E de mult dispărută vremea când promovarea filmelor se rezuma la covor roşu, conferinţe de presă, interviuri cu regizorul şi actorii, cronici de film şi aşa mai departe. Trăim în era internetului, prin urmare puterea acestuia trebuie folosită. Dacă studiourile mari preferă să utilizeze metodele tradiţionale, cheltuind sume monstruoase pentru deplasările starurilor şi pentru invitarea a cât mai mulţi jurnalişti la fel de fel de evenimente, alte echipe de marketing se bazează pe puterea celor mulţi, de fapt exact cei către care se şi îndreaptă mesajul.
Campaniile de promovare virale sunt tot mai la modă în ultima vreme, mai ales după ce succese ca Cloverfield şi Activitate paranormală au arătat cât de importantă este aşa-zisa reclamă "word-of-mouth", adică recomandările cât se poate de dezinteresate ale prietenilor şi cunoştinţelor. Există mai multe filme care, cu ajutorul unui mesaj foarte bine ambalat, au ajuns la zeci de milioane de posibili spectatori din toată lumea, necheltuind nici măcar un cent pe reclamă.
Să luăm cazul Cloverfield. Cine şi-ar fi imaginat că trailerul unui film, al cărui titlu nu este precizat, să suscite atât de mult interes aşa cum s-a întâmplat cu această producţie Paramount? Lansat în iulie 2007, înaintea foarte aşteptatului Transformers, teaserul respecta una dintre legile obligatorii ale viralului: mesajul trebuie să fie suficient de şocant pentru ca spectatorul să caute în continuare. Cu greu poţi găsi ceva mai şocant decât capul Statuii Libertăţii rostogolindu-se pe unul din bulevaredele New York-ului, în timp ce zgomote şi explozii zgâlţâie metropola din temelii. Îţi poţi reaminti teaserul în clipul de mai jos.
Cu tilul noului film neprecizat, curioşii nici nu prea aveau unde să caute noi informaţii, lansându-se în nesfârşite supoziţii cu privire la subiectul promiţătorului proiect, despre care s-a crezut rând pe rând că ar fi migrarea pe marele ecran a serialului Lost sau a serialului animat cu Voltron sau o nouă apariţie a monstruoasei Godzilla.
Promotorii Cloverfield nu s-au lăsat aşteptaţi şi au pus gaz pe foc lansând site-ul 1-18-08.com, cu fotografii şi indicii care n-au făcut decât să pună şi mai bine la punct mitologia acestui "monster movie". Şi afişul cu aceleaşi dată şi Statuie a libertăţii decapitată şi-au făcut treaba, ca şi alte site-uri ale unor băuturi şi companii fictive. Rezultatul? Filmul cu buget de 30 de milioane de dolari şi promovare necostisitoare a încasat 40 de milioane de dolari în primul weekend, ajungând la 180 de milioane la sfârşitul celor câteva luni de prezenţă pe marile ecrane ale lumii.
Dacă nimeni nu şi-ar fi imaginat că proverbiala "casetă găsită" din Cloverfield este reală, o cu totul alta a fost situaţia în cazul lui The Blair Witch Project, unul dintre cele mai rentabile filme ale tuturor timpurilor. Cu un buget minim de promovare, horror-ul din 1999 a devenit o adevărată senzaţie, toţi spectatorii fiind convinşi că nu privesc aventurile unor personaje interpretate de actori, ci ale unor persoane care au existat în realitate, naivitate cu totul scuzabilă, având în vedere că găselniţa "found footage" fusese folosită anterior doar în celebrul film italian Cannibal Holocaust, belgianul C'est arrivé près de chez vous şi foarte puţin cunoscutul The Last Broadcast.
Zece ani mai târziu nu mai era loc pentru naivitate, şi cu toate acestea Activitate paranormală, deşi porneşte de la aceleaşi premise ca The Blair Witch Project, devine cel mai rentabil film al tuturor timpurilor. Motivul? Promovarea virală.
Oren Peli nici măcar nu visa la încasări totale de aproape 200 de milioane de dolari când a început să-şi renoveze casa pentru a putea filma povestea lui Katie şi a lui Micah, victimele activităţii paranormale titulare. Nu visa la această sumă nici măcar când s-a întâlnit cu Steven Spielberg, care nu dorea să-i distribuie filmul, ci să-l refacă, atras de eficienţa sa extremă. Peli a acceptat, cu condiţia ca AP să aibă măcar o proiecţie cu publicul. De-abia în momentul în care spectatorii au început să iasă din sală (de frică, desigur), şi-au dat seama cei de la Paramount ce comoară au la dispoziţie.
După ce a lansat filmul pe 25 septembrie 2009 în doar 13 oraşe studenţeşti din SUA, Oren Peli a invitat spectatorii, deja "montaţi" de recomandările cunoscuţilor, să voteze pe eventful.com noi locaţii în care PA să fie proiectat. Numărul de proiecţii s-a mărit, cele mai multe dintre ele sold-out, prin urmare Paramount lansează o nouă provocare: un milion de voturi pe acelaşi site va duce la o lansare naţională a filmului, performanţă reuşită în mai puţin de patru zile. În noiembrie filmul se proiecta deja în toată lumea, încasările finale urcând la 193 de milioane de dolari.
Cea mai recentă încercare virală le aparţine celor din spatele horror-ului The Last Exorcism, lansat vineri în Statele Unite. Probabil că utilizarea cunoscutului site de socializare Chatroulette (în care utilizatorii beneficiază de streaming video cu alţi utilizatori din lume, aleşi aleatoriu), ca metodă de promovare a filmului a ajutat ca acest horror produs de Eli Roth să urce până pe primul loc în topul încasărilor americane de peste weekend. Vezi mai jos cât de înşelătoare este abordarea The Last Exorcism şi câteva dintre cele mai amuza(n)te reacţii provocate.
Părerea ta
Spune-ţi părereahttp://www.boxofficemojo.com/movies/?page=main&id=blairwitchproject.htm
http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=paranormalactivity.htm
Să le spună cineva şi americanilor că ulciorul nu merge de N ori la apă.