Totul suna perfect pe hârtie: un regizor legendar, actori celebri, scene de luptă cu mii şi mii de figuranţi şi povestea unuia dintre marii cuceritori ai istoriei, Alexandru cel Mare, care până la 30 de ani controla deja un imperiu ce se întindea din Grecia şi Egipt şi până în nord-vestul Indiei. Pe ecran Alexander a fost întâmpinat cu obiecţiile criticilor la premiera de la jumătatea lui noiembrie 2004, iar publicul nu s-a grăbit deloc să vadă acest film de trei ore pentru care studiourile Warner cheltuiseră 155 de milioane de dolari.
În ce priveşte contabilitatea hollywoodiană, itineariul lui Alexandru prin cinematografele globale s-a terminat cu un eşec indiscutabil. Încasările totale s-au ridicat la 167 de milioane de dolari, iar pierderile totale au fost evaluate la 70-100 de milioane. A şocat în epocă reticenţa extraordinară a publicului american în faţa acestui blockbuster, Alexander încasând doar 33 de milioane de dolari în SUA, iar în weekend-ul lansării s-a clasat abia pe locul şase.
Lucrurile se schimbă o dată cu lansarea filmului pe DVD, ce a dus la vânzarea a milioane şi milioane de exemplare. Este probabil şi motivul pentru care Oliver Stone a lansat de-a lungul următorului deceniu nu mai puţin de patru versiuni, inclusiv un director's cut şi un aşa-zis ultimate cut, cu durate între 167 şi 214 minute (deci trei ore şi 34 de minute).
În România filmul s-a lansat pe 14 ianuarie 2005, deci la două luni de la premiera mondială. Chiar dacă Alexandru a fost al cincilea cel mai vizionat film la noi în acel an, cifrele nu impresionează pe nimeni: doar 92.000 de români au cumpărat bilet la cinema. Pentru context, starea reţelei de cinematografe era deplorabilă, sute de săli din provincie fiind închise sau aflate într-o stare de degradare ce făcea imposibilă proiecţia de filme. Spre comparaţie, în 2023 o premieră cu un total de admisii similar nu s-ar clasa pe primele 30 de poziţii în topul anual...
Probabil că una dintre cele mai mari controverse ridicate de film a fost bisexualitatea lui Alexandru, acesta fiind înfăţişat în mai multe scene tandre alături de aghiotantul său, Hefaiston (Jared Leto). Părul oxigenat al lui Colin Farrell a fost un alt motiv de respingere, această opţiune de hair-style fiind în continuare considerată una dintre cele mai nefericite din istoria cinema-ului. Nu a ajutat nici faptul că Farrell nu a reuşit să renunţe la accentul irlandez, ceea ce l-a determinat pe Stone să oblige zeci de actori secundari să folosească acest accent, pentru ca replicile lui Farrell să nu mai iasă în evidenţă.
Chiar dacă filmul şi-a câştigat într-un târziu publicul datorită deselor sale reluări în programele posturilor de televiziune, eşecul său a avut bătaie lungă mai ales pentru Oliver Stone. De fapt, se poate spune că Alexander i-a distrus cariera lui Stone, unul dintre cei mai apreciaţi şi curajoşi regizori americani în anii '80 şi '90, perioadă în care a obţinut Oscaruri pentru Cea mai bună regie pentru Platoon şi Born on the Fourth of July. De atunci, Stone nu a mai regizat niciun film care să se ridice la înălţimea marilor sale succese, iar declaraţiile sale controversate despre Vladimir Putin şi invaziile Rusiei în Ucraina din 2014 şi 2022 l-au transformat într-un paria la Hollywood.
Afectat de Alexandru a fost şi Colin Farrell. Acest film ar fi trebuit să-l transforme pe irlandez într-unul din actorii de categorie A de la Hollywood, aşa cum Ziua Independenţei a făcut pe Will Smith un superstar în 1996. Eşecul lui Alexandru i-a deturnat ambiţiile, iar Farrell, deşi nu i-au lipsit succesele şi premiile ulterior, nu s-a mai regăsit niciodată pe afişul unui blockbuster hollywoodian cu un buget la fel de mare ca al lui Alexandru sau producţiile comparabile (de exemplu remake-ul Total Recall) nu au impresionat pe nimeni. De fapt, Alexander a însemnat pentru Farrell fix ce a însemnat Al 13-lea războinic pentru cariera lui Antonio Banderas.
Foto: Colin Farrell şi Oliver Stone în timpul filmărilor la Alexander.