Efectele Oscarurilor: cine câştigă?

de Ştefan Dobroiu în 7 Mar 2012
Efectele Oscarurilor: cine câştigă?

Nu doar prestigiul premiilor Academiei îi face pe actori, regizori şi producători să viseze: Oscarurile înseamnă (tot mai mult în ultima vreme) şi bani. Află din materialul de mai jos ce înseamnă pentru un cineast sau un film câştigarea unui premiu Oscar sau măcar un număr mare de nominalizări.

Oscarurile sunt în primul rând nişte premii de popularitate. Nominalizaţii cu expunere bună vor avea întotdeauna un mai mic sau mai mare avantaj în defavoarea celor mai puţin cunoscuţi sau mai puţin iubiţi din industrie. Despre premiile tehnice câştigate de Hugo anul acesta s-a comentat, nu cu puţină maliţiozitate, că au fost câştigate doar din simplul motiv că foarte mulţi oameni au lucrat la prima producţie 3D a lui Martin Scorsese, în primul rând datorită bugetului imens. Când nu poţi angaja toată lumea din industrie, apelezi la o soluţie adesea la fel de eficientă şi mai întotdeauna mai puţin costisitoare: campanii de popularitate, de la reclame apărute în publicaţiile specializate la baluri de binefacere, o intensă expunere în presă şi cât mai multe întâlniri cu membrii votanţi ai Academiei?

Întrebarea este: merită? Ce avantaje (financiare sau nu) poţi obţine din această expunere dacă rezultatul capătă forma unei statuete poleite cu aur?

Răspunsul îl poate da câştigătorul de anul trecut, Discursul regelui, care şi-a obţinut mai bine de jumătate din încasări după ce a fost nominalizat la Oscar. O dată terminată ceremonia de decernare a premiilor Academiei (soldată cu patru statuete pentru filmul lui Tom Hooper), numărul de ecrane pe care era proiectat Discursul a fost mărit, iar oameni din toată lumea au început să se bulucească în cinematografe pentru a vedea producţia istorică premiată cu Cel mai bun film, Cel mai bun regizor şi Cel mai bun actor în rol principal. La sfârşitul periplului său prin cinematografe, Discursul încasase peste 400 de milioane de dolari, la un buget de doar 15. Cele mai fericite estimări consideră că aproximativ un sfert din această sumă se datorează interesului stârnit în rândul publicului de câtre reuşita filmului la Oscaruri...

Când filmele sunt lansate cu mult înainte de gala Oscar, uneori avantajele financiare lipsesc. Este cazul lui The Help, premiat pentru interpretarea Octaviei Spencer, al lui Beginners (Christopher Plummer) sau al lui Midnight in Paris, premiat pentru scenariul lui Woody Allen. Aceste titluri vor avea poate de câştigat doar din vânzarea de DVD-uri, din moment ce perioada proiecţiilor în cinematografe s-a încheiat.

Dar să vorbim despre câştigătorii de anul acesta. Nu există încă cifre, dar numărul de ecrane pe care este proiectat The Artist, câştigător pentru Cel mai bun film şi Cel mai bun actor (printre altele), a fost dublat în săptămâna imediat următoare Oscarurilor. Până în acest moment filmul "mut" a câştigat mai bine de 100 de milioane de dolari (la un buget de 15) şi pare a se bucura în continuare de interesul publicului în cinematografele din lumea întreagă.

Dintre filmele nominalizate anul acesta, The Descendents, câştigător pentru Cel mai bun scenariu adaptat, a avut cel mai mult de câştigat de pe urma atenţiei datorate Oscarurilor, spun cei de la deadline.com. Lansat pe 16 noiembrie, filmul cu George Clooney în rolul principal a câştigat nu mai puţin de 30 de milioane de dolari (doar în SUA) după anunţul nominalizărilor la Oscar, ajungând în acest moment la un total mondial de 158 de milioane de dolari.

În ceea ce priveşte actorii, Oscarul le poate mări semnificativ onorariile. În funcţie de celebritatea şi genul de proiecte în care apare actorul respectiv, avantajul financiar poate urca până la zece milioane de dolari. Un exemplu ar fi Russell Crowe, care, după ce a câştigat pentru Gladiator în 2001, a primit pentru rolul din Master and Commander: The Far Side of the World (2003) 20 de milioane de dolari, reuşind să se menţină la acest nivel până în 2010, când îi apare Robin Hood.

Un actor de aproximativ 10 milioane de dolari, Denzel Washington a primit 12 milioane pentru Training Day, pentru care câştigă Oscarul pentru cel mai bun actor în rol principal. Următorul rol important, cel din Out of Time, a venit cu un onorariu de 20 de milioane, Washington menţinându-se ulterior la acest nivel.

Halle Berry, câştigătoare pentru Monster's Ball, a sărit de la 600.000 de dolari la patru milioane (Die Another Day), şase milioane (Gothika) şi 14 milioane, pentru dezamăgitorul Catwoman, scăzând ulterior la zece milioane pentru Perfect Stranger. Am inclus-o pe Halle Berry într-o listă de staruri în declin, vezi AICI de ce!

Nicole Kidman a câştigat Oscarul pentru The Hours şi a sărit de la 7,5 milioane de dolari la 15 milioane pentru Cold Mountain, The Stepford Wives, Birth, The Interpreter, ajungând să încaseze chiar 17,5 milioane pentru Bewitched.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Andrei.Ciprian pe 7 martie 2012 10:16
Foarte interesant.Sunt perfect de acord ca odata dupa ce un film a castigat Oscarul interesul pentru acel film este mult mai mare!
AeroX pe 7 martie 2012 15:10
Asta din pacate...:(
ren22 pe 8 martie 2012 12:47
Da,si tot din pacate cele care nu sunt nominalizate sau nu castiga,chiar daca sunt niste filme bune,isi pierd popularitatea si nimeni nu mai e interesat...
Gebeleizis pe 8 martie 2012 00:18
Russell Crowe nu a castigat Oscarul pentru A Beautiful Mind, ci pentru Gladiator.
cavallioty pe 8 martie 2012 07:49
corect,cinemagia informati oamenii incorect
StefanDo pe 8 martie 2012 12:23
corectat, merci
Hazzzard pe 10 martie 2012 19:41
Si Gladiator a fost in 2000 Stefane;)
alex_il_fenomeno pe 12 martie 2012 19:49
w0w , ce sume !!

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells