Am vazut ambele filme anul asta.
Rebels of the Neon God a fost primul contact cu cinemaul lui Tsai si a fost bine ca a fost asa. Filmul debut al lui Tsai e cel mai conventional dintre toate filmele lui, pentru ca socul sa nu fie prea mare chiar as recomanda ca filmul asta sa fie vazul primul. Mie mi-a lasat o impresie de inedit cand l-am vazut, un cinema original, fara compromisuri, foarte
fresh fata de tot ce vazusem pana atunci, pe mine m-a atins la coarda sensibila. Stiu ca s-ar putea sa bat campii si sa nu exista chiar nicio legatura, dar intotdeauna in mintea mea debutul lui Tsai va fi asociat cu debutul lui Puiu, Marfa si banii. La Tsai lumea nu vorbeste mai deloc, la Puiu se vorbeste colocvial mai tot timpul, filmul lui Puiu e un roadtrip despre compromis in timp ce filmul lui Tsai e un film citadin despre alienarea "adolescentilor-tinerilor" cu dileme si trairi hipersenzitive. Dar in ambele filme am detectat o revolta impotriva conventiilor din cinemaul practicat in tarile respective, un minimalism, o lipsa a calofiliei (in sensul de imagini frumoase, photoshopist-mincinoase) in realizarea filmelor, un triunghi doi baieti si o fata si expunerea compromisurilor si gainariilor unor tineri, gainarii alimentate de societate, de mediu. Stiu ca e cam fortata comparatia, dar asa e ea in mintea mea.
Happy together e un film impecabil din punct de vedere tehnic, cinematografic imaginile sunt colosale, dar ca heterosexual ce sunt am avut o senzatie de disconfort pentru scenele prea explicite dintre iubiti. Eu zic despre mine ca nu sunt homofob, ca nu as avea nicio problema sa stau la discutii cu gay-i in public, nu cred nicio secunda ca trebuie huliti si discriminati pentru orientarea lor sexuala, dar recunosc ca mi-e foarte greu sa ma uit la niste scene care tin de bucataria interna a unei astfel de relatii, chestii ce tin si trebuie sa ramana in spatele usilor inchise. Socul primei scene a fost cam mare si cam mult pentru mine, sorry. Mai mult decat in orice secventa din orice film al lui Tsai, care si el are secvente aluzive homoerotice (si cu barbati, si cu femei) prin filmele lui, dar sugerate subtil, nu explicit ca in deschiderea de la Happy together.
Eu am avut o oarecare jena privind Happy together, mai bine s-o spun sincer, sper sa nu fi ofensat pe nimeni cu treaba asta.
In rest, iarasi, nu am ce sa reprosez filmului lui WKW, e un film foarte mare si trebuie luat ca atare, cu toata relatia gay din interior.
Nu o sa votez pentru niciunul.
Daca il votez pe Tsai o sa fiu acuzat de partinire pe fata, daca il votez pe WKW as vota un film bun, dar care in mod clar nu e printre WKW-urile mele preferate.A fost o lupta din categoria "nu cel mai bun film al lui Tsai" versus "nu cel mai bun film al lui WKW", sincer mie mi se par cam de valori egale din motive diferite. Egalitatea ar fi fost OK.
Se pare ca Tsai va fi cel eliminat. Nu e niciun bai. nicio suparare din partea mea, oricare dintre cei doi merge mai departe e foarte bine, ambii sunt foarte buni si foarte sus in inima mea cinefila.
Sa vedeti si "What Time Is It Over There?" al lui Tsai, merita!, e un film delicat despre singuratate si fara excese socante (mari

). Nu e Wayward cloud
Off-topic
In urmatoarele 2 saptamani stau foarte, foarte prost cu timpul liber, de abia de la inceputul lui ianuarie ma mai eliberez si mai am timp de vazut filme, asa ca mai intervin pe forum la semifinala si finala.