Originally Posted by Mercutio:
Pai care e scopul lui? Existenta peak-ului nu e deloc dubioasa, tine de psihologie, de perceptie, de viteza cu care omul poate recepta semnale senzoriale, daca vrei.
Am amintit aceasta ca o regula reper pe care unii autori o incalca intr-un sens sau altul. Ori autorul de fata, cum am spus, depaseste acest punct dincolo de orice limita. si atunci care e ideea?
|
"Goodbye, Dragon Inn" e un film de atmosfera. In momentul acesta, depinde foarte mult de spectator cat de mult se implica. Daca ar fi fost vorba de un singur cadru lungit peste masura, ti-as fi dat dreptate. Dar cum aproape fiecare cadru dureaza mai mult decat te-ai astepta, filmul isi creeaza un ritm propriu si invita la o altfel de atitudine in timpul vizionarii.
Originally Posted by Mercutio:
Originally Posted by MinRep:
In al doilea rand (si complet off-topic), sunt de acord ca Hitchcock a incalcat toate regulile (dupa care a creat altele, pe care le-au incalcat altii), dar tehnica lui de a creat suspans nu era sa ascunda informatia spectatorului, ci chiar opusul, sa i-o ofera in intregime, insa sa o ascunda personajului. (reference: http://www.youtube.com/watch?v=-Xs111uH9ss) Exemple sunt destule, dar nu vreau sa ma apuc sa insir aici synopsis-uri si spoilere. Ce tehnici de montaj a folosit in acest scop este, sigur, o alta problema...
|
Asa e, metoda lui Hitchcock de a crea suspans consta in principal in a oferi spectatorului mai multe informatii decat au unele personaje. E foarte cunoscut exemplul pe care il dadea peste tot, si in interviul cu Truffaut, cu grupul de oameni intr-un restaurant la o masa sub care a fost instalata o bomba, spectatorul stie de existenta ei, a fost informat prin alt personaj, insa cei de la masa nu stiu si trancanesc despre tot felul de nimicuri. Dar aici e vorba de altceva. Vorbim de un cadru. Tensiunea poate fi creata si prin a lipsi spectatorul de anumite informatii, de a nu-i lasa timp sa asimileze totul. Ca atunci cand imaginea e taiata si nu iti dai seama prea bine ce s-a intamplat cu un personaj. A murit, e doar ranit?
In Psycho,de exemplu, Hitchcock taie mereu inainte de a vedea bine fizionomia lui Norman deghizat in batrana lui mama.
|
Again, nu disput faptul ca Hitchcock nu taia din colturi cateodata. Dar nu aceasta este modalitatea lui de a crea suspans. In "Psycho", suspansul provine din constientizarea faptului ca exista un criminal care tinde sa omoare toti vizitatorii motelului. Cine este acest criminal este mai putin important, cu atat mai mult dupa o jumatate de secol de la premiera, cand
reveal-ul e deja bine-cunoscut.
__________________
"And in case I don't see ya: good afternoon, good evening and good night!"
(Jim Carrey - "Truman Show")
http://poisonwhiskey.blogspot.com/