Horrorul Us. Pornind de la arhetipul „gemenilor malefici”, tratează tema visului american

de Cinemagia în 27 Mar 2019
Dublurile fantomatice apar în mai toate poveștile din folclor și în mitologii

Filmul Us, ce rulează pe marile noastre ecrane nerecomandat sub 15 ani,  a marcat a treia cea mai bună lansare a unui horror din istorie. Pelicula, ce aduce un nou succes de gen cineastului Jordan Peele (al cărui Get Out a fost recompensat anul trecut cu Oscar pentru cel mai bun scenariu) a depăşit cu aproape 30 de milioane previziunile pentru lansare ale analiştilor. În timp ce „Fugi!” dezvăluia adevăruri nespuse despre rasă în America, Noi vorbește despre America și despre visul american în sine. Iată câteva detalii despre subiectul filmului, temele fundamentale pe care le atinge și când/cum a apărut ideea filmului.

Chiar înainte de a termina filmul Fugi!/Get Out, cel care i-a adus în 2017 un Oscar datorită temei referitoare la rasism și privilegii în America, scenaristul, regizorul și producătorul Peele a și început să dezvolte ideea unui nou film care promite să fie mai terifiant și incisiv din punct de vedere psihologic decât Fugi!.

Despre doppelgangeri/dublurile fantomatice

„Ideea acestui film a venit de la teama alimentată a doppelgangeri”, spune Peele. „Ador mitologia doppelgangerilor/dublurilor fantomatice/sosii. Doppelgangerii, misterioasele creaturi care ne sunt dubluri, au aceeași vârstă ca povestea însăși. Apar în mai toate poveștile din folclor și în mitologii. Există povești încă din vremea Egiptului Antic unde acestea erau niște manifestări fizice ale dublurilor spirituale care împărtăşesc aceleași amintiri, experiențe și sentimente cu ființa vie. Aceste arhetipuri narative au fost progeniturile așa numitor „gemeni malefici”, personaje care au apărut în literatură de-a lungul istoriei. Cu puține excepții, este rar un semn bun când un doppelganger apare într-o poveste. Doppelgangerii au fost mereu o sursă de teamă”, spune Peele.

„Sunt conectați la moralitatea omului cred. Nu pot exista împreună, așa că unul dintre cei doi trebuie să dispară. De-a lungul mitologiei, doppelgangerii reprezintă de obicei prevestiri fatidice sau ale celor morți. Am vrut să identific cu acuratețe și să dezvolt de-a lungul poveștii temerile primare.”.și filmele care au tratat acest subiect, și am vrut să aduc o ofrandă acestui panteon al dublurilor malefice printr-un film. Am fost extrem de atras de ideea că noi suntem cei mai mari dușmani ai noştri. Acesta este un lucru de care cu toții suntem conștienți în mod intrinsec, dar este un adevăr pe care încercăm să-l ascundem. Dăm vina pe cei din jur, pe „ceilalți”. În film, monștrii au fețele noastre.”

„Care e cea mai mare frică a mea? Ideea de a mă vedea pe mine însumi”

Ideea de a identifica temerile de bază și de a-și da seama ce reprezintă ele l-au condus pe Peele într-un loc plin de provocări care nu a dezvoltat doar adâncimile psihicului uman, dar și pe cele ale identității naționale americane. „Am încercat să trasez inspirația din propriile mele temeri.”, spune Peele. „La un moment dat m-am întrebat Care e cea mai mare frică a mea? În acest caz a fost ideea de a mă vedea pe mine însumi. Apoi m-am întrebat despre ce este cu adevărat acest lucru, de ce ar fi asta atât de înfricoșător. Nimeni nu vrea să-și vadă greșelile, vina sau demonii. Cu toții vrem să privim în altă direcție.”

Proiectarea temerilor în ceilalți, o parte endemică a culturii americane

Această dorință de a ne proiecta temerile, anxietățile și fricile este totodată o parte endemică a culturii americane. „Această țară și cum privește ea lumea, avem o frică pentru cei din afară.”, spune Peele. „Această frică se regăsește în orice, pornind de la terorism și ajungând la imigrație. Unul dintre filmele de groază care au un puternic mesaj social este cel al lui George A. Romero, „Noaptea morților vii”. Filmul era despre discriminarea rasială, chiar dacă nu se vorbea explicit asta. Am vrut să urmăresc această abordare în film.”

În timp ce „Fugi!” dezvăluia adevăruri nespuse despre rasă în America, „Noi” vorbește despre America și despre visul american în sine. „Acest film operează la mai multe nivele”, spune producătorul Ian Cooper, care l-a cunoscut pe Peele încă de când cei doi erau adolescenți. „La suprafață este un thriller terifiant și îl poți privi ca atare și te poți bucura de el, însă în profunzime este despre cum lucrurile pe care credem că le-am depășit se întorc pentru a ne bântui. Pe lângă asta este despre cum, în cultura americană, ne raportăm la faptul că ceilalți, anumite grupuri din afară, sunt problema. Cu acest scenariu, Jordan ne-a oferit pe altcineva, o forță terifiantă cu care ne confruntăm, iar aceasta suntem însuși noi.”

Visul american

Filmul centrează familia americană, familia Wilson mai exact, care se confruntă cu atacul doppelgangerilor lor. Chiar daca „Noi” nu este un film despre discriminarea rasială, are anumite referințe istorice ale genului horror și descrieri tipice ale oamenilor de culoare. „Filmul este despre o familie americană care încearcă să trăiască visul american și care realizează că acest vis este primejdios, nesigur și nepotrivit”, spune Winston Duke, care îl interpretează pe Gabe Wilson.

Jordan Peele are o poziție revoluționară, transformând visul american în victima centrală a filmului, în locul oamenilor de culoare

„Privesc visul american ca un alt personaj din acest film care rezistă tentației unui film horror și devine o victimă lipsită de ajutor. În timp ce publicul vede personajele de culoare drept principala cauză, Jordan are o poziție revoluționară, transformând visul american în victima centrală a filmului, în locul oamenilor de culoare.”

Acest lucru, după cum spune Cooper, este unul dintre multele lucruri în acest film care vor înfrunta așteptările publicului. „Ce este remarcabil este faptul că „Noi” centrează o familie afro-americană în 2019, însă rasa lor nu are nimic de a face cu scenariul filmului”, spune acesta.

„Evident, aceasta este o schimbare masivă față de „Fugi!”, însă povestea este de fapt despre umanitate și despre ideea de a fi american. Genialitatea lui Jordan când vine vorba de scris a constat în ideea că atunci când publicul va vedea familia Wilson, o familie de culoare, și pe familia Tyler, o familie albă, în trailerul filmului va fi condiționat să își imagineze ce s-ar putea întâmpla în film, dar de fapt nu asta se va întâmpla. Familia Wilson nu se aseamănă cu familia lui Richard Dreyfuss din „Întâlnire de gradul trei”. Este doar o familie de americani cu probleme, dar și cu aspecte pe care le iubești, dar nu este retrogradată la ideea de ambasadori ai oamenilor de culoare”.

Exploreaza subiecte similare:

Us, Jordan Peele, George A. Romero, Winston Duke, Close Encounters of the Third Kind, Get Out, Ian Cooper

Alte știri din cinema

Aaron Taylor-Johnson, Ralph Fiennes și Jodie Comer, în continuarea la 28 Years Later

Regizorul filmului Slumdog Millionaire, Danny Boyle, va regiza acest sequel

Anne Hathaway a avut de sărutat zece actori la audiție, pentru ca agenții de casting să-i identifice partenerul perfect de film

Anne Hathaway lansează pe streaming The Idea of You, în care joacă alături de Nicholas Galitzine (Mary & George)

Noul trailer Deadpool & Wolverine este plin de gheare, înjurături și dezvăluiri

Trailerul îl dezvăluie în sfârșit pe Hugh Jackman reluându-și rolul său iconic de Wolverine, de data aceasta purtând costumul galben cu albastru devenit celebru odată cu apariţia în benzile desenate X-Men

Doar un singur film de animație Disney are apreciere maximă: 100% cronici pozitive pe Rotten Tomatoes

Pinocchio din 1940 este singurul film de animație Disney care a obținut acest scor maxim pe Rotten Tomatoes. Care este secretul său?

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells