America de Nord face legea în consumul de cinema global, cei circa 380 de milioane de americani şi canadieni fiind răspunzători de aproximativ jumătate din biletele vândute în lume. Iată că în luna octombrie lucrurile nu au stat deloc bine în cinematografele din SUA, încasările din această lună fiind cele mai slabe din 1997 încoace, dacă nu se ia în considerare 2020, când cinematografele încă nu-şi reveniseră după dezastrul provocat de pandemie.
Zecile de titluri lansate în octombrie au încasat 425 de milioane de dolari în cele două teritorii, cea mai mică cifră din 1997, când premierele au încasat 385 de milioane. Dacă am ajusta încasările în funcţie de inflaţie, cifra din 1997 ar fi dublă, deci trebuie să mergem încă şi mai mult în trecut pentru a găsi un octombrie mai puţin popular şi gata să alimenteze părerile că platformele de streaming au mai bătut un cui în coşciugul mersului la cinema.
Cea mai mare lovitură a venit chiar weekend-ul trecut, când o sărbătoare intens celebrată în SUA, Halloweeen-ul, a deturnat atenţia familiilor de la premierele săptămânii. Nici acestea nu au fost foarte tentante, iar totalul încasărilor s-a ridicat la 49 de milioane de dolari, cele mai slabe din întreg anul.
Unul dintre cele mai mari eşecuri de casă ale lunii a fost The Smashing Machine, film biografic cu Dwayne Johnson în rolul principal, care a costat 50 de milioane de dolari, dar nu a reuşit să încaseze decât opt milioane în SUA (şi 19 pe glob), semn că filmul nu are nicio şansă să ajungă profitabil. O altă premieră cu probleme a fost Tron: Ares, care a avut încasări mult mai mici decât ar fi sperat studiourile Disney şi dă semne că nu va putea deveni profitabil, chiar dacă a încasat 66 de milioane în SUA şi 133 pe glob. Trebuie spus că bugetul sequel-ului a fost evaluat la circa 200 de milioane de dolari, fără a se lua în considerare cheltuielile de promovare, şi că aproximativ 40% din încasări rămân la cinematografe.
Dwayne Johnson nu este singurul star care s-a dovedit incapabil să aducă publicul în cinematografe. La fel au stat lucrurile cu After the Hunt, cu Julia Roberts, biopic-ul Springsteen: Deliver Me From Nowhere sau muzicalul lui Jennifer Lopez Kiss of the Spider Woman. Alte titluri cu potenţial precum Roofman, cu Channing Tatum, şi Good Fortune, cu Keanu Reeves, au avut încasări mai slabe decât se aşteptau analiştii, punând umărul la acest octombrie dezamăgitor.
În România lucrurile nu stau la fel de rău, deşi toate premierele menţionate mai sus au avut încasări slabe şi în ţara noastră, datorită producţiilor româneşti Vecina şi Cursa. Vecina a ajuns într-o lună pe locul patru în topul anual, cu 297.000 de spectatori, iar Cursa a avut 119.000 spectatori în weekend-ul lansării.
În ce priveşte întregul an, încasările americane de până acum sunt cu 22% sub totalul din 2019, când mersul la cinema nu fusese afectat iremediabil de pandemie. Dar dezavantajul are toate şansele să fie recuperat datorită lui Zootopia 2, sequelul animaţiei care a încasat peste un miliard de dolari în 2016, şi, desigur, Avatar: Fire and Ash.







Părerea ta
Spune-ţi părerea