Echipa filmului Glass Onion: A Knives Out Mystery îți arată cum să pui cap la cap un puzzle polițist

de Cinemagia în 19 Dec 2022
Un interviu cu directorul de imagine Steve Yedlin și cu monteurul Bob Ducsay

Îndrăznețul detectiv Benoit Blanc (Daniel Craig) pleacă în Grecia, pe insula privată a miliardarului tech Miles Bron (Edward Norton), însă nu se știe cum și de ce a ajuns acolo. Alături de un grup pestriț de prieteni vechi de-ai lui Miles, detectivul va avea parte de ghicitoarea vieții lui.

Din distribuția filmului mai fac parte Kate Hudson, Dave Bautista, Janelle Monáe, Kathryn Hahn, Jessica Henwick și Leslie Odom Jr., pe lângă care mai avem parte de aparițiile speciale ale lui Hugh Grant, Ethan Hawke și Serena Williams.

La cuțite: Misterul din Grecia, al doilea film din seria La cuțite (Knives Out), va fi lansat pe Netflix pe 23 decembrie.

Revenind la franciza pe care a inițiat-o, cineastul nominalizat la Oscar Rian Johnson semnează scenariul și regia sequel-ului La cuțite: Misterul din Grecia. Despre ce înseamnă să asamblezi aceste piese de puzzle polițist aflăm dintr-un interviu cu directorul de imagine Steve Yedlin și cu monteurul filmului, Bob Ducsay.

Despre un stil comun, cu directorul de imagine Steve Yedlin

Steve Yedlin lucrează cu Rian Johnson încă din adolescență, de la primul lor scurtmetraj despre un individ hăituit de o minge agresivă de golf, intitulat Evil Demon Golfball from Hell!!!. Având în vedere că a lucrat la toate filmele regizorului, e clar că cei doi au ajuns să își cunoască atât viziunea, cât și modul de lucru, de vreme ce și le-au format împreună.

„Nu prea pierdem vremea să discutăm despre referințe sau să filosofăm prea mult”, spune Yedlin. „Ne suflecăm mânecile și ne apucăm de treabă: creăm cadrele care ne interesează. Asta nu înseamnă însă că nu există flexibilitate când ne apucăm de filmat, dar flexibilitatea este exact acolo unde trebuie, astfel încât resursele de timp, gândire și, desigur, financiare se centrează asupra conceptului efectiv al lui Rian pentru film.”

Nu întâmplător, colaborările longevive între regizori și directorii de imagine, de la Ingmar Bergman și Sven Nykvist sau Stanley Kubrick și John Alcott până la Denis Villeneuve și Roger Deakins, au rezistat fiindcă au ajuns la o viziune comună și deci recognoscibilă; la un mod complementar și cumva simbiotic de a lucra.

„Rian și cu mine avem un stil”, a spus Yedlin. „Doar că nu vine din impunerea unei reguli, cum ar fi să facem de fiecare dată un truc de imagine sau altul. El se bazează pe principii și pe opinia noastră despre ideea respectivă. Nu trebuie să spunem literalmente: «Auzi, ce-ar fi să adoptăm un alt stil de fiecare dată?» E clar că stilul va fi diferit, pentru că este vorba despre tărâmurile Greciei scăldate în soare, și nu despre cele mohorâte, friguroase din New England.”

Dacă vederea din exterior a biroului din Ceapa de Sticlă al lui Miles este creat cu ajutorul efectelor vizuale speciale, interiorul este un „platou adevărat”, a declarat el. „Nu e doar un platou undeva, pe acoperișul unei clădiri din Grecia”, spune el râzând. „Chiar ne-am folosit de lumini să-l facem să arate așa. Am folosit o macara uriașă pentru a-l lumina, ca să dăm impresia soarelui care inundă acel spațiu”.

Pentru secvențele nocturne, au folosit sticlă fațetată. „Am vorbit cu cei de la departamentul artistic și cu scenografi despre candelabrele acelea și să găsim ceva care să creeze reflexii pe care, atunci când le vezi și sunt multiplicate, să te facă să te gândești la un cer înstelat. La asta chiar am lucrat împreună.”

Printre alte provocări, efectul unui far care străluminează ritmic insula s-a dovedit și el a fi un puzzle, ne-a spus Yedlin. „A fost un proiect foarte interesant”, își amintește el. „Ne-am gândit foarte mult ce și cum putem face. Chiar ne-am dorit umbre bine definite. Rian a spus că nu-l interesează să fie realiste; el își dorea ca totul să fie teatral, ca o iluzie ce dispare rapid.” După mai multe încercări și eșecuri cu mecanisme cu temporizare, lămpi, telecomenzi și motoare, au reușit să obțină efectul dorit. „A fost ca și când am fi făcut un film noir clasic”.

Despre arta ritmului unei povești, cu monteurul Bob Ducsay

Editorul veteran Bob Ducsay (Prinde-mă! Dacă poți!, Godzilla) a fost foarte încântat când a auzit de La cuțite: Misterul din Grecia.

„M-a încântat ideea de a petrece din nou timp cu Benoit Blanc”, a spus Ducsay despre fermecătorul detectiv interpretat ireproșabil de Daniel Craig. „Chiar îmi place personajul, așa că e mare lucru să am șansa de a petrece mai mult timp cu prietenul meu.”

A avut și ocazia de a petrece timp cu ceilalți prieteni ai săi din film, fiind unul dintre colaboratorii preferați ai lui Rian Johnson. La cuțite: Misterul din Grecia marchează a patra colaborare cu Ducsay după La cuțite, Star Wars: Ultimii Jedi și Looper: Asasin în viitor.

Mare fan al filmelor polițiste (și mai ales al lui Colombo), i-a plăcut ideea de a continua primul film cu această nouă creație. „Ador filmele polițiste, dar obsesia lui Rian e la un cu totul alt nivel”, a spus Ducsay. „Are o înțelegere atât de complexă a felului în care funcționează și cum să creeze un scenariu perfect pentru a captiva oamenii aruncând uneori în aer convențiile și tropii filmelor polițiste cu crime, dar și omagiindu-le alteori.”

Ducsay a mers la fața locului pentru a observa filmările, a monta împreună secvențele, a discuta despre progresul filmului din punctul său de vedere, precum și din perspectiva misiunii comune de a fi cât mai îndrăzneți.

Deși filmele polițiste, comediile, filmele de acțiune și dramele au convenții și componente proprii, iar La cuțite: Misterul din Grecia include atât de multe genuri, editorul ne-a mărturisit că nu a vrut să adopte o abordare programatică cu privire la stabilirea ritmului materialului.

„Procesul este mai degrabă legat de felul de a fi al lui Rian ca cineast decât cu un anumit gen”, a spus Ducsay. „Dacă ești fan al genului, înțelegi anumiți tropi și înțelegi contextul și felul în care funcționează și că îți oferim informații. Dar cred că ritmul are legătură mai degrabă cu istețimea felului în care este spusă povestea, în primul rând. În al doilea rând, trebuie să reușești să captivezi, ceea ce corespunde ideii lui Rian că e o plimbare într-un montagne russe, nu o ghicitoare complicată.”

„Mare parte e determinată de scenariu”, spune Ducsay despre montaj. „În plus, sincer, la montaj, filmul mă ghidează, îmi arată de ce are nevoie. Nu trebuie decât să lași filmul să îți vorbească. E greu să vorbești despre montaj, pentru că este oarecum abstract. Sunt lucruri pe care le fac din experiență, dar de multe ori mă las ghidat de instinct.”

Cu o distribuție absolut remarcabilă, sarcina lui Ducsay nu a fost deloc ușoară, având în vedere cât de amuzantă a fost toată lumea. Multe hohote de râs au ajuns și au rămas în camera de montaj. „Toată lumea este absolut fantastică”, a spus el. „O să fac o comparație cu distribuția din primul film numai pentru a spune că am trecut de la un deliciu la altul. Este un grup de oameni diferiți, cu abilități diferite, ce răspund unor nevoi și dau viață unor personaje diferite. Per total, unul dintre motivele pentru care ador ceea ce fac este că am șansa de a lucra cu actori excepționali și, din punctul meu de vedere, nu există nicio verigă slabă în niciuna dintre cele două distribuții. A fost doar o nouă comoară actoricească.”

În fine, ne-a spus Ducsay, Johnson, alături de întreaga distribuție și de echipa tehnică au vrut să se asigure că fac un film care să îndeplinească și să depășească așteptările publicului, având în vedere cât de apreciat a fost La cuțite. „E înfricoșător când oamenilor le plac anumite lucruri”, a spus Ducsay. „Au foarte multe păreri despre cum ar trebui să fie filmul și trebuie să reușești să vii în întâmpinarea așteptărilor lor. Sper că am reușit.”

Am putea conchide că 23 decembrie este o zi potrivită pentru lansarea pe Netflix a acestui film, o aventură misterioasă à la Agatha Christie, plasată în lumea miliardarilor tech, a influencerilor, a pandemiei și a zoom-urilor, o lume privită însă cu umorul pe care îl merită.

Alte știri din cinema

Sunt un mic ticălos, prima serie animată cu peste cinci miliarde de dolari încasări

Cu începere din acest weekend, seria se va numi "Sunt un mic ticălos profitabil"

Tot ce ştim despre Alien: Romulus

Noul film din franciza Alien se lansează la jumătatea lunii august

Trailerul Gladiator 2 este aici!

Puterea coruptă şi idealul libertăţii se confruntă din nou în arena Colosseumului

Vânătoarea lui Josef Mengele devine serial

"Îngerul morţii" de la Auschwitz a fost vizat de o spectaculoasă misiune de capturare

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells