O poveste atipică de iubire – Destine în derivă / Caught by the Tides

de Oana Balaci în 2 Apr 2025
Multipremiatul regizor Jia Zhang-ke se reîntoarce în circuitul festivalier cu Destine în derivă, o dramă romantică plasată în China, pe fundalul transformărilor radicale din ultimele două decenii.

Filmele prolificului Jia Zhang-ke s-au bucurat de selecții în toate festivalurile de top de pe glob: Cannes, Berlin, Veneția, San Sebastian, Toronto și multe altele. Proiectat în Competiția Oficială la Cannes și cu un scenariu scris în colaborare cu Jiahuan Wan, Destine în derivă prezintă povestea neconvențională de dragoste dintre Qiaoqiao (Tao Zhao, soția cineastului) și Guo Bin (Zhubin Li, actor ce a jucat doar în patru filme, toate ale aceluiaș regizor). Cei doi se întâlnesc, se despart și se regăsesc pe parcursul a douăzeci de ani de evoluții personale și urbane.

Drama se concentrează prea puțin pe personaje și mult mai puternic pe contextul socio-politic al vremii. Începând cu anul 2001, în orașul Datong, trecând prin Fengjie în 2006 și terminând în 2022 în Zhuhai, Zhang-ke face Chinei din perioada de tranziție un portret exhaustiv, marcând momentele principale de tumult: sărăcia mediului rural, construirea barajului prin proiectul Three Gorges Dam și relocarea a peste un milion de cetățeni, pandemia de Covid.

Comparativ cu aceste evenimente de importanță majoră la nivel local și global, cei doi îndrăgostiți par atât de mici, aproape insignifianți. Romanța trece în planul secundar, în schimb devenim martori la eforturile lor de a-și găsi stabilitatea financiară. Ea prin cântec, dans, modeling, el prin afaceri oficiale și mai puțin oficiale. Dacă Bin livrează câteva replici ocazionale, Qiaoqiao aduce tăcerea la rang de artă. S-au utilizat chiar intertitluri ca în filmele mute pentru a sublinia mesajul unei scene. Dar această liniște și calibrare atentă a emoțiilor nu reprezintă doar un artificiu pentru a face personajul mai misterios, ci își atinge apogeul la final, revărsându-se într-un strigăt de eliberare.

Un autor în adevăratul sens al cuvântului, cineastul construiește un stil vizual consecvent pe tot parcursul lungmetrajului. Folosindu-se de panorame lente, supraimpresiuni și slow motion, el pune accentul pe contraste. Pe ritmul încet al cadrelor și al mișcărilor de cameră, în opoziție cu avansul tehnologic rapid. Pe liricitatea derivată din imagini și montaj, în antiteză cu estetica urâtului, predominantă la începutul secolului. Pe veselia și solidaritatea oferite de muzica omniprezentă, în ciuda greutăților existente în orice an.

Idiferent că se aude într-un club underground, în centrul cultural pentru muncitori pensionați, în comunitate de Ziua Femeii sau la o prezentare de modă, muzica joacă un rol esențial în creionarea acestei drame. Ea e sunetul auzit când liniștea devine asurzitoare. E felul în care cuplul se conectează, pentru a nu trebui să o facă prin cuvinte. E cea care marchează perioada de tranziție cu cea mai mare acuratețe, pornind de la cântece tradiționale și melodia Butterfly a trupei Smile, un adevărat hit internațional în anii 2000, și până la ritmurile electronice de mai târziu.

Destine în derivă nu relevă, așadar, doar soarta a două personaje ce plutesc pe o mare de schimbări radicale și vertiginoase, ci și valurile care le-au purtat de-a lungul anilor. Toate pentru a contura o poveste de iubire cum nu suntem obișnuiți să vedem.

Exploreaza subiecte similare:

Caught by the Tides, Tao Zhao, Zhubin Li

Alte știri din cinema

Debutul regizoral al actriței Kristen Stewart, primit cu aplauze la Cannes

The Chronology of Water, primul film regizat de Kristen Stewart pare să devină rapid atât un favorit al fanilor, cât și al criticilor, având premiera în cadrul secțiunii Un certain regard

Destinaţie finală 6, cel mai bun debut al francizei

Filmul lui The Weeknd, în schimb, are parte de un prim weekend lipsit de strălucire

Apar primele reacții de la Cannes la noul film al lui Ari Aster, Eddington

Deși premiera de pe Croazetă a fost întâmpinată cu aplauze de aproape șapte minute, cel mai recent film al lui Aster a primit recenzii mixte

Scarlett Johansson revine pe Croazetă cu debutul său regizoral, Eleanor the Great

Actrița vine pentru prima dată la Festivalul de Film de la Cannes în calitate de regizoare, debutând în cadrul secțiunii Un certain regard

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells