Cum promovăm filmele?

de Ştefan Dobroiu în 30 Aug 2010
Cum promovăm filmele?

E de mult dispărută vremea când promovarea filmelor se rezuma la covor roşu, conferinţe de presă, interviuri cu regizorul şi actorii, cronici de film şi aşa mai departe. Trăim în era internetului, prin urmare puterea acestuia trebuie folosită. Dacă studiourile mari preferă să utilizeze metodele tradiţionale, cheltuind sume monstruoase pentru deplasările starurilor şi pentru invitarea a cât mai mulţi jurnalişti la fel de fel de evenimente, alte echipe de marketing se bazează pe puterea celor mulţi, de fapt exact cei către care se şi îndreaptă mesajul.

Campaniile de promovare virale sunt tot mai la modă în ultima vreme, mai ales după ce succese ca Cloverfield şi Activitate paranormală au arătat cât de importantă este aşa-zisa reclamă "word-of-mouth", adică recomandările cât se poate de dezinteresate ale prietenilor şi cunoştinţelor. Există mai multe filme care, cu ajutorul unui mesaj foarte bine ambalat, au ajuns la zeci de milioane de posibili spectatori din toată lumea, necheltuind nici măcar un cent pe reclamă.

Să luăm cazul Cloverfield. Cine şi-ar fi imaginat că trailerul unui film, al cărui titlu nu este precizat, să suscite atât de mult interes aşa cum s-a întâmplat cu această producţie Paramount? Lansat în iulie 2007, înaintea foarte aşteptatului Transformers, teaserul respecta una dintre legile obligatorii ale viralului: mesajul trebuie să fie suficient de şocant pentru ca spectatorul să caute în continuare. Cu greu poţi găsi ceva mai şocant decât capul Statuii Libertăţii rostogolindu-se pe unul din bulevaredele New York-ului, în timp ce zgomote şi explozii zgâlţâie metropola din temelii. Îţi poţi reaminti teaserul în clipul de mai jos.

 

Cu tilul noului film neprecizat, curioşii nici nu prea aveau unde să caute noi informaţii, lansându-se în nesfârşite supoziţii cu privire la subiectul promiţătorului proiect, despre care s-a crezut rând pe rând că ar fi migrarea pe marele ecran a serialului Lost sau a serialului animat cu Voltron sau o nouă apariţie a monstruoasei Godzilla.

Promotorii Cloverfield nu s-au lăsat aşteptaţi şi au pus gaz pe foc lansând site-ul 1-18-08.com, cu fotografii şi indicii care n-au făcut decât să pună şi mai bine la punct mitologia acestui "monster movie". Şi afişul cu aceleaşi dată şi Statuie a libertăţii decapitată şi-au făcut treaba, ca şi alte site-uri ale unor băuturi şi companii fictive. Rezultatul? Filmul cu buget de 30 de milioane de dolari şi promovare necostisitoare a încasat 40 de milioane de dolari în primul weekend, ajungând la 180 de milioane la sfârşitul celor câteva luni de prezenţă pe marile ecrane ale lumii.

Dacă nimeni nu şi-ar fi imaginat că proverbiala "casetă găsită" din Cloverfield este reală, o cu totul alta a fost situaţia în cazul lui The Blair Witch Project, unul dintre cele mai rentabile filme ale tuturor timpurilor. Cu un buget minim de promovare, horror-ul din 1999 a devenit o adevărată senzaţie, toţi spectatorii fiind convinşi că nu privesc aventurile unor personaje interpretate de actori, ci ale unor persoane care au existat în realitate, naivitate cu totul scuzabilă, având în vedere că găselniţa "found footage" fusese folosită anterior doar în celebrul film italian Cannibal Holocaust, belgianul C'est arrivé près de chez vous şi foarte puţin cunoscutul The Last Broadcast.

Zece ani mai târziu nu mai era loc pentru naivitate, şi cu toate acestea Activitate paranormală, deşi porneşte de la aceleaşi premise ca The Blair Witch Project, devine cel mai rentabil film al tuturor timpurilor. Motivul? Promovarea virală.

Oren Peli nici măcar nu visa la încasări totale de aproape 200 de milioane de dolari când a început să-şi renoveze casa pentru a putea filma povestea lui Katie şi a lui Micah, victimele activităţii paranormale titulare. Nu visa la această sumă nici măcar când s-a întâlnit cu Steven Spielberg, care nu dorea să-i distribuie filmul, ci să-l refacă, atras de eficienţa sa extremă. Peli a acceptat, cu condiţia ca AP să aibă măcar o proiecţie cu publicul. De-abia în momentul în care spectatorii au început să iasă din sală (de frică, desigur), şi-au dat seama cei de la Paramount ce comoară au la dispoziţie.

După ce a lansat filmul pe 25 septembrie 2009 în doar 13 oraşe studenţeşti din SUA, Oren Peli a invitat spectatorii, deja "montaţi" de recomandările cunoscuţilor, să voteze pe eventful.com noi locaţii în care PA să fie proiectat. Numărul de proiecţii s-a mărit, cele mai multe dintre ele sold-out, prin urmare Paramount lansează o nouă provocare: un milion de voturi pe acelaşi site va duce la o lansare naţională a filmului, performanţă reuşită în mai puţin de patru zile. În noiembrie filmul se proiecta deja în toată lumea, încasările finale urcând la 193 de milioane de dolari.

Cea mai recentă încercare virală le aparţine celor din spatele horror-ului The Last Exorcism, lansat vineri în Statele Unite. Probabil că utilizarea cunoscutului site de socializare Chatroulette (în care utilizatorii beneficiază de streaming video cu alţi utilizatori din lume, aleşi aleatoriu), ca metodă de promovare a filmului a ajutat ca acest horror produs de Eli Roth să urce până pe primul loc în topul încasărilor americane de peste weekend. Vezi mai jos cât de înşelătoare este abordarea The Last Exorcism şi câteva dintre cele mai amuza(n)te reacţii provocate.

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Barbaru pe 30 august 2010 17:43
deci mintea umana e un amalgam in care uni gasesc ca e loc de joaca asa ca sa ne jucam . lucruri stiute in acest articol dar daca nu ma insel "microcosmos" a fost cel mai rentabil film. stiu ca a costat in jur de 100000 $ si a scos in jur de 80 mil $
StefanDo pe 30 august 2010 18:02
iar paranormal activity a costat 15.000 de dolari si a incasat 200 de milioane
Alina B pe 30 august 2010 20:41
Interesant articolul, as avea insa de obiectat cu privire la folosirea cu totul improprie (repetata) a adj. 'viral'. Prima data se poate pune pe seama unui calc lingvistic, dar si a treia????
dhinftnity pe 30 august 2010 21:23
cat de tare e videoul cu The Last Exorcism! Thumbs up everyone
gclaudia pe 31 august 2010 02:42
Desteapta ideea abordata in clipul cu 'The Last Exorcism'. A fost destul de amuzant, desi ma asteptam la reactii mai ... diferite, mai ciudate si mult mai amuzante. Oricum ... oamenii devin creativi cand vine vorba de a face economie :)) si pe internet e 'gratis'.
victor_neo75 pe 31 august 2010 10:37
Paranormal Activity mi s-a parut cel mai slab film horror in genul Blair Witch Project ! Eu prefer [Rec] (2007) sau Cloverfield (2008) la genul asta de horror cu camera de filmat in mana !
IchigoWolf pe 31 august 2010 15:06
Ala cu reactile de la The Last E. a fost tare :)).Doamne,eu chiar ca mas fi speriat :)).Avand in vedere ca nu prea ma omor cu Horrourile :D.Oricum,astia nu mai stiu ce sa inventeze :)).
--- pe 31 august 2010 15:58
Teaser-ul Cloverfield mi s-a parut genial. Imi place filmul pentru ca distractia continua si dupa ce l-ai vazut, de exemplu se vede la un moment dat (foarte subtil) un satelit cum cade pe data de X, iar pe nu stiu ce site de stiri american scria ca exact pe aceeasi data un satelit s-a prabusit in ocean... si mai sunt foarte foarte multe "easter eggs" in film, va sfatuiesc sa le cautati ca sunt interesante.
hi pe 1 septembrie 2010 14:04
-interesant articol
shogwon pe 1 septembrie 2010 18:24
tare articolul
Bubu pe 1 septembrie 2010 20:31
Momentan Blair Witch ramane cel mai rentabil, desi a avut un buget mai mare, a avut si incasari mai mari.
http://www.boxofficemojo.com/movies/?page=main&id=blairwitchproject.htm
http://www.boxofficemojo.com/movies/?id=paranormalactivity.htm

voldenuit pe 1 septembrie 2010 22:14
Stai să vezi cât o să încaseze partea a 2 a la Paranormal Activity ... 0,00000001 $
Să le spună cineva şi americanilor că ulciorul nu merge de N ori la apă.

Ciprian pe 2 septembrie 2010 03:24
nici dupa ce am vazut videoul asta de n ori nu pot sa imi dau seama daca ultimu baiat cred, este baiat sau mamaie.
alex_il_fenomeno pe 2 septembrie 2010 09:22
Cloverfield chiar arata bine...
georgeccc pe 2 septembrie 2010 21:03
Are breton ? de arata bine. esti praf mai fenomenule!!!
moartea_pasiunii pe 19 septembrie 2010 22:42
:))cat am mai ras!prosti mai sunt americanii astia!la noi circula tot felul de filmulete cu fete sexy si se transforma in balauri si nu te poti speria decat daca ai boxele date tare si astia se speriau cand vedeau imaginea:))mare tampenie=))nu-i ducea capu' ca aia putea fi pe o inregistrare.
cetateanu pe 24 septembrie 2010 18:17
Reclama este sufletul comertului.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells