Dezbatere: Ursul de Aur disecat de critici

de Gloria Sauciuc în 19 Feb 2013
Criticii de film Irina Margareta Nistor şi Iulia Blaga, alături de istoricul de film Marian Ţuţui vă spun la ce să vă aşteptaţi de la Poziţia copilului, film cu premiera în România de Ziua Femeii.

Ursul de Aur, cel mai important trofeu care se poate oferi cineaştilor la început de an într-un festival de clasă A, a ajuns în România duminică, adus de echipa filmului Poziţia copilului. Este al patrulea urs "aclimatizat" în ţara noastră, după Ursul de Argint pentru lungmetrajul Eu când vreau să fluier, fluier, şi după cei de aur pentru scurtmetraj, reveniţi lui Cristi Puiu şi lui Bogdan Mustaţă; al cincilea, tot de argint, pentru lungmetrajul Katalin Varga, este rezultatul colaborării dintre România, Ungaria şi Marea Britanie, prin urmare probabil se odihneşte pe alte meleaguri.

Criticii de film Irina Margareta Nistor şi Iulia Blaga, alături de istoricul de film Marian Ţuţui analizează pentru cititorii Cinemagia motivele care au făcut din filmul Poziţia copilului marele câştigător de la Berlinale 2013, îşi exprimă opinia cu privire la viitorul filmului, dacă asistăm la un "Al Doilea Val" al filmului românesc şi în ce măsură subiectul Poziţiei copilului este pur românesc sau nu.

1. Aţi văzut aproape toate filmele din competiţie. Aţi avut un alt preferat? Acest premiu, în care nu se întrezăreşte Wong Kar Wai în felul în care Tim Burton se "vedea" în Palme d'or-ul dat Unchiului Boonmee, e rezultatul unui buzz puternic dat de campania cu olimpicii români medaliaţi internaţional, sau al unui posibil lobby pe lângă juriu sau pe lângă instanţele internaţionale din industria filmului (generat de situaţia purtătorilor culturii române în lume - ICR), sau e vorba strict de calitatea filmului?

Irina Margareta Nistor: Am văzut toate filmele din competiţie. Preferatul meu a fost Elle s'en va (cu Catherine Deneuve), urmat de Gloria. Actriţa preferată e, însă, indiscutabil Luminiţa Gheorghiu, iar actorul: puştiul din pelicula din Kasakhstan: Lecţii de armonie. Premiul este un amestec de factori de reuşită, scenariul, actorii impecabil conduşi, dar şi o colaborare cu Germania, cu Beta Film, care a lucat în România Tom Sawyer şi Huckleberry Finn, şi care şi îl va şi distribui internaţional. Prezenţa lui Dieter Kosslick la TIFF, anul trecut când ne-a cunoscut mai bine, Peter (Netzer) cu care era la per tu şi cu care a vorbit nemţeşte... (Și Gloria s-a bucurat de sprijin german în realizare). Dar toate ar fi fost zadarnice dacă ei n-ar fi socotit că merită Ursul, că nu sunt genul care să se compromită. E un Festival prea prestigios.

Iulia Blaga: Mi-a plăcut foarte mult "Prince Avalanche", de David Gordon Green, care a luat Premiul de regie. Nu avea vreo şansa la Ursul de Aur - mai ales că era remake după un film din 2011, şi nici nu se compară în vreo privinţă cu "Poziţia copilului". Dar era deosebit de tot ce am văzut în competiţie.E ca atunci când te îndrăgosteşti: ce contează că X e mai înalt, mai deştept, mai frumos când ţie îţi place de Y aşa scund şi ciudăţel cum e? N-ai cum să explici.

Campania cu olimpicii români n-a ajuns până la Wong Kar-wai, asta e sigur, iar Wong Kar-wai nu a auzit de ICR. Mă îndoiesc sincer că se poate face vreun lobby atât de puternic pentru a determina juraţii să dea Ursul de Aur unui anume film. Cred că pur şi simplu în fiecare juriu sunt nişte oameni cu gusturile lor, iar ei - după ce văd filmele - încearcă să negocieze un palmares care să îi reprezinte pe toţi. Există cazuri când primul premiu care se alege e cel mai mare - în unanimitate deplină, după care se discută celelalte (cum s-a întâmplat cu "432" la Cannes în 2007), sau există cazuri când, de pildă, se supun la vot toate filmele şi rămân în discuţie cele care au cele mai multe voturi. Depinde. Nu ştiu cum a fost acum, dar Ada Solomon spunea că ar fi auzit că premiul pentru "Poziţia copilului" s-a decis în unanimitate. Eu cred că există o mare doză de şansă: trebuie ca filmul tău să placă juriului de preselecţie pentru ca pe urmă să ai marele noroc ca membrilor juriului, dintre toate cele 19 sau 20 de filme din competiţie, să le casuneze tocmai pe al tău. În primul rând trebuie să ai un film bun, dar trebuie să ai şi noroc. E ca-n viaţă...

2. Cât de mult înseamnă un premiu ca Ursul de Aur în 2013, după ce în 2010 România primea un Urs de Argint - Marele premiu al juriului pentru Eu când vreau să fluier, fluier? Pentru public (comentând şi afirmaţia criticului de film Hanns-Georg Rodek, de la Die Welt, că "brandul Ursul de Aur nu e suficient de puternic pentru a aduce la cinema public"), dar şi în termeni de viaţă a filmului şi menţinere a atenţiei asupra cinematografului nostru.

Irina Margareta Nistor: E încă un trofeu pe care încă nu-l luasem. Sau mai precis Cinematografia românească nouă sau mai veche nu-l luase încă, dar n-aş vrea să ignorăm cei doi urşi de aur pentru scurte: Crist Puiu şi Bogdan Mustaţa.

Iulia Blaga: Ursul de Aur e un premiu foarte important, dar nu cred că e nevoie să amestecăm mere cu pere şi să-i cerem unui film care îl primeşte să aducă şi public în săli. Filmul fraţilor Taviani, "Cesare deve morire",care a primit anul trecut Ursul de Aur, nu e chiar genul de film la care lumea să se îmbulzească la mall. În schimb, am putea să ne gândim că un Urs de Aur atrage atenţia lumii întregi şi că în anii următori lumea va fi în continuare curioasă să vadă filme româneşti. Pe de altă parte, un Urs de Aur poate continua cariera unui film, să ne gândim la filmul lui Asghar Farhadi "A Separation" care, după Ursul de Aur, a ajuns să fie nominalizat la Oscarul pentru film vorbit în altă limbă decât engleza şi să îl şi câştige...

Marian Țuţui, istoric de film: Să nu uităm că cinematografia românească a mai obţinut premii la Berlinale şi înainte de Eu când vreau să fluier, fluier (2010) al lui Florin Șerban. În 2009, Katalin Varga, o producţie româno-britanică a obţinut Ursul de Argint pentru contribuţie artistică deosebită, iar în 2004 şi 2008, Cristi Puiu şi Bogdan Mustaţa au obţinut câte un Urs de Aur pentru scurtmetrajele Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea, respectiv O zi bună de plajă, pe când Dan Piţa a obţinut o menţiune de onoare încă din 1986, cu Pas în doi. Un nou premiu la Berlinale, mai ales pentru că este acordat unui alt cineast român, şi fiindcă acum e cea mai mare distincţie, poate fi considerat pe bună dreptate o reconfirmare a valorii unei cinematografii (cea românească) sau măcar al unei generaţii (Noul Val). Dacă îmi permiteţi o comparaţie, un premiu la Berlin, Veneţia sau Cannes este echivalentul unei victorii într-un turneu de mare slem la tenis.

3. În ce măsură premiul este al României şi în ce măsură al echipei? (Mă gândesc la o fotografie văzută ieri, în care echipa filmului se poza cu Ursul de Aur, în cadru apărând şi Eugen Șerbănescu, la gât cu... un papion, dar şi la formule de genul "România a luat Palme d'Or!" folosite în presă).

Iulia Blaga: Dar în ce măsură Nobelul primit de Herta Muller este al Germaniei sau al României? Eu cred că formula "România a luat Palme d'Or" sau "România a luat Ursul de Aur" trebuie luată ca o metonimie (sau o fi sinecdocă?). România nu face mai nimic pentru a-i ajuta pe aceşti cineaşti să lucreze, ba există chiar impresia printre cei care sunt la conducerea ţării că "băieţii ăştia iau premii oricum; la ce să-i mai ajutăm, că se descurcă şi singuri?". În condiţiile în care cineaştii români continuă să ia premii în străinătate, de ce să nu "tropăie" pe lângă ei şi alţii (vezi bancul cu şoricelul).

Irina Margareta Nistor: Premiul este al cineaştilor care sunt cetăţeni români. Wong Kar-Wai, când ai citit premiul, a spus în ordine România, titlul (în engleză) şi regizorul. În privinţa Domnului Șerbănescu, mă bucur că a fost acolo, CNC-ul a sprijinit filmul încă de la concursul de scenarii, când comisia şi-a dat seamă că este scris impecabil, iar legat de faptul cムera elegant - ar fi bine să învăţam că aşa se cuvine la o asemenea ceremonie. S-a dus, sper, vremea salopetei şi a bascului muncitoresc. E un mod de a respecta artiştii. La Cannes nici fotografii nu intră fără papion, şi vin miniştrii ţărilor respective şi pentru premii mai puţin importante.

Marian Țuţui, istoric de film: Într-o anumită măsură este şi un premiu al cinematografiei româneşti, din două motive. Pentru că este o producţie cinematografică realizată cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei şi pentru că este un nou premiu dintr-o serie de premii prestigioase (repet, dintr- serie!) obţinute de cinematografia românească, mai ales de cineaştii tineri în ultimii zece-unsprezece ani. Dar, în primul rând - evident - este premiul lui Călin Peter Netzer şi al echipei sale.

4. În termeni de consecinţe imediate ale acestui premiu, cum credeţi că vor evolua lucrurile pentru Poziţia copilului?

Irina Margareta Nistor: Deocamdată toată lumea vrea la premieră de la Bucureşti, adică invitaţie, dar rămâne de văzut cine va şi cumpăra bilete. O camapanie de genul "Vreţi să descoperiţi ce i-a plăcut lui Wong Kar Wai, care la Berlinala a fost... 'În the Mood for.... Romania'", n-ar strica.

Marian Țuţui, istoric de film: Poziţia copilului va rula probabil în aproape toate ţările membre UE şi chiar şi pe alte continente. Și în ţară se va bucura de un anumit interes, căci unii vor fi curioşi să vadă un film premiat cu Ursul de Aur. Nu va obţine însă un succes de box-office pentru că nu este un film de box-office şi pentru că publicul românesc este încă obişnuit cu un alt tip de filme.

5. Cu Eu când vreau să fluier fluier se păşea dincolo de minimalismul românesc; să fie Poziţia copilului cel de-"al doilea val al cinematografiei româneşti", care "loveşte" festivalurile, un nou suflu care să menţină atenţia întregii lumi asupra cinematografului românesc?

Irina Margareta Nistor: N-aş socoti că e foarte departe de stilul minimalist, dar dacă am găsi un echilibru între tragism şi optimism, cu ceva mai mult umor şi eventul mai puţin buruienos ca exprimare, publicul s-ar ataşa mai mult de producţia autohtonă.

Iulia Blaga: Nu cred că e necesar să intrăm iar în valuri pentru că vorbim deocamdată despre un singur film.

Marian Țuţui, istoric de film: E greu de spus acum dacă avem de-a face cu un singur Nou Val, o îmbogăţire a paradigmei primului val sau cu un al doilea val. În definitiv, deşi Florin Șerban a obţinut premiul acum trei ani, iar Netzer anul acesta, cei doi sunt născuţi în acelaşi an (1975). Pe de altă parte, Netzer a regizat şi "Medalia de onoare", un alt film memorabil, remarcat nu numai la noi, ci şi de către jurii internaţionale. În acest moment cei mai importanţi dintre regizorii pe care îi încadram în acest Nou Val au cerut pe bună dreptate să fie recunoscuţi ca individualităţi, afirmă că nu au program comun, ci doar câteva lucruri în comun, ba chiar că datorează puţin cinematografiei româneşti. De obicei, dintr-o perspectivă mai îndepărtată lucrurile apar mai clare. Deocamdată putem spune doar că acest film şi succesul său indică faptul că Noul Val nu şi-a epuizat forţa sau că, într-un fel, şi-a îmbogăţit perspectiva şi cu cea asupra middle şi upper-class.

6. Subiectul filmului ar putea fi o metaforă a unei stări de fapt din societatea română, şi anume că o mare parte din oameni sunt într-o relaţie de tip infantil cu cei care guvernează (afirm asta pornind de la acuzele lansate în mediul politic că România ar fi o "ţara de asistaţi"). Pe de altă parte, este tratat mitul oedipian, mit universal. În ce măsură spectatorul străin a găsit locuri comune cu situaţiile din film?

Iulia Blaga: E o idee interesantă - în termeni similari, puteai spune acelaşi lucru şi despre eroinele din "După dealuri"; poate suntem cu toţii infantilizaţi de comunism şi îi căutăm pe "mami" şi pe "tati"- dar nu cred că realizatorii s-au gândit la aceste lucruri. Senzaţia mea a fost că jurnaliştii străini au perceput filmul în general că pe o poveste universală. Acesta a fost şi lucrul pe care l-a spus Luminiţa Gheorghiu la conferinţa de presă - că personajul ei poate fi găsit oriunde există "mame victime ale iubirii lor fără limite".

7. Premiul este o recunoaştere a cinematografului românesc sau doar a filmului?

Marian Țuţui, istoric de film: Premiul este în primul rând o recunoaştere a reuşitei realizatorilor, a lui Călin Peter Netzer, dar şi a lui Răzvan Rădulescu, al Luminiţei Gheorghiu, al producătorilor şi al celorlalţi. Evident, mai ales atunci când este vorba despre ceva pozitiv toţi ceilalţi ne amintim că suntem conaţionali cu regizorul însă, în mod similar, nu dorim să se considere că avem ceva în comun cu conaţionalii noştri care cerşesc în Occident, de pildă. De fapt, şi alţii gândesc în mod asemănător. Francezii, de exemplu, se plâng de neajunsurile aduse de maghrebieni, însă - atunci când este vorba despre succesele echipei naţionale de fotbal - se uită faptul că majoritatea componenţilor sunt de origine arabă şi se vorbeşte doar despre francezi.

---

Profilul criticilor care au participat la dezbatere:

Irina Margareta Nistor este una dintre cele mai îndrăgite voci din mass media, om de radio şi televiziune, prezentator, traducător, şi personajul principal al documentarului Chuck Norris vs Communism.  La fişa Irinei Margareta Nistor de pe cinemagia.ro veţi găsi un profil complet, iar AICI puteţi citi un interviu acordat publicaţiei noastre, în care Irina Margareta Nistor povesteşte despre miile de casete VHS traduse sub regim ceauşist.

Iulia Blaga este colaborator permanent al publicaţiilor Harper's Bazaar, filmneweurope.com şi Suplimentul de Cultură. S-a ocupat de rubrica de film a cotidianului România liberă aproape 13 ani. Este membru FIPRESCI. Este autor al volumului "Fantasme şi adevăruri. O carte cu Mircea Săucan" (2003). Este corespondent anual de la cele mai importante festivaluri de film ale lumii. A intervievat actori şi regizori români şi internaţionali.

Marian Ţuţui este istoric de film, cu articole şi studii publicate în Albania, Grecia, Suedia, colaborează frecvent cu reviste ca Film International ori Dilema Veche. Este Redactor-şef al Arhivei Naţionale de Filme (din 1996), Conferenţiar la Facultatea de Arte a Universităţii Hyperion din Bucureşti, Membru FIPRESCI. În 2008 a primit Premiul "George Littera" pentru cea mai bună carte de cinema ("Orient Express. Filmul românesc şi filmul balcanic"), acordat de Asociaţia criticilor de cinema. În 2006 a primit diploma pentru contribuţia deosebită la activitatea arhivistică acordat de Cinemateca Macedoniei, iar în 2012 premiul special pentru Expoziţia "Real Dracula" acordat de Levante International Film Festival de la Bari. Dintre cărţile publicate de Marian Ţuţui amintim "O scurtă istorie a filmului românesc" (în română şi engleză, Centrul Naţional al Cinematografiei, Bucureşti, 2004) şi "Orient Express. Filmul românesc şi filmul balcanic (Ed. Noi Media Print, Bucureşti, 2008)".

Exploreaza subiecte similare:

Poziţia copilului, Iulia Blaga, Eu când vreau să fluier fluier, Cristi Puiu, Bogdan Mustaţă, Katalin Varga, Elle s'en va, Catherine Deneuve, Luminiţa Gheorghiu, Prince Avalanche, David Gordon Green, Kar Wai Wong, Ada Solomon, Cesare deve morire, Asghar Farhadi, Florin Şerban, Un cartuş de Kent şi un pachet de cafea, O zi bună de plajă, Dan Piţa, Pas în doi, Peter Călin Netzer, Marian Ţuţui, Tim Burton, Loong Boonmee raleuk chat, Gloria

Alte știri din cinema

Noul trailer Deadpool & Wolverine este plin de gheare, înjurături și dezvăluiri

Trailerul îl dezvăluie în sfârșit pe Hugh Jackman reluându-și rolul său iconic de Wolverine, de data aceasta purtând costumul galben cu albastru devenit celebru odată cu apariţia în benzile desenate X-Men

Doar un singur film de animație Disney are apreciere maximă: 100% cronici pozitive pe Rotten Tomatoes

Pinocchio din 1940 este singurul film de animație Disney care a obținut acest scor maxim pe Rotten Tomatoes. Care este secretul său?

Comedia romantică Dragoste pe muchie de cuțit, disponibilă pe streaming

Dragoste pe muchie de cuțit va avea premiera în 29 aprilie, pe platforma de streaming SkyShowtime

Armurierul westernului Rust, condamnat la închisoare în cazul în care e implicat și Alec Baldwin

Apelurile lui Gutierrez Reed din închisoare arată „că nu are remușcări și că încă aruncă vina pe alții, inclusiv pe Baldwin, pe producătorii filmului și pe paramedici”

Părerea ta

Spune-ţi părerea
cosmin742000 pe 19 februarie 2013 18:59
Foarte bun articolul
zeno.marin pe 20 februarie 2013 00:10
"Very enlightening", desi fragmentele de informatie sunt destul de concentrate si necesita mai degraba o cunoastere detaliata a acestei zonei de varf a productiilo cinematografice autohtone. Marturisesc ca sunt un pic depasit de complexitatea articolului intrucat multe nume care pentru un profesionist si un cunoscator inseamna ceva, mie ca semi-ignorant imi spun mai putin, in special in situatia in care contactul cu filmul romaneasc e mai putin intens... Cu toate acestea anumite chestiuni sunt interceptabile chiar si de un profan si merita un picut dezbatute.

Sa luam in primul rand arifmatia lui H.G. Rodek(sau de fapt teama sa sceptico-sarcastica) "brandul Ursul de Aur nu e suficient de puternic pentru a aduce la cinema public". Depinde ce se intelege prin "cinema" si depinde cui se adreseaza aceasta apreciere. Probabil ca se referea la marea masa a publicul tarii sale de obarsie, intrucat realist privind treaba, un asemenea premiu are o traditie exclusivista. Si da, elitele sunt putine prin definitie si cu sanse minime sa umple doua randuri intr-un cinema. Tot in acelasi sens ar fi si afirmatia lui Marian Tutui care avertizeaza clar plebea ca "nu este un film de box-office". Evident, chiar sper ca nu e... Dar revenind un pic catre Romania, observam ca situatia e cu totul diferita comparativ cu a altor tari unde mersul la cinematograf in sine reprezinta un fenomen normal, la ordinea zilei. Fiind in continuare prizonierii unei vieti sociale degenerate si marcate de saracie, cinematografia nu mai reprezinta nici ea un fenomen cultural de masa. Si da, intr-o asemenea situatie un Ursulet fie el si din aur masiv, nu ne va schimba obiceiurile. Dar sa nu uitam doua lucruri: la noi pirateria a facut mult bine culturii si va face si in continuare (deci chiar daca nu va fi "un succes de casa" filmul tot va fi vazut!). Si ar mai fi ceva, premiul e o onoare pentru tara noastra si daca nu altceva, macar patriotismul, atat de atrofiat cat este el, tot ne va face curiosi sa vedem filmul lui Netzer. Iar iubitorii adevarati de film vor fi cei care vor reactiona nu prin numerele de bilete vandute, ci prin ideile exprimate despre film.

In al doilea rand ar fi "dintr-o serie de premii prestigioase (repet, dintr- serie!) obţinute de cinematografia românească". Asta merita subliniat cu bold! Se pare deci ca fenomenul nu e izolat si capata amploare. E cazul ca cinematografia noatra sa reinvie in sfarsit si semnele sunt bune!

Si ar mai fi ceva "când este vorba despre ceva pozitiv toţi ceilalţi ne amintim că suntem conaţionali cu regizorul însă, în mod similar, nu dorim să se considere că avem ceva în comun cu conaţionalii noştri care cerşesc în Occident". Unde e contrastul in afara de culoarea pielii? Pai nu e normal sa-ti cinstesti si sa-ti apreciezi valorile si sa ii contesti sau sa-i renegi pe scelerati? De fapt intrebarea e alta: Netzer isi aminteste ca se conational cu noi?...

cosmin742000 pe 20 februarie 2013 01:49
Avand in vedere faptul ca injuratorii mei de serviciu , nu si-au facut aparitia o sa comentez si eu ceva ce ma " doare" de ceva vreme.P
cosmin742000 pe 20 februarie 2013 02:17
Pornind de la afirmatia Iuliei Blaga "Eu cred că formula "România a luat Palme d'Or" sau "România a luat Ursul de Aur" trebuie luată ca o metonimie (sau o fi sinecdocă?). România nu face mai nimic pentru a-i ajuta pe aceşti cineaşti să lucreze, ba există chiar impresia printre cei care sunt la conducerea ţării că "băieţii ăştia iau premii oricum; la ce să-i mai ajutăm, că se descurcă şi singuri?". În condiţiile în care cineaştii români continuă să ia premii în străinătate, de ce să nu "tropăie" pe lângă ei şi alţii" vreau sa zic ca eu am incetat in ultima vreme sa ma identific cu acest popor (roman), pt simplul motiv ca nu (mai) suport ipocrizia .Si in sport si in cinematografie cand avem " succesuri" toti le atribuim Romaniei ( zestrei genetice , inteligentei native sau multor asemenea bazaconii)E total gresit din punctul de vedere al cinematografiei si sportului , in ziua de azi sa te bucuri pt un succes , ca roman , daca esti sanatos la cap. De ce sa te bucuri pt motivul ca esti roman ? Cu ce i-a ajutat statul roman pe sportivi sa ia medalii , pe cineasti sa ia premii? Evident cu nimic.Ba mai mult cand aceste " succesuri" apar , din ce in ce mai rar in sport si din ce in ce in ce mai des in cinematografie , ce face statul roman ? Se trage in poza cu eroii , sa isi creeze imagine.Evident , nu sunt de acord cu cei care mormarie imbufnati ca am luat prea putine medalii la JO, eu ma mir ca la conditiile de antrenament la noi mai luam medalii.Lipsa banilor nu e o justificare atat timp cat mai plateste lumea impozite care nu se regasesc pe nicaieri ( invatamantul , sanatatea , infrastructura sunt la pamant ) in schimb se construiau sali de sport ultramoderne prin niste sate unde mai vietuiau 3 babe si 2 mosi.Din cauza asta pe mine nu ma mai poate misca ca roman nicio realizare a unui seaman de-al meu .Ca , vietuitoare , ca persoana particulara da , ma mai bucur si eu pentru o medalie la gimnastica , pentru o medalie de aur la jo a concitadinului la tir(in conditille in care la noi in oras nu exista poligon , probabil ca s-a antrenat tragand dupa vrabii) , dar ca roman eu nu pot sa ma mai bucur de nicio realizare , pt ca as fi ipocrit., cu toate ca eu nu am nicio vina ( nici ca sunt roman (de n-as mai fi fost) , nici pt situatia asta)
cosmin742000 pe 20 februarie 2013 02:29
Si ca sa nu uit , in mileniul 3 cinematografia romaneasca este de departe cea mai buna din lume , Este o constatare pur obiectiva , fara sa fiu deloc patriot ( de ce as fi?) , fara sa fiu deloc mandru de asta ( ce motiv as avea?)E o constatare , dupa mine evidenta , daca stai sa numeri capodoperele la numarul de filme produse , sau chiar numarul de filme bune scoase pe an in valoare absoluta. .,asa cum anii 20-50 au apartinut americanilor , anii 60 francezilor , anii 70 cel mai clar italienilor , anii 80 sovieticilor , anii 90 au fost ai nimanui ( cinematografic vorbind)
Liviu- pe 20 februarie 2013 10:48
Imi place directia inspre care s-a mers in interviu, anume cui apartine acest premiu si care e viitorul filmului de aici incolo.

Sigur, nu am vazut filmul inca, dar e clar ca nu are cum sa apartina Romaniei. Netzer, dupa micile impresii de pana acum, nu pare sa fie la fel de rece si dur ca Mungiu sau Puiu, dar asta nu inseamna ca publicul roman se va imbulzi in salile de cinema sau ca dupa ce vor iesi nu va fi hulit cum adesea se intampla cu acest tip de cinema. Nu stiu cat de departe vizualizeaza Netzer succesul la public, dar cu siguranta e constient de faptul ca exista o piesa importanta care lipseste publicului pentru a aprecia genul asta de cinema. Piesa respectiva e chiar o baza a culturii, in special cultura cinematografica. Chiar si daca subiectul e actual, de mare relevanta, ambalajul e foarte important. Poate ca Ursul ii va creste simtitor numarul de spectatori, dar asta nu inseamna ca ii va spori si aprecierea. Oricum numarul nu va fi impresionant si atunci cum se poate spune ca filmul asta apartine romanilor cand ei nu fac efortul de a-l vedea? Cum poate apartine politicienilor cand ei nu fac eforturi in a sustine cinemaul romanesc? Arta e oricum universala, nu apartine nimanui in special, iar meritul apartine doar creatorului (plural in cazul filmului).

Nu pot spune ca n-a existat o mica bucurie cand a fost castigat premiul, dar n-am simtit vreo mandrie ca sunt roman in momentul ala, bucuria a fost pentru faptul ca cinemaul nostru e recunoscut. A fost ceva mai reticenta pentru ca nu am vazut filmul, nu am vazut competitia, iar ce-i mai important in arta e calitatea, nu apartenenta. Din pozitia de consumator de arta nu ma intereseaza de unde vine opera, ci doar opera in sine. Prin urmare ce ma intereseaza e ca cine-i meritoriu sa castige. De asta mi s-a parut si de un mare prost gust toata campania cu "Sustine Romania la Berlin", iar acum mi se par putin ipocrite multe din felicitarile primite, venite din partea unor persoane care anterior premiului nu auzisera de film, iar ulterior ii vor durea undeva de el. Sunt sigur ca Netzer nu are nevoie de felicitari, ci de cat mai multa lume care sa-i vada si sa-i inteleaga filmul.

Apropo, mie mi se pare foarte important si faptul ca filmul a luat si premiul FIPRESCI. De multe ori mi se pare mult mai relevant decat premiul cel mare al festivalului si cred ca acum ca s-a castigat si Ursul de Aur se trece prea usor peste reusita asta.

cosmin742000 pe 20 februarie 2013 17:26
Uite un om care m-a inteles :))
zeno.marin pe 20 februarie 2013 21:53
Salut Cosmin! Pai cred ca si eu te-am inteles :).
zeno.marin pe 20 februarie 2013 12:22
Posibil sa nu stiu prea multe despre respectiva campanie (?) dar cred ca si daca as sti, fanteziei mele imi scapa cum as putea sa "Sustin Romania la Berlin". Ca spectator (platitor de taxe) si potential cumparator de bilete in niciun caz, pentru ca evaluarea s-a facut de catre critici evident inainte ca eu sa am ocazia sa vad cu ochii mei filmul, fie proiectat pe panza, fie... pe un monitor de calculator.

Facand abstractie de premiu, filmul e din alta categorie decat cele care produc bani la casele de bilete, pentru ca ne place sau nu, preferintele publicului sunt in general altele, dovada pana si participarea la dezbaterile pe paginile rezervate comentariilor de film (vox populi vox... derbedeii). Si da, sunt de acord cu remarca cea mai pertinenta si evidenta: calitatea filmului e tot ce conteaza. "Long story short": ramane doar sa-l vedem, frumusetea si valoarea sa regasindu-se pana la urma in ochii privitorului cunoscator si necontaminat de critici, fie ele si pozitive.

Liviu- pe 20 februarie 2013 12:53
A fost o campanie extrem de activa, chiar agresiva, pe facebook. A aparut si pe Cinemagia ceva legat de asta: http://www.cinemagia.ro/stiri/campionii-sustin-pozitia-copilului-la-berlinala-22658/ De fapt cred ca am vazut si pe alte site-uri. Au fost si mai multi bloggeri de film care au sustinut campania, ba chiar s-au dat si tricouri cu mesajul respectiv. Nu vad nicio problema in a dori ca un film roman sa castige un mare festival de film, dar modul in care a fost formulat mesajul si cum a fost dusa campania aducea mai degraba a stadion. Ori aici nu e ca la fotbal, unde nu conteaza cat de prost joaca echipa ta, tu trebuie sa tii cu ea. Am pretentia de la cei care sustin arta sa se puna deasupra prostioarelor de genul. Si nu-i ca si cum toti cei care s-au alaturat campaniei sau au promovat-o vazusera filmul inainte. Pana la urma intentia a fost una buna, cu siguranta i s-a facut ceva reclama filmului, dar nu-i ca si cum l-ar fi ajutat in cel mai mic fel sa castige. Poate acum o sa vina ceva mai multa lume la cinema, dar impactul nu cred ca e de ajuns incat sa fie vizibila o schimbare, nici in urma campaniei, nici un urma premiilor. Iar legat de artist si public, cred ca Porumboiu a zis-o foarte bine intr-un recent interviu pt Film Menu, unde spunea ca face filme pentru un spectator asemanator lui, ca-l respecta incat sa-l creada capabil sa poata urmari fara probleme un cadru de zece minute. Probabil si Netzer, precum Mungiu, Puiu etc. e constient ca un anumit tip de film nu poate fi pentru toata lumea. Daca vrei sa faci unul pentru toti, pe langa faptul ca-i imposibil, ajungi sa te pierzi pe tine din ecuatie, nu mai e filmul tau. Tot ce-i important e ca filmul sa ajunga macar la acei spectatori capabili sa-l primeasca.
rvn pe 20 februarie 2013 13:41
nici dupa atata timp de la revolutie, unii dintre noi,(nostalgici sau nu), nu acceptam ideea ca filmul romanesc n-o sa mai revina niciodata la amploarea difuzarii lui de odinioara, cand, in cinematografe, rulau aproape exclusiv numai filme romanesti, deranjate extrem de rar de cate un film de productie "capitalista". explicatia e simpla:romanul a urit cu toata fiinta lui ceea ce i-a fost impus de regimul comunist si filmul romanesc mustind a propaganda, desi ii facea greata, era singurul mod permis de distractie, pentru care nu platea decat un bilet de 6 lei.
slabe sperante ca pe ceva ce s-a trecut cu tavalugul sa se reconstruiasca altceva. n-ar avea cum, fiindca in pamant au ramas radacinile. inca nu s-au uscat, pentru ca, din cand in cand, mai rasare cate-un lastaras firav din ele, desi, e inghitit imediat ce-si face aparitia, de rumegatoarele flamande, dornice de trufanda.
ar fi o mare greseala ca se creada ca, in Romania, cineva ar putea sa sustina financiar, productia de film comercial si in acelasi timp, este inexplicabil cum se arunca de fiecare data cu pietre intr-un film premiat si apreciat de critica, desfiintandu-se,efectiv, pe motiv ca nu aduce public in cinematografe.

cosmin742000 pe 20 februarie 2013 17:19
Sunt curios unde mai vezi tu cinematografe acum ,La Mizil e cinematograf?, dar la Baicoi?
cosmin742000 pe 21 februarie 2013 01:58
Era intrebare retorica . Adica pe vremea comunismului erau macar cinematografe , acum nu mai sunt.Bun exemplul lui zeno cu filmele indiene , ce cozi erau la filmele indiene pe vremuri. Ehehehe , marele zid chinezesc mic copil:))
Chambord pe 20 februarie 2013 15:33
Nu mai e un secret pentru nimeni faptul ca in ultimii ani Berlinul s-a pozitionat ferm sub Cannes si Venetia, ca si calitate a selectiei / acoperire mediatica / influenta / etc. Procentul premierelor mondiale si numele autorilor palesc in fata "competitoarelor". Cu toate astea, cele mai importante 2 premii ale Berlinului (Ursul de Aur si FIPRESCI) mi-au atras in mod special atentia in aceasta decada. Asta pentru ca, de fiecare data din 2010 incoace, unul din ele mi-au descoperit o comoara: Bal (2010), A Separation (2011), Tabu (2012). In conditiile astea, victoria Pozitiei Copilului mi-a trezit un interes dublu. Sigur, faptul ca e un film romanesc si ca ma bucur pentru premiul lui sau sirul de predecesori notabili nu garanteaza calitatea. Dar ... vorba lui "Monsieur" Candie: “Gentlemen, you had my curiosity… now you have my attention.” :)
Liviu- pe 20 februarie 2013 15:45
Pe mine m-a surprins ca in ciuda aprecierii comune din partea juriului festivalului si FIPRESCI, a fost foarte absent in topurile de aici: http://www.indiewire.com/article/2013-indiewire-berlin-critics-poll-the-best-films-and-performances
Chambord pe 20 februarie 2013 17:07
Luminita Gheorgiu e a 3-a la Lead Performance. Filmul in sine,desi nu a prins topul, are ceva mentiuni in listele individuale. S-ar putea, apropo de NVR si receptarea lui, criticii straini sa fi ajuns la punctul "too much of a good thing". Deja unii (ex. Cahiers du Cinema) au inceput sa vada un pattern in filmele romanesti recente (facut pentru festival) si sa le sanctioneze ca atare. N-ar strica sa se largeasca putin paleta. Parca de la MDL incoace cam rar se vede soarele prin lentilele romanilor. De exemplu.
zeno.marin pe 20 februarie 2013 16:54
Acum inteleg ideea din spatele respectivei campanii, care doar imi trecuse intrucatva razant pe langa ureche... Neavand un cont pe facebook (lucru de care sunt in continuare mandru si intentionez cu orice pret sa-l tin asa) m-a impiedicat sa fiu "expus" la respectiva reclama.

Liviu, ai perfecta dreptate (ma rog, dreptatea e perfecta mereu): campania este din aceeasi clasa valorica cu a Frunzei fluturate de coana Udrea. Nimic mai mult decat o confectie din material plastic de calitate indoielnica. In continuare sunt sigur ca premiul nu va creste semnificativ vanzarile de bilete sau incasarile sa zicem, dar in absenta lui garantat si mai putina lume s-ar fi simitit atrasa de pelicula in cauza. Critica buna, incununata cu premiile obtinute, reprezinta exact acea carte de vizita care face diferenta intre ignorarea si vizionarea sa, chiar si cand vorbim despre publicul interesat.

Si aici as ajunge cumva la spusele lui rvn, care are la randul ei dreptate! Filmul romanesc denaturat de regimul ceausist a facut enorm de mult rau, starnind o repulsie defetista care se simte si in ziua de astazi. Ne-am pierdut (nu intamplator) increderea in fortele proprii in urma esecurilor artistice devenite obicei precum si datorita intoxicarii raspandite in era comunista. In aceasta situantie nu e de mirare ca suntem circumspecti si avem nevoie de "certificate de calitate", iar premiile prestigioase, de regula externe, raman singura garantie in aceasta directie.

Cat despre partea financiara?... Sau sa zic "despre partea inchinarii"?... Nu cred ca putem da vina mereu pe asa ceva. Nu facem productii de proportii megalomane, nu avem nevoie de efecte speciale si buget de miliarde, minimalismul fiind uneori suficient fara a fi neaparat invocat drept consolare artistica. Pe scurt am convingerea ca se pot face filme bune si cu buget redus.

Chambord pe 20 februarie 2013 17:04
Luminita Gheorgiu e a 3-a la Lead Performance. Filmul in sine,desi nu a prins topul, are ceva mentiuni in listele individuale. S-ar putea, apropo de NVR si receptarea lui, criticii straini sa fi ajuns la punctul "too much of a good thing". Deja unii (ex. Cahiers du Cinema) au inceput sa vada un pattern in filmele romanesti recente (facut pentru festival) si sa le sanctioneze ca atare. N-ar strica sa se largeasca putin paleta. Parca de la MDL incoace cam rar se vede soarele prin lentilele romanilor. De exemplu.
Chambord pe 20 februarie 2013 17:08
Cam naspa ca nu exista buton de delete la comentarii.
zeno.marin pe 21 februarie 2013 11:22
Cred ca ar trebui sa poti sa-l stergi daca nu exista deja comentarii (sa poti sterge parintele/radacina daca nu are copii). Daca deja exista sub-comentarii, e mai complicat, pentru ca exista daca nu o legatura tehica (referinta) intre ele, garantat exista o legatura cu alt sub-comentariu sau cu comentariul initial. Si inca ceva, asta nu e ceva ce tine de admini, ci de cei care dezvolta si intretin aplicatia asta (iMedia). Asemenea schimbari se fac... cu un anumit buget si nu se realizeaza prea usor la simpla cerere. Daca analistul considera ca modificarea va aduce mai multe clickuri, se va face. Daca nu... ramane workaroundul :)
SANDA45 pe 21 februarie 2013 21:14
bun articol..
alex_il_fenomeno pe 12 martie 2013 21:37
Se simte experienta criticilor. Nu au favorizat prea mult filmul, dar nici nu l-au desfiintat.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells