Filmul Canibal, pictural

de Gloria Sauciuc în 13 Iul 2014
Filmul rulează în premieră în zece oraşe ale ţării

Canibal, filmul spaniol cu actriţa româncă Olimpia Melinte în dublu rol (şi nominalizată la Premiile Goya pentru „Revelaţia anului”), rulează în premieră săptămâna aceasta, interzis spectatorilor sub 18 ani.

O scenă orchestrată de regizorul aflat relativ la debut, Manuel Martín Cuenca, şi de către directorul de imagine Pau Esteve Birba, este definitorie pentru mesajul filmului. Protagonistul, jucat de actorul Antonio de la Torre (Volver, Balada triste de trompeta), înaintează pe un hol întunecat spre o cameră inundată de lumină. Acesta este şi parcursul personajului principal, canibalul din titlu, cunoscut în Granada ca cel mai bun croitor, un om aparent paşnic, integrat social, dar cu un chip împietrit, de pe care nu poţi citi nimic. Acest demon cu chip de om „iese la lumină”, datorită dragostei Ninei (Olimpa Melinte). Filmul este adaptarea romanului Caribal, al lui Humberto Arenal.

Chipul împietrit al lui de la Torre şi faptul că scenariştii refuză să creeze un background personajului Carlos, despre care nu aflăm de ce a devenit canibal, lasă într-o aură de mister acest bărbat, până la finalul thriller-ului. Chiar regizorul Manuel Martín Cuenca nu filmează chipul taciturnului său protagonist în momentele cheie, pentru că ştie, probabil, că nu va scoate de la el nicio reacţie. Dar spectatorul va fi frustrat să nu vadă, de exemplu, mimica lui de la Torre când acesta deschide uşa, iar în prag apare - la o zi de la dispariţia Alexandrei - o tânără identică (despre care aflăm ulterior că este Nina). Regizorul preferă să îşi aşeze camera în lateralul personajului, oferindu-ne doar un profil.

Imaginea este, poate, cea mai mare împlinire a filmului. Picturală. Pau Esteve Birba mizează pe dramatismul clarobscurului în multe dintre scenele filmului, imageria semănând cu pânzele lui Caravaggio şi Rembrandt. Una dintre cele mai frumoase sub acest aspect secvenţe coincide şi cu momentul culminant al filmului: în cabană, chipul Olimpiei Melinte este luminat de  focul din şemineu, restul încăperii fiind întunecat. Cum spuneam, imaginea are frumuseţea unei picturi.

Olimpia Melinte creează două personaje, atrăgătoarea Alexandra şi sensibila/timida Nina, surori gemene. Totuşi, Melinte alimentează cu aceeaşi energie ambele personaje.

Carlos nu este, asemenea lui Hannibl din serialul AXN cu Mads Mikkelsen în rol titular, un „gurmet”. Nu e un rafinat al mâncării, de altfel îl vedem o singură dată gătind carnea de femeie. Explicaţia este întărită de tagline-ul filmului - „iubirea este nesăţioasă”. Prin urmare, Carlos nu ucide pentru gustul cărnii, ci pentru că manifestarea iubirii la el înseamnă asimilarea celuilalt, la modul ad literam, îngerarea, consumarea lui...

Montajul face ca ritmul producţiei să nu fie propriu genului thriller, filmul curgând ca o apă liniştită doar la suprafaţă, ale cărei adâncuri sunt mortale.

Iată ce spunea, la începutul anului, actriţa Olimpia Melinte, despre dublul său rol, pentru cititorii Cinemagia:

 „Alexandra și Nina sunt surori gemene, locuiesc în Spania și duc viață normală a emigranților români: muncesc, sunt maseoze într-o clinică și se învârt, în mare parte, prin cercurile emigranților români. Asta până într-o zi când una din ele hotăƒrăşte să plece, să se mute în alt oraș. Alexandra e o fire puternică, dominatoare, şi intră în conflict cu unul dintre vecini, iar în scurt timp dispare; sora ei, Nina, vine să o caute; și de aici viața ei se transformă.

Sunt două caractere diferite, două femei în căƒutarea iubirii care ajung să o cunosca în dimensiuni și forme diferite. Am trecut prin multe schimbări pentru a duce la bun sfârşit cele două roluri, am făcut cursuri de masaj, am învăţat limba spaniolă și - pe tot parcursul șederii mele în Granda, unde am filmat - am încercat să exist în lumea emigranților români și a fost o lecție frumoasă de viață care a meritat din plin!”.

Exploreaza subiecte similare:

canibal, Olimpia Melinte, Antonio de la Torre

Alte știri din cinema

Doar un singur film de animație Disney are apreciere maximă: 100% cronici pozitive pe Rotten Tomatoes

Pinocchio din 1940 este singurul film de animație Disney care a obținut acest scor maxim pe Rotten Tomatoes. Care este secretul său?

Comedia romantică Dragoste pe muchie de cuțit, disponibilă pe streaming

Dragoste pe muchie de cuțit va avea premiera în 29 aprilie, pe platforma de streaming SkyShowtime

Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin

Apelurile lui Gutierrez Reed din închisoare arată „că nu are remușcări și că încă aruncă vina pe alții, inclusiv pe Baldwin, pe producătorii filmului și pe paramedici”

Istoria prinde viață în fiecare seară de luni pe TV5MONDE

În fiecare luni, de la ora 22:00, reputatul jurnalist francez Stéphane Bern poartă telespectatorii canalului TV5MONDE printr-o călătorie în timp, în intimitatea unor personalități celebre din istorie.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
zeno.marin pe 14 iulie 2014 14:11
How about a romantic dinner with Carlos where YOU are the meal...? Wait, no! Not another identical twins movie! Cred ca numarul filmelor care abuzeaza de asemanarea gemenilor monozigotici pentru a croi (ca tot e vorba de un croitor) scenarii neverosimile este socant de mare in raport cu fenomenul real, al gemenilor identici aflati in lumea fetisurilor exploatabile cinematografic.

Homer Simpson - ca sa citez pe cineva totusi cunoscut si nu pe vreun scriitor oarecare - spunea asa, parafrazez: "E nemaipomenit de usor sa faci o inventie. Iei ceva, orice, ii atasezi un ceas si gata inventia". [e.g. radio cu ceas, frigider cu ceas, lampa cu ceas, bomba cu ceas (contributie personala) etc.]. Ei bine, asa si cu filmele: lipesti doua chestii una de alta si gata! O noua idee fascinanta s-a nascut din asocierea unor kitchuri deja uzate.

Pofta buna sau vizionare placuta, nici eu nu stiu ce sa urez pana nu vad filmul...

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells