Efectul Amsterdam şi Babylon asupra Hollywood-ului

de Ştefan Dobroiu în 21 Mar 2023
Eşecurile celor două producţii de anvergură dezavantajează cinema-ul destinat publicului matur

Te-ai întrebat vreodată de ce Hollywood-ul se încăpăţânează să umple ecranele cinematografelor cu filme cu supereroi şi filme de aventuri? Pentru că ele sunt pe placul publicului escapist de ambele sexe şi de toate vârstele şi deci reprezintă o cale mai sigură către profit. Dar, dacă marile studiouri sunt preocupate doar de astfel de filme, ce se întâmplă cu filmele cu subiecte mai serioase, destinate publicului matur? Din nefericire pentru aceste filme, eşecurile financiare ale unor producţii de anvergură precum Amsterdam şi Babylon vor face ca cinema-ul matur să-şi găsească tot mai greu surse de finanţare.

Citeşte aici şi despre mesajul dur al scenaristului multipremiat Charlie Kaufman la adresa marilor studiouri.

Cel mai mare cadou pe care îl poate primi un producător de la Hollywood este aşa-zisul "four quadrant movie". Din punctul de vedere al planurilor de marketing, publicul potenţial al unui film este reprezentat de un cerc traversat de două axe perpendiculare, "femei-bărbaţi" şi "sub 25 de ani-peste 25 de ani", care îl împart în patru sferturi de cerc. Un "four quadrant movie" este acel film care poate atrage publicul de ambele sexe şi de toate vârstele. Aceste producţii sunt de obicei cele care domină an de an topurile încasărilor. De exemplu, în SUA, absolut toate cele zece filme cu cele mai mari încasări ale anului fac parte din francize populare, fără a avea o poveste originală.

Din fericire, la Hollywood sunt şi oameni care insistă să propună publicului şi astfel de poveşti originale. De cele mai multe ori, aceste filme au buget mic, o condiţie ca ele să poată deveni profitabile chiar şi dacă nu sunt atractive pentru un public larg. Dar sunt şi cineaşti la Hollywood care îndrăznesc să creeze filme originale de anvergură, cu multe staruri pe afiş şi bugete pe măsură. Două astfel de exemple sunt Amsterdam, în regia lui David O. Russell şi cu Christian Bale, Margot Robbie şi John David Washington pe afiş, şi Babylon, în regia lui Damien Chazelle şi cu Brad Pitt şi Margot Robbie pe afiş.

Din nefericire, aceste două filme ambiţioase au polarizat publicul şi critica, nereuşind să vândă suficiente bilete pentru a-şi acoperi bugetul de producţie şi cheltuielile de marketing. De menţionat aici şi că pierderile suferite de Amsterdam se ridică la aproape 100 milioane de dolari, ceea ce transformă acest film de epocă într-unul din cele mai mari eşecuri financiare din istoria Hollywood-ului. Mai mult, Amsterdam a fost complet ignorat la Oscar 2023, neprimind nici măcar o nominalizare, iar Babylon nu a câştigat nicio statuetă, deşi a fost nominalizat la trei categorii. Precizăm aici că, în timpul producţiei, aceste două filme erau etichetate drept producţii "Oscar-bait" ("momeală pentru Oscaruri"), adică filme susceptibile să devină unele dintre cele mai nominalizate şi premiate la Oscar în anul următor lansării.

Receptarea dezamăgitoare a acestor filme, distribuite de 20th Century Fox şi Paramount Pictures, ar putea descuraja capii marilor studiouri să mai dea undă verde, pe viitor, unor producţii originale similare. Din nefericire, la Hollwood mai este acum un singur regizor în stare să creeze filme originale cu buget mare, anume Christopher Nolan. Reamintim că cel mai recent film al său, Tenet, a stârnit curiozitatea cinefililor din întreaga lume pentru că subiectul său a fost ţinut secret chiar şi după începerea campaniei de promovare.

Indiferent ce părere avem despre Amsterdam şi Babylon, trebuie spus că pentru fiecare film de acest gen care dispare în locul său răsare un sequel, un prequel sau un spin off, mărind valul de poveşti familiare cu care ne indundă Hollywood-ul în ultimele decenii.

Exploreaza subiecte similare:

David O. Russell, Christian Bale, Margot Robbie, John David Washington, Brad Pitt, Damien Chazelle, Christopher Nolan, Tenet, Amsterdam, Babylon

Alte știri din cinema

Comedia romantică Dragoste pe muchie de cuțit, disponibilă pe streaming

Dragoste pe muchie de cuțit va avea premiera în 29 aprilie, pe platforma de streaming SkyShowtime

Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin

Apelurile lui Gutierrez Reed din închisoare arată „că nu are remușcări și că încă aruncă vina pe alții, inclusiv pe Baldwin, pe producătorii filmului și pe paramedici”

Istoria prinde viață în fiecare seară de luni pe TV5MONDE

În fiecare luni, de la ora 22:00, reputatul jurnalist francez Stéphane Bern poartă telespectatorii canalului TV5MONDE printr-o călătorie în timp, în intimitatea unor personalități celebre din istorie.

Kingdom of Judas: un thriller românesc ce încalcă toate regulile

Kingdom of Judas, primul film românesc, vorbit integral în limba engleză a intrat în cinematografe. Dar oare să fie acest lucru destul pentru a convinge publicul?

Părerea ta

Spune-ţi părerea
danny987 pe 22 martie 2023 08:56
Nolan e numarul 1. Tot ce regizeaza, imi place.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells