Guru
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,333
|
un film, nu extraordinar, dar cu mesaj profund, cu personaje bine creionate si un discurs filmic care impresioneaza prin simplitate si prin modestia mijloacelor. apropo de discutia de pana acum, nu mi s-a parut ca mai e nevoie de alte explicatii sau note culturale. universul redat e cat se poate de familiar, nu e unul specific Hong Kong-ului. saracia si mizeria din blocurile cu apartamentele cutii-de-beton, in care locuiesc personajele din film, e ceva ce se regaseste in oricare suburbie a unui mare oras. singura problema de care m-am lovit, in timp ce urmaream filmul, e ca a trebuit destul de des sa pun pe pauza pentru a putea tine ritmul cu subtitlurile. as spune ca trei teme importante ies in evidenta. prima e de natura ideologica. si anume incapacitatea personajelor de a-si depasi conditia sociala, de a nu deveni ceea ce se numeste sociopati. reiese ca in mediul in care traiesc sunt lipsiti de sanse. sunt sortiti, se pare, sa devina delicventi (baietii) si prostituate (fetele). ideea e subliniata printr-un leimotiv care apare din primul plan si se repeta de-a lungul filmului de mai multe ori, e vorba de imaginea personajelor printre gratii sau garduri de plasa, redand senzatia de constrangere, de ingradire, de ghetou. a doua tema, cea a mortii, de asemenea e prezenta in film la tot pasul. sinuciderea lui tinerei Susan, un al doilea leitmotiv, redat prin imagini repetitive, boala incurabila a lui Ping, crimele in care e implicat Moon, si nu in cele din urma, joaca celor trei personaje prin cimitir, strigand numele lui Susan. scena aceasta ne face sa intrevedem sfarsitul fatal al celor trei. toti, evident, vor muri, iar moartea reprezinta, se pare, singura iesire, singura scapare. a treia tema, tema prieteniei. redata in principal de legatura dintre Moon si Sylvester si amintind de cea din romanul Oameni si soareci. cel mai mult am apreciat felul in care autorul povesteste cinematografic. in special in scena in care cei trei il cauta pe prietenul lui Susan pentru ai inmana scrisoarea:
- plan de inceput, la fel ca multe altele, cei trei filmati prin gardul de plasa, ceea ce arata ca nu fac parte din acea lume, vin din afara ei.
- Moon intrand apoi in scoala, un plan scurt, filmare din sala de clasa, Moon arunca o privire prin usa deschisa, se vad bancile goale, pe o banca se observa o vaza cu flori, realizam ca e banca lui Susan.
- secventa pe terenul de sport, excelent realizata, redand faptul ca prietenul lui Susan e profesorul, jena lui provocata de prezenta fetelor, moment in care realizam motivul sinuciderii lui Susan (doar Moon in naivitatea lui nu intelege).
autorul reuseste sa "spuna", doar cu cateva planuri, foarte multe lucruri, ceea ce e meritoriu.
|