Thread: Dupa dealuri
View Single Post
Old 24 Dec 2012, 18:56   #28
icb1
Junior
 
icb1
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 67
Exclamation Răspuns fără răspunsuri ? Punctul pe ,,i"

Citind cu atenție mesajele schimbate de regizor și autoarea menționată doar cu litere mici în afișul filmului în România, văd răspunsuri ale regizorului care nu i-au răspuns complect la câteva întrebări importante. Se pare că autoarea romanelor ne-fictive ar fi avut un document scris, denumit Acord cu regizorul filmului, pe care noi nu l-am văzut aici. Există, deci, și-i foarte probabilă, posibilitatea ca acest document să nu fi fost formulat suficient de precis pentru a-l obliga pe regizor să respecte anumite condiții, inclusiv acela de a o numi pe autoare drept co-scenaristă, alături de dânsul, la acest film, și pe afișele filmului. Deasemena, nu am văzut aici dovezi scrise că în mod intenționat a fost omisă de regizor contribuția scriitoarei, însă fără a i se recunoaște dânsei rolul de co-scenaristă, întrucât regizorul este numit pe afișe ca fiind singurul regizor și scenarist al filmului!

Poate postează cineva aici poze ale afișelor filmului din diferite țări, sau link-uri la ele, ca să știm exact despre ce-i vorba, văzând direct faptele așa cum sunt. Afișul românesc spune că atât scenariul cât și regia sunt ale lui Cristian Mungiu. Nu cred că acest lucru s-ar putea face fără acordul dânsului ! Desigur, cu litere mult mai mici, tot acest afiș al filmului din România specifică inechivoc dar vag ,,inspirat de romanele non-ficționale ale Tatianei Niculesu Bran." Cât de mult inspirat? Cam 10%, 50%, 85% ? Autoarea însăși spune că filmul ar fi ,,fără Dumnezeu", și că nici nu vrea să vadă versiunea finală a filmului. Nu cred. Eu aș face-o de cel puțin două ori din pură curiozitate ,pisicească'. Implicația ar fi că, de fapt, contribuția autoarei romanelor ne-fictive ar fi fost mai puțin decât 30%. Speculez că decizia regizorului a fost să-și crească șansele de a obține premiul la Cannes și deaceea-- și poate că și din alte motive-- a făcut diferite schimbări la versiunea finală pentru ca să minimalizeze creditul dat autoarei, și deci ca dânsa să nu fie menționată pe afișe drept co-scenaristă. Dacă acordul ar fi specificat în mod clar că dânsa va fi specificată pe afișe ca scenaristă/co-scenaristă la acest film, cu titlul filmului deasemena specificat, situația ar fi fost cu totul alta. Îmi permit să sugerez că eu-- în locul regizorului-- aș fi acordat autoarei titlul de co-scenaristă, dar desigur că acest lucru s-ar fi dovedit imposibil dacă autoarea ar fi refuzat să fie numită co-scenaristă alături de regizorul-scenarist, văzând versiunea finală a filmului, chiar dacă contribuția dânsei ar fi fost doar de 30% în forma finală a filmului! Însă desigur, acest lucru s-ar putea să fi fost prevenit de conflictul de idei dintre regizor și autoare, dacă dânsa ar fi devenit oficial co-scenaristă, pe afiș, alături de regizorul-scenarist, reducându-i astfel poate (speculativ) șansele de a câștiga premiul la Cannes din motive bazate pe idei religioase. În ultimă instanță, la orice film regizorul are ultimul cuvânt cum se prezintă filmul, și nu are acest risc de conflict de idei cu un scenarist care a decedat demult. Deci, regizorii care fac filme după clasici celebri, care au decedat demult, n-au nici-o problemă cu recunoașterea scenaristului decedat, care nu ar avea cum să contesteze dacă filmul respectă sau nu scenariul din carte, sau cărți, indiferent de procentajul contribuției scenaristului original!

.
N-am înțeles, deci, răspunsul ambiguu dat de regizor ,și nici nu-i ferm stabilit ce este actualmente scris într-un Acord între cei doi, un document care nu-i clar dacă are o valoare juridică în sensul dorit de autoare, întrucât nu-l vedem aici sau altundeva, pentru ca să-i putem aprecia conținutul. Nu-i clar aici care din cei doi implicați în controversă ar avea dreptate, sau în ce proporție. Ceeace nu se poate însă contesta, este faptul că filmul regizorului a fost recunoscut și premiat la Cannes. A dat scriitoarea publicității Acordul dânsei cu regizorul, cu dată, text original, și... toate cele din document ? Recunoaște regizorul că într-adevăr ar fi semnat acel document numit aici în postarea scriitoarei un,,Acord" ? A respectat dânsul toate condițiile din document?

Deci, ,,juriul" este încă în deliberare atâta vreme cât toate datele nu sunt ferm stabilite sub o formă verificabilă.

NB.
Rămăne de menționat aici ideea excelentă a ,scenaristei' acestui thread la CineMagia.ro, Twinsen--(căreia nu-i convin însă imaginile pe Forum, chiar dacă-s despre filme și își au rolul lor !)

Last edited by icb1 : 26 Dec 2012 at 21:00. Reason: NB
icb1 is offline   Reply With Quote sendpm.gif