Cronică Grown Ups

de Mihnea Columbeanu în 27 Aug 2010
Cronică Grown Ups

"Scenariul scris de Adam [Sandler] şi Fred Wolf este cu adevărat excelent," afirmă Rob Schneider. "Este foarte haios şi are personaje interesante." Rob ar putea să aibă dreptate, dacă punctul de pornire al acestei pelicule ar fi un "scenariu" - sau, poate, el s-a exprimat strict în sens tehnic. Numai astfel putem accepta aici nobilul cuvânt care defineşte produsul artistic (sau măcar profesional) al dramaturgiei de film - căci la drept vorbind avem de-a face doar cu o însăilătură haotică de peripeţii disociate, fără cap şi fără coadă, asezonate pe alocuri cu poante. Nici nu e de mirare, fiindcă aşa cum povesteşte Dennis Dugan (semnatarul regiei), "Lui Adam i-a venit ideea să ne aducem cu toţii familiile şi să petrecem o vară frumoasă într-o casă de pe malul lacului. (...) Era ca şi cum am fi mers la o petrecere grozavă cu multă lume."

Deci, despre asta-i vorba: au vrut să se distreze şi ei, şi ca să n-o facă din buzunarul propriu, ci pe banii C.N.C.-ului... ăsta, ai Happy Madison Productions, au înjghebat un pretext de filmare la pădure, la cules de fragi şi mure: cinci foşti colegi de baschet din gimnaziu se reîntâlnesc la moartea antrenorului, unde vin cu familii cu căţel cu purcel, şi fiindcă au închiriat o singură casă, în ţâţul naturii, din convieţuirea lor ar trebui să ţâşnească scântei de tensiune şi să emane efluvii de haz. Nici, nici. Ambele deziderate ratează lamentabil, dintr-un motiv cât se poate de simplu: întrucât puţin le păsa de rezultatul filmărilor (banii oricum şi-i scoteau înapoi - cu vârf şi-ndesat!), Adam Sandler şi colegul său Fred Wolf nu s-au ostenit să încropească o poveste, ci pur şi simplu au îngrămădit de-a valma personajele-pretext pentru rudele şi prietenii înscrişi la vacanţă, încercând în treacăt să le schiţeze nişte portrete - alea care lui Rob i s-au părut "interesante" - de o originalitate cât mai căutată (doar că n-au căutat-o prea mult, că trecea vara) şi s-au dus la filmare. În consecinţă: personajele nu vor nimic - deci, nu fac nimic. Mimează schematic viaţa şi atât. Prin urmare, ele nu interacţionează. Doar se privesc, îşi vorbesc, şi din când în când îşi mai trag câte-o săgeată-n picior (accidental). Aşadar, nu există nici un fel de conflicte: nici unul principal, care să guverneze necesarul (dar nu şi prezentul) plot central, nici altele colaterale, care să-l îmbogăţească pe marele absent.

Deci: cinci familii numeroase şi ciudate adunate la un loc. Îşi constată ciudăţeniile, şi o vreme conversează despre ele - adică, se interesează: "Da' tu de ce eşti aşa"? şi-şi răspund: "Fiindcă de-aia." Cel mult, se iau câte puţin la mişto, cu duhul blândeţii, aşa că subiecţii caterincilor nu se supără (decât cel mult pe moment), şi numaidecât râd toţi piaţa enedpendenţi. În concluzie: ciuciu tensiune, lulu scântei, canci ţâşnituri. Ceva ţâşneşte, totuşi - şi tot dintr-un ţâţ, dar nu al naturii, ci al Mariei Bello, care are un copil ce continuă să sugă lapte de mamă chiar şi la patru anişori, aşa că uneori se mai întâmplă câte-o neîntâmplată şi planturosu-i balcon stropeşte puţin şi lumea din jur. Dacă vreţi să V râdeţi, be my guests.
Asta-i toată treaba...
Nu, rectific.
Nu-i toată.
Asta-i toată treimea dintâi a trebii.
Că pe urmă, s-au obişnuit unii cu alţii şi se simt aşa de bine împreună, că nu se mai dau duşi. În continuare, ei uită să mai bage poante, noi uităm să mai râdem, şi doar ne uităm la ei cum îşi tot savurează familialitatea, prietenia, loialitatea şi afinitatea, şi se bucură tovărăşeşte când câte unul mai cade-n fund, se pişă-n lac (sau în piscina plină cu copii - chestie pe care o fac toţi cinci în sincron perfect), sau se băşesc de faţă cu toată lumea. Noroc că nu era un film de Aaron Seltzer sau de Judd Apatow, aşa că de vome suntem scutiţi.

Ca să fiu sincer, în partea aia de la început, organizată în jurul funeraliilor, am râs de câteva ori. Acolo, de bine de rău, există câteva vestigii de umor - dar, cum nimic nu ţine o veşnicie, imediat ajung la cabană şi comedia se termină. Restul e umplutură insipidă. Desigur, dacă încăpea pe mâna unor profesionişti ai umorului, şi beneficia de nişte actori cu real talent, din chestia asta ar fi putut să iasă o comedie de-a dreptul troznitoare. Ce să faci, însă, când îl iei la regie pe Dennis Dugan, care s-a ilustrat recent cu cioace gen "You Don't Mess with the Zohan" (2008) sau "I Now Pronounce You Chuck and Larry" (după o puzderie de filmuleţe şi flecuşteţe), şi-l pui să-i mânuiască pe cinci dintre cei mai nesăraţi comedianţi (căci comici nu-i poţi numi) ai momentului? Li se mai adaugă Salma Hayek (tot ca să-şi facă şi ea vacanţa-n crâng - adică degeaba), şi Steve Buscemi (probabil ca să-i plătească cineva vreo poliţă, că el n-ajunge-n poienţa cu alune, apare doar prin alte decoruri, şi mai mult în gips). Aşa că, trăgând linie şi adunând, nu ne alegem decât cu încă o budincă împroşcată cu pretenţii de comedie, la care râzi decent juma' de oră, după care ai de ales: sau te plictiseşti copios, sau te duci acasă.

Florin pe 27 august 2010 18:38
ai putea sa citesti cronica la Despicable me ca sa vezi ca autorului ii plac filmele. De aceea le critica atat de dur pe cele care merita sa fie criticate. ;)
WonderLand pe 27 august 2010 18:41
Pentru omfglolrolf...fiecare are o parere diferita si oricine poate sa spuna ce gandeste nu? N-am vazut inca filmul, deci nu pot comenta cat de bun este, sau cat de comic, insa din ceea ce am vazut in trailer pot spune ca are aceeasi reteta pe care o au mai toate comediile care se vor bune. Conteaza enorm de mult un trailer pentru ca prin el convingi oamenii sa se uite la un film, iar trailerul pentru Grown ups te convinge sa te uiti la acest film dupa ce il descarci de pe odc, nu la cinema asa cum un film bun te-ar determina sa o faci.
Revin la omfglolrolf cu inca o intrebare...ai vazut filmul la cinema? Sau acasa luat de pe odc sau torrent?

Marin10 pe 27 august 2010 21:42
Mihnea, asta e un film de familie la care sa te duci sa te relaxezi si sa razi nitel, Adam nu a avut niciodata intentia de a face o poveste a la inception sau shutter island, daca vrei sa scapi de filme complexe si doar sa te relaxezi asta este cea mai buna reteta, daca nu ti-a placut inseamna ca nu stii cum sa te uiti la genul asta de filme.
victor_neo75 pe 27 august 2010 22:04
Cioaca "I Know Pronounce You Chuck and Larry" din 2007 tin minte si acuma ca m-a amuzat foarte mult (a fost comedie marca Sandler, dar a fost si ceva seriozitate si morala. "Zohan" din 2008 a fost in schimb sub orice critica !

"Grown Ups" desi are cateva poante reusite la inceput, am ajuns sa ma satur imediat dupa primele 30 de minute !

Razvan pe 28 august 2010 00:47
Scuza-ma, dar cronica ta m-a contrariat foarte mult.Cu unii dintre cei '"cinci (...) nesarati comedianti" am crescut si pot sa spun ca mi-au facut viata mai frumoasa prin umorul lor "nesarat".Un film care mi-a lasat un gust dulce si care te baga si intr-o stare oarecum melancolica(mi-ar place sa imi revad prietenii pe care nu i-am mai revazut de ani de zile....)
alex_il_fenomeno pe 28 august 2010 07:39
filmul este cu mult mai bun si amuzant decat descrie cronica....
crs.rd pe 29 august 2010 15:59
lame filmu
cateva poante perverse si trase de par
cal ami prost film al lui Adam Sandler

a.n.d.r.e.e.a. pe 30 august 2010 00:35
Nu vreau sa-ti critic capacitatea de a face cronica unui film. Nici pe departe.
Parerea mea e ca filmul a fost bun. Nu foarte bun, dar bun. Mi-a placut per total. A avut si momente statice, poate prea multe pentru o comedie, dar in mare parte mi-a placut.
Cei 5 comedianti nesarati, cum ii numesti tu, sunt actori foarte talentati, la filmele carora am ras necontenit. In special Sandler si Rock, dar si Schneider.
E cam pripit sa cataloghezi un actor numai dupa 2 prestatii. Asta inseamna ca nu ai vazut multe filme de-ale lui.
Repet. Nu iau partea nimanui, nu critic abilitatile tale de a comenta un film. Spun doar ca te inseli din multe privinte. Multe.

Ronnie pe 31 august 2010 12:33
in puzderia de comedii romantice si de actiune pe care le-am vazut, filmul asta a fost ceva de vis: sambata seara l-am vazut cu prietenii si am ras de m-am rupt - recunosc ca glumele sunt cliseice insa who cares? mie mi-a adus aminte de Boogie dar la un alt nivel, mai superficial
ciro pe 1 septembrie 2010 10:06
Bre, cronicarule, ai nevasta si copil? Ai gasca de prieteni familisti cu care mergi la munte si la mare impreuna? Mai bei cateodata baieteste cu amicii pe care ii stii din generala sau din liceu? Iti mai vine sa faci cate o nefacuta, ca sa iesi din cotidianul munca-acasa-munca-acasa? Cam despre asta e viata, in general, intre 30-35-40 de ani. Cam asta face si ”nesaratul” de Sandler in film, impreuna cu gasca lui, ne face sa ne relaxam si sa ”ne radem” o ora jumate. Asa cum am ras de s-a rupt scaunul la filmul cu Sandler si cu Burt Raynolds, cu echipa din inchisoare, imi scapa numele, asa cum m-am distrat copios la ”Animalul” si ”Gigolo”, tot cu insipidul de Rob, asa cum am ras cam la toate filmele lui Sandler, asa prost cum e el si cabotin cum il vezi tu, asa cum am ras cu gura pana la urechi la Hangover, asa am ras si la filmul asta, unde am fost in compania a inca 4 familii, prieteni buni din liceu. Dar na, e doar parerea mea.
Sincer, eu cred ca 99 la suta rad la filmul asta si apoi il uita, recunosc, dupa o luna maxim. Poate ca asta e si scopul, sa ”te razi”. Iar tu faci cronica anti-film, pentru ca sa iesi in evidenta si lumea sa scrie aici si sa te contrazica. Astia din presa ”mai stie” si ei cum se mananca meseria asta de ”scriitor pe site-uri”. Mai du-te o data la film cu prietenii tai dragi, ia-ti o bere, mananca zgomotos un popcorn cu pofta, uita de cotidian si relaxeaza-te si razi. Toate cele bune

braynyac pe 1 septembrie 2010 15:26
Bestial filmu !
Blondie pe 1 septembrie 2010 16:17
E prima cronica excelenta pe care o citesc pe cinemagia, filmul este intr-adevar foarte slab si am ramas destul de mirat cand am vazut cati bani a incasat si inca incaseaza. Adam Snadler nu este decat un expirat la ora actuale, face niste comedii de toata jena cu aceleasi poante penibile....dar se pare ca la multi inca mai prinde.
Teddy-T pe 9 septembrie 2010 00:08
@Blondie =)))) Daca si Adam Sandler mai e expirat :)))) ce sa mai zic =))
ma bucur ca dai tu nota 10 la starwars =))) ca tare neexpirat e asta =))) :-j doamnee
nici nam ce sa mai zic :-j =)))))

Bart_Simpson pe 17 septembrie 2010 20:06
Faptul ca Rob Schneider lauda un scenariu scris de Adam Sandler ma face sa evit filmul asta... Nu cred ca primul ar exista fara cel de-al doilea. Serios, daca ar fi spus "e cam slabut", mi-ar fi starnit o mare curiozitate.

Si, da, Adam Sandler e un expirat. As spune ca a fost mereu insipid, dar cred ca a avut vreo 2 filme (maxim) in care m-a si amuzat.

cetateanu pe 22 septembrie 2010 14:00
Nu am mai ras la un film asa de la,,The Hangover''.Ar fi pacat sa remarci pe cineva ca toti sunt bestiali.Nu in tote filmele unde se aduna mari actori sunt si succese dar asta este demential.Nu pot sa remarc o singura faza pentru ca ar trebui sa descriu tot filmu.