Argomentez.
(... si imi cer scuze celor care s-au simtit ofensati. Pentru sensibilosi e cam tarziu sa ma mai schimb, is batran)
Mi s-a parut unul dintre cele mai slabe filme care au luat Oscarul in ultimii zeci de ani. Nu mi-a venit sa cred ca au premiat un asemenea film.
E un film cu o agenda clar stabilita, de glorificare desantata, fara pic de subtilitate, a eroismului american in fata unui inamic prezentat schematic drept brutal si fara minte. Iar faptul real, istoric, de la care porneste e romantat ca sa serveasca acestui scop.
Cliseele pe care le-ai amintit si tu sunt prezente la mai multe niveluri. Cum am zis mai sus, in constructia conflictului. Americanii sunt aia sofisticatii carora le merge mintea. De partea cealalta iranianca de la ambasada e singura care arata ca ar avea si ea un suflet. Restul, luati la nivel de gloata sau individual sunt toti furiosi, suspiciosi, barbari, primitivi si atat de usor de dus de nas.
Si stiu si eu ca
it's only a movie si ca filmele nu trebuie sa fie veridice, ba chiar e foarte ok sa te vrajeasca, iluzioneze cu minciuni bine ticluite si manipulari subtile. In legatura cu filmul asta si fara legatura cu ce ai scris tu, recomand cu caldura Şahinşahul de Ryszard Kapuściński aparuta la Humanitas acum cativa ani pentru ca este exact despre contextul in care are loc Argo. O carte splendid scrisa, complexa, polifonica (te plimba din curtea si mintea sahului in caminele studentesti, cum se formeaza mentalitatea de revolutionar, care au fost mecanismele care au surprins tot Occidentul pentru ca nimeni nu se astepta ca revolutia islamica sa reuseasca), ce musteste de o atmosfera de teroare amestecata cu durere si in care iranianul, inamicul din film, nu e prezentat liniar inept. E buna pentru explicarea vremurilor si dovedeste cat de nuantate sunt lucrurile fata de banalitatea povestii din Argo (care nu-si propune niciodata sa fie un film subtil).
E ca diferenta dintre o carte de 5 stele si un film de 2 stele cu indulgenta. Eu am trait o bucata de vreme in Orientul Mijlociu (intr-adevar nu in Iran, pe care mi-as dori sa-l vizitez) si am mari dubii ca Teheranul ar arata asa vreodata, fie 1979 sau 2009. E un Orient hollywoodizat, simplificat, baietii aia din garda iraniana din aeroport au trasaturi orientale tot asa cum actorii de la Hollywood adusi de Caranfil arata get-beget ca niste romani interbelici.
Si sa nu fiu prost inteles: sunt pro-european, pro valori democratice, pro lumea occidentala, dar nu pot sa inghit
the junkfood for the mind pe care mi-l serveste filmul asta. Indigest.
Ceea ce ma duce la urmatorul nivel de clisee. O fi filmul asta
entertainment, nu-si propune mai mult, dar de calitate nu mi s-a parut, sa-mi fie cu iertare. Daca iei cele mai tensionate, "paroxistice" momente, sunt construite cu clisee hollywoodiene repetate in alte sute de filme. Scena de la aeroport - biletele sunt introduse in sistem in fix ultima secunda inainte sa trezeasca suspiciuni, iranienii se prind de farsa fix un minut prea tarziu (fiind niste inapoiati, SRI-ul lor foloseste copii saraci care sa refaca portretele distruse la ambasada), ala de la Hollywood raspunde la telefon in fix ultima secunda inainte sa puna vamesul telefonul in furca. Plus ca e foarte inteligent sa te iei cu ARO dupa Boeing. Mie mi se par niste faze foarte ieftine. Stiu ca e film, dar nici sa ma prostesti cu asa ceva.
Ah, si sa nu uit o faza... pentru asta trebuie disclaimer.
E o scena care n-are nicio relevanta pentru cursivitatea actiunii, dar e relevanta pentru mine ca nivel la care a fost conceput filmul asta.
Iarasi stiu ca e doar un film, n-ar trebui s-o iau asa de serios. Si mai stiu clar ca tu si multi oameni de pe aici sunteti oameni cultivati. Nu ma contrazice, chiar cred asta sincer.

De asta sper sa ma intelegi cand ma oftic: bai, cum sa lipesti grosolan exteriorul de la Moscheea Albastra cu interiorul de la Hagia Sofia? E ca si cum ai filma Vaticanul din exterior si ai folosi una din celelalte trei bazilici ca sa ne faci sa credem ca e San Pietro. Iti trebuie tupeu, obraz gros si lipsa de respect pentru o minima cultura generala sa faci asa ceva. Dar cred ca jumatate din
average joes americani care au vazut filmul nu s-au prins.