Guru
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,333
|
Ne aflam in perioada anilor '30 in Romania si urmarim povestea unui anume Theodorescu, om cu educatie, de familie buna, care si-a cheltuit deja averea, dar care duce in continuare o existenta decadenta: jocuri de noroc, aventuri sentimentale. Personajul e bolnavicios si urmarit de halucinatii. Imaginea unei femeii ii apare obsesiv in vis. Aflam ca e vorba de mama lui, femeie foarte frumoasa, se spune, moarta pe vremea cand el era copil, pe care si-o aminteste vag, dar a carei imagine i se pare ca o regaseste in tablourile unui pictor olandez. Totodata, inconstient, o cauta in chipul femeilor cu care intretine relatii de intimitate: Agata, fata de la sanatoriu, Nina, amanta amicului Alexandru, caruia Theodorescu i-o sufla. Un alt personaj misterios ce i se arata in vise, Domnul Ordeanu, de care destinul personajului nostru - se dovedeste mai tarziu - e legat, devine la un moment dat realitate. Theodorescu il intalneste de cateva ori, iar cu ocazia unui joc de carti il ruineaza. Ordeanu se sinucide ca urmare, iar Theodorescu acuzat ca a trisat, sfarseste in acelasi fel. Acesta ar fi continutul narativ al filmului, o istorie destul de banala, specifica romanelor din perioada interbelica. Insa autorul nu se rezuma strict la aceasta istorie. Ceea ce face filmul deosebit e suprapunerea, prin diferite mijloace, a unei intregi simbolistici ce tine de ideea unei dictaturi. Filmul devine subversiv, protestatar. O a doua istorie e redata in felul acesta. Doar cateva interpretari sa incerc, din multitudinea posibila. Astfel locul in care se desfasoara actiunea in principal, sanatoriul acela balnear, seamana cu o institutie de stat in timpul unei dictaturi. Oamenii sunt impartiti in doua categorii, cei in alb, care conduc, coordoneaza si restul care se supun. Camera de raze X seamana cu o camera de interogatoriu. Mai exista o camera ce aduce a camera de gazare. Barbatii in constume albe cu palarii, care ii urmaresc pe ceilalti, aduc a securisti. Apoi coridoarele stramte si intortocheate, prin care Theodorescu se pierde mereu - imi simbolizeaza bicrocratia. Alt simbol e apa care inunda si batranul nebun care o vede peste tot, trancanind in continuu despre ea, ca si cum ar spune "o sa intrati cu totii la apa". Nebunul, la un moment dat, este aplaudat de toata lumea. Asemanarea e clara. Ar trebui un studiu amanuntit, cred, pentru a reda tot ce apare ca simbol, in fiecare scena, mai ales in scenele de vis. Detaliile de mizanscena, de imagine, felul de a interpreta, toate au o semnificatie secunda, o conotatie. Totul e legat de epoca in care a fost realizat filmul, mai putin de epoca care e redata in film.
In concluzie, cred ca avem de-a face cu o opera importanta a cinematografiei romanesti, unul dintre cele mai bune filme romanesti realizate vreodata.
3.5. stele
Last edited by Mercutio : 05 Aug 2012 at 20:15.
|