Accattone
E primul film al lui Pasolini, avînd la bază romanul său din 1959, A Violent Life. Another wiseguys movie? N-aș zice, chiar dacă secvenţa de început arată nişte băieţi care fac pe deştepţii şi ard gazul de pomană în faţa prăvăliei aidoma găştii lui Tony Soprano. Băieţii ăştia-s cam rupţi în cur însă, aflîndu-se undeva pe ultima treaptă, prăfuită, a lanţului trofic mafiot. Deşi să le zici mafioţi şmecheraşilor ăstora de mahala ar însemna să-i înnobilezi. N-au ei asfel de gînduri măreţe, se limitează la găinării care să le asigure traiul de pe o zi pe alta.
E mediul din care s-a ridicat Pasolini, populat cu lowlifes and pimps, vorba lui Travis. Actorii sînt non-profesionişti, pescuiţi din mediul respectiv, lucru care prezintă avantaje şi dejavantaje. Categoric, asta dă o notă de autenticitate filmului, însă, paradoxal, îi dă şi o tentă artificială, cu interpretări mai „din topor”, cu reacții ale personajelor de multe ori exagerate – plîns, rîs isteric etc.
Desigur, nu avem de-a face cu glamour-ul lumii interlope pe care-l întîlnim la un Scorsese sau Coppola, Pasolini zugrăveşte aici lumea de care mafioţii lui Scorsese au fugit fără să se mai uite în urmă. Nu e loc de artificii artistice, it’s a dog eat dog world. A hellhole, o radiografie a unei societăţi sordide.
Opţiunea lui Pasolini pentru St Matthew Passion pe coloana sonoră a fost una extrem de inspirată şi de efect, grandoarea acestei lucrări aflîndu-se într-un profund contrast cu ceea ce se petrece pe ecran, dar, în acelaşi timp, contribuind la accentuarea dramei ce se desfăşoară în faţa ochilor noştri, fără a da în melodramă.
Puternic ancorat în neo-realism, filmul schimbă puțin macazul spre final prin insearea unei scene în care eroul devine martor al propriei înmormîntări, episod inedit în neo-realismul italian de pînă atunci și care marchează începutul tranziției spre un nou tip de cinema, în care militantismul politic și social sec, post WW2, de tip reportaj, nu mai e suficient.
Nu e un film făcut să placă, e urît, trist, deprimant. Și onest.
|