Comedia românească Teambuilding face istorie: cum se explică succesul filmului. Am vorbit cu 10 oameni din industrie

de Gloria Sauciuc în 26 Oct 2022
Teambuilding readuce - după pandemie - gloria de odinioară a sălilor de cinema, dar mai face încă ceva: stabilește un record de spectatori, detronând filmul din 1995 Paradisul în direct

Săptămâna trecută exploda știrea că avem un nou „Number 1” în box office-ul românesc - anume comedia Teambuilding, ce avea cele mai mari încasări făcute de un film românesc în ultimele trei decenii. Comedia, ce intră vineri, 28 octombrie, în a 5-a săptămă de rulaj, a vândut până în acest moment bilete în valoare de 15.561.881 lei, adică aproape 3,2 milioane de euro. În doar patru săptămâni, filmul a detronat anterioarele producții autohtone de pe podium, anume Miami Beach (cu încasări totale de 11.603.217 lei), 5Gang: Un altfel de Crăciun (6.400.206 lei), ori Garcea și oltenii (818.216 lei).

Teambuilding readuce - după pandemie - gloria de odinioară a sălilor de cinema, dar mai face încă ceva: stabilește un record de spectatori, detronând filmul din 1995 Paradisul în direct, văzut în acel an de 569.639 spectatori. Cu un an înainte, însă, adică în 1994, producția autohtonă A doua cădere a Constantinopolului aducea în săli peste 1 milion de spectatori, mai exact 1.331.001, dar câștiga puțin - cum valoarea biletelor la acea dată era mult mai mică - 58.314,49 lei.

Sigur, cifrele și comparațiile trebuie privite cu un ochi mai degrabă critic decât entuziast - când vorbim de bani, trebuie luată în calcul inflația, iar când vorbim de numărul de spectatori, trebuie să avem în vedere că acum 30 de ani erau în jur de 20 de ecrane pe care se putea proiecta un film, iar astăzi chiar și de 10 ori mai multe.

Chiar și așa, succesul comediei Teambuilding nu poate fi contestat, iar rețeta acestuia am încercat să o dezbatem cu 10 oameni din industria filmului.

Dacă Oana Stoenescu, directorul RO Image 2000, distribuitor de filme de la studiouri mari precum Universal Pictures ori Paramount, spune că la public este cheia, ceilalți respondenți au mai adus în discuție experiența realizatorilor comediei, dintre ei de numele lui Matei Dima legăndu-se mai multe filme din clasament, apoi rolul promovării, genul filmului, distribuirea în foarte multe săli, nemaiîntâlnită pentru o producţie românească, mizarea pe clișee și stereotipuri, o distribuție formată din oameni cu vizibilitate în online, plus un „un word of mouth excepțional”.

Iată răspunsurile oamenilor din industrie:

Tudor Giurgiu, regizor, distribuitor de filme, producător, președinte TIFF:

Cred că succesul a fost pregătit deja de performanța filmelor comerciale făcute, în mare, de aceeași echipă, din anii precedenți. Era absolut normal și firesc ca, la un moment dat, un film va sparge „banca” și va face record de spectatori. Filmul are o poveste care funcționează perfect la targetul comercial de public, are în distribuție deopotrivã vedete din toate zonele (online, TV) dar și actori apreciați. E, practic, cocktailul perfect pentru entertainmentul de care publicul autohton are nevoie.

Irina Margareta Nistor, critic de film, „Vocea filmelor”:

Teambuilding este o ocazie de a afla, cu detașare, umor și multe sudalme și cuvinte de ocară (varianta vintage pentru înjurături, pe care le îndulcește Bro cu eufemismul „pisici”, până îi cedează carismaticului Micutzu…) ce ascunde acest englezism, la care n-au acces, în viața reală, decât corporatiștii! Succesul constă în oglinda în care s-au regăsit participanții propriu-ziși, chiar dacă nu au conștientizat asta, și mirajul pentru cei care n-au avut ocazia să trăiască asemenea experiențe „fierbinți”!

Monica Felea, distribuitor de film, Bad Unicorn:

Teambuilding a fost gândit din start ca un produs de entertainment, de către o echipă cu multă experiență în industria de divertisment din România. Un film gândit din start pentru spectatori așa cum arată astăzi publicul de cinema (de mall, pentru că multiplexurile sunt 90% din

„promovat cu multe resurse la care nu are oricine acces pe piață”...

piața din România), marketat ca atare și vândut cu succes. Nu ar trebui să ne mire succesul de care s-a bucurat - a a vut parte de un cast care, deși în mare parte nu este format din actori, este format din oameni cu vizibilitate în online, cu un plot care să corespundă clișeelor cunoscute (e mult mai simplu pentru un spectator să privească ceva care îi validează părerile decât le contrazice), promovat cu multe resurse la care nu are oricine acces pe piață.

Ionuț Mareș, critic de film:

Cred că o parte din succesul nemaiîntâlnit pe care îl are Teambuilding poate fi explicată prin celebritatea celor care au participat la realizarea lui, în frunte cu Matei Dima (care nu e la prima incursiune în acest tip de producţie) şi Cosmin Nedelcu („Micuţu`”). Apoi, filmul a beneficiat şi de o distribuţie unică pentru o producţie românească - în mai multe săli din acelaşi multiplex în acelaşi timp şi în toate mall-urile, cu proiecţii

„O distribuţie unică pentru o producţie românească - în mai multe săli din acelaşi multiplex în acelaşi timp şi în toate mall-urile”...

pe tot parcursul zilei. În plus, filmul se doreşte o comedie despre viaţa în corporaţie şi despre stereotipurile dintre regiunile tradiţionale ale României, două teme care ating, de asemenea, categorii mari de public. Toate acestea, combinate cu o bună campanie de promovare, au contribuit la succes. Din păcate, însă, comicul pe care mizează filmul e unul extrem de facil, în sensul în care mizează aproape exlusiv pe replici (deseori îndoielnice) şi pe îngroşarea până la extrem a trăsăturilor personajelor, şi aproape deloc pe potenţialul vizual al situaţiilor pe care le imaginează - asta înseamnă că filmul este foarte sărac în idei de regie.

Ioana Ionescu, Marketing Manager Cinema City Romania:

Legenda spune că sunt spectatori care nu s-au mai putut opri din râs după ce au văzut filmul, râsetele şi aplauzele lor au răsunat departe, umplând sălile de cinema până la refuz şi la 4 săptămâni de la lansare. Rețeta: o idee de milioane, un scenarist si 20 de actori de comedie pur sânge, o echipă antrenată din greu să vadă „laser” ce-şi doresc majoritatea şi să le ofere. Mă bucur că Cinema City a făcut parte din acest puzzle, noi organizând în avanpremieră o vizionare specială cu cele mai importante nume din HR-ul românesc, care a rostogolit mesajul in interiorul marilor companii și nu numai, Teambuilding devenind în luna octombrie activitatea de teambuilding numarul 1 în mediul corporate din România, industria de HR dând oficial „cancel” lui „Kind Reminder”.

Mădălina Pantucu, Marketing Manager, Cineplexx România:

Teambuilding schimbă complet peisajul cinematografic al producțiilor locale. Este cea mai importantă lansare națională din ultimii 30 de ani, nu doar pentru rezultatele excepționale de box office, ci pentru că în contextul pandemic prin care am trecut, acest film independent a fost realizat la standarde înalte și a reușit să readucă cinefilii în față marilor ecrane, dar și un public nou curios. Dacă ar fi să exprim foarte simplificat motivele succesului acestui film ar fi: campania de promovare extrem de îndrăzneață, inedită și insistentă, susținerea constanța a cinematografelor atât pre-lansare cât și post-lansare și bineînțeles un word of mouth excepțional.

„un word of mouth excepțional”...

Oamenii aveau nevoie să râdă românește, să se regăsească în personaje și situații, iar echipa Teambuilding fix asta a reușit să surprindă: comicul problemelor cotidiene cu un umor actual și un limbaj relaxat. Filme ca Teambuilding sau Mirciulică demonstrează că putem avea blockbustere în adevăratul sens al cuvântului. Mai mult decât atât, cinematografele au nevoie de astfel de conținut local și pot asigura că, cel puțin Cineplexx, va susține în mod necondiționat producătorii români.

Cătălin Anchidin, film specialist la „Neatza cu Răzvan și Dani”:

În primul rând echipa filmului Teambuilding ar trebui felicitată. Au reușit performanța să aducă publicul în cinematografe în 4 săptămâni de difuzare cât au reușit francize celebre precum Fast & Furious sau Star Wars în 14, respectiv 16 săptămâni. Vorbim despre un fenomen și cred că până la finalul anului fimul are toate șansele să depășească 1.000.000 de spectatori.

Teambuilding a resuscitat ideea de blockbuster și arată că publicul avea nevoie și de acest gen de producții: un mix de entertainment, vedete și glume care au intrat deja in folclor. Ca la orice film vor exista întotdeauna discuții despre calitatea artistică, public, etc, dar la final Teambuilding va rămâne un milestone pe care și-l vor dori mulți să-l depășească.

Alexandru Ion, blogger malaezu.ro:

Atunci când merge la cinema, publicul are nevoie să fie distrat; cred că este poate principalul argument în decizia de selecție a filmului pe care urmează să-l vadă. Poți face asta mai ușor dacă ești o franciză de succes, un studio mare ce oferă filme cu supereroi, de exemplu. Sau poți face asta pornind de la un insight foarte bun și conturând o poveste cu care publicul tău să se identifice ușor. Asta a făcut și Teambuilding, a adunat la un loc mai toate clișeele și situațiile în care cam orice tânăr angajat din România s-a regăsit la un moment dat, prezentând pe marele ecran un stil de viață pe care într-un fel sau altul îl avem majoritatea dintre noi. Cumva natural, pornind de la această bază, interesul publicului din România de a-l viziona a devenit unul foarte ridicat.

Alin Panc, regizorul comediilor Pup-o, mă! și Secretul lui Zorillo:

E vorba de șansă de la Dumnezeu, atât. Din punctul meu de vedere nu există o explicație sau o rețetă. Așa a fost soarta lor acum. Atât am de comentat despre subiect.

Topuri realizate de Alex Mircea:

Exploreaza subiecte similare:

Teambuilding, Matei Dima, A doua cădere a Constantinopolului, Paradisul în direct, 5Gang: Un altfel de Crăciun, Tudor Giurgiu, Irina Margareta Nistor, Cosmin Nedelcu, Catalin Anchidin, Alin Panc, Mirciulică, Fast & Furious 6

Alte știri din cinema

Zack Snyder a încheiat filmările la Rebel Moon

Universul creat de Zack Snyder este cu un pas mai aproape de sosirea pe Netflix

Varianta întinerită a lui Indiana Jones, în primul trailer Indiana Jones and the Dial of Destiny

Deși acțiunea filmului este încă necunoscută, trailerul sugerează o revenire la clasicele aventuri ale lui Indiana Jones

Amrit Kaur și Pauline Chalamet vorbesc despre The Sex Lives of College Girls, disponibil pe HBO Max

Al doilea sezon a debutat pe HBO în 17 noiembrie și se va încheia pe 15 decembrie

Phoenix. Har/Jar, în premieră la TVR pe 8 decembrie

60 de ani de muzică în 104 minute

Părerea ta

Spune-ţi părerea
Serban9807 pe 30 octombrie 2022 12:37
Probabil cel mai bun articol de presa de film pe care l-ati facut. La mai multe articole de acest fel, si la mai putine articole traduse cuvant cu cuvant de pe Variety.

Spune-ţi părerea

Pentru a scrie un comentariu trebuie să fii autentificat. Click aici pentru a te autentifica.
jinglebells