Ma intreb cum ar putea sa iasa un film prost cu un actor de talia lui Gassman (atit statura cit si talentul) si cu o frumusete ingenua ca Deneuve, care in plus stie sa si joace.
Pentru ca filmul e creat in primul rind pe suspans nu o sa divulg din el decit ca e facut cu mare maiestrie, atit ca decoruri, muzica, unghiuri de filmare cit si ca interpretare. Cel putin 3-4 aparitii neasteptate ale lui Gassman mi-au taiat respiratia si daca as fi fost in aceeasi camera cu el impulsul ar fi fost s-o iau la fuga, dar probabil mi-ar fi fost imposibil, pentru ca si la adapostul ecranului privirea si statura lui Gassman paralizeaza.
Nu prea am ce sa-i reprosez filmului, poate doar o usoara melodrama in final, care nu e tocmai neasteptata. Desi Gassman e cel care sustine filmul la mare inaltime, atit Deneuve cit si tinarul Tino si nu in ultimul rind profesorul de pictura, Lucia (modelul) si strania servitoare a familiei Stolz completeaza o distributie excelenta.
Apropos de discutiile de aici, legate de originalitatea autorilor moderni, profesorul de pictura compara un tablou modern cu operele altor pictori mai vechi si spune: "Ce au inventat artistii moderni? Nimic. Tot ceea ce e nou poate fi gasit la vechii maestri, doar ca la cei vechi gasim mult mai mult". Un alt dialog/monolog interesant e al lui Gassman, cind e intrigat de lipsa de sesibilitate a femeilor, care pot pune in biblioteca un Joyce linga un Goethe fara sa gindeasca ca cei doi nu se vor putea suporta. Savuroasa scena. De fapt asta e alt motiv pentru care il apreciez pe Dino Risi, pentru umorul care nu lipseste in niciunul din filmele lui, chiar daca e umor amar, satira sau pur si simplu schimbare de atmosfera.
3.5 stele
__________________
"Bravery is by far the kindest word for stupidity."
|