Filmele româneşti de la Berlinală, primele cronici

de Ştefan Dobroiu în 12 Feb 2015
Aferim! şi De ce eu? au fost văzute de presa internaţională

Cele două titluri româneşti incluse în selecţia din acest an a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin (5-15 februarie) au avut deja întâlnirea cu publicul, dar şi cu presa internaţională. Ieri au început să apară cronicile celor mai importante publicaţii de profil precum Variety şi The Hollywood Reporter, iar Cinemagia trece în revistă poziţia lor.

Variety scrie despre Aferim! că este "cel mai realizat şi original film" regizat până acum de Radu Jude. "Chiar dacă tonul este uneori prea strident, Aferim! este o excepţională şi extrem de inteligentă incursiune într-o perioadă istorică cheie, făcută atât cu ironie, cât şi cu mânie". Autorul Jay Weissberg mai scrie că titlul filmului, care înseamnă "bravo!" în limba turcă, este folosit cu adâncă ironie în poveste, dar că îi poate fi adresat, fără nicio urmă de ironie, regizorului.

Variety laudă ritmul filmului, dar şi deciziile regizorale sau modul cum prejudecăţile epocii au fost aduse pe ecran de scenariul scris de Radu Jude şi Florin Lăzărescu. Şi actorii îşi primesc partea de laudă: "Nu se poate să le fi fost uşor, mai ales lui (Cuzin - n.r.) Toma, întins pe cal şi cu picioarele legata pe mai toată durata filmului, dar toţi sunt excelenţi. Impresionantă este şi excelenta imagine pe peliculă alb-negru realizată de asul Marius Panduru, aceasta fiind extrem de atentă la nuanţe şi inspirată din fotografiile din secolul 19", mai scrie Jay Weissberg. Criticul mai precizează că, deşi filmul este destinat în mare măsură festivalurilor, el ar putea fi achiziţionat şi de distribuitorii de film specializaţi pe premiere arthouse.

The Hollywood Reporter spune că "reacţia României la 12 ani de sclavie este surprinzător şi sălbatic de amuzantă". "Pare un concurent cu şanse la premii, dacă e să ne luăm după aspectul impresionant, subiectul de actualitate şi scenariul extrem de amuzant", mai scrie publicaţia. "Rasismul contemporan împotriva populaţiei rroma din Estul Europei a inspirat mai multe filme puternice în ultimii ani. Dar Aferim! ajunge la rădăcinile istorice ale acestui subiect atât de actual, iar Jude şi co-scenaristul său, scriitorul Florin Lăzărescu, se inspiră din experienţele reale al sclavilor romi. Cel mai important este faptul că ei reuşesc să transforme această temă sumbră într-unul în egală măsură amuzant şi personal, fără să devină o dură predică socialist-realistă", mai scrie cronicarul Stephen Dalton.

Despre De ce eu?, filmul lui Tudor Giurgiu inclus în secţiunea Panorama Special, The Hollywood Reporter scrie că este eficient. "Cu aspect strălucitor şi realizat profesionist, filmul va atrage cu siguranţă spectatori acasă şi în ţările vecine, unde cazul Panait are încă rezonanţă istorică. Dar tema este prea locală şi stilul prea convenţional pentru a genera mult interes în restul lumii".

Cele două filme s-au bucurat de proiecţii cu casa închisă la Berlinală. În România De ce eu? se lansează pe 27 februarie, iar Aferim! pe 13 martie.

Radu Jude, Tudor Giurgiu, Aferim!, De ce eu?

Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin

Apelurile lui Gutierrez Reed din închisoare arată „că nu are remușcări și că încă aruncă vina pe alții, inclusiv pe Baldwin, pe producătorii filmului și pe paramedici”

Istoria prinde viață în fiecare seară de luni pe TV5MONDE

În fiecare luni, de la ora 22:00, reputatul jurnalist francez Stéphane Bern poartă telespectatorii canalului TV5MONDE printr-o călătorie în timp, în intimitatea unor personalități celebre din istorie.

Kingdom of Judas: un thriller românesc ce încalcă toate regulile

Kingdom of Judas, primul film românesc, vorbit integral în limba engleză a intrat în cinematografe. Dar oare să fie acest lucru destul pentru a convinge publicul?

Jeff Koons: Portretul unei vieți - O incursiune în viața și opera unui artist emblematic