« Înapoi la pagina festivalului

Concluzii după PIFF 2010

de Mihai Fulger in 20 Oct 2010
Concluzii după PIFF 2010

Festivalul Internaţional de Film de la Pusan (PIFF), desfăşurat în a doua metropolă, ca suprafaţă şi ca număr de locuitori, din Coreea de Sud, a trecut cu brio de ediţia a 15-a (7 –15 octombrie). În perioada Festivalului, Pusan (scris şi Busan), port orientat către Strâmtoarea Coreei, ajunge să semene un pic cu Cannes, datorită corturilor celor mai importante companii participante, care sunt înşirate pe Haeundae. Aceasta e cea mai frumoasă plajă a ţării, devenită recent personaj în filmul omonim – cel dintâi disaster movie coreean şi cea mai costisitoare producţie cinematografică naţională.

Festivalul este extrem de bine organizat – de o echipă relativ mică, însă cu adevărat pasionată – în toate aspectele şi etapele sale. Din câte ştiu, toţi invitaţii au beneficiat de condiţii excelente de cazare. Nici o proiecţie la care am participat nu a început cu mai mult de 2-3 minute întârziere. În general, sălile erau pline, indiferent de oră – cei peste 180.000 de spectatori cu bilete cumpărate stau mărturie pentru succesul PIFF-ului. Personalul de sală este hiperamabil, mereu dornic să te ajute. Iar publicul local mi se pare foarte respectuos faţă de realizatorii filmelor pe care le văd: cei mai mulţi nu pleacă înainte de a curge tot genericul (sau înainte de a se termina sesiunea de Q&A, atunci când este cazul) şi aplaudă la final. Un lucru care m-a frapat: coreenii mănâncă popcorn (cele mai multe proiecţii erau în multiplexuri excelent dotate tehnic) fără a produce zgomote deranjante pentru vecinii lor din sală! În plus, mărturisesc că la nici un alt festival la care am participat până acum nu am asistat la sesiuni de Q&A atât de interesante. Paradoxal, cele mai bune întrebări veneau nu de la moderator, care, presupun, era critic/selecţioner, ci de la spectatori. Ceea ce dovedeşte că publicul de la Pusan este nu doar pacient şi politicos, ci şi posesor al unei culturi şi al unei inteligenţe cinematografice remarcabile. Singura problemă, pentru mine, a fost că, de exemplu la producţiile locale, dacă la Q&A nu asistau mai mult de cinci persoane nevorbitoare de coreeană, nu exista traducere în engleză la microfon. Chiar şi aşa, dacă era nevoie, cineva din staff venea lângă noi şi ne traducea la ureche întrebările şi răspunsurile.

Programul este astfel gândit încât să satifsfacă toate gusturile, dar, cum PIFF este recunoscut în primul rând pentru filmele asiatice prezentate în diversele sale secţiuni, eu unul m-am concentrat asupra lor, chiar şi în afara obligaţiilor ce-mi reveneau ca membru în juriul FIPRESCI. De exemplu, miercuri seară am reuşit să văd, în sfârşit, filmul de deschidere al Festivalului, chinezescul Under the Hawthorn Tree. Un fel de Love Story combinat cu The English Patient şi puţin... 4, 3, 2, cu povestea sa melodramatică plasată în perioada foarte dură a Revoluţiei Culturale, noul film al cunoscutului Zhang Yimou este impecabil din punct de vedere tehnic, însă prea lacrimogen pentru gustul meu. Totuşi, alegerea sa ca film de deschidere a fost bine gândită: sala era arhiplină, chiar şi la a treia proiecţie, iar din toate părţile auzeam bocete imposibil de înăbuşit. Şi nu doar de la spectatoare...

1 2 >>

Părerea ta

Spune-ţi părerea
http://classiq.ro/ pe 20 octombrie 2010 16:42
Mi-a facut placere sa aflu atatea lucruri interesante, din interior, ca sa zic asa, despre PIFF.
Dragomara pe 20 octombrie 2010 17:01
Subscriu. Şi mulţumesc frumos, curiozitatea mea a fost aproape satisfăcută. :D Aproape deoarece ai "uitat" să scrii despre vizionările acelea on-line. :P
mihaifulger pe 20 octombrie 2010 17:16
@ Dragomara:
Nu prea (mai) obisnuiesc sa comentez online, dar acum ma vad nevoit s-o fac, din doua motive:
- ca sa-ti multumesc pentru toate comentariile de la materialele mele, care mi-au facut placere, si
- ca sa-ti satisfac ultima curiozitate legata de PIFF. :)
In primul meu material despre Pusan, cel de pe 20 septembrie, scriam cam asa:
"Un alt capitol important al festivalului îl reprezintă Piaţa de Film Asiatic (Asian Film Market). Lansată în 2006, a ajuns la a patra ediţie în cadrul PIFF (10-13 octombrie 2010) şi reuneşte agenţi de vânzări şi achizitori de cinema asiatic. În 2009, la Asian Film Market au luat parte 508 companii, organizaţii şi institute din întreaga lume. Anul acesta, pentru a creşte confortul şi eficienţa evenimentului, s-a luat măsura originală ca participanţilor la Asian Film Market să li se ofere şansa de a vedea online filmele prezentate, nu doar în camera lor de hotel, ci şi oriunde în lume (într-un interval extins până pe 31 octombrie)."
Asadar, din pacate, vizionarile online nu erau decat pentru participantii la Asian Film Market.
Toate cele bune!
Mihai

Liviu- pe 20 octombrie 2010 17:29
Sa inteleg ca Under the Hawthorn Tree nu e chiar in genul filmelor de la inceputul carierei lui Zhang, precum Red Sorghum, Raise the red lantern sau To Live?
cetateanu pe 20 octombrie 2010 18:10
Bine ca s-a terminat si festivalul acesta de film care pentu mine nu este foarte interesant.
Dragomara pe 20 octombrie 2010 18:53
@Mihai Fulger - Mulţumesc frumos. Ăăăă... din ce scrii trag concluzia că dacă aş fi avut un user şi o parolă aş fi putut fi şi eu, de la mine de acasă, participant la Asian Film Market. :-)
N-ai idee cât te invidiez.

PS: şi corul zise: "da'cum filmele sunt precum vinul, cu cât le vei vedea mai târziu de la lansare, cu atât le vei savura mai mult." :P

gadjodillo pe 20 octombrie 2010 23:04
Interesanta precizarea ta, zhang yimou, lacrimogen. Mi-au placut multe filme de Yimou, inclusiv hbo-izatul Drumul spre casa (wo de fu qin mu qin), dar n-am putut sa nu remarc incarcatura emotionala puternica - insa cuvintul lacrimogen nu mi-ar fi venit in minte.
Dragomara: nimic mai adevarat, insa doar pentru unii oameni, filmele precum vinul.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
Andrew Lau (Wai-Keung) este un important cineast (director de imagine, regizor si producator) originar din Hong Kong. El a semnat, printre altele, superba trilogie Infernal Affairs, pornind de la care Marin Scorsese a realizat multioscarizatul film The Departed...
Daca v-a incantat The Good, the Bad, the Weird , se prea poate sa va placa si Wonseu-eopon-eo-taim / Once Upon a Time (il puteti gasi si ca Once Upon a Time in Corea, printre zecile de filme cu titluri asemanatoare), al patrulea lungmetraj al lui Jeong Yong-gi...
La fel ca si Memories of Murder de Bong Jong-ho, Geu nom moksori / Voice of a Murderer al regizorului-scenarist Park Jin-pyo este un thriller bazat pe un caz real, pe care politistii coreeni n-au reusit sa-l rezolve timp de doua decenii...
jinglebells