Maria, Regina României: film de televiziune, pe marile ecrane

de Gloria Sauciuc în 11 Nov 2019
Ponderea mare a dialogurilor în engleză nu e cea mai fericită formulă: cuplul regal traversa finalul Belle-Epoque, când limba elitelor românești era franceza, nu engleza

Regina Maria, așa cum o prezintă filmul, este o „regină a inimilor”: în vremurile tulburi de după Primul Război Mondial, luptă să aline suferințele oamenilor simpli (prin contrast cu un Ferdinand  distant și rece). Este anul 1919, imediat după încheierea Primului Război Mondial, iar chemarea ei pare să fie una de ambasador: unul care să repună România în drepturi și să o așeze pe harta Europei.

Unde reușește filmul este redarea corectă a unor nuanțe istorice

Frumoasă și dedicată, dar confruntată nu doar cu o lume a bărbaților - care o marginalizează în spiritul vremii - dar și cu distanța celor trei mari decidenți de la Paris, care urma să traseze granițele lumii, Regina (Roxana Lupu) reușește cu destoinicie să-i convingă pe conservatorii Lloyd George (Richard Elfyn) și Clemenceau (Ronald Chenery) prin inteligență, insistență și nu în ultimul rând poziția ei de cap încoronat european.

Punctul culminant al filmului este confruntarea cu Woodrow Wilson (Patrick Drury), președintele american. Dificil și abstras, indiferent la  problemele Balcanilor, acesta acceptă întrevederea numai prin șarmul și îndrăzneala Reginei, care îl convinge aducând pe masă un argument forte: combaterea pericolului bolșevic, o realitate în epocă.

Unde reușește filmul este redarea corectă a unor nuanțe istorice: personajul unui Carol al II-lea (Anghel Damian) tânăr, instabil și nestăpânit (care prefigura monarhia catastrofală a acestuia de mai târziu), mediul politic românesc în care se disting figurile unui Alexandru Averescu și Ion Brătianu (Adrian Titieni), personalitatea reținută și aparent pasivă a Regelui Ferdinand (Daniel Plier), dar și saloanele pariziene sau small-talk-ul familiei regale. Este o incursiune fericită în istorie, mai potrivită pentru micul ecran, o docu-dramă de televiziune.

Ceea ce reproșăm filmului lui Alexis Sweet Cahill este aceeași eroare pe care am văzut-o la producția Octav, din 2017: un film despre protagoniști, în esență, români făcut de occidentali care nu cunosc anumite subtilități, sau sensibilități nerostite dar știute de autohtoni. Ponderea mare a dialogurilor în engleză nu e cea mai fericită formulă: cuplul regal traversa finalul Belle-Epoque, când limba elitelor românești era franceza, nu engleza.

Ne-a cucerit în mare măsură scena de deschidere, imaginea din aer a unui râu înghețat, căruia ne-a fost greu să îi atribuim un simbolism. Însă, acea imagine de gheață rece, dar vie, poate culoarea ochilor reginei, ni s-a părut o chintesență reușită a imaginii Reginei Maria.

Exploreaza subiecte similare:

Maria Regina României

Alte știri din cinema

Primul trailer No Time to Die. Final de serie Bond în stil mare pentru Daniel Craig

Filmul se va lansa în cinematografele noastre pe 10 aprilie

Scarlett Johansson era să rateze rolul din MCU. Cine ar fi trebuit să fie Black Widow

Filmul Black Widow va intra în cinematografele noastre pe 1 mai 2020

Filmele lunii decembrie

Decembrie este cea mai polarizată lună a anului în cinematografe

Un nou film Planeta Maimuțelor este în lucru, cu regizorul seriei Maze Runner la cârmă

Ultimul film din serie, War for the Planet of the Apes, a fost lansat în 2017

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells