Hollywood-ul este o maşinărie bine unsă al cărei principal scop este să facă bani. De unde şi multele filme cu reţetă, dar şi dorinţa marilor studiouri, finanţatoare ale producţiilor de anvergură şi beneficiare ale profitului adus de acestea, de a-şi vedea transpusă pe ecran, de către regizori şi actori, o viziune proprie asupra unui anumit blockbuster. Doar că "talentul", aşa cum sunt numiţi la Hollywood regizorii şi actorii, insistă să le arate spectatorilor propria viziune, mai puţin dictată de latura financiară a demersului lor artistic. Şi de aici o mulţime de scântei. Iată mai jos câteva dintre cazurile recente de disensiuni între regizor şi studiouri, disensiuni ce au dus uneori la despărţiri amare, iar uneori la un film diferit de cel aşteptat de spectatori.
Cel mai adesea astfel de conflicte apar atunci când maşinăria de producţie a unui anumit studio este foarte bine unsă, iar promotorul unei noi abordări capătă aspectul, cel puţin în viziunea şefilor "netalentaţi" ai companiilor de producţie, al unei pietricele în stare să "strice" maşinăria. Marvel a avut parte de un astfel de caz atunci când Edgar Wright a decis să plece de la cârma premierei din iulie, Ant-Man, deşi scrisese prima versiune a poveştii încă din 2003.
Dacă studiourile Marvel sunt adesea lăudate pentru viziunea de a crea un univers cinematografic de mare succes, acest lucru vine şi cu o parte întunecată, ce transmite regizorilor un mesaj categoric: "ori eşti cu noi, ori nu eşti deloc". În mai 2013, Kevin Feige, preşedintele de producţie al Marvel, spunea că scenariul lui Wright va trebui modificat pentru ca filmul să se încadreze inspirat în universul cinematografic Marvel.
Exact un an mai târziu, înainte de începerea filmărilor, regizorul îşi anunţa despărţirea de producţie, iar două săptămâni apoi studiourile anunţau alegerea lui Peyton Reed la cârma producţiei. Repetăm, Wright a preferat să se distanţeze de filmul Ant-Man deşi investise mai bine de zece ani în aducerea poveştii pe marele ecran. În acest moment regizorul apare pe genericul filmului doar cu funcţia de coautor, alături de Joe Cornish, Adam McKay şi Paul Rudd, al scenariului.
O altă situaţie extrem de populară în presă a fost despărţirea regizoarei Sam Taylor-Johnson de franciza Fifty Shades of Grey. Cei de la The Hollywood Reporter au descris "lupta constantă" a regizoarei cu autoarea E.L. James, care, pentru că drepturile de ecranizare au fost cumpărate de studiourile Universal după obţinerea unei popularităţi uimitoare în lume, deţinea un control creativ considerabil asupra producţiei filmului.
Sam Taylor-Johnson a descris colaborarea ei cu echipa de producţie drept "un proces incredibil de dureros". În ciuda susţinerii actorilor Dakota Johnson şi Jamie Dornan, regizoarea a trebuit să cedeze presiunilor lui E.L. James şi să semneze un film desfiinţat în mare parte de critică, în ciuda considerabilului său succes de casă. În acest moment James pare să fi câştigat lupta, pentru că a convins studiourile Universal ca autorul scenariului continuării aşteptate pe 10 februarie 2017, Fifty Shades Darker, să fie chiar soţul ei.
Revenim la lumea supereroilor pentru alte două cazuri de regizoare ce au fost protagonistele unor despărţiri dureroase de producţii de anvergură. Prima ar fi Patty Jenkins, aleasă în septembrie 2011 la cârma lui Thor: Întunericul. La două luni după anunţ, regizoarea şi studiourile au pomenit de atât de menţionatele "diferenţe creative" şi şi-au văzut fiecare de drum. Acelaşi lucru s-a întâmplat şi cu Michelle MacLaren, aleasă pentru regia lui Wonder Woman. Cele două cazuri sunt legate prin faptul că MacLaren a fost înlocuită, acum nici măcar o lună, cu Patty Jenkins.
Nici compania Disney nu a fost scutită de astfel de experienţe. Chiar zilele trecute a fost anunţat faptul că studiourile au renunţat la tânărul regizor Josh Trank (care, la doar 30 de ani, are la activ independentul Chronicle, dar şi noul The Fantastic Four, aşteptat în august), ales nu demult să regizeze unul dintre spin-off-urile Star Wars. Decizia Disney a fost justificată de "comportamentul oscilant" al lui Trank în timpul producţiei lui The Fantastic Four (detalii aici) şi de alte probleme iscate de regizor în afara platourilor de filmare.
Părerea ta
Spune-ţi părerea