View Single Post
Old 26 Aug 2012, 02:36   #37
Mercutio
Guru
 
Mercutio
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,333
marile filme Fedie, am spus-o de altfel si pe threadul cu topul S&S, nu pot fi apreciate din prima. trebuie sa inveti sa le apreciezi. cu alte cuvinte nu poti efectiv sa percepi tot ce se intampla intr-un asemenea film dintr-o singura vizionare si de unul singur. e ridicol sa ai pretentia ca poti intelege oricare film, indiferent de complexitatea lui si nivelul lui artistic. s-au scris si se scriu sute de carti, se publica sute de reviste despre cinema, colectia criterion scoate aproape pentru fiecare film (chiar si in cazul filmului 12 Angry men) un al doilea disc cu comentarii, interviuri, analize.
de ce? e simplu. ca in orice domeniu pentru a aprofunda e nevoie de un ghid, de o indrumare, de niste explicatii. nuantele subtile care creeaza ambianta, stilul, tonul, definirea caracterului personajului prin interpretare, pornind de la fiecare gest marunt, haine, limbaj, detaliile de mizanscena, apoi imaginea, eclerajul, toate astea tin de arta la un film de arta. la un film de duzina tin de meserie, travail. intre auteur si meteur en scene e o diferenta mare. numai despre camera work exista o intreaga discutie la 12 Angry men, n-ai decat sa urmaresti extrasul C riterion, despre cum foloseste Lumet focalele, distanta si inaltimea de filmare. spre sfarsit, de exemplu, creeaza o atmosfera din ce in ce mai sufocanta prin filmare de aproape si de la inaltime cu o focala lunga, care da impresia de ingramadire, creind o tensiune gata sa explodeze, rezolvata printr-un plan exterioar larg la final.
comparatia cu filmuletul spaniol, care nici n-ar fi exista fara 12 Angry men, e mai mult decat ridicola. nici nu discut.

Last edited by Mercutio : 26 Aug 2012 at 03:26.
Mercutio is offline   Reply With Quote sendpm.gif