Cum se filmează pentru IMAX?

de Ştefan Dobroiu în 10 Oct 2011
Cum se filmează pentru IMAX?

Totul a început în 2007, când Cavalerul negru/The Dark Knight a devenit primul blockbuster realizat de un studio mare ce a experimentat cu ecranul IMAX. Christopher Nolan a filmat câteva secvenţe cu o cameră pe 70mm, cu o rezoluţie mai bună decât cea a camerelor obişnuite, pe film de 35 de milimetri, iar rezultatul, spun comentatorii, a fost fantastic. Noi n-am avut ocazia să vedem cu ochii noştri secvenţele în format IMAX realizate de Nolan (The Dark Knight nu a prins unicul ecran gigant din ţara noastră), dar îţi spunem acum de ce este atât de greu să filmezi în acest format, dar şi de ce tot mai mulţi producători sunt vrăjiţi de posibilităţile ecranului ce-ţi acoperă întreg câmpul vizual.

Marea problemă a camerei IMAX este dimensiunea. Încă nu a apărut operatorul suficient de puternic pentru a urca una pe umăr ca să filmeze un film precum Ultimatumul lui Bourne, de exemplu (de la care noi am ieşit cam ameţiţi). Camera IMAX are aproximativ 100 de kilograme goală şi aproximativ 150 de kilograme încărcată cu suficient film cât să-ţi ajungă două minute şi jumătate. Da, aceasta este altă problemă: perioada de filmare este limitată, iar reîncărcarea durează, astfel încât poţi pierde o zi întreagă filmând puţin şi apoi pierzând vremea cu încărcarea. Dacă îţi plac cifrele, iată: pentru o filmare de două minute este nevoie de o reîncărcare de 20 de minute.

Greutatea mare a camerei este un impediment şi în ceea ce priveşte deplasarea şi mobilitatea acesteia, iar de costuri nici nu mai vorbim: dacă o cameră pe 35mm poate ajunge să coste peste 500.000 de dolari, îţi imaginezi la cât ajunge una IMAX. De fapt studiourile nici măcar nu deţin (cel puţin deocamdată) astfel de camere, ci preferă să le închirieze de la IMAX, pe sume negociabile. Operatorul deţine mai multe tipuri de camere, de la cele clasice pentru filmări obişnuite, până la unele cu design revoluţionar, necesare pentru filmări în spaţiu. Cea mai recentă este o cameră foarte uşoară (de câteva zeci de kilograme) cu care s-a realizat un film documentar în vârful Everestului. Nu te aştepta să fie sute de camere disponibile: în 2009 existau doar 26 de camere funcţionale pentru 2D şi doar două pentru 3D.

Foto: filmările la Deep Sea 3D, o producţie IMAX.

O altă problemă a camerelor IMAX este zgomotul. Nu intrăm în detalii tehnice, dar pentru a păstra rata de 24 de cadre pe secundă o cantitate de trei ori mai mare de film trebuie să ruleze prin cameră, ceea ce provoacă un zgomot considerabil mai mare decât în cazul camerelor obişnuite. Zgomotul este atât de mare, încât se înregistrează pe peliculă şi deci un procent considerabil din sunetele secvenţelor respective, de la dialog la sunetele de fond, trebuie recreate ulterior.

Rezoluţia imensă este un impediment şi dintr-un alt punct de vedere: totul trebuie să arate perfect, pentru că greşelile sunt foarte vizibile. Prin urmare secvenţele realizate în format IMAX necesită o pregătire intensă înainte de filmare, dar şi un efort considerabil mai mare în post-producţie.

Cum numărul de ecrane IMAX creşte în fiecare lună (în acest moment sunt aproximativ 550 în 46 de ţări), te poţi aştepta ca şi numărul producţiilor realizate pentru formatul gigant să fie tot mai numeroase. Anul trecut IMAX a semnat un contract cu studiourile Warner, contract ce prevede lansarea a 20 de titluri până în 2013. Unul dintre aceste titluri este aşteptatul The Dark Knight Rises.

În acest moment poţi vedea pe ecranul IMAX Pumni de oţel/Real Steel (o cronică AICI). Urmează Aventurile lui Tintin: Secretul Licornului, pe 28 octombrie, şi animaţiile Puss in Boots, aşteptat pe 2 decembrie, şi Happy Feet 2, pe 6 ianuarie. În decembrie vom vedea şi Mission: Impossible - Ghost Protocol, noul film cu Tom Cruise în rolul agentului Ethan Hunt. În martie 2012 urmează John Carter, prima producţie live action a lui Andrew Stanton, celebrul regizor de animaţie al Pixar, iar luna mai vine cu Men in Black III. The Amazing Spider-Man se dezlănţuie în iulie, ca şi The Dark Knight Rises. La sfârşitul lui 2012 vom vedea The Hobbit: An Unexpected Journey.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
zgrv pe 10 octombrie 2011 11:30
Fratilor editori de la Cinemagia,
Vedeti ca tot pe site-ul vostru scrie ca "Mission: Impossible - Ghost Protocol" are premiera in Romania pe 16.12.2011, si nu 2012 cum ati scris mai sus. Deci, care e??? Corectati unde e cazul: ori aici pe pagina, ori pe pagina filmului puneti data de lansare corecta.
Cheers!

gyxu78 pe 10 octombrie 2011 19:05
pai asa parca si scrie mai sus in decembrie mai citeste o data ca nu ai inteles tu
Bayard pe 10 octombrie 2011 11:35
Excelent articol..... chiar nu-mi dadusem seama ca este un procedeu atat de dificil si mai ales ca sunt atat de putine camere de filmat in lume..... Oricum, cred ca problemele astea dispar la filmele facute pe calculator, animatii... poate nu e intamplator ca urmatoarele 3 aparitii sunt de tipul asta :)
ccisystems pe 10 octombrie 2011 12:00
Si daca mai strica si actorii cate una... :)
http://www.cinemagia.ro/stiri/catwoman-a-intrat-cu-batpod-ul-intr-o-camera-imax-18746/

tuiila pe 10 octombrie 2011 13:07
Foarte corect!!! Misiune Imposibila 4 se lanseaza in decembrie 2011.Este o mare greseala in textul de sus.
legolas05 pe 10 octombrie 2011 17:11
se filmeza greu,dar si rezultatu e pe masura
bytte pe 10 octombrie 2011 18:35
tehnologia costa imens,dar sant convins ca merita...
alex_il_fenomeno pe 12 octombrie 2011 15:48
nu credeam ca aceste camere sunt atat de complexe .
Qube86 pe 13 decembrie 2011 14:14
Foarte bun articolul...Acum apreciez mai mult productiile facute in format IMAX...O munca costisitoare,dificila si indelungata...Sper ca productiile anuntate in articol si filmate in acest mod sa justifice munca si folosul IMAX-ului...

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells