Roxanne este despre „căutarea adevărului”

de Gloria Sauciuc în 16 Oct 2013
„Roxanne nu este un film tezist, întunecat, cu securiști și fum de țigară în lumina lămpii de interogatoriu. Chestiunea 'politică' e undeva în planul doi, trei, însuși personajul principal ajunge să nu mai fie interesat de cine l-a turnat (numai că istoria vine să-i ofere și aici niște revelații dureroase)”, explică regizorul

Roxanne rulează în premieră săptămâna aceasta pe marile noastre ecrane, spunând povestea lui Tavi Ionescu (Şerban Pavlu), în vârstă de 38 de ani, a cărui viaţă este total dată peste cap în ziua în care se hotărăşte să-şi ceară dosarul de la Securitate şi descoperă că ar putea avea un fiu cu o fostă prietenă din liceu. O cronică a filmului, AICI.

Cinemagia a pus câteva întrebări regizorului filmului, Valentin Hotea (46 de ani), aflat la debut în lungmetraj, pentru o mai bună înţelegere a universului recreat de film. Iată-le mai jos:

Personajele dvs. și-au petrecut o parte din tinerețe în timpul ultimilor ani de comunism, iar cealaltăƒ, în perioada tulbure a anilor '90. Cum vムamintiți dumneavoastrムde acea perioadăƒ? V-ați intersectat cu fenomenul „Piaţa Universităƒţii”?

Valentin Hotea: Dormeam foarte puțin. Era o energie colosală dată de libertatea proaspăt câștigată. Dacă revoluția a început cu „jos

„pentru că filmul este despre căutarea adevărului, am ales să-l fac simplu, onest, fără să mă feresc de emoție și, acolo unde s-a putut, nici de umor”. (regizor Valentin Hotea)

Ceauşescu”, ea a continuat cu „jos comunismul” și atunci vroiam ca asta să se întâmple cu adevărat. În Piață ne strigam dorință asta, ne doream „punctul 8 de la Timişoara”, doream ca politrucii comuniști să nu se poată ascunde în spatele democrației pe care chiar ei o înfierau, cu zel patriotic, la ședințele de partid, cu doar câteva zile înainte. N-a fost să fie chiar așa, iar rezultatele de atunci se simt încă și astăzi.

Apare în film o altムfatムa României - cea actualăƒ, care lasムîn urmムPiața Universităƒtii și politicienii foști activiști de partid. Protagoniștii sunt oameni înstăƒriţi, din clasa de mijloc. Și totuși, prin raportarea la trecut, ni se amintește cムlocul acțiunii e o ţarムieşitムdin comunism. Dorește filmul sムne facムsムnu uităƒm trecutul?

Valentin Hotea: Filmul are și conotația asta. Eu îmi doresc ca cei mai tineri, care nu au trăit sau nu au apucat să conștientizeze acele vremuri, să cunoască adevărul despre ele. Cu binele te obișnuiești cel mai repede, așa cred că își face loc și uitarea. Câți mai știu acum cum a ajuns Hitler la putere? Sau Lenin? Libertatea se câștigă greu, câteodată chiar cu sânge (un văr de-al meu a murit la Revoluție), iar cei care ajung să se bucure de ea trebuie să facă în așa fel să și-o păstreze. Și a ierta nu înseamnă a uita.

„Roxanne” nu este un film tezist, întunecat, cu securiști și fum de țigară în lumina lămpii de interogatoriu. Chestiunea „politică” e undeva în planul doi, trei, însuși personajul principal ajunge să nu mai fie interesat de cine l-a turnat (numai că istoria vine să-i ofere și aici niște revelații dureroase).

Acțiunea are loc numai în zilele noastre iar trecutul ni se dezvăluie treptat treptat pe parcursul poveștii, fără a folosi clișeul flashback-ului. Și pentru că filmul este despre căutarea adevărului, am ales să-l fac simplu, onest, fără să mă feresc de emoție și, acolo unde s-a putut, nici de umor.

 „Roxanne” e o melodie lansatムimediat înainte de anii '80. Era pe atunci, vorbim de anii '90, o tendinţムa tuturor tinerilor de a copia moda din Statele Unite. Ύncearcムfilmul sムspunムpovestea acelei generații?

Valentin Hotea:  Dar ce, acum tinerii nu copiază moda din State (zâmbeşte – n.red.)? Numai că acum se întâmplă aproape instantaneu, atunci era un delay de câțiva ani. Și cred că era mai mult decât o simplă „copiere”, era și un mic gest de frondă, o încercare de a ieși din cenușiul de atunci, din uniformizare. Nu cred că iubea cineva uniformele de liceu din tergal, matricolele de pe braț, bentița sau sarafanul, obligatoriu peste genunchi. Cine avea blugi „originali” era tare, cine fuma Kent era din „pătura de sus” a societății, cine avea un walkman era privilegiat, iar cine avea „video” era idolatrizat (zâmbeşte – n.red.). Și cei cu rude în afar〙, de la care mai primeau câte un pachet, erau sigur invidiați, măcar că aveau o cât de mică șansă de a pleca la un moment dat din țară.

Filmul vorbește despre câte ceva din toate astea, și aici cred că se vor regăsi mulți din generația mea.

Cum ați perceput Occidentul, altfel decât din filme, pânムîn anii '90?

Valentin Hotea: Păi n-am avut cum altfel decât din filme, muzică, unele cărți și puținele reviste care se mai strecurau pe la noi. La muzică și filme am avut noroc, am avut prieteni cu walkman și cu video. Ba chiar și cu rude în străinătate - primea unul dintre ei periodic pachet și pe mine mă fascina muștarul la tub, mi se părea extraordinar!!! De gumă de mestecat ce să mai zic? Sau de mașinuțele de jucărie?! O minunăție!!!

Occidentul era atunci idealul, visam toți la el. Eu mă uitam cu interes chiar și la documentarele de propagandă comunistă despre „decadenţa” Occidentului, măcar pentru a vedea că mai există și alte mașini în lume decât Dacia 1300, că mai există și altă muzică decât cea a lui Marius Ţeicu, că se poate demonstra pe stradă împotriva guvernului - pentru mine toată propaganda aia avea efectul exact contrar.

Dar cel mai mult și mai mult, percepeam Occidentul ca locul libertății. Paradoxal însă, libertatea noastră se pare că a venit tot de la Est...

 Legat de Securitate, aveți sau credeți cムaveți dosar?

Valentin Hotea: Nu cred. Mi l-am cerut de la CNSAS când am început documentarea pentru film, dar nu mi s-a găsit, cel puțin nu încă. Dar nu cred să am, sau poate o există pe undeva o foaie, o notă într-un alt dosar, de la alt dosar adiacent... Bănuiesc că am fost totuși o cantitate neglijabilă pentru securiști. Mulți alții au pătimit incomparabil mai mult, au avut parte de mult mai multe mizerii și șicane, când citești unele dosare te înfiori, mai ales c㠀˜băieţii aia€™ aveau plan de acțiune și după decembrie '89... De aceea mă repet și zic: ne-am câștigat libertatea, dar este bine să știm să o și păstrăm.

Exploreaza subiecte similare:

Roxanne

Alte știri din cinema

Noul trailer Deadpool & Wolverine este plin de gheare, înjurături și dezvăluiri

Trailerul îl dezvăluie în sfârșit pe Hugh Jackman reluându-și rolul său iconic de Wolverine, de data aceasta purtând costumul galben cu albastru devenit celebru odată cu apariţia în benzile desenate X-Men

Doar un singur film de animație Disney are apreciere maximă: 100% cronici pozitive pe Rotten Tomatoes

Pinocchio din 1940 este singurul film de animație Disney care a obținut acest scor maxim pe Rotten Tomatoes. Care este secretul său?

Comedia romantică Dragoste pe muchie de cuțit, disponibilă pe streaming

Dragoste pe muchie de cuțit va avea premiera în 29 aprilie, pe platforma de streaming SkyShowtime

Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin

Apelurile lui Gutierrez Reed din închisoare arată „că nu are remușcări și că încă aruncă vina pe alții, inclusiv pe Baldwin, pe producătorii filmului și pe paramedici”

Părerea ta

Spune-ţi părerea
alex_il_fenomeno pe 15 noiembrie 2013 16:37
Pare un film original, cel putin raportat la parametrii cinematografiei romanesti.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells