Interviu exclusiv cu programatorul TIFF Octavian Dăncilă, invitat la Festivalul Internațional de Film pentru femei din Aswan

de Alice Kanterian în 29 Iun 2021
„La TIFF prezentăm filme de artă și de public din întreaga lume fără a avea un mesaj politic, valoarea artistică primează”

Cea de-a cincea ediție a Festivalului Internațional de Film pentru femei din Aswan s-a desfășurat între 24 și 29 iunie, în Egipt, iar românul Octavian Dăncilă  - programatorul Festivalului Internațional de Film Transilvania - a fost unul dintre membrii juriului. Alice Kanterian, corespondentul Cinemagia la festival, a reușit să stea de vorbă cu Octavian Dăncilă. Redăm discuția mai jos.

Bună Octavian, ai fost invitat la Aswan de organizatorii festivalului, Mohamed Abdel Khalek, presedintele festivalului si de Andrew Mohsen, directorul artistic al festivalului și faci parte din juriu alături de realizatoarea olandeză Annegriet Wietsma și artista-realizatoare Lendita Zeqiraj - care în urmă cu un an câștigase marele premiu la Aswan cu filmul său „Casa lui Aga”. În concurs s-au aflat 12 filme, printre care și trei documentare. Juriul competiției oficiale de lungmetraj a fost prezidat de renumită actriță egipteană Safia Al-Omari la actuală ediție. Participi pentru prima oară la un festival în Egipt, care sunt impresiile? Îi cunoșteai pe ceilalți membrii ai juriului?

Octavian Dăncilă: Sunt pentru prima dată în Egipt, prin urmare particip pentru prima dată la un festival aici. Acum că s-a terminat festivalul experiența mea a fost una pozitivă cu ceilalți membri ai juriului, și dezbateri destul de contradictorii, ceea ce face jurizarea un proces foarte creativ în opinia mea. Nu am cunoscut pe nimeni din festival până în momentul în care am ajuns în Aswan. 

Cum de ai fost invitat?

Octavian Dăncilă: Cineva m-a prezentat board’ului, presupun că au verificat website-ul meu sau experiența în programare și curatorie, inclusiv faptul că fac parte din echipa de programatori la TIFF. 

Care este diferența între AIWFF si TIFF?

Octavian Dăncilă:  Nu cred că putem compara cele două festivaluri între ele. În primul rând festivalul din Aswan are o agendă destul de politică concentrată pe echitabilitate și drepturi egale de gen în ceea ce privește regia și producția de film atât în cultura arabă cât și Worldwide. Criteriile de selecție pentru AIWFF sunt destul de clare: filmele sunt făcute de regizori femei sau spun povestea din punct de vedere feminin. Pe când la TIFF prezentăm filme de artă și de public din întreaga lume fără a avea un mesaj politic, valoarea artistică primează. TIFF’ul este un festival destul de mare cu multe secțiuni și evenimente extinse pe o durată de 10 zile. Categoriile de public sunt diverse, incluzând cinefili, public larg sau de nișă, amatori dar și profesioniști din industria filmului și critici ș.a. De asemenea, TIFF’ul nu este un festival turistic. 

Bad Roads este iarăși un film care stârnește multe emoții și reacții în rândul publicului, potrivit pentru agenda noastră...

Urmatoarea ediție TIFF va avea loc in perioada 23.07-01.08.2021. Colaborezi cu ei ca programator, filmele vizionate la Aswan au șansa de a intra in concurs la TIFF?

Octavian Dăncilă: Fiind programator de festival vizionez foarte multe filme în diferite festivaluri. Jumătate din programul AWIFF îl vizionasem înainte de a ajunge la Aswan. Spre exemplu Ana Katz este deja invitată la TIFF. Am avut în vizor inclusiv Aurora, ambele prezentate la festivalul de film din Rotterdam. Bad Roads este iarăși un film care stârnește multe emoții și reacții în rândul publicului, potrivit pentru agenda noastră. Însă selecția noi închidem în martie, tot ce-am avut de selectat a intrat în program. 

Ești stabilit in Anglia, care sunt actualele tale proiecte?

Octavian Dăncilă: Am avut câteva proiecte înainte de pandemie după care lucrurile au stagnat.. evident. Acum când  cinematografele s-au redeschis voi încerca o colaborare cu cinematograful Watershed din Bristol când mă voi întoarce în octombrie. Toate proiectele mele sau colaborările sunt în parteneriat cu festivaluri de film și cinematografe independente de artă pentru theatrical exhibition. Mă interesează foarte mult oferta de evenimente și filme din programul cinematografului de cartier unde găsești diversitate și incluziune, dar și o comunitate de cinefili care frecventează regulat spațiile de proiecție. În momentul în care ai un public cu care poți lucra calitatea evenimentelor este la un nivel superior. 

Filmele made in România sunt foarte apreciate, ce-ai zice ca România sa fie invitatul special la urmatoarea editie de la festivalul de film IIFF, acesta s-a tinut in perioada 16-22.06 la Ismailia, iar Rusia a fost țara invitată.

Octavian Dăncilă: Aș zice: good luck! Sunt foarte multe filme de prezentat și văzut în diferite contexte. Iar publicul are doar de câștigat din acest schimb cultural audiovizual. Filmele, precum cărțile, sunt scrise și regizate pentru a fi văzute de un public cat mai numeros și fără granițe. Cinematografia românească este într-adevăr mai apreciată internațional. Sper să aibă o selecție bună! 

 

Alte știri din cinema

Noul trailer Deadpool & Wolverine este plin de gheare, înjurături și dezvăluiri

Trailerul îl dezvăluie în sfârșit pe Hugh Jackman reluându-și rolul său iconic de Wolverine, de data aceasta purtând costumul galben cu albastru devenit celebru odată cu apariţia în benzile desenate X-Men

Doar un singur film de animație Disney are apreciere maximă: 100% cronici pozitive pe Rotten Tomatoes

Pinocchio din 1940 este singurul film de animație Disney care a obținut acest scor maxim pe Rotten Tomatoes. Care este secretul său?

Comedia romantică Dragoste pe muchie de cuțit, disponibilă pe streaming

Dragoste pe muchie de cuțit va avea premiera în 29 aprilie, pe platforma de streaming SkyShowtime

Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin

Apelurile lui Gutierrez Reed din închisoare arată „că nu are remușcări și că încă aruncă vina pe alții, inclusiv pe Baldwin, pe producătorii filmului și pe paramedici”

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells