Întregul film Anna Karenina, pe scena unui teatru

de Gloria Sauciuc în 11 Dec 2012
Întregul film Anna Karenina, pe scena unui teatru

Anna Karenina, bazat pe romanul omonim al lui Lev Tolstoi, cu Keira Knightley, Aaron Taylor-Johnson şi Jude Law în rolurile principale, se lansează vineri, 14 decembrie, în cinematografele româneşti, propunând spectatorilor nu doar un spectacol flamboaiant, ci şi o concepţie regizorală ce aminteşte de filme ca Dogville ori Synecdoche, New York: tot filmul se deruleză pe scena unui teatru...

Pentru a prezenta elitele petersburgheze şi moscovite din secolul al XIX-lea cu tot aerul lor teatral, regizorul Joe Wright a hotărât ca acţiunea să aibă loc într-un teatru superb, dar decadent, care să fie în sine omniprezent, o metaforă pentru societatea rusă a timpului.

Aşa că un teatru rus de secol XIX prinde viaţă şi se transformă sub privirile publicului. Prin uşi ajungi în peisaje înzăpezite, în labirinturi, într-un patinoar, într-o sală de bal, într-o alta de operă, într-o petrecere mondenă sau la hipodrom. Toate acestea pot fi întrezărite în trailerul de mai jos.

Producătorul Paul Webster explica decizia într-un interviu: "Regizorul Joe Wright nu şi-a dorit să facă un 'alt film de epocă', aşa că atunci când a preferat să pună tot filmul pe scena unui teatru a garantat publicului o altă abordare faţă de celelalte versiuni".

"Îmi place să explorez forma şi să fiu expresiv. Unul din lucrurile care mi-au plăcut cel mai mult atunci când am făcut Pride & Prejudice şi Atonement a fost că fiecare dintre acele filme a avut o parte importantă filmată într-un singur loc - ceea ce dă naştere unei largi libertăţi de creaţie. M-am întrebat - dacă aş putea plasa Anna Karenina în principal într-un singur loc, atunci când şi unde ar fi acesta?", a comentat regizorul pe marginea filmului. "Ceea ce mi-a venit în minte a fost un fragment din cartea istoricului britanic Orlando Figes din 2002: Natasha's Dance: A Cultural History of Russia, în care acesta descrie figurile înaltei societăţii din Sankt Petersburg drept oameni care îşi trăiesc vieţile de parcă ar fi pe scenă. Teza lui Figes ar fi că Rusia a suferit dintotdeauna de o criză de identitate, neştiind dacă aparţine în realitate Vestului sau Estului. În epoca Annei Karenina, ruşii s-au hotărât că fac parte din cultura occidentală. au vrut să fie asemenea francezilor"... Tom Stoppard, dramaturg şi scenarist de Oscar, a declarat la rândul lui: "Este vorba de o societate care a încercat să egaleze Paris-ul cu opera, cu literatura, cu toate artele". Joe Wright dă mai multe detalii "se îmbrăcau precum francezii şi citeau cărţi despre eticheta şi manierele franţuzeşti. Aveau săli de bal cu oglinzi în care îşi puteau admira ţinuta la fel cu francezii, şi se considerau pe jumătate francezi şi pe jumătate ruşi. Partea rusească, e drept, verifica dacă partea franceză era 'corectă' sau nu. Întreaga lor existenţă era o piesă de teatru susţinută de decoruri, maniere şi de cultura francofonă". Keira Knightley, protagonista filmului, a punctat şi ea într-un interviu: "Toţi aceşti oameni - o întreagă societate, pretindeau mereu că ar fi cineva care nu erau de fapt".

De acolo, conceptul s-a cristalizat. Regizorul Joe Wright a hotărât ca acţiunea să aibă loc într-un teatru. Însă, în acelaşi timp, se păstrează şi ideea adaptării lui Tom Stoppard: povestea este indiferentă la faptul că tot ce ţine de cadrul ei este artificial. Tom Stoppard, dramaturg şi scenarist de Oscar, a fost singura opţiune a regizorului Joe Wright pentru scenariul adaptării romanului semnat Lev Tolstoi. Stoppard recunoaşte: "De-abia aşteptam să o fac. E adevărat că mă imaginez, în general, ca un autor de teatru. Însă nu reuşesc de fiecare dată să vin cu o piesă de teatru având toată lungimea asta [filmul Anna Karenina cu premiera pe 14 decembrie are o durată de 2 ore şi 10 minute - n.red.]".

Producătorul Tim Bevan explică: "Tom [Stoppard - n.red.] a citit cartea şi a urmărit variantele miniserial şi film pentru marele ecran - inclusiv una în limba rusă. Anna Karenina este o ţesătură bogată care cuprinde teme variate, printre care reflecţii filosofice despre clasă socială, politică, moralitate şi iubire - toate întinse pe sute de pagini. Sunt întreţesute, legate între ele, fire narative şi personaje".

Tot Bevan trasează ceea ce ar putea fi concluzia: "Cu toţii am făcut filme 'de epocă'. Însă le-am făcut pentru că ne-au cerut-o personajele, şi prin lumea lor s-a putut crea un film pe care publicul să-l exploreze. Aşadar, această nouă abordare a povestirii, atât în termenii esteticii lui Joe cât şi a adaptării lui Tom, a devenit raţiunea existenţei acestui film. Prin aceasta, urmărim călătoria lui Levin în lumea reală, deşi propria odisee a Annei este limitată de spaţiul fizic al teatrului. "Limitată", şi totuşi amplă din punct de vedere vizual.

Anna Karenina marchează cel de-al patrulea film realizat de Joe Wright împreună cu producătorii de la Working Title Films, Tim Bevan şi Eric Fellner; cel de-al treilea împreună cu Paul Webster; şi cel de-al treilea cu Keira Knightley în rolul protagonistei. Această echipă de creaţie consacrată de nominalizaţi la Oscar, uniţi de succesul filmelor Mândrie şi Prejudecată şi Atonement, au colaborat cu regizorul pentru a-i aduce viziunea pe marele ecran. Din echipă au făcut parte designerul de platou Sarah Greenwood împreună cu decoratoarea Katie Spencer (care a participat şi la filmele cu Sherlock Holmes), costumiera Jacqueline Durran (Tinker, Tailor, Soldier, Spy), make-up designerul Ivana Primorac (Hanna), fosta (şi actuala) editoare de montaj Melanie Ann Oliver (Jane Eyre), compozitorul Dario Marianelli, care a câştigat un Oscar cu Atonement, directoarea de distribuţie Jina Jay şi directorul de locaţie Adam Richards (ambii din echipa Mândrie şi Prejudecată), împreună cu directorul de imagine Seamus McGarvey, nominalizat la Oscar pentru Atonement, care a filmat şi The Avengers. Anna Karenina are mari Şanse de nominalizare la Oscar 2013 la categoriile tehnice - de la Scenografie şi Costume, la Coloană sonoră.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Sebastian96 pe 11 decembrie 2012 10:52
Abia astept sa vad ecranizarea!
alex_il_fenomeno pe 11 decembrie 2012 15:02
foarte interesant. sunt curios de rezultat.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells