolul principal, dar totul se învârte în jurul acestei femei, Roxana. Ea are secretele şi lumea ei interioară, iar pe parcurs este nevoită să le scoată la iveală", spune Dumbravă, adăugând că a trebuit să mediteze mult la personaj pentru a-l face "adevărat". Despre Roxana, al cărei statut ambiguu pare a fi cheia întregului eşafodaj construit de Valentin Hotea, spune că "e obligată prin alegerea rolului să o apere. Ea are dreptate şi întotdeauna va avea dreptate, în tot ceea ce face, indiferent dacă e bine sau rău."

Pregătirea proiectului produs de HiFilm a durat mai mulţi ani. Lucrul la scenariu a durat aproximativ doi ani ("Ileana Muntean a dus greul", spune Valentin Hotea), după care echipa a aşteptat un concurs organizat de Consiliul Naţional al Cinematografiei, concurs fără de care bugetul filmului era imposibil de pus laolaltă. Acest concurs a avut loc în vara lui 2010, dar filmările au început de-abia doi ani mai târziu, spune producătoarea Ada Solomon, pentru că finanţările externe, obligatorii pentru a rotunji suma necesară producţiei, au venit greu, producătorii din străinătate fiind puţin speriaţi de statutul de debutant al regizorului.

Spre deosebire de alte filme româneşti, care apasă pedala minimalismului utilizând mai degrabă filmări în interioare, Roxanne "are loc în mai multe spaţii. Şi în Bucureşti, şi la Sinaia. Sunt interioare şi exterioare. Am filmat şi ziua, şi noaptea. Nu va fi o poveste statică, în care două capete îşi spun cuvinte unul altuia. Aş putea zice că avem şi acţiune. Avem şi nişte urmăriri. Fără împuşcături sau grenade, dar toate elementele astea vor conferi o bogăţie vizuală, în afară de cea, sper eu, interioară, a personajelor", spune Valentin Hotea.

Aşteptăm Roxanne pe marile ecrane din România cândva în cursul lui 2013, cel mai probabil după o prezenţă în competiţia unui festival internaţional de film.

Poţi vedea în galeria de imagini a acestui material câteva cadre surprinse de Cinemagia la filmările de ieri.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 9 noiembrie 2012 13:40
un thriller sa fie? mi-e teama de o alta drama cu un singur fir narativ.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells