« Înapoi la pagina festivalului

"După dealuri" stârnește controverse la Cannes

de Gloria Sauciuc in 21 Mai 2012
"După dealuri" stârnește controverse la Cannes

După dealuri, în regia lui Cristian Mungiu, filmul care reprezintă anul acesta România în competiţia pentru Palme d'Or, a avut premiera mondială la Cannes sâmbătă, 19 mai. Cu toate problemele pe care le are, despre care vorbim mai jos, După dealuri rămâne cel mai puternic film din principala secţiune competiţională de până în acest moment, susceptibil să se întoarcă acasă cu un premiu important.

Inspirat din romanele non-ficţionale ale Tatianei Niculescu Bran, Spovedanie la Tanacu şi Cartea judecătorilor, După dealuri oferă un rol egal ca importanţă Voichiţei, prietena din mănăstire a Alinei, dacă nu chiar rolul titular - întrucât ea e personajul care se schimbă până la finalul filmului, depărtându-se de Spovedanie la Tanacu, romanul centrat pe Irina Cornici (Alina din film).

Chiar dacă regizorul declară la conferinţa de presă de la Cannes că şi-a propus ca povestea sa fie a prietenei Alinei - "pentru mine a fost important să spun lucrurile din perspectiva Voichiţei", unghiul subiectiv nu se sesizează în film. Mungiu alege să filmeze în manieră observaţională, privindu-şi protagonistele din aceeaşi egală perspectivă. Doar scena din deschiderea filmului, secvenţa de la gară, când unghiul este cel al Voichiţei (care o întâmpină pe Alina), ar putea da indicii asupra intenţiei regizorului, dar nu se susţine până la finalul filmului.

După dealuri reuşeşte să păstreze ideea cărţii Spovedanie la Tanacu, prin aceea că nu arată cu degetul un vinovat. "Încerc sa nu critic pe nimeni", afirma regizorul la conferinţă. Mungiu se fereşte şi de clişeele filmelor cu posedaţi, sau în care au loc exorcizări, reacţiile cu tentă öcultă ale Alinei fiind filmate de la distanţă sau din spatele personajului. În consonanţă cu această strategie, Mungiu filmează din spatele personajului momente de maximă intensitate - prima "rătăcire" a Alinei (secvenţa în care ea intră în mănăstire, în timp ce preotul şi călugăriţele se roagă) e filmată din spate. Aşa încât, atunci când preotul (jucat de Valeriu Andriuţă) se uită la ea înmărmurit, iar călugăriţele îngrozite, şi o întreabă de ce râde, spectatorul nu vede expresia Alinei, deci nu poate evalua de ce natură e reacţia fetei. Nebunie? Posedare?

Pe de altă parte, filmul marșează pe relaţia lesbiană între Alina (Cristina Flutur) şi Voichiţa (Cosmina Stratan), consumată înaintea venirii la mănăstire a Voichiţei, care relaţie provoacă reacţiile violente ale Alinei, ce-şi doreşte să o scoată pe Voichiţa din mănăstire pentru a-şi continua povestea de dragoste. În acest sens, publicaţia Variety scrie că "Mungiu nu caricaturizează figurile preotului şi ale maicilor; chiar dacă aceştia nu reuşesc să observe că dorinţele sexuale lesbiene ale Alinei sunt cauza comportamentului ei deviant". Pe când, din cartea "Spovedanie la Tanacu" înţelegem că Irina Cornici şi Chiţa au crescut împreună în orfelinat ca două surori, nedespărţite, şi că fiecare reprezenta universul celeilalte, persoana cea mai importantă din viaţă, fiind altfel singure pe lume, ulterior prietenia lor evoluând spre apropierea fizică, păcatul "malahiei" pe care îl mărturisește Irina Cornici preotului Daniel Corogeanu. E o diferență de nuanță. Filmul are o singură secvență de afecțiune aproape maternală - Voichița o ține la piept, într-o îmbrățișare protectivă, pe Alina. Prin urmare, aș afirma că în realitate nu doar relația lesbiană le-a legat pe cele două fete, fapt sugerat firav în film.

Unul dintre cele mai frumoase cadre pe care le compune Mungiu este cel în care se face reconstituirea evenimentelor ce au dus la moartea Alinei, cu poliţia, preotul şi călugăriţele în mănăstire, filmaţi din spate. Voichiţa stă cu faţa către maici şi către spectator, în plan secundar. Dacă prim planul este în culori închise, apăsătoare (imaginea e semnată de Oleg Mutu), Voichiţa are faţa într-un nimb de lumină. Ochii ei mari, albaştri, înlăcrimaţi, chipul transfigurat îi dau frumuseţea unei icoane. E momentul în care înţelegem că Voichiţa nu va mai fi niciodată cea de dinaintea tragicei întâmplări ce a dus la moartea celei mai bune prietene ale sale, Alina.


Deşi prea lung, cu tensiunea concentrată mai ales în ultimele 30 de minute, şi un personaj principal neataşant - Alina - pe care nu îl înţelegi întru totul, pentru că nu îl cunoşti întru totul, După dealuri are o poveste memorabilă şi o miză apăsătoare. Dintre toate filmele proiectate până acum la Cannes e singurul despre care poţi afirma că nu se va uita prea curând.

După dealuri, primul film care stârneşte opinii contrare la Cannes

Cu cel mai mare punctaj de până acum, la egalitate cu filmul Love/Amour al lui Haneke, în urma sondajului realizat de Screen International, După dealuri a primit o singură stea din partea publicaţiei Cahiers du Cinema, dar trei de la Le Monde şi Positif. Le Figaro îl consideră de Palme d'Or (patru stele). The Guardian scrie că Dincolo de dealuri e "un film agonizant, misterios - este prima proiecţie de la Festivalul de anul acesta care a fost susceptibilă la controverse: la finalul filmului, nu au lipsit fluierături şi huiduieli. Şi totuşi, filmul mi s-a părut captivant, misterios şi şocant în plan interior - o demonstraţie înfricoşătoare despre felul în care sărăcia generează un loc pe care frica iraţională îl va umple".

Cronici "călduţe" în principalele publicaţii internaţionale

Variety scrie că "tensiunea dintre religios şi laic, dintre grupuri şi dintre indivizi, toate sunt examinate într-o manieră inteligentă, plină de insinuări sumbre, dar şi de semne de întrebare în După dealuri", după care adaugă că "portretul imparţial, realizat într-un ritm lent şi mocnit al unui caz de isterie religioasă nu reuşeşte să atingă o intensitate corespunzătoare de-a lungul celor 152 de minute ale filmului".

Legat de structură, Variety scrie că "Partea centrală a filmului, mai ales, pare lentă şi repetitivă: numai ultimul act, filmat cea mai mare parte în zăpadă, ne aminteşte de tensiunea şi compoziţia vizuală percutantă care au făcut din '432' un thriller atât de impresionant. Dincolo de dealuri e mai puţin plăcut de urmărit decât alte filme despre călugăriţe lesbiene şi despre partenerele lor psihopate. Însă filmul e în orice caz unul care dă de gândit, confirmându-l pe Mungiu drept un talent matur care are multe poveşti de spus, şi nu numai cele despre trecutul recent al României". Concluzia publicaţiei Variety asupra filmului este că "După dealuri nu reuşeşte să contureze acelaşi pericol concret şi nici starea de presiune din 432, iar dramatismul acţiunii pare uneori banal sau chiar previzibil, iar dialogurile seci din scenariu contrastează neplăcut cu excelenţa vizuală a filmului".

Pe de altă parte, Hollywood Reporter scrie că "La peste două ore de rulaj, această austeră dramă psihologică e lipsită de mesajul politic percutant şi de suspansul elogiatului thriller pe tema avortului 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile, fiind totuşi demn de succesul la un public avizat, care ţine cont şi de palmaresul regizorului şi de stilul său vizual magistral".

Le Nouvel Observatoire vorbeşte despre "o sintaxă a intimidării" - lentoare, ambianţă apăsătoare, scene interminabile, care - într-o anumită măsură - răspund perfect definiţiei de "coajă academică" pe care o folosim faţă de anumite tablouri fără nici cel mai mic suflu. Pe de altă parte, Le Figaro scrie că "noul Cristian Mungiu e o operă de artă, nu doar un film".

Părerea ta

Spune-ţi părerea
GadjoDillo pe 21 mai 2012 11:43
Interesantă analiză.
Sîmbătă, la Cultural, am avut senzaţia ciudată că motivul huiduielilor din sală (de la vizionarea de presă) a fost greşit înţeles. Pînă la urmă, IMN a introdus în discuţie un moment similar, de acum cîţiva ani, comparînd vizionarea de la Antichrist. A găsit bine elementul de comparaţie, dar nu a găsit motivul - sau nu l-a exprimat. E vorba de temă, de prejudecăţi şi stereotipuri şi de lucrurile la care preferăm să nu ne gîndim din perspectiva asta, nu de viziunea anume a lui Mungiu.
Deci nu l-au huiduit pe Mungiu, ci tema filmului... bigotism, lesbianism...

rob3rt_89 pe 21 mai 2012 11:57
Deabia astept sa-l vad ... am incredere ca va lua cel putin un premiu
JohnnyAddams pe 21 mai 2012 12:07
E si normal sa creeze controverse. Mungiu are sanse foarte mari la Palm D'or, asta i-ar aduce un record excelent la Cannes. Daca il aveam si pe Nemescu acum, era perfect. "Closer to the moon" nu inteleg de ce nu e prezentat.
Bayard pe 21 mai 2012 12:29
Concluzia? nu o sa ia probabil nimic. Cum ar putea cu atatea pareri negative?
CmrsCristina pe 29 mai 2012 22:27
Ce ziceai ?:)
zeno.marin pe 21 mai 2012 13:54
Of Gloria, ce pacat ca nu ai voie (deontologic vorbind) sa emiti parerea ta personala despre filmul asta. Poate o vei face intr-un mesaj personal.

Cateva mici note pe marginea textului foarte interesant, tinand cont evident si ca nu am vazut filmul:

- "Inspirat din romanele non-ficţionale ale Tatianei Niculescu Bran" - sau din evenimente tip "Exorcizare la mânăstire, cu o călugăriţă din Muscel " vezi povestea cu Maica Filofteia... Exorcizarile sunt o tema un pic cam uzata si nu ma asteptam la un truc atat de artificial. Cu sau fara filmari din spate, un vechi proverb satanist spune "O exorcizare ramane o exorcizare, indiferent de unghiul de filmare"...

- "austera drama psihologica" - acum asta e interpretabil. Drama e austera sau filmul e auster... Daca le asociem, prin contaminare avem in fata noastra 2:40 de austeritate. Not something for me. Chiar trebuie sa fie BRILIANT filmul pentru ca sa ma poata tine in scaun atata vreme fara sa fac echimoze.

- "Dincolo de dealuri e mai puţin plăcut de urmărit decât alte filme despre călugăriţe lesbiene şi despre partenerele lor psihopate" - Psihopati! Hmm, ce plictisitor ar fi sa traim fara ei... Practic psihopatii sunt sarea si piperul intr-un asemenea film maraton. Dar stai asa! Sa nu uitam ca psihopatii ar ramane un simplu condiment uzual fara... homosexualitate (in cazul asta, ocazia perfecta: calugarite lesbiene). Serios, fara suparare: mai lipseau niste tigani blanzi dar persecutati, cativa orfani handicapati, autisti abuzati de la casa de copii, bolnavi de cancer sau SIDA in stadiul terminal, supravietuitori de Holocaust, veterani din Afganistan sau Dumnezeu stie ce categorie producatoare de premii pe fond de cutremurare emotionala sau...politica. Poate in urmatorul film.

- "lipsită de mesajul politic percutant" - Dimpotriva. Mesajul e tot politic sau social politic, dupa o reteta care invoca premiii "corecte politic". oarecum in spiritul notei precedente, fara exagerare, chiar nu vedeti un model repetitiv aici?.... Cannes e pana la urma si el un festival puternic influentat politic, unde lumea se duce la "produs premii", cu filme concepute special pentru a smulge recompense folosind un tipar sensibil. De fapt e o forma de santaj al juriului care e obligat sa dea un premiu cum dau nasii in stanga si in dreapta bani lautarilor la nunti. Asta e tara noastra, asta e ce putem oferi: asemenea subiecte (cu succes patologic la juriu).

- "Le Figaro scrie că "noul Cristian Mungiu e o operă de artă, nu doar un film"." Expresionismul e un mare curent artistic, dar zau daca am intelegere pentru ele... In fond sunt doar un amator ma astept la riposte, dar asta e parerea mea. Dar poate ma insel.si este bun... Nu voi sti decat dupa ce il vad.

Gloria pe 21 mai 2012 18:45
ZENO, DAR CE AI CITIT ESTE CRONICA MEA. Pana la subtitlul "După dealuri, primul film care stârneşte opinii contrare la Cannes" sunt opiniile mele despre film. Ce ti-a venit? Plus partea cu "ce pacat ca nu ai voie (deontologic vorbind) sa emiti parerea ta" iar nu stiu de unde ai scos-o??? In primul rand ca ce ai citit pana la subtitlul indicat e cronica mea la acest film, in al doilea rand, deontologic vorbind, cronica face parte din categoria articolelor de opinie; nu citesti editorialele din ziare - alea sunt articole de opinie; sau blogurile jurnalistilor - din nou articole de opinie; of, of...
rvn pe 21 mai 2012 22:19
scenariile filmelor romanesti sunt din ce in ce mai sarace in idei, actiune, mesaj. sunt fade. ca si cum, autorii lor, au o totala lipsa de inspiratie si totusi, le scriu, fiindca asa au credinta ca impresioneaza.dramele sunt mereu garantia unor succese de festival, numai ca, ulciorul, nu merge de mai multe ori la apa. Mungiu, pana una alta, are inca,laurii primei victorii pe cap. poate s-a gandit, cand a ales sa faca un film cu subiectul asta ca, e timpul ca ramurile vestejite din coroana de acum cativa ani sa fie improspatate cu siguranta anul acesta, chiar cu riscul de a deveni plictisitor. slava domnului, in Romania, se petrec NUMAI DRAME, ca daca ar fi invers, ar fi o mare problema pentru cineastii romani. sa dea Domnul ca Mungiu sa-si fi facut calculele bine. e timpul ca cinematografia romaneasca sa se revigoreze putin cu inca un premiu mare la Cannes.succes!
scandarelli pe 21 mai 2012 14:47
Nu e cel putin ciudat sa comentezi un articol despre un film pe care nu l-ai vazut?
zeno.marin pe 21 mai 2012 15:22
Nu e cel putin ciudat sa intrebi asa ceva fara sa citesti ce am scris? Repet: "ma astept la riposte, dar asta e parerea mea." respectiv "textului foarte interesant, tinand cont evident si ca nu am vazut filmul:". Am comentat nu articolul, ci cele care s-au vehiculat in presa despre el. Articolul Gloriei relateaza impresiile altora despre film. Daca ai si tu o parere despre filmul discutat, ar fi interesant sa o aflam. Faptul ca critici cu o singura fraza ce am scris eu e infinit mai putin relevant...
YepurasAlexandra pe 21 mai 2012 14:49
mai mult ca sigur o sa ia un premiu
Darksnakeheart pe 21 mai 2012 15:22
Trebuie văzut......După aceea comentăm.....
xerses pe 21 mai 2012 15:40
Imi doresc, ca orice patriot, sa vina cu un premiu in tara...Dar nu tine de dorinta mea ci de ceea ce este in competitie si de aprecierile juriului.
zeno.marin pe 21 mai 2012 16:53
:))) @ Darksnakeheart, pana si textul tau "Trebuie văzut......După aceea comentăm..... " - tot... comentariu este, nu? Daca ai fi fost consecvent si in spiritul propriei pareri, in locul textului tau trebuia sa fi fost... un spatiu gol. Si la urma urmei DE CE SA NU COMENTAM?... Putem sa emitem alte pareri si dupa ce am vazut filmul, fie ele si total opuse celor initiale. Nu? Asa putea Gloria sa nu scrie nimic si sa te lase sa te convingi tu vazand filmul.
In general am obiceiul sa comentez de cate ori am timp filmele vazute si rareori ma hazardez sa comentez ceva ce nu am vazut (desi uneori e evident). Evident, astept sa vad parerea din comentariul tau dupa ce vezi filmul lui Mungiu... ;-)

@xerses - well, patriotismul meu mic si distrofic e singurul mobil ca sa sustin ce spui. Asa este insa... Abordand prestigioasa competitie dpdv patriotic, sa-i uram succes regizorului nostru! Filmele cu specific romanesc precum cele cu avorturi si lesbiene m-au facut dintotdeauna mandru ca sunt roman. In fond daca era altceva poate ca era chiar plicticos... Oare ce urmeaza?... Daca m-ar chema Uri Geller as spune ca un fiml cu si despre "aurolaci"... De ce nu in fond? Alte pronosticuri?

Sylvester77 pe 21 mai 2012 17:47
...Aurolaci, unguri neastamparati sau tigani romanizati (pardon - rromi) in a caror tragism discriminatoriu va aduce Romaniei lui Mungiu premiu la superlativ prin excelenta pentru ca a diminuat considerabil prin a 7-a arta (de imoralitati patata) imaginea tarii sale, chiar si... ”in locul cel sfant”. Dar ce nu face omul pentru succes ? Inventeaza in intuneric faruri in multe jocuri de culori orbitoare, in loc sa contemple lumina curata a zilei ! Si din pacate acele culori false vor fi premiate !
the_andreea pe 27 mai 2012 23:06
"inventeaza in intuneric faruri din multe jocuri de culori orbitoare in loc sa contemple lumina curata a zilel"? Apoi ori e noapte si intuneric ori e ziua? Tragism discriminatoriu? Premiu la superlativ prin excelenta? Astea sunt asa, din putul gandirii sau din "locul cel sfant".
xerses pe 21 mai 2012 18:35
Nu am vazut filmul, am urmarit comentariile celor de aici, incerc sa-mi fac o parere despre ce e vorba.Desigur ca voi aduce propriile mele comentarii dupa ce voi vedea filmul, insa tare e frumos cand se primeste un premiu pentru Romania...Imi pare rau sa vad ca uneori sunt premiate filme care socheaza si nici eu, personal nu am o parere prea buna despre subiectele mai putin ortodoxe si modul lor de abordare....Dar pana la urma este premiul si raspunde juriul pentru ceea ce premiaza...
TORAINGRID pe 21 mai 2012 22:28
Astept si eu cu maxim interes si nerabdare un regizor producator/ roman care sa descopere fascinatia unui scenariu bazat pe scrierile lui Damian Stanoiu. Va aduceti aminte de "Alegere de stareta " , de oglinda unei ortodoxii vesele , de intriga amuzanta , de actiunea alerta intr-o manastire unde te-ai astepta ca timpul sa stea pe loc ? Tot spatiu monahal , dar fara atata drama si austeritate , fara mize atat de apasatoare. Ma intreb ( retorism degeaba ) de ce numai dramele candideaza la premii , de ce exhibitionismul bubelor (in cap) si al raului ( patologic sau satanic) par retetele castigatoare.
Si pe langa subiect : poate intr-o zi am sa vad un scenariu scris dupa exceptionalul roman "Clopotele " al lui Richard Harvell, pe care cine l-a citit nu poate sa nu observe ca e o lectura aproape cinematografica. Si ca sa va starnesc , redau recenzia -"Născut într-o clopotniţă, într-un sat din Alpii Elvețieni, Moses, fiul unei sărmane surdo-mute este înzestrat cu un auz remarcabil şi cu o voce la fel de limpede precum sunetul uriașelor clopote sub care a văzut lumina zilei. Sunetele îi vor fi harta cea mai de încredere pe parcursul vieții sale marcate de muzică, la început în corul unei mănăstiri și, în cele din urmă, pe scenele celor mai de seamă teatre din Viena și din Veneția. Binecuvântare, dar și blestem, vocea sa angelică este vocea unui musico, castrat împotriva propriei voințe, pentru a-i păstra puritatea și limpezimea. Moses își va trăi iubirea pentru o tânără nobilă din Sankt Gallen cu intensitate fidelă și tragism, până la capăt, asemenea lui Orfeu, în opera cu care își face neașteptat debutul pe scenă, la premiera dirijată de celebrul Gluck.
Adevăruri sfâșietoare, frumusețe, artă, ură, conspirații, zâmbete printre lacrimi și mai ales sunete care să exprime emoții într-un limbaj universal... romanul lui Harvell înfățișează o poveste strălucitoare și gravă, ca bătaia în amurg a marelui Pummerin, din Catedrala Sfântul Ștefan."

rob3rt_89 pe 22 mai 2012 19:51
@Gloria ai reusit sa vezi trailerul de 7 minute din Django Unchained?
Gloria pe 25 mai 2012 17:36
nu
mihhnea pe 23 mai 2012 03:02
cand apare in romania?? sau macar un trailer, nu cel de pe youtube care prezinta doar 3 cadre!!!
Gloria pe 25 mai 2012 17:36
data nu e inca stabilita; gasesti niste clipuri la pagina filmului.
mihhnea pe 27 mai 2012 03:37
nu gasesc!! nu am gasit nimic pe pagina filmului, am cautat ca un nebun!!
alex_il_fenomeno pe 7 iunie 2012 17:26
era de asteptat , la ce poveste abordeaza .

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells