Secventa din TDK cu transportul lui Dent e haotica si inteleg de ce este un exemplu de "asa nu". La fel, in Inception in scena cu fortareata din munti, nu stii exact unde este fiecare, unde se lupta si aproape toate secventele care implica actiunile cu cei care aparau respectiva cladire pot fi schimbate ca ordine fara sa afecteze prea mult scena.
Sunt curios insa daca aceleasi secvente ar fi fost mai eficiente daca aveau o coerenta in ele. Spre exemplu trebuia sa justifici ce cauta Jokerul cu tirul ala, cum a ajuns acolo si unde vroia sa se duca pentru ca atunci cand l-a vazut pe Batman parea putin surprins. In acelasi mod trebuia explicat cum in Inception toti cei care aparau baza militara au plecat si nu aparau camera cea mai importanta. Sa ii iei cu luneta e ok, dar asta inseamna ca sunt trupe doar pe turnuri si nu inauntru.
Nu cred ca ar fi ajutat imaginea, sau mai bine zis spectacolul de pe ecran, daca actiunile erau explicate asa incat sa aiba un sens pe care marea parte a publicului sa il inteleaga. La fel ca si TDK, Inception este ca o carte cu un artwork impresionant pe coperta pe care ai vrea sa o pui in biblioteca sau pe rafturi pentru imaginea respectiva mai mult decat pentru continutul cartii. Un film care se adreseaza publicului larg trebuia adus la nivelul publicului larg iar acela este unul mediocru.
In acest univers insa, pentru publicul larg, exista o galagie care acopera o mare parte din familia "blockbusterelor". Ce a reusit Nolan sa faca este ca fiecare instrument din aceasta orchestra sa cante bine impreuna, imaginea, sunetul, scenografia si scenariul. Publicul lui Nolan este unul foarte mare pentru ca a reusit sa acopere cel putin decent toate aceste aspecte. A spune ca exceleaza in mediocritate este un pic cam dur dar pana acum putini sunt cei care au reusit sa acceseze aceasta rezerva.
In TDK ai un film in care Jokerul arunca in aer cladiri, foloseste aruncatoare de rachete si perforeaza ochii cu un creion. In acelasi timp Jokerul este un personaj care in ciuda haosului al carui cavaler se proclama, este un personaj care are o viziune realista asupra societatii in care traieste. Nimic din ce spune nu pare fortat sau in afara lumii in care traim. Faptul ca actioneaza in felul asta in loc sa aleaga sa devina un om cu putere si sa distruga vieti in acelasi fel alege ca sa distruga sistemul abuzand de el in alt mod, unul care se preteaza reprezentarii cinematografice.
Scena care mie mi s-a parut a fi fortata din TDK a fost cea cu vapoarele si cu detinutul care "face ce trebuie". In cealalta barca totul parea ok. Ignoranta si frica sunt foarte folositoare in manipulare. "Lectia" data Jokerului a fost una care a fost ciudata nu pentru ca nu se poate intampla asa ceva ci pentru ca suntem obisnuiti cu o anume paradigma in ceea ce priveste subiectul in cauza si noi ca si cei din cealalta barca suntem ignoranti si fricosi cand vine vorba de o discutie adevarata in legatura cu partea urata a naturii umane. Singurul lucru care a fost ciudat sau cum ar spune altcineva "dat cu lingurita" a fost ceva ce noi simtim ca nu e chiar adevarat sau "plauzibil" si asta doar din cauza ca ne este frica sa spunem adevarul, acela ca numarul de oameni absolut josnici este mai mare in libertate decat cel din puscarii.
Exista multi autori si regizori cel putin la fel de talentati ca Nolan. La fel exista filme editate mult mai bine decat seria The Dark Knight sau Inception insa scenele respective de actiune nu sunt esenta si astfel sunt putin mai importante. La sfarsitul lui Inception ajungi si tu sa crezi ca tatal lui Cillian chiar vroia ca el sa sparga compania in doua si sa faca ceva ca o persoana in primul rand si nu ca un fiu al unui om foarte bogat. La fel, in TDK, decaderea si slabiciunile societatii sunt evidente si exploatate de Nolan iar filmul rezoneaza pentru cei care impartasesc macar tangential aceleasi idei.
Scene precum interogatoriul Jokerului sunt mult mai puternice decat incoerentele in scenele de actiune. Cand ii spune politistului ca i-a omorat multi colegi si ca ii stie mai bine decat el nu face decat sa spuna o realitate. Cand spune ca foloseste cutitul pentru ca simte emotiile celuilalt este un alt comentariu foarte important. Sa omori o persoane pe care o cunosti este un lucru diferit decat sa tragi cu o pusca de la 100m. De la 100m nu ajungi sa cunosti acea persoana, nu poate sa te implore sa renunti, nu stii caracterul respectivei persoane. Deci actul facut de Joker este cu atat mai sinistru cu cat e mai aproape. In acelasi fel Americanii care arunca cu dronele si omoara mii de oameni in Orientul Mijlociu sunt deconectati de orice durere aplicata celor care s-au nascut acolo si care nu sunt implicati in "distrugerea Americii". Jokerul este cu atat mai eficient nu pentru ca el conduce un tir prin oras si rade ci pentru a facut lucruri pe care orice om le considera abominabile. Insa acelasi omul pus in imperiul fricii va da din cap afirmativ cand este vorba de omorarea altor oameni nevinovati la 3000 de kilometrii de ei.
Poate nu dau eu destula atentie scenelor de actiune dar nu m-a deranjat deloc editarea din TDK sau Inception pentru ca nu a fost nimic atat de prost facut incat sa simt ca ceva nu este in regula. Doborarea elicopterului cu un cablu mi se pare ca sare in ochi mai repede decat o urmarire cu niste cadre carora poate sa le fie schimbata ordinea si rezultatul sa fie cam tot pe acolo.
__________________
Cook Pass Babtridge
|