Cronică Misterul înălțării/Risen. Alternativa binevenită la filmele TV tematice

de Gloria Sauciuc în 29 Apr 2016
Risen începe ca o anchetă a unui tribun roman din Iudeea şi continuă ca povestea unei transformări spirituale

Filmul Misterul înălțării/Risen este recomandarea noastră pentru săptămâna aceasta, datorită perspectivei în care este abordat subiectul crucificării şi învierii lui Iisus. Filmul este o alternativă la producţiile tematice difuzate pe micile noastre ecrane.

Perspectiva - cea a unui tribun roman - care pornește, din poziția forțelor imperiale de ocupație, o investigație cu privire la un misterios personaj și a adepților lui care ar putea, sau nu, să aibă legături de răscoalele evreiești împotriva ocupației romane - este originală. Firește că personajul în cauză este Hristos, iar punctul culminant sunt evenimentele cheie ale Noului Testament. Finalul este previzibil (și în The Greatest Story Ever Told, centurionul lui John Wayne dă semne de convertire la creștinism - „Cu adevărat acesta a fost Fiul lui Dumnezeu!”), dar - chiar și așa - l-am însoțit cu mare curiozitate și emoție pe protagonist în demersurile lui.

„ -Ce te înspăimântă?

Clavius: -Să greșesc. Să risc eternitatea pentru asta”...

Risen începe ca o anchetă a unui tribun roman din Iudeea şi continuă ca povestea unei transformări spirituale. Clavius (Joseph Fiennes) este trimis de către Pilat (Peter Firth) să găsească trupul „Nazarineanului” crucificat, dispărut din mormântul păzit de soldaţi romani. Căutarea are toate ingredientele demersului poliţienesc: ancheta se face cu interogarea martorilor, căutarea ucenicilor, încercarea de identificare a trupului. Dar Clavius nu se oprește, odată ce cazul s-a închis (un alt trup este adus lui Pilat în locul celui al „Nazarineanului”). Clavius continuă cu o investigație personală. Și asta nu pentru că este un tribun riguros, un militar ambiţios, care şi-a petrecut ultimii 25 de ani în serviciul armatei romane și nu ar vrea să lase lucrurile neterimnate. Ci pentru a nu greși. Și pentru a „nu risca eternitatea” din cauza acestei greșeli.

Această afirmație, prezentă - de altfel - și în trailerul oficial, ar putea fi pilda filmului Misterul înălțării/Risen. Secvența mi-a amintit totodată o frumoasă replică dată unui ateu de către un credincios: „Dacă crezi și te-ai înșelat, nu pierzi nimic./Dacă nu crezi în Dumnezeu și te-ai înșelat, pierzi totul”...

Cliff Curtis, actor cu origini maori, îl interpretează pe Iisus. Calm, paşnic, binevoitor, aducător de iubire. Curtis surprinde esența personajului pe care îl joacă. De altfel, figura lui cu pielea măslinie se apropie de imaginea reconstituită cu ajutorul computerului pentru documentarul „The Real Face of Jesus”, realizat de postul de televiziune History (s-a demonstrat că Iisus avea o înălţime de 1.72 și pielea măslinie). Cliff Curtis este, practic, o contrapondere la prezența eterică, spiritualizată, a lui Robert Powell, cel mai îndrăgit interpret al lui Iisus și cel care se apropie cel mai mult de reprezentarea iconografică a lui.

Regizorul Kevin Reynolds (Robin Hood: Prince of Thieves, miniseria nominalizat la premiul Emmy Hatfields & McCoys), pe de altă parte, m-a convins că nu-l cunoaşte sau că este el însuşi în căutarea lui Hristos. Asta pentru că a ales să facă un gross plan pe chipul lipsit de viață al Nazarineanului, când încă era pe cruce. Foarte atent la acest detaliu morbid. Scena e la fel de lipsită de spiritualtate pe cât era întregul film sado-masochist semnat de Mel Gibson, The Passion of the Christ (2004).

Poate că Misterul înălțării/Risen nu va converti mai mult decât pe protagonistul său, însă este cu siguranță un mijloc prin care să ne examinăm propria spiritualitate.

Redacția Cinemagia vă urează Sărbători Pascale pline de bucurie!

Risen, The Greatest Story Ever Told, Cliff Curtis, Joseph Fiennes, Robert Powell, The Passion of the Christ, Kevin Reynolds

Istoria prinde viață în fiecare seară de luni pe TV5MONDE

În fiecare luni, de la ora 22:00, reputatul jurnalist francez Stéphane Bern poartă telespectatorii canalului TV5MONDE printr-o călătorie în timp, în intimitatea unor personalități celebre din istorie.

Kingdom of Judas: un thriller românesc ce încalcă toate regulile

Kingdom of Judas, primul film românesc, vorbit integral în limba engleză a intrat în cinematografe. Dar oare să fie acest lucru destul pentru a convinge publicul?

Jeff Koons: Portretul unei vieți - O incursiune în viața și opera unui artist emblematic