- Vlad Ivanov: "Grossmeier întruchipează Răul"
- Reese Witherspoon şi Matthew McConaughey, dragoste pe Mississippi
- Dracula 3D, omagiu vechilor vampiri
- Robert Pattinson, actorul de carton
- The Angels' Share, "un film realist şi un pic magic"
- Protagonistul din Reality, un Pinocchio contemporan
- Actrița din După dealuri: "Despre scenele violente am aflat mult mai târziu..."
- După dealuri, multi-premiat la Cannes!
- Cannes 2012: Cine ia Palme d'Or-ul?
- Kristen Stewart: "nu am vrut să devin niciodată 'o marfă' "
"După dealuri" stârnește controverse la Cannes
de Gloria Sauciuc in 21 Mai 2012După dealuri, în regia lui Cristian Mungiu, filmul care reprezintă anul acesta România în competiţia pentru Palme d'Or, a avut premiera mondială la Cannes sâmbătă, 19 mai. Cu toate problemele pe care le are, despre care vorbim mai jos, După dealuri rămâne cel mai puternic film din principala secţiune competiţională de până în acest moment, susceptibil să se întoarcă acasă cu un premiu important.
Inspirat din romanele non-ficţionale ale Tatianei Niculescu Bran, Spovedanie la Tanacu şi Cartea judecătorilor, După dealuri oferă un rol egal ca importanţă Voichiţei, prietena din mănăstire a Alinei, dacă nu chiar rolul titular - întrucât ea e personajul care se schimbă până la finalul filmului, depărtându-se de Spovedanie la Tanacu, romanul centrat pe Irina Cornici (Alina din film).
Chiar dacă regizorul declară la conferinţa de presă de la Cannes că şi-a propus ca povestea sa fie a prietenei Alinei - "pentru mine a fost important să spun lucrurile din perspectiva Voichiţei", unghiul subiectiv nu se sesizează în film. Mungiu alege să filmeze în manieră observaţională, privindu-şi protagonistele din aceeaşi egală perspectivă. Doar scena din deschiderea filmului, secvenţa de la gară, când unghiul este cel al Voichiţei (care o întâmpină pe Alina), ar putea da indicii asupra intenţiei regizorului, dar nu se susţine până la finalul filmului.
După dealuri reuşeşte să păstreze ideea cărţii Spovedanie la Tanacu, prin aceea că nu arată cu degetul un vinovat. "Încerc sa nu critic pe nimeni", afirma regizorul la conferinţă. Mungiu se fereşte şi de clişeele filmelor cu posedaţi, sau în care au loc exorcizări, reacţiile cu tentă öcultă ale Alinei fiind filmate de la distanţă sau din spatele personajului. În consonanţă cu această strategie, Mungiu filmează din spatele personajului momente de maximă intensitate - prima "rătăcire" a Alinei (secvenţa în care ea intră în mănăstire, în timp ce preotul şi călugăriţele se roagă) e filmată din spate. Aşa încât, atunci când preotul (jucat de Valeriu Andriuţă) se uită la ea înmărmurit, iar călugăriţele îngrozite, şi o întreabă de ce râde, spectatorul nu vede expresia Alinei, deci nu poate evalua de ce natură e reacţia fetei. Nebunie? Posedare?
Pe de altă parte, filmul marșează pe relaţia lesbiană între Alina (Cristina Flutur) şi Voichiţa (Cosmina Stratan), consumată înaintea venirii la mănăstire a Voichiţei, care relaţie provoacă reacţiile violente ale Alinei, ce-şi doreşte să o scoată pe Voichiţa din mănăstire pentru a-şi continua povestea de dragoste. În acest sens, publicaţia Variety scrie că "Mungiu nu caricaturizează figurile preotului şi ale maicilor; chiar dacă aceştia nu reuşesc să observe că dorinţele sexuale lesbiene ale Alinei sunt cauza comportamentului ei deviant". Pe când, din cartea "Spovedanie la Tanacu" înţelegem că Irina Cornici şi Chiţa au crescut împreună în orfelinat ca două surori, nedespărţite, şi că fiecare reprezenta universul celeilalte, persoana cea mai importantă din viaţă, fiind altfel singure pe lume, ulterior prietenia lor evoluând spre apropierea fizică, păcatul "malahiei" pe care îl mărturisește Irina Cornici preotului Daniel Corogeanu. E o diferență de nuanță. Filmul are o singură secvență de afecțiune aproape maternală - Voichița o ține la piept, într-o îmbrățișare protectivă, pe Alina. Prin urmare, aș afirma că în realitate nu doar relația lesbiană le-a legat pe cele două fete, fapt sugerat firav în film.
Unul dintre cele mai frumoase cadre pe care le compune Mungiu este cel în care se face reconstituirea evenimentelor ce au dus la moartea Alinei, cu poliţia, preotul şi călugăriţele în mănăstire, filmaţi din spate. Voichiţa stă cu faţa către maici şi către spectator, în plan secundar. Dacă prim planul este în culori închise, apăsătoare (imaginea e semnată de Oleg Mutu), Voichiţa are faţa într-un nimb de lumină. Ochii ei mari, albaştri, înlăcrimaţi, chipul transfigurat îi dau frumuseţea unei icoane. E momentul în care înţelegem că Voichiţa nu va mai fi niciodată cea de dinaintea tragicei întâmplări ce a dus la moartea celei mai bune prietene ale sale, Alina.
Deşi prea lung, cu tensiunea concentrată mai ales în ultimele 30 de minute, şi un personaj principal neataşant - Alina - pe care nu îl înţelegi întru totul, pentru că nu îl cunoşti întru totul, După dealuri are o poveste memorabilă şi o miză apăsătoare. Dintre toate filmele proiectate până acum la Cannes e singurul despre care poţi afirma că nu se va uita prea curând.
După dealuri, primul film care stârneşte opinii contrare la Cannes
Cu cel mai mare punctaj de până acum, la egalitate cu filmul Love/Amour al lui Haneke, în urma sondajului realizat de Screen International, După dealuri a primit o singură stea din partea publicaţiei Cahiers du Cinema, dar trei de la Le Monde şi Positif. Le Figaro îl consideră de Palme d'Or (patru stele). The Guardian scrie că Dincolo de dealuri e "un film agonizant, misterios - este prima proiecţie de la Festivalul de anul acesta care a fost susceptibilă la controverse: la finalul filmului, nu au lipsit fluierături şi huiduieli. Şi totuşi, filmul mi s-a părut captivant, misterios şi şocant în plan interior - o demonstraţie înfricoşătoare despre felul în care sărăcia generează un loc pe care frica iraţională îl va umple".
Cronici "călduţe" în principalele publicaţii internaţionale
Variety scrie că "tensiunea dintre religios şi laic, dintre grupuri şi dintre indivizi, toate sunt examinate într-o manieră inteligentă, plină de insinuări sumbre, dar şi de semne de întrebare în După dealuri", după care adaugă că "portretul imparţial, realizat într-un ritm lent şi mocnit al unui caz de isterie religioasă nu reuşeşte să atingă o intensitate corespunzătoare de-a lungul celor 152 de minute ale filmului".
Legat de structură, Variety scrie că "Partea centrală a filmului, mai ales, pare lentă şi repetitivă: numai ultimul act, filmat cea mai mare parte în zăpadă, ne aminteşte de tensiunea şi compoziţia vizuală percutantă care au făcut din '432' un thriller atât de impresionant. Dincolo de dealuri e mai puţin plăcut de urmărit decât alte filme despre călugăriţe lesbiene şi despre partenerele lor psihopate. Însă filmul e în orice caz unul care dă de gândit, confirmându-l pe Mungiu drept un talent matur care are multe poveşti de spus, şi nu numai cele despre trecutul recent al României". Concluzia publicaţiei Variety asupra filmului este că "După dealuri nu reuşeşte să contureze acelaşi pericol concret şi nici starea de presiune din 432, iar dramatismul acţiunii pare uneori banal sau chiar previzibil, iar dialogurile seci din scenariu contrastează neplăcut cu excelenţa vizuală a filmului".
Pe de altă parte, Hollywood Reporter scrie că "La peste două ore de rulaj, această austeră dramă psihologică e lipsită de mesajul politic percutant şi de suspansul elogiatului thriller pe tema avortului 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile, fiind totuşi demn de succesul la un public avizat, care ţine cont şi de palmaresul regizorului şi de stilul său vizual magistral".
Le Nouvel Observatoire vorbeşte despre "o sintaxă a intimidării" - lentoare, ambianţă apăsătoare, scene interminabile, care - într-o anumită măsură - răspund perfect definiţiei de "coajă academică" pe care o folosim faţă de anumite tablouri fără nici cel mai mic suflu. Pe de altă parte, Le Figaro scrie că "noul Cristian Mungiu e o operă de artă, nu doar un film".
Spune-ţi părerea
Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.Categorii articole
Gossip
-
Brad Pitt, „o ființă îngrozitoare”, scria fiul său, Pax, pe Instagram
„Ai făcut din viața celor mai apropiați oameni ai mei un iad constant”, a scris băiatul, pe când avea 16 ani, într-un mesaj pe contul său privat de Instagram - Momentul penibil al anului? Cuplul Kutcher-Kunis prezintă scuze publice
- Nasul prostetic mare al lui Bradley Cooper din filmul Maestro, subiect de controversă
- După 11 ani de căsnicie, Natalie Portman se desparte de soțul ei, în contextul zvonurilor despre infidelitate
- Will Smith, la un an de la palma dată lui Chris Rock
Ştiri cinema
-
Veteranii revin în atenție cu proiecte epopeice. Iată ce au în pregătire Scorsese, Coppola, Spielberg, Ridley Scott și Clint Eastwood
Scorsese va lucra cu Leonardo DiCaprio și Jennifer Lawrence pentru un biopic despre Frank Sinatra, iar - la 86 de ani - Ridley Scott rămâne literalmente în arenă cu The Gladiator 2 - Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin
- Alec Baldwin „nu se putea controla” pe platoul de filmare de la Rust, susțin procurorii
- Interpretul lui Kang Cuceritorul din MCU, obligat la un an de psihoterapie după acuzațiile de violență domestică
- Megalopolis, „cel mai ambițios film al lui Francis Ford Coppola, de la Apocalypse Now încoace”
Producţie
-
Film românesc cu tematică LGBTQ, în postproducţie
Trei kilometri până la capătul lumii spune povestea unui adolescent respins de familie - Trei kilometri până la capătul lumii, cu Bogdan Dumitrache și Laura Vasiliu, în post-producție
- Un remake anime la hitul live-action One Piece, în lucru la Netflix
- Se filmează noi episoade pentru The Sandman
- Un nou Karate Kid, cu Ralph Macchio şi Jackie Chan
Cronică
-
Cartea cu soluţii: creativul, între nevroză şi impostură
Michel Gondry ironizează regizorul copleşit de actul creator în noul său film, pe ecrane din 26 aprilie - Kingdom of Judas: un thriller românesc ce încalcă toate regulile
- Ghostbusters: Frozen Empire - „înghețat” în trecut, păstrează din farmecul originalului
- Fallout: lăsaţi orice speranţă, voi ce intraţi
- Horia, un road movie & coming of age românesc cu doi adolescenți pe o Mobra
Dosarele X
-
Haosul drepturilor de autor: peste zece ani Superman nu va mai zbura!
Ce se va întâmpla când personaje precum Batman şi Superman vor deveni domeniu public? - Cât de (i)relevante sunt procentajele de pe RottenTomatoes?
- The Witcher: de la 9,5 la 4,2. Care e explicaţia?
- Rasismul la Hollywood: cazul Lost
- Regina Elisabeta a II-a: șapte actrițe care au jucat-o fără cusur
Filme pe genuri
- Acţiune
- Animaţie
- Aventuri
- Comedie
- Crimă
- Documentar
- Dragoste
- Dramă
- Familie
- Fantastic
- Film noir
- Horror
- Istoric
- Mister
- Muzică
- Muzical
- Război
- Romantic
- Scurt metraj
- SF
- Thriller
- Western
- Taguri filme
- Taguri stiri
- Arhiva stiri
- Program TV
Premii filme
Filme noi
- Filme 2026
- Filme 2025
- Filme 2024
- Filme 2023
- Premiere cinema
- Filme la TV
- Filme pe DVD
- Filme pe Blu-ray
- Filme româneşti
- Filme indiene
Filme 2024
Index filme
Program cinema
Premiere cinema
În curând la cinema
- Government of Children II
- Buzz House: The Movie
- Combat Wombat: Back 2 Back
- Sting
- He bian de cuo wu
- The Book of Solutions
- The Fall Guy
- Challengers
- Boy Kills World
- Munch: Love, Ghosts and Lady Vampires
- Digimon Adventure 02: The Beginning
- Cats in the Museum
- Kingdom of the Planet of the Apes
- The Garfield Movie
- How to Have Sex
- The Strangers: Chapter 1
- În inima Naționalei
- Lefkovicsék gyászolnak
- Giants of la Mancha
- Furiosa: A Mad Max Saga
- If
- Tarot
- Weekend de vis
- Mașa și cele 6 umbre
- Thabo and the Rhino Case
- Borromini e Bernini. Sfida alla perfezione
- My Sweet Monster
- Les gardiennes de la planète
- Bad Boys: Ride or Die
Filme noi în SUA
- The Ministry of Ungentlemanly Warfare
- Jeanne du Barry
- Captain America: New World Order
- Back to Black
- Terra Infirma
- The Crow
- The Watchers
- Inside Out 2
- Horizon: An American Saga - Chapter 1
- Despicable Me 4
- Mufasa: The Lion King
- MaXXXine
- Twisters
- Deadpool & Wolverine
- Harold and the Purple Crayon
- Trap
- Borderlands
- Alien: Romulus
Termeni şi condiţii | Contact | Politica de confidențialitate | A.N.P.C
"După dealuri" stârnește controverse la Cannes
Părerea ta
Spune-ţi părereaSîmbătă, la Cultural, am avut senzaţia ciudată că motivul huiduielilor din sală (de la vizionarea de presă) a fost greşit înţeles. Pînă la urmă, IMN a introdus în discuţie un moment similar, de acum cîţiva ani, comparînd vizionarea de la Antichrist. A găsit bine elementul de comparaţie, dar nu a găsit motivul - sau nu l-a exprimat. E vorba de temă, de prejudecăţi şi stereotipuri şi de lucrurile la care preferăm să nu ne gîndim din perspectiva asta, nu de viziunea anume a lui Mungiu.
Deci nu l-au huiduit pe Mungiu, ci tema filmului... bigotism, lesbianism...
Cateva mici note pe marginea textului foarte interesant, tinand cont evident si ca nu am vazut filmul:
- "Inspirat din romanele non-ficţionale ale Tatianei Niculescu Bran" - sau din evenimente tip "Exorcizare la mânăstire, cu o călugăriţă din Muscel " vezi povestea cu Maica Filofteia... Exorcizarile sunt o tema un pic cam uzata si nu ma asteptam la un truc atat de artificial. Cu sau fara filmari din spate, un vechi proverb satanist spune "O exorcizare ramane o exorcizare, indiferent de unghiul de filmare"...
- "austera drama psihologica" - acum asta e interpretabil. Drama e austera sau filmul e auster... Daca le asociem, prin contaminare avem in fata noastra 2:40 de austeritate. Not something for me. Chiar trebuie sa fie BRILIANT filmul pentru ca sa ma poata tine in scaun atata vreme fara sa fac echimoze.
- "Dincolo de dealuri e mai puţin plăcut de urmărit decât alte filme despre călugăriţe lesbiene şi despre partenerele lor psihopate" - Psihopati! Hmm, ce plictisitor ar fi sa traim fara ei... Practic psihopatii sunt sarea si piperul intr-un asemenea film maraton. Dar stai asa! Sa nu uitam ca psihopatii ar ramane un simplu condiment uzual fara... homosexualitate (in cazul asta, ocazia perfecta: calugarite lesbiene). Serios, fara suparare: mai lipseau niste tigani blanzi dar persecutati, cativa orfani handicapati, autisti abuzati de la casa de copii, bolnavi de cancer sau SIDA in stadiul terminal, supravietuitori de Holocaust, veterani din Afganistan sau Dumnezeu stie ce categorie producatoare de premii pe fond de cutremurare emotionala sau...politica. Poate in urmatorul film.
- "lipsită de mesajul politic percutant" - Dimpotriva. Mesajul e tot politic sau social politic, dupa o reteta care invoca premiii "corecte politic". oarecum in spiritul notei precedente, fara exagerare, chiar nu vedeti un model repetitiv aici?.... Cannes e pana la urma si el un festival puternic influentat politic, unde lumea se duce la "produs premii", cu filme concepute special pentru a smulge recompense folosind un tipar sensibil. De fapt e o forma de santaj al juriului care e obligat sa dea un premiu cum dau nasii in stanga si in dreapta bani lautarilor la nunti. Asta e tara noastra, asta e ce putem oferi: asemenea subiecte (cu succes patologic la juriu).
- "Le Figaro scrie că "noul Cristian Mungiu e o operă de artă, nu doar un film"." Expresionismul e un mare curent artistic, dar zau daca am intelegere pentru ele... In fond sunt doar un amator ma astept la riposte, dar asta e parerea mea. Dar poate ma insel.si este bun... Nu voi sti decat dupa ce il vad.
In general am obiceiul sa comentez de cate ori am timp filmele vazute si rareori ma hazardez sa comentez ceva ce nu am vazut (desi uneori e evident). Evident, astept sa vad parerea din comentariul tau dupa ce vezi filmul lui Mungiu... ;-)
@xerses - well, patriotismul meu mic si distrofic e singurul mobil ca sa sustin ce spui. Asa este insa... Abordand prestigioasa competitie dpdv patriotic, sa-i uram succes regizorului nostru! Filmele cu specific romanesc precum cele cu avorturi si lesbiene m-au facut dintotdeauna mandru ca sunt roman. In fond daca era altceva poate ca era chiar plicticos... Oare ce urmeaza?... Daca m-ar chema Uri Geller as spune ca un fiml cu si despre "aurolaci"... De ce nu in fond? Alte pronosticuri?
Si pe langa subiect : poate intr-o zi am sa vad un scenariu scris dupa exceptionalul roman "Clopotele " al lui Richard Harvell, pe care cine l-a citit nu poate sa nu observe ca e o lectura aproape cinematografica. Si ca sa va starnesc , redau recenzia -"Născut într-o clopotniţă, într-un sat din Alpii Elvețieni, Moses, fiul unei sărmane surdo-mute este înzestrat cu un auz remarcabil şi cu o voce la fel de limpede precum sunetul uriașelor clopote sub care a văzut lumina zilei. Sunetele îi vor fi harta cea mai de încredere pe parcursul vieții sale marcate de muzică, la început în corul unei mănăstiri și, în cele din urmă, pe scenele celor mai de seamă teatre din Viena și din Veneția. Binecuvântare, dar și blestem, vocea sa angelică este vocea unui musico, castrat împotriva propriei voințe, pentru a-i păstra puritatea și limpezimea. Moses își va trăi iubirea pentru o tânără nobilă din Sankt Gallen cu intensitate fidelă și tragism, până la capăt, asemenea lui Orfeu, în opera cu care își face neașteptat debutul pe scenă, la premiera dirijată de celebrul Gluck.
Adevăruri sfâșietoare, frumusețe, artă, ură, conspirații, zâmbete printre lacrimi și mai ales sunete care să exprime emoții într-un limbaj universal... romanul lui Harvell înfățișează o poveste strălucitoare și gravă, ca bătaia în amurg a marelui Pummerin, din Catedrala Sfântul Ștefan."