Jupiter's Moon, un tulburător film despre credință

de Gloria Sauciuc în 12 Iun 2018
Filmul are premiera pe marile noastre ecrane pe 15 iunie

După ce lua în 2014 premiul Un Certain Regard pentru White God, regizorul maghiar Kornél Mundruczó revenea la Cannes în 2017, în principala secțiune competițională cu Jupiter's Moon, care începe ca un film despre imigranți și se relevă până la final a fi un film tulburător despre credință.

Filmul este despre refugiați, dar şi despre o căutare a lui Dumnezeu, în sensul că trebuie să recunoaștem că întâlnim uneori lucruri absolute sau misterioase. Personajul Aryan este, în realitate, o materializare: o figură christică în corpul unui refugiat, care ar putea fi un înger. Miracolele nu apar niciodată când le așteptăm și poate că nu le folosim niciodată așa cum ar trebui”, declara regizorul. Un film care ne atrage atenția, prin vocea doctorului Stern (jucat de Merab Ninidze), că „oamenii uită să se uite în sus, trăiesc pe orizontală”...

Tot din spațiul maghiar venea în 2015 tulburătorul film Son of Saul, al lui László Nemes. On Body and Soul, o poveste de dragoste sui generis, lua Ursul de Aur în 2017 la Berlin, regizată fiind de unguroaica Ildikó Enyedi.

In Jupiter's Moon, un tânăr emigrant este împușcat în timp ce trecea ilegal frontiera. Scenele din deschidere, cu Aryan și tatăl său (de meserie tâmplar, informație poate nu întâmplătoare), îmbarcați într-un transport clandestin, sunt claustrofobe și tulburătoare, mai ales  în contextul actual și al reportajelor televizate de la granițele Europei. Sub șocul rănii provocate, Aryan (Zsombor Jéger) descoperă că are acum puterea de a levita...

Aruncat într-o tabără de refugiați, el scapă cu ajutorul lui Dr. Stern (Merab Ninidze), care salveaza refugiaţi contra unor sume de bani, motivat de intenţia de a-i exploata secretul extraordinar; doctorul este un soi de „înger” căzut, așadar. Cei doi bărbați evadează în căutare de bani și de siguranţă, fiind urmăriţi de un comisar. Fascinat de darul incredibil al lui Aryan, Stern decide să mizeze totul pe o lume în care miracolele se cumpără. O scenă în care Aryan coboară levitând de la ultimul etaj al unei clădiri, etajele derulându-se în spatele lui, mi-a amintit de un cadru similar din SF-ul distopic Brazil.

Legat de titlul filmului, Kornél Mundruczó notează în caietul de presă oferit jurnaliştilor acreditați la festival: „Planeta Jupiter are mai multe luni, care au fost descoperite de către Galileo, iar una dintre ele se numește Europa. A fost important pentru mine să consider acest film ca fiind o poveste europeană, înrădăcinată într-o Europă în criză, în special în Ungaria. În același timp, am vrut să-i dau aerul de science-fiction contemporan. Sunt fan al acestui gen cinematografic încă din copilărie, și cred că am putut arăta aceasta în unele dintre filmele mele anterioare, precum „White God” sau „Proiectul Frankenstein”. Am aprofundat, de asemenea, noțiunea de străin, întrebând cine este adevăratul străin. Este vorba despre perspectivă. Jupiter este destul de departe de noi pentru a pune noi întrebări despre credință, miracole și diferența dintre ele

Legat de doctorul Stern şi de evoluţia lui, Kornél Mundruczó notează în caietul de presă: „Multă vreme am vrut să arăt relația dintre un bătrân și un băiat. Kata Weber a scris această poveste și are mulți doctori în familia ei. Am fost interesați să medicul arhetipal contemporan, aici un medic pe cale să-şi piardă credința, care nu mai vrea să trateze oamenii care, deziluzionaţi, pur și simplu se mulţumesc să supraviețuiască. Cred că toți trecem în viață prin momente în care ne simțim prizonieri, încolțiţi, şi căutăm cu disperare o cale de salvare.

Multă vreme am încercat să mă identific cu personajul Aryan, dar am ajuns la o vârstă la care încep să arăt mai mult ca Dr. Stern. Fireşte, cele două personaje nu sunt lipsite de elemente autobiografice, iar povestea este inspirată şi de o prietenie adevărată, care mi-este dragă. Mi-ar plăcea ca Stern să transmită mesajul pe care spectatorii îl pot schimba oricând: dacă ceva merită cu adevărat osteneala şi dacă vom reuși să depășim orbirea cauzată de prea multă rațiune. L-am făcut pe Stern cu adevărat orb. Chiar și atunci când îl descoperă pe Aryan și darul său miraculos, se gândeşte mai întâi la propriul lui profit. Trece prin toate chinurile din lume până să înțeleagă că numai dovedindu-se capabil de sacrificiu va putea câștiga în cele din urmă la rândul său”.

Efectele speciale digitale din „Jupiter's Moon”

Evident, este dificil să arăţi pe cineva gata să-şi ia zborul fără efecte speciale! A trebuit să găsim o soluție, deoarece personajul principal se deplasează la treizeci sau patruzeci de metri deasupra solului, în mai multe scene, a declarat regizorul. Pentru mine, efectele speciale nu au aceeași valoare cu ceea ce alegi să faci cu ele. Folosite cu înțelepciune, ele pot fi un imens spaţiu de creaţie. În caz contrar, rezultatul este kitsch, este artificial. Acest film este un amestec de clasic și modern, filmat pe 35 mm. Am folosit efecte speciale când le-am considerat necesare, întotdeauna în legătură cu realitatea.

Scene extrem de coregrafiate

Să fac un film de această dimensiune a fost o provocare pentru mine. Nu am filmat niciodată scene de o asemenea amploare. Am fost, de asemenea, entuziasmat de ideea de a regândi în întregime un tip de secvențe bine cunoscut publicului și realizat în mod strălucit de foarte mulți regizori înaintea mea. Cum să filmezi o urmărire de mașini care nu arată ca o urmărire de mașini? Nu văd rostul de a imita scene deja realizate la perfecţiune. A trebuit să găsim propriile noastre soluții.

Această dificultate este amplificată de faptul că filmul este deja foarte coregrafiat prin natura lui cu multiple fațete. Fundalurile sunt aproape la fel de importante ca ceea ce se întâmplă în prim plan. Fiecare unghi aparent realiste, fiecare detaliu minor a trebuit să fie reprelucrat și introdus în ansamblu.

A trebuit să mutăm decoruri uriașe. Ne-am dorit să prezentăm un oraș aglomerat, sufocant și supraaglomerat, în care singurele momente de pace sunt cele în care personajul zboară. Așa că am trăit noi înşine în acest oraș cu atmosferă apăsătoare şi aglomerată.

Jupiter are 67 sateliți naturali cunoscuți, dintre care cei patru mari au fost descoperiţi în 1610 de către Galileo Galilei. Se presupune că unul dintre ei ar avea un ocean cu apă sărată sub suprafața lui de gheață. Acestă lună ar putea fi leagănul unor noi forme de viață. A fost numită Europa.

Kornél Mundruczó

Născut în 1975 în Gödöllo (Ungaria), Kornél Mundruczó este producător şi regizor, fondator al Proton Cinema și Proton Theatre. „Jupiter's Moon” este al cincilea film al său, în premieră mondială la Festivalul de Film de la Cannes.

A mai prezentat anterior:

2014: White God (Premiul Un Certain Regard)

2010: Proiectul Frankenstein (Competiţie)

2008: Delta (Competiţie)

2005: Johanna (Un Certain Regard)

.

Exploreaza subiecte similare:

Jupiter holdja, White God, Kornél Mundruczó, On Body and Soul, Saul fia, Merab Ninidze, A Frankenstein-terv, Zsombor Jéger, Delta, Johanna

Alte știri din cinema

Presiunea celebrităţii i-a provocat o cădere nervoasă actriţei Keira Knightley

La 22 de ani, când a fost diagnosticată cu stres post-traumatic, spune că nu avea încă, psihologic, puterea de a face față criticilor negative

Richard Madden, starul lui Game of Thrones, ar putea fi următorul Bond

Cum din partea producătoarei Barbara Broccoli nu a venit încă vreo confirmare, în ciuda surselor, știrea rămane la stadiul de zvon

Bad Times at the El Royale: twisturi violente și morți șocante

Filmul cu o distribuție proeminentă rulează în premieră pe marile noastre ecrane

Blestemul celor rămaşi: sumbru, nu lipsit de idei originale, dar insuficient susţinute

O adolescentă de 16 ani își ia micul dejun în fiecare dimineață cu fantoma tatălui ei, unul dintre „cei rămași”

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells