Originally Posted by zeno.marin:
Si ce vedem? O cavalcada de simboluri tenebroase care creaza atmosfera unui psihic deformat - un paianjen, o rastignire, doi batrani in morga, un copil care nu-si gaseste locul intr-un pat situat undeva in neant, o oaie cu jugulara taiata. Primul impact e senzatia unui mister total, dorind a fi preludiul unei analize psihologice mai mult "artistice", marcate de parcurgeri la granita subliminalului.
Poate ca ar fi mai bine sa nu cautam mesaje ascunse acolo unde nu e cazul. E o capcana in care cad multi dintre cei care supraliciteaza intentiile artistice care de multe ori sunt doar decorative. In caz ca totusi insistam, putem imperechea acele fractiuni de imagini cu teme sau cu episoade care vor aparea mai tarziu in film.
|
faptul ca Bergman a preferat aceasta introducere,n-a fost intamplatoare si nici noua ca procedeu.sunt destule exemple de filme in care, prin imagini sugestive,prin simboluri,plasate chiar ca secvente de inceput,autorii incearca subtil sa ne arunce cateva "firicele"cu care noi,spectatorii, sa facem legaturi pe parcursul desfasurarii epice sau la final.
e normal sa cauti aceste mesaje.mai ales la un autor ca Bergman si mai ales la un film psihologic. problema ar fi,cum interpretam acele imagini,daca vedem mai mult decat niste efecte vizuale interesante sau gasim intr-adevar sensuri legate de ceea ce se intampla celor doua personaje din film...
sincer,nu cred ca e o capcana.e doar intentia de a ne face sa gandim mai putin sau mai mult.