Filmul românesc, în cădere liberă

de Ştefan Dobroiu în 7 Ian 2014
2013 înregistrează o scădere de 23% în totalul încasărilor producţiilor autohtone

Deşi numărul de premiere a crescut cu aproape 30% în 2013 (23 de filme) faţă de 2012 (18), încasările au scăzut cu 23%. Iată mai jos un top comparativ între cei doi ani, top care arată că lucrurile nu par a se îndrepta în direcţia bună în ceea ce priveşte cinema-ul nostru.

Scăderea este cu atât mai uimitoare cu cât 2013 a venit cu cel mai bine primit film românesc al ultimului deceniu, Poziţia copilului fiind văzut, după ce în februarie câştiga prestigiosul Urs de Aur la festivalul de la Berlin, de nu mai puţin de 117.809 spectatori. Încasările producţiei lui Călin Peter Netzer se ridică la 1,248 milioane lei, adică 42 de procente din totalul anual, în valoare de 2,965 de milioane. Practic, un analist obişnuit cu ţări comparabile ca mărime cu România ar spune că în 2013 la noi s-a lansat un singur film.

Pe podiumul lui 2013 mai intră Love Building (26.720 de spectatori) şi Domnişoara Christina (24.876), ceea ce pare să sugereze că regizorii noştri vor fi nevoiţi să se îndepărteze de cinema-ul minimalisto-intimist şi să abordeze filmul de gen. Asta dacă vor să scape de condiţionarea Centrului Naţional al Cinematografiei şi să dea piept cum se cuvine cu dorinţele publicului. Să nu uităm că în Franţa, o ţară cu locuitori doar de trei ori mai mulţi decât românii, 16 producţii locale au depăşit un milion de bilete vândute în 2013, recordul anului fiind deţinut de Les profs, o comedie de Pierre-François Martin-Laval, cu aproape cinci milioane de spectatori. Ca să ajungă la un nivel de popularitate similar, un film românesc ar trebui să aibă 1,5 milioane de admisii.

Ce este mai dureros la anul cinematografic 2013 este faptul că, dacă facem abstracţie de succesul Poziţia copilului, restul producţiilor româneşti s-au lovit de indiferenţa publicului: media de bilete vândute de celelalte 22 de premiere se ridică la doar 7677, iar cea a încasărilor la doar 78.000 de lei. O explicaţie ar fi nu doar o serie de filme foarte personale, foarte neinteresante sau neinspirat/deloc promovate, ci şi aglomerarea a 12 titluri în cele câteva luni de toamnă.

Această sincronizare nefericită a făcut ca producţiile respective să petreacă mult mai puţin timp pe ecrane şi să-şi fure reciproc spectatorii interesaţi de cinema românesc, dar cu prea multe opţiuni la dispoziţie. Titluri precum Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism, Lupu, Déjà Vu, Puzzle şi La limita de jos a cerului au petrecut mai puţin de cinci săptămâni în cinematografe.

Din punctul de vedere al mediei de bilete vândute, 2012 stă mult mai bine. Patru premiere româneşti au depăşit pragul de 50.000 de spectatori (Despre oameni şi melci, Minte-mă frumos, După dealuri şi Ho Ho Ho 2: O loterie de familie), în timp ce media biletelor vândute se ridică la 18.150.

Iată mai jos clasamentul complet al filmelor lansate în 2013:

Poziţia copilului    
admisii: 117.809, încasări: 1.248.125 lei

Love Building    
admisii: 26.720, încasări: 422.507 lei

Domnişoara Christina    
admisii: 24.876, încasări: 278.382 lei

Sunt o babă comunistă    
admisii: 14.878, încasări: 204.169 lei

Nu sunt faimos, dar sunt aromân    
admisii: 12.978, încasări: 194.571 lei

Mamaia    
admisii: 10.618, încasări: 154.534 lei

Funeralii fericite    
admisii: 15.622, încasări: 97.958 lei

Condamnat la viaţă    
admisii: 7.360, încasări: 93.831 lei

Domestic    
admisii: 14.039, încasări: 60.530 lei

O vară foarte instabilă    
admisii: 3.430, încasări: 39.247 lei

Rocker    
admisii: 6.436, încasări: 37.369 lei

Când se lasă seara peste Bucureşti sau Metabolism    
admisii: 2.843, încasări: 25.753 lei

Câinele japonez    
admisii: 10.713, încasări: 25.286 lei

Déjà Vu
admisii: 2.059, încasări: 18.391 lei

Puzzle    
admisii: 2.571, încasări: 18.362 lei

Roxanne    
admisii: 4.813, încasări: 14.706 lei

Killing Time    
admisii: 3.059, încasări: 12.691 lei

La limita de jos a cerului    
admisii: 1.748, încasări: 9.994 lei

Lupu    
admisii: 732, încasări: 4.747 lei

Matei copil miner    
admisii: 651, încasări: 1.634 lei

Şcoala de vară    
admisii: 225, încasări: 1.462 lei

Afacerea Tănase    
admisii: 2.481, încasări: 1.356 lei

Cernozaurii    
admisii: 57, încasări: 250 lei

Care crezi că este explicaţia acestei scăderi în popularitate a filmelor româneşti?

Exploreaza subiecte similare:

Călin Peter Netzer, Poziţia copilului, Love Building, Domnişoara Christina, Când se lasă seara peste Bucureşti sau metabolism, Lupu, puzzle, La limita de jos a cerului, Sunt o babă comunistă, Nu sunt faimos dar sunt aromân, Mamaia, Funeralii fericite, A Farewell to Fools, Domestic, O vară foarte instabilă, Rocker, Câinele japonez

Alte știri din cinema

Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin

Apelurile lui Gutierrez Reed din închisoare arată „că nu are remușcări și că încă aruncă vina pe alții, inclusiv pe Baldwin, pe producătorii filmului și pe paramedici”

Istoria prinde viață în fiecare seară de luni pe TV5MONDE

În fiecare luni, de la ora 22:00, reputatul jurnalist francez Stéphane Bern poartă telespectatorii canalului TV5MONDE printr-o călătorie în timp, în intimitatea unor personalități celebre din istorie.

Kingdom of Judas: un thriller românesc ce încalcă toate regulile

Kingdom of Judas, primul film românesc, vorbit integral în limba engleză a intrat în cinematografe. Dar oare să fie acest lucru destul pentru a convinge publicul?

Jeff Koons: Portretul unei vieți - O incursiune în viața și opera unui artist emblematic

Există puțini artiști în arta contemporană care polarizează și fascinează în egală măsură precum Jeff Koons.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
aavramescu23 pe 7 ianuarie 2014 10:07
Pe bune. Chiar nu isi dau seama care e problema? Noi nu facem filme cum fac strainii. Actorii nostrii recita. Zici ca sunt la teatru. Nu vorbesc ca un om normal. Am vrut s vad ultimul zburator dr trilerull m-a facut sa nu-mi doresc. Din nou replici recitate. Ai nostrii nu sunt in stare sa te faca sa uiti ca vezi un film. Ar trebui sa-l traiesti. Sa ia exemplu de la turci. Cu Suleyman Magnificul. Asta da serial. Ajungi s indragesti personajele si sa tii cu ele. Si in plus fac filme doar pt premii (filme de arta). Sunt si asttea bune dar sa mai fac si filme pt public. Sa vin lume la film sa vizioneze si productii autohtone.
danny987 pe 7 ianuarie 2014 11:01
Pozitia Copilului si Love Building,au fost filme reusite in care actorii chiar n au fost actori de teatru.
Dacianus pe 7 ianuarie 2014 17:23
Avramescu, tu nu intelegi limba lor, deci nu stii daca si aia nu cumva interpreteaza tot asa recitativ. Mie exemplul tau mi se pare tot un contraexemplul. Filmele lui Nae Caranfil sunt super fain facute, naturale si interesante. Ultimul, "Restul e tacere", e chiar de epoca, si daca suna ceva recitativ acolo e doar in spiritrul vremii.
legiune pe 7 ianuarie 2014 11:06
Daca sunt slabe si penibile, uitativa si la productiile de televiziune ma uit la revelioanele de stil vechi (inainte de 1990) si sunt cu 1000 de clase peste ce se produce acum chiar si pentru cinema.
Cine vrea sa se duca la cinema sa vada viata de zi cu zii sau sa se uite la televizor de exemplu la acest revelion? Mai bine dormim.

spartacus pe 7 ianuarie 2014 12:34
La ce coruptie si prostie domneste la virful institutiilor de stat din tara asta, inclusiv al celor care se ocupa de cultura - sau filme, cum vreti, nu mira pe nimeni asa ceva, este un lucru stiut de ani de zile. Iar actorii de acum - unii au talent, dar la asta mai trebuie adaugat si un regizor capabil si indraznet care sa rupa "traditiile" de aici, plus niste producatori carora sa nu le fie teama sa se implice in proiecte cu adevarat aducatoare de bani prin aducerea in prim-plan a unor scenarii de carti si filme in ton cu anii, adica "scenarii de actiune", carti din acest domeniu, carti de fictiune, carti sau proiecte istorice etc. Pentru toate acestea trebuie putin talent si mult curaj. Care, la noi, nu exista. Va mai curge multa apa pe Dunare pana sa ne inghesuim la un film romanesc doar din proprie dorinta si cu acea patima pe care o aveam inainte de 1989, cand luam cu asalt cinematografele pentru a vedea un film istoric romanesc. La ce tehnica exista acum doar prostia ne impiedica sa avansam. Rusii sau nordicii sunt un exemplu clar in acest sens...
mabuzu pe 7 ianuarie 2014 12:39
mi se pare normal
B06DAN pe 7 ianuarie 2014 13:18
nefericirea este ca publicul romanesc in loc sa evolueze, a suferit o involutie. El nu mai are rabdare sa vada un film, mai ales daca personajele acestui film nu sunt strict positive sau negative. Filmele realiste nu pot fi digerate de publicul "drogat" cu Suleyman sau alte seriale pseudo istorice. Publicul vrea can-can, asta vede la Suleyman, vrea paruiala intre parasute, vrea manele (de aceea s-a desfiintat TVR Cultural in timp ce ProTV infloreste). Nu degeaba, recordul incasarilor l-a avut productia cu Garcea ...
Din fericire, filmele romanesti au mai mult success in strainatate decat in tara...

cosmin742000 pe 7 ianuarie 2014 14:07
M-am speriat cand am vazut acest titlu .Nu stiam la ce se3 refera. Acu cand am vazut ca se refera la incasari am rasuflat linistit.E normal ca lumea sa nu mmearga la cinema sa vada filme fara efecte speciale..(la cat de cretini sunt unii spectatori) Spre exemplu in Focsani anul trecut nu a rulat niciun film romanesc., nu ca ar fi fost multi doritori.Filmul romanesc din ziua de azi nu e pt orice cretinel .Filmele romanesti la ora actuala sunt cele mai bune filme din lume , mult peste restul productiilor , mai ales cele de la Hollywood.de buget mare , care sunt de neuitat pentru cinefili sunt doar pentru pustii dilii (filme ca de exemplu cele cu super-eroi , Hunger games, Hangover, MI , Ted samd toate cu continuari peste continuari , una mai de prisos decat cealalta )
cosmin742000 pe 7 ianuarie 2014 14:10
Printr-o comparatie la noi intr-un an din 30 de filme 25 sunt foarte bune , la americani din 5000 de filme daca sunt 5-6 bune asa ca ....
cosmin742000 pe 8 ianuarie 2014 14:50
Daaca ai avea jum ate de neuron ai constata ca am dreptate. Dar de unde ?
Macabru pe 7 ianuarie 2014 17:10
Oamenii nu se mai uita la productii romanesti pentru ca majoritatea (cam 80%) sunt varza !! Cand nu ai un regizor bun si cand ai "actori" precum Alex Velea, Varciu, Busu, Andreea Marin, etc etc, e normal sa fie o scadere drastica de public.
Ursulika pe 7 ianuarie 2014 17:10
Asta se doreste: sa fim prosti, manipulati si santajati. Nu va uitati ca ni se da paine si circ. Astea sunt filme = ca sa faci un film bun iti trebuie buget. La americani este o industrie intreaga: baga 10-20 de milioane intr un film dupa care iti vinde un DVD si castiga sute de milioane. La noi nici macar nu sunt promovate, deci cum ai acces la ele?!? le fac si le tin pentru ei.
Mishu25 pe 7 ianuarie 2014 19:24
Eu n-as numi o scadere de 23% 'cadere libera'. De exemplu, la Timisoara, nu au rulat nici un sfert din aceste filme. La multiplex au dat Domnişoara Christina un singur spectacol pe zi, in cea mai mica sala si a fost plin 100% cat timp a rulat. Domestic nu a rulat decat intr-o proiectie speciala la un liceu..si acolo a fost plina sala. Daca ar fi fost distribuite mai intens nici n-ar fi fost diferenta fata de anul trecut.
LUTARIM pe 7 ianuarie 2014 19:34
@ȘtefanDo,
Nu cred că interesează pe cineva din sistem părerea nostră, ca spectatori, despre filmul românesc, dar dacă tot ai întrebat, am să spun și eu ceea ce cred că deja știi.
La prima impresie, s-ar putea crede că o țară ca a noastră nu are subiecte suficient de interesante, de profunde, nu are scenariști și scenarii. Și totuși, are! Numai că la CNC se finanțează „proiecte cinematografice”, adică scenariul la pachet cu regizorul și producătorul. La noi, producătorul, regizorul și scenaristul sunt una și aceeași persoană. Cum niciun producător nu organizează concurs de scenarii, juriul CNC selectează ce i se oferă. Un scenarist independent nu poate să penetreze acest sistem! Aceeași situație este și în „producția independentă de film”. Producătorii independenți, și sunt peste suta, nu organizează concursuri de scenarii, folosesc propriile lor scenarii.
Însă, pentru a aprecia apetența românilor pentru filmul autohton, ar trebui făcută ierarhizarea în funcție de numărul de spectatori. Astfel, s-ar putea vedea că, deși „Metabolism” este înaintea „Câinelui japonez” cu 467 de spectatori, are doar 2.843 de spectatori, față de 10.713. Și asta nu se întâmplă pentru că spectatorii unui film sunt mai puțin inteligenți decât ai celuilalt, ci pentru că au fost distribuite în săli diferite ca preț.
Dar eu te-aș întreba altceva: De ce nu mai comentează nimeni pe Forum filmele românești?
@Cosmin,
Susțin părerea ta despre filmul hollywood-ian, dar aici era vorba despre o comparație între filmele românești. Înțelegând, din ce ai scris, că la filmele românești nu vin decât spectatorii inteligenți, cred că totuși sunt prea puțini. Problema este că filmul românesc cel mai bun are 117.791 de spectatori, iar următoarele au abia 26.612 spectatori, respectiv 24.612. Apoi 6 filme între 15 și 10 mii, două cu 5-6 mii, 6 cu 2-3 mii, 4 sub 800 de spectatori. Adică 18 filme din 21 sub 15 mii de spectatori. Păi până la 117 mii mai e!
Eu le-am văzut pe toate, nu știu de unde scoți tu 25 de filme românești bune.
Părerea mea despre filmul românesc, și nu numai a mea, dacă interesează pe cineva, este că acestea seamănă mult prea mult între ele, sunt prea „subțirele”, adică spun prea puțin, multe dintre ele fiind niște scurtmetraje, unele bune, diluate la 90 de minute.

LUTARIM pe 7 ianuarie 2014 21:58
Important: spectatorii vor să vadă pe marile ecrane altceva decât ce văd zilnic la știri sau alte emisiuni tv, altceva decât ce văd pe stradă sau în propria casă. Sau, cel puțin, în alt „ambalaj”. Deocamdată se limitează la efectele speciale și supereroii americani, dar nu înseamnă că sunt cretini.
Arlequinade pe 13 ianuarie 2014 21:17
Eu cred ca publicul nu alege filmele romanesti din cateva motive simple, pe care, surprinzator, vad ca le-au mai enumerat si altii in comentarii. Zic "surprinzator" pentru ca directia populara este de a spune ca filmele romanesti sunt geniale, de a enumera premiile pe care le-au luat, si de a-l insulta pe ala care a zis ca nu-i plac. Si desigur, discursul "nu-ti plac filmele romanesti fiindca esti prost si americanizat si habar n-ai ce face un film bun sau prost; ca nu ai gradul de cultura sau nu stiu ce cunostinte cinematografice necesare". Bullshit.

Doar fiindca un film este plin de suferinta si realism din ala jegos si tristete nu inseamna ca e un film bun. Snobii au tendinta de a confunda notiunile astea. Si o poveste pozitiva poate sa fie la fel de buna sau chiar mai buna, ca una deprimanta. Dar romanii nu produc decat povesti "realiste" despre tragediile cuiva - de obicei cineva dintr-o clasa sociala naspa sau cu o situatie financiara naspa, cineva care locuieste in mahala, o persoana bolnava care se loveste de un sistem de sanatate corupt sau de un sistem politic care nu-i permite sa aiba acces la tratamentul dorit (ex: avort), sau care sufera de o boala mintala si in loc sa fie tratata este legata de o scandura de niste fanatici religiosi. Oameni care au probleme de familie si probleme in relatie si oameni care fac sex pe bani si care nu citesc sau daca o fac, nu au nivelul de cultura pentru a intelege complet ceea ce au citit. Oameni care se inchina cand trec pe langa biserici si-l invoca pe Dumnezeu pentru ca asa au fost invatati de mici de parintii lor la fel de lipsiti de cultura ca ei. Astea sunt personajele din majoritatea filmelor romanesti. Prostituata, taranul, baiatul din inchisoare, bolnavul, hotul, oamenii saraci din mahalaua unde se aud manele de dimineata pana seara. Sau, sa nu uitam, eternul subiect perfect pentru orice film facut de romani: comunismul - viata lor dupa el sau inainte de el.

NU vrem sa vedem asa ceva. Pentru ca nu astia suntem. Exista o clasa mijlocie in Romania. Daca ai acces la net si citesti lucruri pe site-uri in engleza deja cam faci parte din clasa aia, chiar daca nu ai bani. E vorba de cultura si de atitudinea fata de viata. Exista tineri cu facultate sau in facultate in tara asta, care isi cauta de lucru in domenii curate si legale, sau deja lucreaza. Exista familii care poate nu au parte de cele mai bune relatii dar sunt inca intregi. Exista oameni care citesc carti si le dezbat, care au citit filosofie si au cunostinte despre religiile lumii. Existam. Dar nu si in cinematografie. Pentru ca nu suntem interesanti. Prostituata aia care roade guma de mestecat in cizme peste genunchi si cu Copilu' Minune in fundal - aia in schimb e interesanta... Si cu asa personaje si asa fundal, nu poti produce decat asa film. Nu poti transmite decat un mesaj superficial, lipsit de complexitate... pentru ca doar nu te astepti ca prostituata aia sa aiba drame existentiale, sa-si puna intrebari despre viata si societate si sa caute raspunsuri.

Iar asta e primul motiv pentru care eu si altii ca mine ne ferim de filmele romanesti ca de ciuma. Exista si frumusete si complexitate pe lumea asta si intr-adevar nu o s-o gasesti niciodata intr-un film cu super-eroi de la Hollywood (desi si pe alea le prefer tampeniilor romanesti, pentru ca macar alea nu ma fac sa ma simt ca un rahat pentru ca ma uit fix la oamenii pe care nu-i plac din societatea romaneasca; filmul in sine incercand sa ma oblige sa empatizez cu ei si sa le plang de mila). Dar o s-o gasesti in filme precum "The Fountain", "Laberinto del Fauno", sau ce gen o mai prefera individul X. Le-am mentionat pe astea doua pentru ca au si ele un element de tragedie, dar nu se tavalesc in jeg doar ca sa ti-l arunce pe urma tie in fata, asa cum fac astea romanesti. Si stiti ceva? O fi "Avatar" ala superficial in mesaj si o copie a altor 10 filme si "overrated". Dar pentru mine tot e mai bun ca orice film romanesc tocmai din cauza efectelor si muzicii, care iti dau timp de cateva secunde bucurie. Pentru ca cinematografia este pana la urma o arta si nu trebuie sa-ti fie rusine ca-ti plac efectele vizuale dintr-un film, doar pentru ca snobii ti le arunca in fata cu comentarii precum "filmele care se bazeaza pe efecte sunt pentru cretini". Sa-i ia naiba, sa se uite ei la prostituate jegoase si sa se simta ca un rahat; eu mai vreau sa simt si afectiune pentru viata si natura si arta cand ies a un film. Sau daca tot ma uit la un film trist, macar sa simt ca mesajul transmis este pe masura disconfortului psihic si emotional si nu doar ma loveste peste fata de 20 ori cu un peste mort, ma face sa vreau sa plang si la final... nu se intampla nimic. Macar un moment de catharsis. Cate filme romanesti din astea premiante de festival ati vazut care sa produca catharsis? Sau poate aia e o notiune prea literara... la noi structura asta a povestii este desueta.

Iar al doilea motiv desigur este cel mentionat de altii mai sus si anume jocul actoricesc. Stii ca exista o mare problema cu actorii din tara ta cand ai nevoie de subtitrare ca sa intelegi ce zic intr-un film. Si da, mi s-a intamplat de mai multe ori. Articuleaza aiurea cuvintele, accentueaza 1000 de cuvinte dintr-o singura fraza, vorbesc prea repede si se "sufoca" la finalul frazei, vorbesc afectat... Cine naiba vorbeste asa? Cum sa ma uit eu la tine si sa am senzatia ca EXISTI cand tu nici macar nu VORBESTI ca un om adevarat?!?

LUTARIM pe 15 ianuarie 2014 23:01
„Există, conștient sau inconștient, tendința de a ridica fleacurile, nimicurile cinematografice la nivel de artă!” – Vincent Canby – New York Times.

E mult mai ușor să prezinți mizeria și prostia într-un film! Le iei de-a gata din viață, nu trebuie prea mult talent, imaginație sau inteligență...

Darksnakeheart pe 28 ianuarie 2014 18:53
Din păcate, cu foarte mici excepții filmul românesc are carențe foarte mari....De acord cu Arlequinade, chestiile care ne prezintă realitatea mizeriei cotidiene sunt deja perimate.N-am văzut încă un film românesc care să fi avut cu adevărat ceva de spus,o idee cât de cât originală. De la Terminus Paradis încoace n-am mai văzut vreun film românesc care să merite atenție....Chestii penibile gen Eu când vreau să fluier....sau Legiunea Straină,chiar descurajează publicul să vizioneze filmele autohtone. Nu mai vorbesc de calitatea sunetului,imaginii,scenariului.etc....Și după cum spune încă unul dintre antecomentatorii mei actorii.....Și nu spun toate astea din punctul de vedere al vreunui fan Suleyman sau Guță...Un fim bun pe care l-am văzut în ultimul timp este The Book Thief,fără efecte speciale, buget colosal,etc....dar este un film splendid.La noi de ce nu se poate?
yukkio pe 3 februarie 2014 00:46
nimic nou
alex_il_fenomeno pe 15 februarie 2014 20:55
Imi pare rau de acest lucru, dar ce sa facem, daca nu incercam sa ne diversificam genurile, sa se realizeze pelicule exclusiv pentru divertisment, nu doar pentru festivaluri...

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells