"Juana la Loca " (2001)
Ioana de Castilia,nascuta in 1479 - a avut unul din cele mai stranii si misterioase destine regale.
Casatoria ei,in1496,cu Filip cel Frumos,duce de Burgundia, realizata din interes strategic,viza limitarea puterii franceze aflata in expansiune si a fost considerata una din cele mai reusite aliante politice ale vremii. Un fapt banal in epoca,pe care insa protagonistii vor grefa vieti personale pline de intensitate si suferinta.
De la inceput, Ioana si Filip se indragostesc nebuneste unul de celalalt – iar aceasta imixtiune a pasionalului intr-un cuplu destinat sa functioneze primordial din ratiuni de stat constituie ceva cu adevarat neobisnuit.Nenumaratele aventuri ale lui Filip cu alte femei o aduc insa pe sotia sa in culmea unor crize de gelozie isterica, imposibil de controlat.Daca adaugam la ele nonconformismul religios de care a dat dovada inca de copila,inconstienta cu care isi neglijeaza rolul public in favoarea vietii private, avem deja de a face cu o personalitate care se opune rigorilor vremii, cu un comportament considerat anormal si deviant pentru statusul sau.
Moartea singurului ei frate si apoi a mamei fac din consoarta lui Filip ce Frumos mostenitoarea tronului Spaniei, postura care ii va pecetlui in mod tragic de aici inainte destinul: tatal si sotul mult iubit comploteaza in a o inlatura de pe scena politica,lucru lesne de realizat avand in vedere labilitatea ei emotionala si atitudinea impotriva uzantelor.
In anul 1509,dupa moartea subita a lui Filip, este inchisa definitiv din ordinul tatalui in castelul Tordesillas ,masura mentinuta ulterior si de cel mai mare dintre fiii ei,celebrul Carol Quintul,dupa ce obtine coroana.
In captivitatea lugruba - regina inlaturata dezvolta un atasament psihotic pentru sotul raposat si viata ei se degradeaza progresiv.Crizele depresive se indesesc si presupusa boala mentala devine reala.
Cercetarile efectuate in timp asupra destinului ei au aruncat treptat o lumina umana in acest caz, pe buna dreptate controversat : Ioana de Castilia a fost deopotriva o regina anihilata si o femeie sacrificata mai intai de de ambitiile tatalui,apoi de de cele ale fiului sau,intre care s-a interpus un intermezzo amoros obsesiv pentru un sot deloc dispus sa-i inteleaga si sa-i accepte firea tumultoasa si nenconventionala.
Din pacate,filmul lui Vicente Aranda nu reuseste sa exploateze acest scenariu istoric generos si nici sa puna in valoare fatetele multiple, contradictorii si fascinante ale unei regine subminate de propria feminitate si sensibilitate.
Ramane de mentionat ca asa prost si ieftin croite,biografii ca aceasta pot starni in spectatorul obisnuit curiozitatea sa merga mai departe spre alte surse de documentare ,si nu neaparat cinematografice.Pentru amatorii de istorie si povesti, un film acceptabil totusi la vizionare
