Filme care au distrus regizori

de Ştefan Dobroiu în 10 Dec 2015
Iată cât de trecătoare este faima la Hollywood

Poţi face blockbustere de succes, dar uneori este nevoie de un singur film pentru ca viitorul carierei să-ţi fie pus sub semnul întrebării. Cei de la Tasteofcinema.com au trecut în revistă mai multe filme cunoscute care au reprezentat un punct de sumbră cotitură în carierele regizorilor lor, oricât de mare ar fi fost faima acestora la Hollywood. Din varii motive, aceste filme au reprezentat începutul sfârşitului pentru cineaştii de mai jos.

Dictatorul/The Great Dictator (1940)
Puţini sunt regizorii la fel de influenţi ca Charlie Chaplin în istoria cinema-ului. Filmele sale mute se numără printre producţiile clasice ale acestei arte, încă proaspete şi la aproape un secol de la lansare. City Lights, Modern Times şi The Gold Rush au fost urmate în 1940 de Dictatorul, primul lungmetraj cu sunet al regizorului, în care acesta făcea haz pe seama lui Adolf Hitler. Primit extrem de bine de public şi de critica epocii, aspectul politic al filmului l-a transformat pe Chaplin într-o voce sonoră a cinema-ului angajat, atrăgând atenţia lui J. Edgar Hoover, şeful FBI-ului. Etichetat ulterior drept simpatizant comunist, Chaplin a trebuit să plece din Statele Unite, fără să mai revină ulterior la popularitatea din anii '40.

The Postman (1997)
Unul dintre cei mai apreciaţi regizori americani după lansarea lui Cel care dansează cu lupii, câştigător a şapte Oscaruri (inclusiv Cel mai bun film şi Cel mai bun regizor), Costner avea să primească în 1995 o grea lovitură din cauza insuccesului lui Waterworld, iar în 1997 din cauza lui The Postman, un SF distopic pe care l-a şi regizat. Ca să termine filmul, actorul regizor a refuzat rolul principal din Air Force One, cedându-i-l lui Harrison Ford. Deşi a mai regizat cu succes Open Range în 2003 şi a mai avut apariţii ca actor în filme populare, fanii consideră că The Postman a însemnat începutul sfârşitului pentru cariera de regizor a lui Costner.

Star Wars: Episode I - The Phantom Menace (1999)
Un răsunător succes de casă, Ameninţarea fantomei nu i-a impresionat pe critici cu scenariul său rapid etichetat drept simplist şi copilăresc. Cei de la Tasteofcinema îl consideră "unul dintre cele mai dezamăgitoare filme din istoria cinema-ului", iar vocile care au cârtit împotriva lui Lucas au fost extrem de numeroase. Regizorul a semnat şi cele două continuări ale filmului, primite la fel de acid de cârcotaşi, iar apoi şi-a luat adio de la regie. Preluarea francizei de către compania Disney a făcut ca George Lucas să fie implicat doar de formă în producţia aşteptatului sequel Star Wars: Episode VII - The Force Awakens. La începutul lunii decembrie regizorul spunea că încă nu a văzut niciun cadru din premiera de săptămâna viitoare, ceea ce arată cât de puţin au dorit şefii de la Disney o opinie din partea sa.

Alexander (2004)
Unul dintre cei mai controversaţi, dar şi relevanţi regizori americani din anii '80 şi '90, Oliver Stone şi-a încercat puterile cu riscantul film istoric şi a pierdut categoric: Alexander a fost desfiinţat de critică, ignorat de public şi ridiculizat de istorici. Şuviţele oxigenate ale lui Colin Farrell, interpretul lui Alexandru cel Mare, sunt în continuare citate în listele cu cele mai nefericite exemple de hair-style din istoria cinema-ului. Un răsunător eşec de casă, Alexander a încasat 167 de milioane de dolari în lumea întreagă, la un buget de 155 de milioane. Încasările în SUA s-au ridicat la doar 35 de milioane de dolari. Nici declaraţiile furioase ale lui Oliver Stone, care a dat vina pe "fundamentalismul moral" al americanilor pentru a explica insuccesul filmului, nu au ajutat popularităţii sale. Poate că regizorul va reveni la cinema-ul relevant în 2016, când îi apare Snowden, filmul biografic inspirat de activitatea lui Edward Snowden.

Patimile lui Hristos (2004)
Succes de casă fenomenal (peste 600 de milioane de dolari încasări la un buget de 30 de milioane), filmul inspirat de ultima zi din viaţa lui Iisus Hristos a provocat o mulţime de controverse ce au pus o imensă presiune pe umerii regizorului Mel Gibson. Înconjurat de detractorii care îl acuzau ba că filmul este antisemit, ba că este mult mai violent decât ar fi fost necesar, Mel Gibson a avut câteva răbufniri publice ce i-au ştirbit din popularitate şi influenţa de la Hollywood. Viaţa personală a regizorului şi câteva decizii nefericite l-au transformat pe Gibson într-un paria: la mai bine de un deceniu de la lansarea hitului său, pierderile de imagine încă nu au fost recuperate.

Exploreaza subiecte similare:

The Great Dictator, The Postman, Waterworld, Dances with Wolves, Kevin Costner, Star Wars: Episode I - The Phantom Menace, Star Wars: Episode VII - The Force Awakens, George Lucas, Oliver Stone, Alexander, Snowden, Colin Farrell, The Passion of the Christ, Mel Gibson

Alte știri din cinema

Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin

Apelurile lui Gutierrez Reed din închisoare arată „că nu are remușcări și că încă aruncă vina pe alții, inclusiv pe Baldwin, pe producătorii filmului și pe paramedici”

Istoria prinde viață în fiecare seară de luni pe TV5MONDE

În fiecare luni, de la ora 22:00, reputatul jurnalist francez Stéphane Bern poartă telespectatorii canalului TV5MONDE printr-o călătorie în timp, în intimitatea unor personalități celebre din istorie.

Kingdom of Judas: un thriller românesc ce încalcă toate regulile

Kingdom of Judas, primul film românesc, vorbit integral în limba engleză a intrat în cinematografe. Dar oare să fie acest lucru destul pentru a convinge publicul?

Jeff Koons: Portretul unei vieți - O incursiune în viața și opera unui artist emblematic

Există puțini artiști în arta contemporană care polarizează și fascinează în egală măsură precum Jeff Koons.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
cosmin742000 pe 10 decembrie 2015 16:14
Nu intelegeam cecauta The Dictator in aceasta lista.Acum m-am prins americaniiin nesfarsita lor prostie au zis dupa acest film ca Chaplin ar fi comunist.Si cum la ei totul e democratic , l-au invitat @democratic@ sa isi ia talpasita din S.U.A.Ipocrizie crunta demna de capitalism.La restul filmelor nu ma mir ca toate sunt niste mizerii.
Pantaleon pe 10 decembrie 2015 20:35
M-am intrebat uneori ce s-a intamplat cu un regizor talentat precum Kevin Costner, astfel incat de atatia ani nu a mai reusit sa regizeze un film decent. De fapt, de la Open Range nici nu a mai regizat ceva. E aiurea sa spui ca dupa succesul avut cu Dances with Wolves, filmul de debut ca regizor, a esuat cu The Postman si asta l-a facut sa se lase de meserie. E o mare prostie. Personal, pot sa revad oricand The Postman cu aceeasi placere ca prima oara si nu consider nicidecum ca ar fi un film care sa ingroape o cariera, nici macar s-o stirbeasca. Asa ca explicatia de mai sus ma lasa rece, nu cred ca de la The Postman i se trage insuccesul lui Costner. Nu stiu ce explicatie exista in privinta asta, dar faptul ca a renuntat la regie este, dupa mine, o pierdere pentru cinematograful american contemporan.
xerses pe 11 decembrie 2015 23:00
Interesant articol...

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells