Atentie, poate contine spoilere !!!!!!!!, nu cititi polologhia mea daca vreti sa vedeti filmul in tihna.
Calendar
O ciudatenie de film.
E un film cu o structura inedita ca matrioscele rusesti, construit inteligent, cam asta e si marele lui merit. Imi amintesc ca am fost odata la un film si un critic de film a facut o mica prezentare inainte de proiectie si zicea ca el cand se uita la un film prima intrebare pe care si-o pune este "din perspectiva cui e filmul asta? cine 'povesteste' filmul?"
E din perspectiva unuia dintre personaje tot filmul? Filmul are mai multe personaje si pe parcursul derularii perspectiva trece din interiorul unui personaj la interiorul altui personaj, perspectiva ramanand totusi la nivelul 'persoana 1'? E din perspectiva regizorului, adica 'persoana a treia'?
Ori daca iti pui intrebarea asta simpla, elementara, 'cine
povesteste filmul?' in cazul lui Calendar raspunsul e un pic mai complex. Avem
Trecut si
Prezent.
Trecutul e un 'film in film' si perspectiva pare a fi eminamente a personajului cu camera de filmat. E o experienta personala, directa, pe care el o inregistreaza oarecum obiectiv, brut, nu exista o manipulare a realitatii, a ceea ce se intampla intre sotia lui si mustacios. Tot ceea ce ne arata camera de filmat e naturaletea a doi oameni ce impartasesc o limba comuna in cadrul natural unde se manifesta acea limba. Singurul lucru 'nenatural' ce tine de Trecut e insasi prezenta personajului din spatele camerei din 'filmul in film' .
E nevoie ca femeia sa ii traduca naturaletea dialogului cu mustaciosul sau cu alti armeni, fiecare replica, interventie a celui din spatele camerei e poticnita, nelalocul ei, da cu bata in balta cam de fiecare data, face gafe, tradeaza o clara imposibilitate de a comunica.
De ce?
Pentru ca in aceasta poveste pe care el o inregistreaza el e dezradacinatul, cel care poarta tarele unei culturi din care a esuat, traieste in alta tara decat tara culturii lui si nu mai vorbeste limba stramosilor, cum femeia si mustaciosul o fac.
Cam asta e Trecutul din film, 'povestit' obiectiv de o camera de filmat ce are rolul unui 'film in film'.
Prezentul
Scenele din Prezent, care alterneaza cu cele din Trecut sunt toate intr-un spatiu inchis si impersonal dintr-o tara oarecare (ok Canada), dar oricum un spatiu strain scenelor din Trecut. Toate scenele sunt repetitive, aproape trase la indigo, si il implica pe cel care in Trecut era in spatele camerei si mereu alta femeie din alta cultura. Sincer, de-a lungul acestor scene am avut aceeasi senzatie ca @omul ca e dating pe bune si nu simulacru. Am 'muscat-o' si eu.
In toate scenele se observa clar astea doua aspecte. Primul: cat timp femeia discuta cu barbatul, ceea ce ar trebui sa fie vraja, seductie, atractie intre barbat si femeie ca la dating esueaza de fapt lamentabil in gafe penibile si stinghereala si lipsa de comunicare.
Al doilea lucru se intampla cand fiecare femeie se duce sa vorbeasca la telefon. Atunci are loc o transfigurare a fiecarei femei, care oricum e foarte frumoasa (toate mi s-au parut femei frumoase in felul lor) si la telefon foloseste limba ei materna si redevine naturala si pasionala si sopteste vorbe dulci in limba ei cu cel de la celalalt capat al firului. Langa telefon e chiar calendarul, un fel de 'martor', de obiect ce apartine naturalului, firescului.
Astea fiind faptele, cine 'povesteste' de fapt filmul asta, despre ce e filmul asta?
Eu zic ca nu e un film despre destramarea unei relatii de cuplu sau cel putin nu asta e tema principala, nu asta a vrut sa scoata Egoyan in evidenta.
Eu zic ca cel care 'spune' filmul e chiar Egoyan regizorul din spatele intregului film si foloseste toata aceasta constructie cu matriosce de 'film in film' si toate personajele astea si povestea din Armenia si secventele cu femeile ca per total sa scoata in evidenta fix
dezradacinarea de care pomenea Anemona a omului care a ales un alt spatiu geografic decat cel natural propriei sale culturi. Si ruptura interioara, drama inevitabila care vine din a trai intr-un alt spatiu decat cel natural propriei tale culturi.
Cam asta am simtit eu la filmul asta, care e 'spus' mai ciudat si foarte inteligent construit.
O sa vad si filmul asiatic si votez.
