Patru noi documentare Aristoteles Workshop, gata de jurizare

de Cinemagia în 25 Aug 2011
Patru noi documentare Aristoteles Workshop, gata de jurizare

La capătul a cinci zile petrecute în localitatea montană Vama şi în împrejurimi, cele patru echipe Aristoteles Workshop (AW) şi-au ales subiecte şi personaje pentru filmele lor documentare, cercetând peste 200 de km pătraţi şi interacţionând cu preoţi exorcişti, poliţişti budişti, primari de sate, braconieri. Filmarea pentru toate cele patru scurtmetraje documentare a început pe 12 august, sub îndrumarea a trei traineri internaţionali, iar sâmbătă, 27 august, va fi ales documentarul câştigător, ce va primi premiul de 2500 de euro oferit de Institutul Cultural Român.
 
 Nevoia existenţei unei poveşti cu potenţial cinematografic s-a dovedit a fi un filtru excelent pentru sortarea unei lungi liste de istorii fascinante şi de personaje intrigante, din care doar patru vor face subiectul filmelor produse anul acesta de Aristotels Workshop, un atelier internaţional de film documentar în care profesionişti ai industriei filmului european îndruma 16 tineri din Europa Centrală şi de Est în crearea propriului documentar de 30 de minute. Workshopul are loc în satul Vama, din judeţul Suceava, în Bucovina, între 25 iulie - 28 august. Studenţii au umblat prin mine, fabrici abandonate, sinagogi părăsite, cimitire vechi de secole, s-au pierdut în păduri, în munţi, în oraşe, chiar şi în secţii de poliţie.

Pentru documentarele de anul acesta, cele patru echipe de film s-au hotărât asupra unor subiecte promiţătoare şi ambiţioase: o doamnă de 90 de ani care îşi trăieşte amintirile la fel de intens cum îşi trăieşte prezentul; un artist excentric, într-o realitate creată de el însuşi; relaţia simbiotică dintre o adolescentă şi bunica ei, pe drumul către o carieră în etnofolk; şi un tren cu aburi, vechi de un secol, ai cărui pasageri sunt o constelaţie de personaje.

“Vrem să realizăm un portret intim al acestei femei exraodinare şi al filozofiei ei de viaţă”, spune regizoarea Mara Trifu despre doamna de 90 de ani, care îşi doreşte să îşi doneze colecţia de cărţi celor care merită, bucată cu bucată. “Încercăm să înţelegem de ce a ales să ne împărtăşească tocmai nouă filozofia ei despre viaţă, moarte, despre orice.”

La celălalt capăt al spectrului de vârstă, subiectul echipei Ozanei Nicolau urmăreşte povestea unei fete de 13 ani, a cărei bunică, din grijă şi dragoste, pare însă că i-a hotărât deja un viitor în muzica populară, şi care îşi repetă cântecele cu laptopul în braţe, înconjurată de animalele din ogradă. “Am simţit pe loc o empatie faţă de situaţia personajului nostru”, spune Ozana, “şi am decis să aflăm cât de mult din visul pe care îl trăieşte este al ei, şi cât de mult al bunicii.”

Una dintre principalele provocări pe care le vor trăi studenţii fiecărei echipe în timpul etapei de producţie la Aristoteles Workshop este aceea de a delimita barierele de intimitate dintre ei şi personajele lor. A câştiga încrederea personajelor este un proces continuu şi extenuant, care are loc în faţa camerei de filmat şi înafara cadrului, aşa cum a descoperit echipa Ivanei Mladenovici în timp ce intervieva un artist local. De multe ori, producătoarea Mirona Radu a trebuit să îşi asigure personajul că membrii echipei de filmare vor folosi cu grijă şi cu bună-credinţă interviul şi confesiunile făcute de el în faţa camerei, precum şi filmele, poeziile, compoziţiile muzicale sau spectacolele înregistrate semnate de artistul care constituie subiectul reportajului lor.

În timp ce unele echipe s-au concentrat pe unul sau două personaje, Veronika Janeckova şi echipa ei au decis să înfrunte un tren întreg de persoane captivante. Ei au petrecut două zile într-un tren vechi de peste un secol, ce leagă mănăstirile din munţii Bucovinei. Echipa Veronikăi a descoperit că o călătorie de 12 ore cu trenul poate revela adevăratul spectacol al vieţii: cupluri fericite şi figuri solitare, copii şi bunici, beţivi şi persoane publice, cu toţii conduşi de doi mecanici glumeţi şi o locomotivă greoaie, tuşind fum negru. Aşa cum spune producătoarea Eliza Zdru: “Vrem să privim trenul acesta ca pe un simbol al mersului vieţii – fiecare staţie reprezintă o etapă a vieţii, iar pasagerii sunt oamenii pe care îi întâlneşti în drum. Deşi se poate să nu vezi mereu cine conduce trenul, ştii că până la urmă vei ajunge la destinaţie.”

Filmarea pentru toate cele patru scurtmetraje a durat aproximativ o săptămână. Au urmat şase zile pentru a monta o primă variantă a documentarului, sub îndrumarea trainerilor Rafi Pitts, Simon Brook şi Nino Kirtadze.

Echipa care va realiza cel mai bun scurtmetraj va primi un premiu în valoare de 2500 de euro, acordat de Institutul Cultural Român (ICR), care susţine astfel workshopul pentru al patrulea an consecutiv. Documentarul câştigător va fi ales pe 27 septembrie. Centrul workshopului este Casa Călin, din satul bucovinean Vama, unde echipa, studenţii şi tutorii petrec cinci săptămâni în grija gazdelor mai mult decât primitoare şi unde, într-o atmosferă “ca acasă“, au amenajate spaţii de montaj, pentru cursuri, prezentări şi vizionări speciale de film. Programul Aristoteles Workshop oferă participanţilor un triplu beneficiu: să înveţe, să producă un film şi să fie promovaţi ca cineaşti. AW este co-finanţat de Canalul ARTE/France, Programul Media al Uniunii Europene, alături de Centrul Naţional al Cinematografiei şi susţinut de AVIS şi iStyle.


În cei cinci ani de existenţă, AW a reuşit să depăşească statutul de simplu atelier de formaţie profesională şi s-a afirmat treptat şi ca producător de filme documentare de excepţie: Nu te supăra, dar..., al Adinei Pintilie, a făcut literalmente înconjurul lumii şi a adus acasă foarte multe premii (The Golden Dove, de la prestigiosul Festival de Film Documentar de la Leipzig, Germania, 2007; Best Film Award, Dialektus Documentary Film Festival, Ungaria, 2008; Best Woman Director, FICCO International Film Festival of Contemporary Cinema, Mexic, 2008 etc.); Căutare, regizat de Ionuţ Piţurescu, a reprezentat România la Cannes, în Quinzaine des Réalisateurs 2010 şi a primit premiul secţiunii, pentru “cel mai curajos proiect”; Sibiu Stories, al Corinei Radu (Best Documentary Award, L’Alternativa Independent Film Festival Barcelona, Spania, 2008), Ciobanul zburător al lui Cătălin Muşat (Special Mention, la Festivalul Internaţional de Film Locarno, 2009) şi Rebel, Rebel, regizat de Mihai Bauman şi Alexandru Belc (selectat la secţiunea First Steps a Festivalului Internaţional de Film Documentar Visions du Réel de la Nyon, Elveţia).





Imagini

Părerea ta

Spune-ţi părerea
xerses pe 26 august 2011 10:32
E de laudat o astfel de initiativa, care de acum se dovedeste prolifica pentru filme de calitate.
alex_il_fenomeno pe 26 august 2011 12:12
ma bucur ca se pune accent si pe acest gen de filme .

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells