Suzie Washington –la Zilele Filmului Austriac (tine pana pe 22 septembrie la Studio)
7/10
E povestea unei femei din Georgia care incearca sa fuga din tara ei dupa destramarea Uniunii Sovietice cu o viza americana falsa. Este oprita la escala din Viena, dar reuseste sa fuga din aeroport. Nana incearca sa ajunga in Germania, fara pasaport, dar imprumutand identitatile unor femei « libere » sa calatoreasca (o americanca si apoi o frantuzoaica). Filmul nu cade in dramatism (desi uneori Nana este pusa in situatii cel putin neplacute pentru a-si putea continua calatoria –cum ar fi favorurile sexuale acordate unui sofer de tir in speranta ca o va trece in Germania), filmul doar facand aluzii la compromisurile Nanei, personajul fiind foarte puternic in hotararea ei de a nu se intoarce in Georgia si de a nu se resemna, asa cum toata lumea o indeamna, pentru a nu ajunge sa traiasca « in aceeasi camera in care s-a nascut » (ca mama ei). Camera surprinde foarte bine confuzia Nanei care ajunge intr-un mediu unde oamenii sunt liberi, nu traiesc sub teroroare, dar fata de care o desparte bariera limbii, desi (vorbind engleza si franceza) ea este mult mai deschisa spre contactul si comunicarea cu altii fata de austriecii care vorbesc numai germana. Florian Flicker arata, fara ostentatie, cat de nedreapta este o lume in care a nu avea pasaportul potrivit constituie o crima.
|