Originally Posted by zeno.marin:
Dialogurile sunt mult mai rare decat lenjeria imprastiata aproape ritual, la tot pasul, marcat de priviri lungi si tandrete erotica grava, plasata la limita intre suav si extrem.
Cuvintele sunt inutile in mare parte, pentru ca imaginile lui Pasolini graiesc de la sine. Iar aici vine partea impresionanta - desi actorii joaca practic fara grai, expresivitatea lor impecabila e absolut tot ce conteaza.
De ce Teorema? Nu am reusit sa inteleg, pentru ca titlul depaseste complexitatea intregii alegorii. Sigur, sansele deslusirii misterului ar fi mai mari daca as citi cartea.
Sau daca as revedea (prin absurd) filmul de cateva ori. Ciudat film, ciudat mesaj. La prima vedere o varianta Pasolini a Zburatorului, amplificata si complicata cu profunde ramificatii constand in fetisism, homosexualitate fatisa si erotism sugerat. Totul pe o muzica un pic disonanta de Ennio Morricone (pe care o vad doar ca potentiator de gust).
Interesanta metafora. Foarte interesanta si stranie...
|
inca un film despre moralitate si putreziciunea unei clase sociale,in viziune pasoliniana.in Salo,aveam de-a face cu aristocratia din perioada fascista a anilor patruzeci,in Teorema, epoca e putin mai recenta,dar oamenii au ramas neschimbati.au aceleasi pofte trupesti nesatioase,aceleasi deviatii si obsesii sexuale iesite din comun,iar Pasolini,el insusi un practicant al unor asemenea relatii,vine cu nonsalanta si nepasare totala sa ni le arate noua,sa ne convinga ca omul este capabil de mult mai mult decat sa doarma,manance,bea si sa munceasca.Pasolini nu-si propune sa socheze.nici n-are nevoie de asa ceva,fiindca ceea ce este definitoriu pentru personajele sale, pentru el este cat se poate de natural.
insasi faptul ca nu apeleaza la actori consacrati pentru a-si expune conceptia artistica despre practicile sexuale sado-masochiste,ci experimenteaza cu actori necunoscuti,voluntari multi dintre ei,sugereaza ca el parca alege la intamplare din multime, ca si cum oricine dintre noi ar putea fi in locul lor(cel putin in Teorema,in afara de Silvana Mangano,care-i era si sotie,cred,alt actor n-am recunoscut).aceleasi fete comune,dar bizar de expresive,tocmai pentru ca nu sunt apasate de vedetism.
p.s. n-ar fi rau ca moderatorul sa adune tot ce s-a scris aici despre cineast +plus topicul mai vechi deschis pentru Salo si sa avem un topic nou nout despre Pasolini,fiindca noi cu siguranta vom reveni.poate si altii!