Jurnalista Kjersti Flaa susține că HFPA (Hollywood Foreign Press Association), organizația sub egida căreia se desfășoară premiile Globul de Aur, este „un cartel care monopolizează oportunitățile jurnaliștilor străini de film”, scrie The Hollywood Reporter.
Deși cazul s-ar putea să nu fie complet soluționat deocamdată, totuși - în primă instanță - un judecător federal american a respins, marți, plângerea jurnalistei norvegiene de film Kjersti Flaa la adresa HFPA.
Flaa, care locuiește la Los Angeles, este supărată pe faptul că i s-a refuzat statutul de membru, considerând că organizația și cei 87 de membri reprezintă un „cartel” care monopolizează dreptul jurnaliștilor de a participa la evenimentele din branșă și de a lua interviuri starurilor, mergând pâna la a-i exclude pe unii jurnaliști străini. Plângerea ziaristei atrage atenția asupra unor manevre de culise și trezește semnale de alarmă, inclusiv în ceea ce privește anumite acorduri de non-concurență, scrie publicația The Hollywwod Reporter.
Citația a ridicat două categorii de plângeri. Prima dintre ele a fost dacă decizia HFPA de a-i respinge cererea a fost luată printr-o procedură corectă.
Judecătorul Stanley Blumenfeld a respins plângerea deoarece criteriul unei proceduri corecte se aplică numai unei organizații care funcționează similar cu instituțiile publice și aici Flaa nu poate demonstra că HFPA ar fi o instituție publică care i-ar fi anulat dreptul de a practica profesiunea, cel puțin nu în felul în care sindicatele controlează locurile de muncă sau organizațiile profesionale acordă dreptul diverșilor specialiști de a profesa, ori a unui asigurator de sănătate care are puterea de interzice dreptul de practică a unui medic. Judecătorul vede aici un precedent într-un caz în care petentul dăduse în judecată producătorii filmului Crash (câștigător de Oscar) cu privire la genericul filmului. Așa cum instanța a remarcat: „Este cu siguranță adevărat că publicul este interesat în industria filmului. Totuși, nu se poate spune că organizațiile din domeniu, precum cea reclamată, ar fi instituții publice”.
Judecătorul Blumenfeld a tras concluzia că Flaa nu a adus suficiente dovezi că excluderea ei din HFPA ar fi împiedicat-o să lucreze ca jurnalist de film. Faptul că aceasta lucrează deja pentru diverse publicații a fost argumentul instanței.
Cât privește cea de-a doua plângere, aceea care ține de legile antitrust, jurnalista norvegiană a fost de asemenea respinsă de instanță, însă asta nu înseamnă că nu are încă o șansă. Blumenfeld scrie în raportul său că jurnalista nu a reușit să indice piețele delimitate geografic și produsele care să justifice punctul de vedere.
„Reclamanta definește piața drept ”știri din domeniul divertismentului” notează judecătorul. „Această descriere este ambiguă, deoarece nu reușește să indice tipul, sursa, ori mediul relevant de știri din domeniul entertainment-ului. De asemenea, nu reușește să afirme clar ce înseamnă ”știri din domeniul divertismentului”, dacă se limitează la filme sau la programe TV, sau dacă se referă și alte forme de activități (sporturi, muzică, literatură sau calătorii).
Blumenfeld a adăugat mai târziu că Flaa ar fi încercat să rezolve aceste deficiențe cu un răspuns scurt în care declara că piața la care se referă este jurnalismul de film. Totuși, judecătorul nu permite ca plângerea să fie completată astfel.
Oricare ar fi răspunsul instanței, reclamația jurnalistei norvegiene atrage atenția asupra unor practici ale Hollywood Foreign Press Association și readuce în discuție un subiect controversat - anume relevanța Globurilor de Aur.